Sv: *Hrm*

Nosgrimman är ju inte till för att stänga en gapande mun, håller en häst på med bettet hela tiden skulle i allafall jag kolla upp tänderna direkt..
 
Sv: *Hrm*

Jag fattar inte heller detta hat mot nosgrimman. Det nosgrimme-motståndarna inte verkar förstå är att man kan INTE tvinga en ovillig häst till något utan att det syns, man kan INTE stänga igen munnen på en gapande häst med nosgrimma. Det spelar ingen roll hur hårt man drar åt den kan ändå gapa! Hästarna kan tom. GÄSPA med nosgrimman åtspänd. Tror ni själva att man kan låsa igen käften på en gapande, ovillig häst och sen ser den jättelycklig och harmonisk ut eller?! Näe juste.
 
Sv: *Hrm*

Men om hästarna nu ändå kan gapa oavsett hur hårt man spänt nosgrimman, VARFÖR då spänna den så hårt??? :confused:

Man riskerar ju att skada hästen inne i munnen, ge allmänt obehag osv. när man spänt för hårt, och om det nu inte påverkar hästens möjligheter att gapa så kan man väl åtminstone spänna lösare för att undvika skador, eller hur? :smirk:
 
Sv: *Hrm*

Jag håller verkligen med dig. Det finns absolut ingen anledning att spänna åt den så hårt som vissa gör. Det förvärrar bara de spänningar som redan finns. Jag själv spänner den exremt löst, har nosgrimma enbart för dekorering. Men mina tränare tjatar alltid på mig att jag ska spänna åt den, men jag ser ingen anledning med det. Jag tror att många av de som tar i för kung och fosterland gör det av ren osäkerhet, de är väl rädda att hästens protester ska lysa igenom, vilket de kommer göra ändå...Garanterat!
 
Sv: *Hrm*

För det första går det visst det att stänga / klämma ihop munnen på en häst med en hårt spänd nosgrimma. En häst med så pass hårt spänd nosgrimma som jag sett många exempel på, kan inte gäspa eller gapa, eller tugga gräs mer än genom att pilla i sig enstaka strån med läpparnas hjälp. Den kan försöka däremot, så visst syns spänningarna ändå genom att den kanske klapprar tänder, att läpparna blottar tänderna, formen blir oärlig, osv.

Anledningen till att det är fel är naturligtvis att hästen ofta har en anledning att gapa. Ryttarens hand blir kanske så hård att bettet gör ont i munnen. Bettet kan vara fel anpassat och trycka den i gommen - då blir hästens ända skydd att slänga upp huvudet och gapa, men ryttaren sätter då såklart på hjälptyglar och nosgrimma istället för att kolla munnen och lätta på handen. Vissa bett är så tjocka att hästen inte kan stänga käken helt runt det, och så klämmer man ihop käken istället med nosgrimma så gott man förmår - tala om att det måste göra ont vid tryckpunkterna där bettet då ligger an! Tänderna kan ha hakar som ger skavsår i kinderna av nosgrimman i sig eller bettets rörelser mot dem (om det är illa tillpassat). Det finns en oerhörd massa problem som bett och ryttarens hand kan ställa till med i en hästmun.

En normalfrisk häst, som inte haft så ont av sitt bett att den behövt lägga sig till med ovanor kring det, med väl anpassat bett, lågt spänt i munnen, som rids med en lätt mjuk tygelkontakt, behöver inte gapa. Och behöver då inte heller nosgrimma. Inom western t ex har man ju inga nosgrimmor, och deras hästar gapar ytterst sällan.

Problemet är kort sagt inte nosgrimmorna i sig, utan folks okunskap om hur deras utrustning och ridteknik inverkar på hästen. Gärna kombinerat med okunskap om hur hästen fungerar, ser ut fysiskt, dess skyddsmekanismer osv. Jag har heller inget emot en normal-löst spänd nosgrimma, men använder det helst inte, just för att jag vill kunna se hästens signaler.
På unghästen tycker jag dessutom det är viktigt att inte knyta igen kring snabbväxande tänder, och viktigt att lära rätt i kontakten med bettet från början. Ett gapande blir då en tydlig signal på att något behöver rättas till.
 
Sv: *Hrm*

Madeleen skrev:
Förstår inte varför alla har så mkt emot nosgrimmor.
för det dörsta, tror ni att hästana vill ha ett bett i munnen som styr vad dom ska göra.
man kan inte komma ifrån att vissa hästar gapar eller tuggar frenetiskt.
hur ska man få hästen att sluta med det utan att sätta på en nosgrimma.?
tror ni att man kan övertala hästen att sluta.?
när hästen gapar så komer den undan bettet och såklart de vill det, när hästen då gapar och "smiter" så blir det en evig dragkamp eftersom ditt tygeltag inte gör någon inverkan och hästen "slipper undan".
Okej det är inte naturligt att spänna hop hästens mun, men är det naturligt att tvinga den att samla sig i en massa rörelser, är det okej att tvinga den att hoppa över hinder eller dra vagn?
Det är inte ens naturligt att rida dom egentligen så..
Tänk efter vad vi har gjort dom till..

Håller helt med dig! :bow: Dessutom har jag då aldrig lagt märke till att ryttarna spänner nosgrimmorna för hårt. Om man är uppe och tävlar SM så tror jag nog att de vet exak hur hårt de kan spänna för att hästen inte ska få ont.
Elin
 
Sv: *Hrm*

Jag tycker inte att gapandet nödvändigtvis behöver ha med ridningen att göra. Det KAN ha med det att göra det KAN ha med andra dumma saker att göra såsom spänd rygg/tandproblem osv. Men vissa hästar har det helt enkelt som ovana. Hellre en ganska hårt spänd nosgrimma om man ändå måste ha en (inte remont :crazy: ).

jag vet en häst t ex sm gör det när han blir spänd eller stressad, och det är den själv som spänner sej, inte pga ryttaren eller så utan för att den känner sej pressad och då avreagerar hästen sej på bettet genom att tugga.
 
Sv: *Hrm*

Jag instämmer!
Min ena häst gapar och "leker" med tungan så fort jag tar bort nosgrimman, men så fort jag får på honom någon slags nosgrimma så blir han jätte lugn och grejjar inte alls med munnen. :smirk: Jag behöver alltså knappt spänna nosgrimman utan det räcker med att han har den där så slutar han. Detta spelar ingen roll oavsett vad jag har för nosgrimma, jag föredrar iofs att rida på remont (trots att jag tycker det är fult! :angel: ) men jag tycker den har en vettig inverkan OM den är lagom spänd och sitter i rätt höjd.

Med detta vill jag alltså komma fram till att hos VISSA hästar är det en ren ovana att gapa och då kan kanske en nosgrimma hjälpa OM den är lagom spänd, annars måste det ju endast skapa obehag. Men jag tror givetvis att det finns alltför många som knäpper nosgrimman föör hårt och då är det tyvärr återigen vår okunskap som visas.
 
Sv: *Hrm*

:bow: håller med till 100%.
Var på lokal hopptävling förra helgen och såg även där massor med ihoptryckta mular :cry: .

Varför, ja säg det, kunskapsnivån verkade vara extremt låg på de flesta ekipage, de kom över hindrena men ridningen var ingen fröjd för ögat direkt.
 
Sv: *Hrm*

Madeleen skrev:
Förstår inte varför alla har så mkt emot nosgrimmor.
för det dörsta, tror ni att hästana vill ha ett bett i munnen som styr vad dom ska göra.
man kan inte komma ifrån att vissa hästar gapar eller tuggar frenetiskt.
hur ska man få hästen att sluta med det utan att sätta på en nosgrimma.?
tror ni att man kan övertala hästen att sluta.?
när hästen gapar så komer den undan bettet och såklart de vill det, när hästen då gapar och "smiter" så blir det en evig dragkamp eftersom ditt tygeltag inte gör någon inverkan och hästen "slipper undan".
Okej det är inte naturligt att spänna hop hästens mun, men är det naturligt att tvinga den att samla sig i en massa rörelser, är det okej att tvinga den att hoppa över hinder eller dra vagn?
Det är inte ens naturligt att rida dom egentligen så..
Tänk efter vad vi har gjort dom till..

Jag tror att en del hästar tycker att det är ganska kul att bli riden (ganska få kanske men ändå :angel: ), och sammarbetar med ryttaren.

Nej, det är inte självklart att hästen vill komma ifrån inverkan från ryttaren, vill den detta är det något som brister i ridningen eller något annat som inte stämmer.

Använder man tvång för att hästen ska göra "en massa saker" är det definitivt något som brister i synen man har på sina hästar, jag anser inte att en duktig ryttare ska behöva tvinga sin häst, det är ett sammarbete som ska till och ingen tävlan om vem som ska vinna "dragkampen".
 
Sv: *Hrm*

Jag själv avgudar de ryttare som kan sitta upp helt utan NÅNTING på en häst och få den trapa under sig och göra de högre skolorna..DE kalalr jag magisk ridning :bow: :love:

Men dom som inte kommit så långt men tävlar minst LA iaf tycker iaf JAG att dom skall kunan få sin häst att gå lika bra i form utan skarpa bett sporrar och nosrem=)

Jag kan rida min dam barbacka utan nosrem och i vanlligt bett utan problem.. dock har vi inte kommit så långt att jag bara kan slänga mig upp och rida iväg=) Eller mjo men så värst kontrollerat är det väl inte*fniss*
:D

Menmen regler hit å dit, du MÅSTE ha kandar sporrar i de högre klasserna :crazy:
 
Sv: *Hrm*

Ja men alla satsar vi på olika saker; du satsar på att "bara kunna slänga dig upp och rida iväg" och jag (mfl.) satsar på att tävla dressyr på hög nivå (med kandar och sporrar, so kill me).

Säger det en gång till; en häst är inget dumt djur, det är ett smart djur med en otrolig kraft och viljestyrka, man kan inte tvinga en häst att gå harmoniskt och vinna tävlingar om den inte vill det.
 
Sv: *Hrm*

Men du förstår ju inte vad jag pratar om.. att rida påHÖG nivå i dressyr är ju en bevisning att titta på mig jag KAN rida min häst så här bra titta vilken KONTROLL jag har på min häst...Men saken är j det att MÅSTE man som syttare slänga på skarpa 2 bett i käften på hästen MÅSTE ha sporrar för att kunna få hästen gå i denna fina form? Då kan man inte rida enligt mig...

Få hästen att gå i SAMMA form fast du rider barbacka och med vanligt tränsbett och inge nosgrimma då och BEVISA att man verkligen kan rida!!!

INTE många som klarar av det kan jag säga!!!!
 
Sv: *Hrm*

Nu har jag bara tävlat ponny så jag har inte tävlat med kandar, men jag red henne ibland barbacka, tvådelat tränsbett, ingen nosgrimma, inga sporrar. Hon gick exakt likadant som på tävling när jag hade sporrar, hon hade sadel, aachennosgrimma.

"Men saken är j det att MÅSTE man som syttare slänga på skarpa 2 bett i käften på hästen MÅSTE ha sporrar för att kunna få hästen gå i denna fina form? Då kan man inte rida enligt mig..."

Vem har sagt att kandaret och sporrarna är till för att få hästen att gå i den formen? Det är snarare tvärtom, de som säger sig inte kunna rida på kandar eller sporrar, det är DE som har problem.
 
Sv: *Hrm*

PathOfClovers skrev:
Nu har jag bara tävlat ponny så jag har inte tävlat med kandar, men jag red henne ibland barbacka, tvådelat tränsbett, ingen nosgrimma, inga sporrar. Hon gick exakt likadant som på tävling när jag hade sporrar, hon hade sadel, aachennosgrimma.

"Men saken är j det att MÅSTE man som syttare slänga på skarpa 2 bett i käften på hästen MÅSTE ha sporrar för att kunna få hästen gå i denna fina form? Då kan man inte rida enligt mig..."

Vem har sagt att kandaret och sporrarna är till för att få hästen att gå i den formen? Det är snarare tvärtom, de som säger sig inte kunna rida på kandar eller sporrar, det är DE som har problem.

Håller med dig! :bow: :bow:
Visst är man en duktig ryttare om man klarar sin häst utan massa hjälpmedel, men man måste även vara duktig för att kunna rida med kandar, sporrar mm.
Elin
 
Sv: *Hrm*

Morotsbiten skrev:
Få hästen att gå i SAMMA form fast du rider barbacka och med vanligt tränsbett och inge nosgrimma då och BEVISA att man verkligen kan rida!!!

INTE många som klarar av det kan jag säga!!!!

Jo det är nog fler som klarar det än vad du tror , frågan är bara varför skall jag rida barbacka när det finns sadlar att sitta i, jag red barbacka på ponnytiden men jag ser ingen anledning till att sitta och rida barbacka nu faktiskt.
Dom flesta (utan Frodo) :devil: rider ju med tränsbett hemma, kandaret och sporrarna är ju ett tvång enligt tävlingsreglementet så visst måste man träna på att använda det även på träning. Håller med Patchen dom som har problem är dom som inte klarar av att använda sporrar och Kandar på ett vettigt sätt.
 
Sv: *Hrm*

Nä man behöver inte rida barbacka men du förstår nog vad jag menar... att om man MÅSTE ha alla hjälpsaker som finns att få tag på sporrar och spön och skarpa bett och DÅ kan rida en häst i form.
Är detta att kalla sig för en bra ryttare??
Ja men jag måste ha graman för annars klarar jag inte av att sammla ihop han hör man titt som tätt..Ja men byt häst då??.. uppenbarligen är hästen för svår/stor för den yttaren!

Kan man sitta upp och rida ett kyr program med vanligt tränsbett vanlig sadel och inget mer så kallar jag den för en duktig ryttare...

Sen ja det är tvång att du måste ha kandar i de högre klasserna vilket jag tycker är helt befängt!!

Borde ju vara tvärtom att när amn är i dom lägre klasserna får amn ta hjälp med lite"fusk" saker som gör att amn lättare kan packa ihop en häst och ju högre upp i klasserna man kommer borde man ju bli mer och mer"naken" i sin ridning för att verkligen visa att man kan behärska en häst i denna höga ridning/form
 
Sv: *Hrm*

Nja du behöver inte vara så duktig och nog är sporrar och skarpa bett till för att göra det lättare för oss ryttare att få ner en häst i form.

Det är som en som kör med atoumatväxlad bil i 40 år den kan inte köra bil med vanlig växelspak... men båda kan köra bil!!!
Fast den som kör manuellt har mer koll och kan köra både atoumat och manuell ;)
 
Sv: *Hrm*

Då förstår jag vad du menar, nej man är ingen duktig ryttare om man måste ha pessoa och graman för att rida sin häst i form (även om en hel del tror sig vara det) :devil:
 
Sv: *Hrm*

Men du, hästar som rids med skarpa bett och hjälpmedel brukar sällan gå i riktig form. Det går inte att dra och tvinga hästen i form, det går att få den att kröka på halsen, men resten av kroppen följer inte automatiskt med.
 

Liknande trådar

Träning Jag är generellt emot nosgrimmor åtdragna för att stänga munnen men börjar se ett mönster nu när ett ungsto rids. Hon är väldigt pigg...
2
Svar
36
· Visningar
4 499
C
Dressyr Jag har pm:at moderator IngelaH men inte fått svar än (det var iofs inte så många timmar sen och jag tror inte att hon har varit online)...
2
Svar
20
· Visningar
2 390
Senast: VulkanoRosa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp