G

grane

Hej!

Har ngn sökt till HTU? Är det svårt att komma in? Vadkrävs och har ngn nåt tips om det personliga brevet..?
Ska söka till nästa höst tänkte jag, eftersom det är det enda jag vill göra så vill jag verkligen försöka skaffa mig förutsättningarna :confused: :smirk:
 
Nej, det är inte så svårt att komma in, beroende på dina tidigare erfarenheter.. Vilket är vad de går efter!

I det personliga brevet tycker jag du ska skriva som du skrev själv, det är vad du verkligen vill bli..

Lycka till! :)
 
Har sökt men ej fått svar ännu.. Väntar för fullt, så vi får väl se om det är svårt att komma in eller inte.
Själv fick jag skicka med ett dispensbrev då jag varken har svenska B eller haft arbete närmaste tiden innan ansökningen.

MVH/
 
okej... :)
satt länge och klurade på den där förkortningen :)
 
En kompis sökte, var på intervju i förra veckan, skulle få svar den här veckan. Det är 200 sökande, 30 svenskar kommer in och 30 utlänningar... Hon hade inte så höga förhoppningar när hon kom hem från intervjun.
 
okej...tack för alla svar :))

vad är bra att ha för jobbmeriter då? :confused:
 
Vad är det mer som krävs än meriter inom häst för att komma in? Om man ska ha läst vissa kurser innan osv?
 
Ju mer du kan innan, detså lättare har du att klara utbildningen..
3-årigt gymnasium är väl ett krav eller liknande arbetserfareheter..(?)

Men på det stora är det hästkunskapen och erfarenheten som är meriterande! :)
 
Den är i första hand för de som har skaffat sig en lång och gedigen hästerfarenhet. Till detta behövs sedan avslutat skolbetyg. Man får skicka med de slutbetyg man har + personligt brev gällande sitt hästeri m.m.

Man skall dock ha behöriget Svenska B alt. att man har arbetat de sista två åren toror jag det var innan man söker utbildningen. Står inget om att det måste vara med hästar. Har man inte dessa sisnämda två så får man skicka med ett dispensbrev där man förklarar varför man söker dispens för att få komma in..

Årets ansökningar och intagningar är tydligen klara och besked är på G. Fick mitt besked idag... Jag sökte på dispens då jag inte har de två sistnämda behörigheterna och ligger som 7:de reserv.

MVH/
 
Okej. Jag har ju ett år kvar på gymnasiet och håller på att läsa Svenska B, så då behöver jag jobba i några år innan jag söker då. Hoppas att du kommer in :)
 
Båda mina kompisar kom in, jag hade inte sökt men är så glada för deras skull...
 
Jag är en av dom som fick lyckan att komma in!! :banana:
Vi var totalt 350 personer inte 200 så jag skulle väl säga att det är svårt att komma in där. Vad jag förstått det som så ska antalet elever utökas till nästa år, eller om det va nästkommande efter det... :confused: Jippe jippie jippie!! Jag kom in!!!! :rofl:
 
Varför undrar du det??

Kan bara svara för mig själv, och ja, jag vet i allafall vad det innebär och vad utbildningen går ut på.
För min egna del så skulle jag aldrig hoppa på en utbildning, ta lån, och pendla tolv mil om dagen i fyra terminer med familj och barn + hästar om jag jag verkligen inte skulle satsa på detta som jag ändå gör som amatör till vardags.

Lycka till ni som kom in i år.

MVH/
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: valy
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 503
Senast: Johannna1
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
824
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp