Hu mycket kan man "köra" med en unghäst?

N

Nalle_Björnen

Hu mycket kan man \"köra\" med en unghäst?

Ni som har/haft unghästar som ni tränar/tävlar.Hur mycket kan man tävla då? Vilken ålder är det rimligt att börja på? Är det en ponny eller häst? Hoppning eller dressyr?


//*En hästtjej som bara är nyfiken* :smirk:
 
Re: Hu mycket kan man \"köra\" med en unghäst?

Jag har en fyraåring som jag har varit iväg med 3ggr i år (4 års championat och en klubbtävling). Nästa år blir det mer tävlingar kanske var tredje helg...förutsatt att hon tar det bra och inte blir för stressad av det.
Man får ju försöka läsa av hästen så den tycker det är roligt hela tiden. :)
Lycka till!
 
Re: Hu mycket kan man \"köra\" med en unghäst?

Hej!

Det är egentligen en rätt knepig fråga att svara på... Det skiljer sig rätt mycket från häst till häst så man kan inte direkt säga nån minimiålder för tävlingsdebuten...

Om du har en välutvecklad häst/ponny är det säkert helt ok att ställa upp i nån/några småtävlingar eller championat i lägre ålder. Medans andra hästar inte alls är så pass kommna att de ska ut och tävla vid samma ålder.

Jag är också av den åsikten att man ska skynda långsamt. Ha inte för brottom ut med din häst på tävlingar och träningar. Låt den växa färdigt och mogna både fysiskt och psykiskt. Då får du en häst som du kommer att få glädje av i många härliga år. Om jag skulle få bestämma skulle man inte tävla för än hästen är 5 år!!!!! :o
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 728
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 471
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 552
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp