Bukefalos 28 år!

Hubertusjakt 2015

Buck

Trådstartare
Samligstråd för alla hubertus jakter i höst!

Vart ska ni i år? :bump:

Kan också vara bra för nyfika bukefalister att få svar på frågor och förhoppningsvis bli med dragna till närmsta jakt ;).
 
Åh vad kul! Bra att du påminde mig, hade helt glömt bort!

Jag kör i stockholm! Rider oftast bara förjakterna.:love:
 
Åh vad kul! Bra att du påminde mig, hade helt glömt bort!

Jag kör i stockholm! Rider oftast bara förjakterna.:love:
Ja dom är alltid mycket tidigare än vad man tror ^_^. Rider också oftast bara för jakterna, fast det är bara pga att hältor eller sadel problem satt stopp.

Hoppas lite på att vara med i år på ngn men har i nuläget bara en dressyrsadel vilket blir lite väl äventyrligt att rida jakt i ;).
Så jag bygger nog bara hinder och tittar på :).
 
Hej!

Jag och Omman kommer rida första utbildningsjakten i Stockholm. Vår första jakt tillsammans eller för den delen var för sej. Ska bli så kul! Jag har alltid velat rida jakt!
/Lavinia
 
Hallaröd idag :love:
11904749_415664711968436_8941314826511330144_n.jpg

12003135_415664725301768_6935766690517554840_n.jpg


Vi arrangerar jakt på Gotland den 26 september om någon känner sig sugen :up:
 
Håller mig nog till öveds förjakter som vanligt, hade egentligen planerat in att "debutera" på revinge men då det blir dressyrsadel för oss i år så håller vi oss på lite mer välkända marker ;).
Om inte annat så har jag i alla fall nu en orsak till att hästen springer bredvid hinderna :rofl:.
 
Jag funderar på om jag ska rida jakt i år. Hingsten tar jag inte ut eftersom jag inte litar på andra ekipage men kanske att gammeltanten (23 år ung) får lufta sig lite. Hon gick jakt senast som 20-åring och var lycklig som få :love:
 
Äntligen höst och hubertusdags!!

I fjol var vi med på två stycken, och i år är en säkert inbokad. Ljungkile 31 oktober.
Men planerar även att anordna en ihop med en kompis, skall träffas imorn för att dra ihop de sista detaljerna.
Hoppas även att det andra stället (brålanda, Dalsland) vi var på i fjol anordnar i år igen :)
 
ingen mer som ska ut i höst :banana: ?
peppar igång redan nu och har satt igång med lite konditions träning för både mig och hästen :o.
har ju mest lullat runt hela året då hoppsadeln blev kass i våras och det inte har känts så lockande att galoppera ut i dressyrsadeln. tills nu dvs när jag har hittat balansen i den även i fältsits. eller rättare sagt så står/ligger jag över manken.. men hästen får ryggen någorlunda fri i alla fall :p. och har till och med hoppat stuts och stengärde i den nu :rofl: stutsen var hela 30cm(hästen tog det som en anledning till att rusa) och stengärdet är väl ett upphopp på 40-50cm, men det gick utan att jag flög ur :D.
 
Jag är lite osäker. Ponnyn är snäll men bara 4. Den jag helst ville rida går samma helg jag ska rida sitskurs.
 
Gaaahhh, nu är det inte många dagar kvar till vår debut :-). Ska bli så sjukt kul att rida jakt (tror jag)! Pållan är redan superladdad och vill bara galoppera. Ska bli kul att se vad som händer när det kommer hinder med i bilden!

/Lavinia, vars pålla får träffa klippmaskinen på fredag, hon blir svettig av lugn dressyr på ridbanan...
 
Det är sjukt kul att rida jakt, men jag har ingen jakthäst eller råd/tid att rida längre. :(

Hett tips från coachen: har du en säker häst är det lättast att rida i täten, då blir du inte lika störd av vägrande hästar, ekipage som fegar eller ryttare som gör ofrivilliga avsittningar. ;)
 
Åh, jag har inte ridit hubertusjakt sedan jag var liten. Då vann jag med min lilla B-ponny :). Senaste åren har jag kollat efter några roliga jakter här i Östergötland, men har inte hittat någon, eller missat dem och sett dem i efterhand. Skulle vara kul att vara med på något liknande igen, men jag bor ju uppenbarligen i fel landskap ;)
 
Åh, jag har inte ridit hubertusjakt sedan jag var liten. Då vann jag med min lilla B-ponny :). Senaste åren har jag kollat efter några roliga jakter här i Östergötland, men har inte hittat någon, eller missat dem och sett dem i efterhand. Skulle vara kul att vara med på något liknande igen, men jag bor ju uppenbarligen i fel landskap ;)
Finns ju en grupp på fb som heter "jakt ritter i sverige" eller liknande. Kanske finns ngn där eller så får du dra igång en egen :)
 
Finns ju en grupp på fb som heter "jakt ritter i sverige" eller liknande. Kanske finns ngn där eller så får du dra igång en egen :)
Jag hittar inte gruppen när jag söker på facebook. Den kanske är en sån grupp som man måste ha inbjudan till för att få vara med :)
 
Nope, inte säker häst, hon har aldig gått jakt och jag har ingen aning om hur hon kommer bete sig. Troligtvis hoppar hon allt med glädje, men risken är lika stor att jag är en av dom där vägrande ekipagen som fegar och sen ramlar av :-).

Jag tror långt bak är bra, riktigt långt bak som i flera km bakom :-). Fast pärlan vill helst ligga först, före alla andra!

/Lavinia
Det är sjukt kul att rida jakt, men jag har ingen jakthäst eller råd/tid att rida längre. :(

Hett tips från coachen: har du en säker häst är det lättast att rida i täten, då blir du inte lika störd av vägrande hästar, ekipage som fegar eller ryttare som gör ofrivilliga avsittningar. ;)
 
Nope, inte säker häst, hon har aldig gått jakt och jag har ingen aning om hur hon kommer bete sig. Troligtvis hoppar hon allt med glädje, men risken är lika stor att jag är en av dom där vägrande ekipagen som fegar och sen ramlar av :-).

Jag tror långt bak är bra, riktigt långt bak som i flera km bakom :-). Fast pärlan vill helst ligga först, före alla andra!

/Lavinia
Tänk bara på att hålla ordentligt med avstånd till andra ekipage så du kan väja eller hinner stoppa om någon ramlar av/vägrar/går omkull! Se även upp med att andra kanske inte har så stor koll på sina egna hästar och i värsta fall inte har koll på om de kan slå eller inte. :cautious:
 
Nope, inte säker häst, hon har aldig gått jakt och jag har ingen aning om hur hon kommer bete sig. Troligtvis hoppar hon allt med glädje, men risken är lika stor att jag är en av dom där vägrande ekipagen som fegar och sen ramlar av :-).

Jag tror långt bak är bra, riktigt långt bak som i flera km bakom :-). Fast pärlan vill helst ligga först, före alla andra!

/Lavinia
Har man en klassisk "störst bäst och ska absolut vara först" häst så är det bra att vara ganska långt fram. Är oftast längre avstånd mellan hästarna och lättare att rida förbi hinderna där. + att hästen inte lika lätt blir hetsad eller stressad av de andra.
Är man i mitten så är det viktigt att ha en säker häst som inte drar iväg. Då det är trångt och mycket viktigt att man bara hänger på oavsett vad som dyker upp.

Är man sist så är det bara viktigt att hänga med de andra och hålla ihop ledet. Där kan hästarna lätt bli stressade om man t ex hamnar på efterkälken vilket kan leda till att hästen fintar eventuella hinder istället ;).
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 158
Senast: Fetaost
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 666
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp