hudinfektion

S

simora88

på kaninöron?
min hermelin hane har börjat tappa håret på öronen. det e aleles röd-råsa och lite varmt.
vad kan det vara? han har inte varit i kontakt med andra kaniner och han har bara fått den vanliga maten och inte utsatts för något drag...
 
är det skorvigt eller bara rött? kliar det eller bryr han sig inte om det. har han varit i solen? eller har du bytt nått annat i omgivningen tex underlag. är han pigg i övrigt eller är han hängig?

tuslus
 
det är "bara" rött, och det e varken skrovligt eller "flikigt".
han har inte stått i solen eftersom han e inne, men lite sol har han fått, fast inte mer än vanligt.
har alltid haft först en tidning, sen spån ovan på det och massa hö ovanpå det.
han har/är pigg som vanligt men han har aldrig varit nån som skuttar som en galning..
 
om han inte kliar på det och det inte lossnar väldigt mycktet hår och det inte är skorvigt alls så blev det genast svårare :)
det kan vara nått han reagerar allergiskt på, det kan vara nån svamp eller det kan vara början på nått ohyreangrepp eller det kan vara så att han byter päls och det lossnat lite väl fort på öronen :) För att vara säker borde du nog visa upp honom för nån som är duktig på kaniner eller ta honom till vet och checka av.
Är det torrt kan du ju alltid testa att smörja med helosan som är både mjukgörande och bakteriedödande. Men är det nått som irriterar honom mycket bör du nog söka vet tycker jag.
tuslus :)
 
att huden skorvar sig är vanligt på sk polishhermeliner, dvs albino.
 
jag tro int att han e albino, eftersom han är vit med blå ögon. :crazy:
han har aldrig haft så förut.
 
nej, är han vit med blå ögon heter färgen kort och gott 'vit blåögd' :)
men iom att öronen har vit bepälsning kan det vara 'albinoskorv' - smörj in öronen med babyolja för att det ska släppa bättre + ge lite extra vitaminrikt grönfoder.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
588
Senast: Fetaost
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 737
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 955
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp