Hudkräm för känslig hud

Sv: Hudkräm för känslig hud

Det låter bra det med! Ska kolla in det :d Alltid bra att ha lite alternativ.
Ska nog prova Organic Essence sheasmör. Är lite rädd att det kan vara för "glansigt", ta tid för det att gå in i huden. Men det kanske kan funka för torra händer nattetid om inte annat.
 
Sv: Hudkräm för känslig hud

Har du testat lotions som är helt naturliga utan tillsatt parfym? Baserade på naturliga och gärna även ekologiska råvaror? Mest lättillgängliga är väl Burts Bees som finns på Kicks och Apoteket, men jag har bara använt deras ansiktsrengöring med apelsin. Gillar den massor, för den är inte så uttorkande som löddrande rengöring kan vara. Min kompis älskade handkrämen med banan. Nu har jag skaffat ansiktslotion från Urtekram/Nordic Birch och hoppas den är bra, kan inte ge nåt utlåtande än dock!
 
Sv: Hudkräm för känslig hud

Ja, alternativ är aldrig fel :) Schampona är dessutom koncentrerade och inte utspädda med en massa vatten, så de räcker i evigheter.
Smörj på shean innan du har torkat dig efter duschen, om man är lite fuktig går det in mycket fortare. Gör man inte det är man dessvärre ganska kletig i nästan en timme :p

Den är grym för torra händer! Läkte mina torrsprickor på typ två dagar.
 
Sv: Hudkräm för känslig hud

Jag köper nästan bara eko-certifierat :D Har köpt något annat några få gånger senaste åren. Internet is good shit :P
Alltid parfymfritt! Försöker dessutom undvika för mycket eterisk olja, en del är väääldigt starka.

Har haft Urtekram innan, men fick så mycket värre eksem av den (provade några olika sorter, minns inte alla), Weleda likaså.
Hade nordic birch balsam, var helt ok men inget jag kommer köpa igen. Använde det bara i längderna, vågade inte chansa att ha det i hårbottnen.

Man borde ju kunna hitta något som funkar, finns ju hur mycket som helst därute!
Ska kontakta lite återförsäljare på några av förslagen jag fått och höra om man kan få varuprov.
 
Sv: Hudkräm för känslig hud

Estelle & Thilde - Face Cream Sensitive har jag och är jättenöjd! Oparfymerad, "ecocertad". Återfuktar utan att kännas fet, har gått igenom flera ansiktskrämer men den här kommer jag nog fortsätta hålla mig till ett bra tag.
 
Sv: Hudkräm för känslig hud

Men vad var det för jäkla hudläkare? (Ursäkta språket!) Jag har visserligen kortison krämer också, men för torrexemen hjälper det ju inte alls. När jag gick dit i november kliade jag upp benen varenda natt, trots att jag gått igenom alla krämer jag kommit åt... Fick med mig en kortison lösning bara för att jag själv vill ha det ifall jag får exem i hårbotten, annars var det mest mjukgörande: Canoderm lotion (lösare än krämen som säljs receptfritt, och absorberas snabbare av huden- toppen när man ska iväg!), Ficotril för ögonen (som visserligen är en väldigt mild kortison) och Karbamid i Decubal kräm (som är SUVERÄN, torrexemen på benen som jag inte kunnat bli av med under 3 år är borta och huden är faktiskt MJUK! Min syster är snäppet mindre torrboll än mig och med den krämen behöver hon bara smörja in sig en gång i veckan). Den sista säljs endast på beställning, eftersom det är en blandning som görs speciellt för extra torr hud.
Så mitt tips är ändå hudläkare och att inte nöja sig med kortisonkräm (som ju hjälper för klådan, men inte biter på torrexem). :D

Tillägg: Har provat Body shops Aloe vera och den senaste var nån som luktade lite "skog" (som hon uttryckte det i affären)- funkar icke, precis som det mesta andra jag provat. Allt jag provat bara lägger sig som en äcklig hinna ovanpå och så förblir huden torr, spricker, stramar och gör ont (och på benen får jag torrexem som kliar nåt så in i vassen). Det var det senaste jag provade, resten kommer jag inte ihåg eftersom jag skänkt bort dem när de visat att de inte heller funkat. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hudkräm för känslig hud

Jag använder mycket av Dermalogicas saker(tvätt, ögonkräm, intensiv fuktkräm etc). Och A-vitaminkräm från hälsokosten. Men den kanske är för fet för din smak?
Jag får utslag av det mesta andra. Eller blir snustorr.
Men det här funkar fint!
 
Sv: Hudkräm för känslig hud

Ja, den hudläkaren var inte till mycket hjälp.. Fick en liten tub med något som hette Protopic till ögonen, men satan vad den gjorde ont att ha på! Visst, efter ca en vecka la sig eksemen men var tillbaka igen efter någon dag. Och salvan gjorde så sjukt ont! Fick vanlig hydrokortison istället, och nån som var blandad med antibiotika till de som spruckit.. Har inte orkat ta tag i saker och ringa och boka nya besök..

Rosenserien fungerar inte, alldeles för starkt.
Decubal har jag en tub här hemma, men den ger mig utslag..
Från Lush har jag bara provat hårinpackningar, och de tålde jag. Ska kika på resten av sortimentet. Har lite långt till närmsta butik, hade ju varit bra att prova lite.
Estelle & Thilde ska kollas upp!
A-cremen har jag som sagt provat, och avfärdat. Funkar inte alls för mig..
ForeverLiving är ju aloe-produkter, och det har jag fått reaktioner av vid regelbunden användning. Heat lotionen använder jag, men inte i ansiktet eller som hudkräm :p
 
Sv: Hudkräm för känslig hud

Har du kollat upp L300? Inte fet alls och känns väldigt mild. Ingen parfym heller
 
Sv: Hudkräm för känslig hud

Yes, fick en burk av svärmor. Och började fjälla som en tossig! Var röd i flera veckor efteråt :cry: Har inte kollat på resten av sortimentet dock.
 
Sv: Hudkräm för känslig hud

Hur är det om du struntar i att leta efter kräm och använder hudolja istället? Vet att det finns några här inne på buke som skrivit i andra trådar att de numera bara använder olja till ansiktet. Finns en hel uppsjö med olika och borde inte vara så svårt att hitta något rent preparat utan tillsatser :)

Till exempel nattljusolja ska vara bra mot torr hud, psoriasis, exem och klåda!
 
Senast ändrad:
Sv: Hudkräm för känslig hud

Tack för att du påminde mig genom att skriva det här inlägget! Jag använder ju en del annat än bara krämer också för att hålla torrbollen någorlunda återfuktad. Bland annat dusch- och badolja som jag har på efter att jag duschat (använder denna, för det är den enda som inte fått huden att svida och klia mer) och för ansiktet använder jag också Vitamin E serum från Body shop, som fungerar som en fukt-booster för ansiktskrämen jag har på efteråt.

Edit: Ibland använder jag badoljan för att tvätta bort smink, men när min hud är någorlunda bra kan jag använda L300:s Moisture rich 2 in 1.
 
Sv: Hudkräm för känslig hud

L300 ansiktskrämer funkar inte sådär jättebra för mig heller, de svider väldigt mycket (kan inte alls ha dem i närheten av ögonen) och jag blir väldigt röd av dem. Däremot är deras produkter för ansiktsrengöring ett av de få jag provat som inte gör ont och upprör min hud!
 
Sv: Hudkräm för känslig hud

Har provat sesamolja, mandel och några till. Fick finnar i överflöd.. Provade ocm ett tag, men fick ge upp efter någon månad pga alla problem.. Nu rengör jag med vatten och en duscholjaochdet funkar hyfsat.

Vet inte vad jag ska göra med min hud :cry:
 
Sv: Hudkräm för känslig hud

Salvor som fungerar för min partner som har mycket känslig hud och även väldigt torr är:

Eucerin - fungerar till hela kroppen, även ansiktet. Torkar in rätt snabbt och är lätt att smörja.

Ceridal fetsalva - är precis som den låter, riktigt fet. Jag har faktiskt tagit av den och använt i ansiktet, och det fungerar! Men man får snåla lite annars blir man flottig. Innehåller endast fetter och olja, inget annat.

Decubal clinic - Fungerar som eucerin dock något fetare.

Canoderm - Något nytt som ska provas, verkar lovande.
 
Sv: Hudkräm för känslig hud

Propyderm var det enda som kunde reparera min hud(extremt känslig och torr med eksem), och jag har testat MYCKET. Finns i liten tub receptfritt om du vill pröva, sen kan man få stor pumpflaska på recept. Den är ganska rinnig och går in fort i huden, men återfuktar och lugnar jättebra! Jag hade den i ansiktet också, var ingen ansiktskräm som funkande. Så skönt att slippa brännande skinnflådd hud:p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp