Hudproblem - klippa eller inte?

sthu

Trådstartare
Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen. Förmodligen på fler ställen, upptäckte dessa när jag klippte henne. De verkar klia och området är ömt. Huden har fått ljusa fläckar på ett par ställen på halsen.

Jag antar att det är regnskållor, även om pälsen inte lossnar och hårremmen är i stort fin. Vad skulle det annars kunna vara? Hon svettas en del särskilt nu under hösten innan päls och temperatur är på samma nivå så att säga.

Min fundering är nu, bör jag klippa hela hästen? Ifall hon har fler krustor och hudförändringar på resten av kroppen?
De är väldigt svåra att känna genom pälsen, nästan helt platta.
Det blir ju lättare att upptäcka och behandla, men hur påverkar ett täcke om det är regnskållor eller annan infektion?
Jag ska ringa och rådgöra med veterinär lite senare idag, när de har öppnat. Men alltid bra med lite input från fler håll!
 
Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen. Förmodligen på fler ställen, upptäckte dessa när jag klippte henne. De verkar klia och området är ömt. Huden har fått ljusa fläckar på ett par ställen på halsen.

Jag antar att det är regnskållor, även om pälsen inte lossnar och hårremmen är i stort fin. Vad skulle det annars kunna vara? Hon svettas en del särskilt nu under hösten innan päls och temperatur är på samma nivå så att säga.

Min fundering är nu, bör jag klippa hela hästen? Ifall hon har fler krustor och hudförändringar på resten av kroppen?
De är väldigt svåra att känna genom pälsen, nästan helt platta.
Det blir ju lättare att upptäcka och behandla, men hur påverkar ett täcke om det är regnskållor eller annan infektion?
Jag ska ringa och rådgöra med veterinär lite senare idag, när de har öppnat. Men alltid bra med lite input från fler håll!

Låter helt klart som nån reaktion på fuktig päls. Min får också sådär hon är oklippt. Tjock och tät päls. Helklipper o har aldrig visat sig då. Så klipp du och duscha gärna med typ hexocil om de skulle vara nåt.
 
Ja, förmodligen är det nåt sånt. Hon har visserligen inte så mycket päls (fast jag är van vid kallblod) men hon kanske är extra känslig.
Lite orolig att det blir för tätt med täcke. Får väl prova!
Veterinär sa samma sak, testa klippa hela hästen och behandla med hippoderm eller liknande. Desinfektionsmedel till alla borstar.
 
Jaha det här verkar inte bra.. Helklippt och lagt på ett ofodrat regntäcke.
Nu har hon fått små sår under magen, på bröstkorgen och i mankammen.. Det ser ut som att det blir värre :crazy:
 
Någon form av ohyra?

Borde se något då tycker jag.. Och borde väl inte bli sämre av klippningen? Om det nu hänger ihop..
Veterinär har inga teorier, tycker jag ska fortsätta med bakteriedödande på alla drabbade områden i ett par dagar till och sen får vi se.

Är bara glad att det inte verkar smittsamt..
 
Happ, nu är det tillbaka igen.. Eller nästan i varje fall.
Häst har fått flera små hårlösa fläckar (huden är hel) på ungefär samma ställen som sist. Ingen klåda, inga sår. Reagerade på att huden ser mörkare ut på de fläckarna men det kan varit pga dålig belysning.. Upptäckte ett litet sår på nosryggen och lite krustor i pannan.
Hon har dessutom tappat tagel på två fläckar i man och svans, ca 1 cm i diameter på båda ställena.

Väldigt mjällig överlag, värre än det varit tidigare. Hon är helklippt men nu har ju pälsen växt ut lite (såväl päls som tagel och hovar växer extremt långsamt på henne) och går utan täcke. Mjälligheten blev värre med täcke så har haft henne utan några veckor.

Bra hull (lite högt) och bra kondition. Hårremmen ser fin ut i övrigt, lite "fällningstufsig" bara.
Tvättar med bakteriedödande igen och hoppas det hjälper. Veterinär kontaktad igen och tycker vi ska prova det först och om det inte hjälper får vi ta skrapprov (fast på vad, finns ju inget tydligt drabbat område?).

Jag har inte tillgång till varmt vatten och det känns inte helt bra att tvätta i kallvatten nu.. Men kanske ska jag göra det ändå? Tänker om det är någon ohyra kanske en rejäl såp-tvätt kan hjälpa? Eller bör jag använda något mikroorganismdödande schampo (ifall det är mjällsvamp eller bakterie?)?

Fåren har fått löss, kan det ha smittat hästen? De går inte ihop men vistas ibland i samma byggnad. Jag går mycket mellan alla djur så jag kan kanske ha spridit löss mellan djurslagen? Har visserligen aldrig hört om löss som angriper både får och häst (och igen, varför bara en av hästarna?) men jag är ingen lusexpert.
 
Hårlösa fläckar utan klåda och sår kan ju vara ringorm.

Jag skulle tvätta (med varmvatten) i Hexocil (på med fleece/ylletäcken och massa mat sen) och om det inte gett bättring ganska snabbt skulle jag ta ut vet för skrapprov alt klinik för utredning
 
Fast ringorm är ju väldigt smittsamt, om hon haft det sen i höstas borde nån mer i lösdriften fått det tänker jag.. Inte minst min andra ponny, de delar både borstar och utrustning..
Och jag själv, jag borde med blir smittad så känslig hud som jag har.:o

Veterinären borde väl sagt nåt när han var här (ca 2 veckor sen)?
De fall av ringorm jag själv sett har inte sett ut såhär, men det är säkert 15 år sen jag såg det sist så minnet känn mycket väl svika.

Fortsätter med klorhexidinlösning ett tag till så får vi se.
Har som sagt ingen tillgång till varmt vatten..
 
Tvätta utsatta ställen med virkon varje- varannan dag tills dom är borta så slipper du bada hela hästen. Tvätta täcken och all utrustning som kommit i kontakt med krustorna noga varje dag för att minska återspridning.
 
Tvätta utsatta ställen med virkon varje- varannan dag tills dom är borta så slipper du bada hela hästen. Tvätta täcken och all utrustning som kommit i kontakt med krustorna noga varje dag för att minska återspridning.

Mycket svårtvättad utrustning.. Inte direkt nåt man kan lägga i tvättmaskinen.. Är tjocka padar och renskinn..
Ingen utrustning är i direktkontakt med "utslagen" eller de hårlösa små fläckarna.
Går som sagt utan täcke dygnet runt.
 
Mycket svårtvättad utrustning.. Inte direkt nåt man kan lägga i tvättmaskinen.. Är tjocka padar och renskinn..
Ingen utrustning är i direktkontakt med "utslagen" eller de hårlösa små fläckarna.
Går som sagt utan täcke dygnet runt.
Bra. Det går ju alltid att spray på med med en sprayflaska på utrustning. Dränk utsatta ställen på hästen med virkon och låt självtorka.
 
Det verkar inte vara särskilt smittsamt, ingen annan är drabbad och fläckarna sprider sig inte.
Jag fortsätter som hittills så får vi se. Snart drar eksemsäsongen igång med bara för att göra det ännu värre :yuck:
 
Fast ringorm är ju väldigt smittsamt, om hon haft det sen i höstas borde nån mer i lösdriften fått det tänker jag.. Inte minst min andra ponny, de delar både borstar och utrustning..
Och jag själv, jag borde med blir smittad så känslig hud som jag har.:o

Veterinären borde väl sagt nåt när han var här (ca 2 veckor sen)?
De fall av ringorm jag själv sett har inte sett ut såhär, men det är säkert 15 år sen jag såg det sist så minnet känn mycket väl svika.

Fortsätter med klorhexidinlösning ett tag till så får vi se.
Har som sagt ingen tillgång till varmt vatten..

Om det vore ringorm borde det självläkt nu ja. Fast vissa enstaka hästar gör det tydligen inte det på. Ang smittsamhet beror det på om de andra mött ringorm förr (har immunitet) osv. Tydligen.

Och ringorm kan se ut "nästan hur som helst". Vet berättade att de på en föreläsning fått se 10 bilder och så skulle de säga vilka de trodde var ringorm. En massa veterinärer alltså. 2-3 av bilderna bedömdes vara ringorm, övriga som allt från hudtumörer till skavsår till eksem. Allt var ringorm.

Och tydligen blir man själv inte smittad om det är hästvarianten, minns inte latinska namnet. Men den går inte på människa normalt.

Som du förstår har jag en ringormshäst i stallet ;) Jag tyckte också det var ett mirakel att jag - med världens känsligaste hy - inte fått ringorm, och att ponnyn inte visar symptom (fast inkubationstiden kan vara upp till 70 dagar...). Men blev lite begripligare sen vet förklarat.

Så säger inte det är ringorm på din, det är omöjligt gissa. Men iom du nämnde hårlösa fläckar utan kli eller sår.

Håller tummarna det ger sig. Hexocil schampo tar "mer" än klorhexidin dock. (Båda ska ju verka 10 min)
 
Jag tänker behandla det som om det vore smittsamt (fast inte så illa om ringorm, mer som pälsätare).
Vi har en åring i stallet som definitivt aldrig haft ringorm så åtminstone hon borde för symtom (förutom min andra då, han har heller aldrig haft vad jag vet och i så fall över 14 år sen). Ska förvara deras borstar separat ett tag och mest använda plast, lättdesinficerat, till henne.

Hade gärna tvättat men känns inte bra att göra det i kallvatten. Har både hexocil och vetriderm inköpt till just den här hästen i händelse av bättre väder.

Hippoderm, inte verksamt mot svamp? Det var det jag använde i höstas men då hade hon ju små sår. Allt läkte och fläckarna försvann, dock lika mjällig och kala bitar i man och svans (exakt samma områden, de växer eller flyttar sig inte).
 
Hippoderm hjälper mot bakterier. Haken är väl att man behöver blöta ner dem vad man än använder, men om du tror det är eller kan vara någon svamp i det skulle du ju kunna prova Virkonlösning. Den tar "allt" (svamp, bakterier, virus), och det får ju svampa så de blir blöt inpå skinnet och sen på med täcke.

Håller tummarna att du får bukt med det, oavsett vad det är.
 
Jag vet inte vad jag tror längre.. Lika bra att prova en grej i taget och se vad som händer!
Tänkte badda de drabbade områdena med vad jag har hemma (är nåt desinfektionsmedel som jag glömt namnet å. Fått av veterinär). Provar badda på och omkring de pälslösa fläckarna till att börja med.
 
Jag vet inte vad jag tror längre.. Lika bra att prova en grej i taget och se vad som händer!
Tänkte badda de drabbade områdena med vad jag har hemma (är nåt desinfektionsmedel som jag glömt namnet å. Fått av veterinär). Provar badda på och omkring de pälslösa fläckarna till att börja med.

Fast även om du inte kan bada honom nu - är det inte värt ta ut vet och ta prov? Så du i alla fall vet VAD det är du ska behandla? Särskilt som det snart är eksemsäsong och då vill man ju helst de ska starta med så goda förutsättningar som möjligt
 
Veterinären var ju ute för ca 2 veckor sen och tyckte inte att prov var nödvändigt än. Jag avvaktar så får vi se. Har inte råd att ta en massa prover bara för att när behandlingen förmodligen ändå blir den samma.
Såvida det inte är löss.
 
Veterinären var ju ute för ca 2 veckor sen och tyckte inte att prov var nödvändigt än. Jag avvaktar så får vi se. Har inte råd att ta en massa prover bara för att när behandlingen förmodligen ändå blir den samma.
Såvida det inte är löss.

Fast är ju stor skillnad i valet av prep för behandling på svamp och bakterier, så jag tänkte.
Löss borde han väl klia av? (Aldrig haft löss på ngn häst)
 

Liknande trådar

Hästvård Bilder kommer imorgon. Fram tills dess vill jag gärna få in tips på va ddetta kan vara. Islandshäst, valack, skäck, 10 år. Går...
Svar
10
· Visningar
5 207
Senast: lady_vip
·
Hästvård Mitt sto får nu när vinterpälsen börjar komma små krustor i pälsen på ett ställe. Dessa kliar nåt fruktansvärt på henne och kan bli så...
Svar
4
· Visningar
1 684
Senast: mumin
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 299
Senast: Boj
·
Hästvård HJÄLP - "Sårskorpor" under pälsen över stor del av kroppen (på kortisonbeh. häst) Jag har sökt för att hitta liknande trådar men hittar...
Svar
13
· Visningar
5 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp