Hudproblem portis

acj

Trådstartare
Har en åttaårig portugisisk vattenhund som jag för cirka tre veckor sedan upptäckte några skorviga utslag på. Gick ett par dagar och vid hämtning på hunddagiset på em hade han under dagen kliat sig på vänster kind så det blivit sårigt. Gjorde rent med koksalt och gjorde en provisorisk tratt så att han inte skulle klia mer. Morgonen efter var hela kinden täckt av ett infekterat gröngult, illaluktande och vätskande sår. Snabbt till vet som satte in antibiotika i 20 dagar, klorhexidinspray 2 ggr dagligen på utsatta ställen samt bad med klorhexidinshampo 1 ggr per vecka. Skabbprov togs, var negativt. Och så klart tratt på hela tiden för att inte klia upp det igen.

Har nu gått 18 dagar sedan behandling påbörjades och såret läkt fint. Men så fort vi provar att ta av tratten slickar han sig intensivt runt snoppen, på benen, framför allt hasleder och tassar och kliar sig lite också, dock inte särskilt mycket eller intensivt. Blir röd på buken, runt snoppen där han slickat sig. Ser nästan lite svampliknande ut. Har även kvar några av utslagen men de är inte skorviga eller irriterade. Kanske är 5-10 st lite varstans men något fler på hals och nacke. Mjällar lite nu men inte gjort det från början och känns som att huden blivit rätt torr efter behandlingarna.

Ska på återbesök på måndag men funderar naturligtvis på vad detta är. Bytte foder någon månad innan detta hände och första tanken var foderallergi. Har nu bytt till ett hypoallergenfoder för säkerhets skull.

Någon som har tips om vad det är? Läst om demodex och diverse annat men känns inte som att något riktigt stämmer in på symtomen. Tacksam ändå för tips och råd.
 
Sv: Hudproblem portis

Har köpt det via hunddagiset men de har slutat med det märket och finns inte att få tag på varken i vanliga affärer, djursjukhuset eller djuraffärer. Bytte till det märke han hade innan jag började köpa på dagiset men för kastrerade hundar (han är kastrerad och går lätt upp i vikt efter det). Visade sig när jag började kolla mer noga att man ökat mängden spannmål i fodret och sammansättningen inte var som när jag hade det förra gången. Så därav byte till ett mer kvalitativt foder som för säkerhets skull då är hypoallergent.
 
Sv: Hudproblem portis

Ah, okays.
Ja jag skulle inte ens ta med tång i hypoallergenic-fodren, istället skulle jag testa något spannmålsfritt foder. Finns ju gott om bra färskfoder att ge också. Dessutom upplever jag (och många med mig) att det är tusen gånger lättare att hålla hundarna i bra hull på färskfoder jämfört med torrfoder.
 
Sv: Hudproblem portis

Vet inte om man får skriva varunamn här men det heter Br*t (stjärnan står för i). Hypoallergenfodret är 1st choice.

Är ni andra alltså lite inne på samma spår som jag - att det har med fodret att göra?

Red chilli: Vad är det i hypoallergenfoder som inte är OK? Vilka foder anser du vara bra, både torrfoder och färskfoder?

Uppenbarligen blir man aldrig fullärd och det kanske är tur. Trodde ju i min enfald att jag kollat det mesta men tydligen inte... ;-)
 
Sv: Hudproblem portis

PS. Om det inte funkar att skriva varunamn här så PM:a gärna. DS.
 
Sv: Hudproblem portis

Klart du får skriva vilket hundfoder din hund fick förut (eller får nu):)

Är det Brit eller Brit Care du menar, så finns det att få tag i via animal.se
 
Sv: Hudproblem portis

OK. Hade för mig att jag läst någonstans att man inte fick det men då minns jag fel.

Ja, det är det fodret men är lite tveksam ändå till det. Hunden har inte varit särskilt förtjust i det utan fått truga i honom. Bra för vikten förvisso men skulle kännas bättre med ett foder som han gillar. Royal Canin som han fick sedan älskade han men är det nu det han får besvär av funkar det ju inte.
 
Sv: Hudproblem portis

OK. Hade för mig att jag läst någonstans att man inte fick det men då minns jag fel.

Saxat ur Bukefalos och forumets regler
Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.

Med andra ord:
Du får diskutera Hööks, IKEA, Telia och alla andra större företag utan problem. Men du ska inte skriva ut namnet på din hovslagare eller din grannes företag och heller inte diskutera dessa.
 
Sv: Hudproblem portis

Jag har hört mycket positivt om kokosfett/kokosolja till allergiska/känsliga hundar med problemhud. 1 tsk/dag till en liten hund. Lite mer till en stor hund. Det ska också vara bra för magen och motverka svamp på huden. Jag har börjat med kokosfett till hundarna och till mig själv. Det jag märkt på den korta tid vi gett det är att trampdynorna på hundarna blivit mycket mjukare. Mina egna torra fjällande hudfläckar har försvunnit på bara en vecka.

Dr Karen Becker om kokosnötolja:

http://www.youtube.com/watch?v=ND8doiVSLDw

En del allergiska hundar kan äta Acana Lamb & Apple.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp