hudproblem

Maris_

Trådstartare
En häst i stallet har någon form av "hudproblem". Det är på bogen, det blir som små "krustor" som man kan pilla bort. Det lossnar då päls och lite skinn. Min häst hade likadant på benet förra året och det försvann av sig själv efter ett tag. Men vad kan det vara, och vad kan man göra åt det?

/ Maris
 
Är det en äldre häst så kan det vara vitaminbrist...Speciellt nu när fällningen börjar. Jag fick en gång tipset av min veterinär att smörja in de kala fläckarna med AD-droppar (som man brukar ge till småbarn). Jag köpte oljebaserade sådana på apoteket, och det hjälpte faktiskt.
 
Min häst var äldre, men den nu aktuella hästen är bara två år. Har för mig att det finns nåt schampoo som ska vara bra vid hudproblem, nåt på "h" tror jag, är det nån som vet vilket jag menar och har någon erfarenhet av det?

/ Maris
 
Det stavas så. :)

Hexocil är desinficerande och är bra mot svamp/bakterier. Det är väldigt milt så det skadar ju inte att prova!
 
Jag ska tipsa ägaren om det! Jag hade tänkt köpa sånt och prova på min häst om hon hade fått såna där igen, men det blev ju aldrig så.

/ Maris
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
759
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
613
Senast: Corax
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
516
Senast: cili
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 236
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp