Hudvårdsrutiner

stjarnhimmel

Trådstartare
Vad har ni för hudvårdsrutiner? Jag började tänka på det för några veckor sedan då en vän till mig blev jättechockad över att jag inte använder ögonkräm. Jag fick en föreläsning om att jag kommer få så mkt rynkor. Jag har aldrig tänkt så mkt på rynkor, antagligen för att folk alltid tror att jag är mkt yngre än vad jag är.(är 37) Jag har mest märkt på min egen hud att om jag äter mkt snabbmat och sover dåligt så ser huden inte lika frisk ut.
Men- frågan är alltså- vad har ni för hudvårdsrutiner? Och finns det ngn medicinskt kunnig här som kan säga om krämer verkligen förhindrar rynkor, får huden att se yngre ut osv. Och förstås- spelar det egentligen ngn roll om man har rynkor eller en hud som ser ung ut?
 
Mina enda hudvårdsrutiner är ansiktsvatten efter jag tvättat ansiktet på kvällen. Smörjer händer med helosan och tar överskottet i ansiktet då helosan är antiseptiskt och låter huden återfukta sig själv.
Gör jag inte detta blir jag antingen finnig eller torr.
anväder inte dag- natt- eller ögonkräm.
är 23, tänker inte på rynkor utan försöker fortfarande hålla tonårsfinnarna i styr... :D

edit: rynkor hör till, alla får rynkor och jag tror inte någon kräm kan ändra det. Varför vill man ha ett barnansikte när man är 60+ undrar jag?
 
Nej, det finns ingen kräm som kommer att trolla bort rynkor. Hy som är torr kan se rynkigare ut så bra fuktkräm räker långt. Att ha en speciell ögonkräm är mest för att huden kring ögonen är tunnare och ofta känsligare än resten av ansiktet, dvs man kan bli svullen av den vanliga ansiktskrämen. Funkar det med den vanliga krämen runt ögonen är det bara att köra på.

Jag fösöker att inte tjafsa så mycket med ansiktet eftersom jag lätt får eksem. Sminkar mig sällan så jag använder nästan aldrig någon rengöringskräm, vatten fungerar så bra! Är huden lite tråkig så tar jag en bomullrondell med en scrubsida och olja och masserar med (sådan rondeller finns på Apoteket).

Tillägg: Sedan tror jag det där med rynkor beror mycket på generna. Jag är 40 och blir fortfarande leggad på Systemet ibland. Min mamma och mormor har/hade fantastiskt fin hud.
 
Mild rengöring morgon och kväll, ibland ansiktsvatten om jag känner för det. Därefter natt- eller dag-"serum" (ena läkande, den andra solskydd) och så fuktkräm på det.

Ögonkräm är också ett måste nu när jag närmar mig 40, men fram till 37-38 klarade jag mig med vatten, barntvål och ibland lite helosan. Funkar dock inte så bra nu längre... Huden blir klitorr när jag slarvar.
 
Det enda som behövs:
Img-CHTH1-HU-100-XX-XX_1-large.jpg

I duschen använder jag Ph5Eucerin.

Jag tror inte för en nanosekund på diverse ögon/antirynkcremer eller serum eller tjofaderittan.
Håll huden mjuk med mjukgörande, sola inte, sov ordentligt, rök inte, stressa inte, ät grönsaker. Det ger payoff på din hud.
 
Jag har extremt känslig och yttorr hud och får lätt eksem. Samtidigt har jag väldiga problem med finnar över hakan.
Så jag har en emergency cream på hakan, och en ansiktskräm som man brukar använda i reparerande syfte efter ansiktslyft i resten av fejjan. Det är den enda ansiktskräm som gör att jag kan sminka mig utan att det blir smul eller torra fläckar i huden.

Gör rent ansiktet med rengöringsmjölk och milt ansiktsvatten, vatten räcker inte som nån sa, vatten torkar ut och jag blir helt stel i ansiktet, det börjar klia. Jag har ögonkräm runt ögonen men bryr mig inte om rynkor, jag vill bara inte ha eksem eller torra irritationer. Ansiktsmask har jag nåra gånger i veckan då huden behöver extra boost.
En mild peeling och ett serum vid behov. Det blir stor skillnad på "mjukheten" i huden med dessa.
Jag använder mig mestadels av Babor, Elemis och Dermalogica.
 
Jag säger bara kokosolja, jag smörjer mig med det i ansiktet och hela kroppen, brukar göra det i duschen och smörjer jag händer och ansikte vid behov, innan jag sminkar mig och använder det också som smink borttagning.
Tror hur ens hud är påverkas långt mer av gener, vad man äter och dricker, hur mycket man stressar och är i solen.

Min hud har blivit långt bättre sen jag började äta mindre kolhydrater, har alltid någon finne eller två i ansiktet innan, nu dyker de bara upp under mens, nån som har nåt tips på hur jag kan undvika det med? :)

Får väldigt mörka ringar under ögonen under de perioder då jag inte sover så bra och känner mig stressad.

Jag undviker solen, har inte solat på snart 15 år, är 35 år nu, jag vårdar min bleka hud, trivs med den helt enkelt.

Nu vet jag inte om folk bara försöker vara snälla, har inget emot att se ut som min ålder, men får ofta höra att folk tror att jag är yngre.
Brukar säga att det måste var mina runda kinder som gör det. :D

10367185_10152196057614011_8013432488848027019_n.jpg
 
Jag säger bara kokosolja, jag smörjer mig med det i ansiktet och hela kroppen, brukar göra det i duschen och smörjer jag händer och ansikte vid behov, innan jag sminkar mig och använder det också som smink borttagning.
Tror hur ens hud är påverkas långt mer av gener, vad man äter och dricker, hur mycket man stressar och är i solen.

Min hud har blivit långt bättre sen jag började äta mindre kolhydrater, har alltid någon finne eller två i ansiktet innan, nu dyker de bara upp under mens, nån som har nåt tips på hur jag kan undvika det med? :)

Får väldigt mörka ringar under ögonen under de perioder då jag inte sover så bra och känner mig stressad.

Jag undviker solen, har inte solat på snart 15 år, är 35 år nu, jag vårdar min bleka hud, trivs med den helt enkelt.

Nu vet jag inte om folk bara försöker vara snälla, har inget emot att se ut som min ålder, men får ofta höra att folk tror att jag är yngre.
Brukar säga att det måste var mina runda kinder som gör det. :D

10367185_10152196057614011_8013432488848027019_n.jpg

Fint hår! Lockar du det eller är det naturligt så?
 
Jag blaskar av med vatten och smörjer med barnolja vid behov. Om jag har sminkat mig brukar jag sminka av med vanlig tvål och vatten och olja om det behövs. Rynkor tycks dyka upp när jag äter, mår och sover dåligt. Jag är säkert bortskämd med bra gener med.
 
Rutiner? Näe, det har jag inte.

Tvättar ansikte och kropp med hårdtvål varje morgon i duschen. Har lite fet hud så jag kan inte smörja in mig. Smörjer jag händerna så räcker en klick lotion stor som en ärta.
Samma med det enda ställe där jag egentligen blir torr, fötter och ben. Räcker med en liiiiten klick till hela benet. Mer går inte in utan jag är kladdig resen av dagen.
Med min feta hy och en liten övervikt så har jag inte heller så särdeles mycket rynkor.

Jag tror att det beror mindre på skötsel och mer på gener om man blir rynkig eller har bekymmer med huden.
 
Har torr hud, får lätt mörka ringar under ögonen men jag har varken plånbok eller lust/ork att hålla på med sjuhundra olika krämer och salvor. Det enda som alltid har funkat och som jag alltid återkommer till är olivolja. Gör underverk! Det enda jag lägger till är lite skrubb ett par gånger i veckan. Smink tar jag bort med rengöringsmjölk och remover.

Har använt kokosolja ett par gånger också, tycker det har ungefär samma effekt som olivoljan. Går in mjukt och smidigt i hyn och den känns som sammet :love: Många ansiktskrämer jag testat tenderar annars att bara lägga sig som en hinna ovanpå, även om jag peelat. Nej, enbart olivolja för min del :)
 
Intressant det ni skriver om kokosolja för jag håller med, men ändå inte... ;) Det jag håller med om är att den går in lätt i huden, och att man verkligen blir sammetsmjuk av den. Och så doftar den UNDERBART! Så långt alltså bra :) ! Men, jag tycker inte att den är tillräcklig för mig, och det tycker jag är konstigt egentligen. Det är ju REN olja liksom... När jag körde med kokosoljan så kände jag hur det stramade i "kanterna" på ansiktet, så som det gör när jag använder kräm som inte är tillräckligt fet/fuktgivande. Så jag fick gå tillbaks till krämer, trots att jag verkligen gillade många aspekter av kokosoljan. Just nu använder jag en jättebillig, tjock kräm från Nivea ("Soft", heter den) som jag tycker funkar jättebra :) ! Några ögonkrämer eller annat använder jag inte. För lat och snål ;) !
 
Jag har helt kass hy efter något slags anfall förra året där bölder och dyl. blossade upp. Använder jag vatten och mild tvål så blir min hud två storlekar för liten och sedan så spricker den. Vilket leder till sår och ärr. Jag använder en tvålfri rengöring och ansiktsvatten. Sedan serum av något slag och så riktigt fet hudkräm. Använder i princip aldrig något som är till för dagkräm, det är nattkräm dygnet runt. Ögonkräm är också ett måste då huden runt mina ögon är otroligt tunn och känslig så jag måste smörja in den dagligen, annars så spänner det.
 
Hej!

Här gäller så lite av allt som möjligt. Huden blir jättetorr av tvål, men jättefet och finnig om jag smörjer in den. Saltvatten tycks vara det enda min hud accepterar så ansiktet tvättas med saltvatten, svettiga/smutsiga delar med tvål och resten med bara vatten.

Varför krångla till det, liksom??

/Lavinia
 
Ögonkräm är också ett måste nu när jag närmar mig 40, men fram till 37-38 klarade jag mig med vatten, barntvål och ibland lite helosan. Funkar dock inte så bra nu längre... Huden blir klitorr när jag slarvar.

Ögonkrämer är bluff och båg! Dessutom innehåller en stor andel av dem giftiga ämnen som definitivt inte hör hemma i någons ögon. Gå inte på skönhetsbranschens budskap, de flesta hälsopåståenden från krämtillverkarna är olagliga.
 
Sköljer med kallt vatten på morgonen, smörjer in med någon kräm ibland och använder alltid solskydd i ansiktet när solen är framme.

Punkt ;) Beror rynkigheten på generna och jag ärver efter min kära mor så kommer det ändå kring 40års åldern säga *poff* och så är jag helt plötsligt rynkig som ett russin och "äntligen" se ut som min ålder :p

(använder inte smink förutom ev mascara till vardags, antar att folk som använder smink på huden dagligen kanske måste vara lite mer noggranna)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·
Hundhälsa Hej Min vän har en valp på nu snart 7 månader med ett mkt konstigt beteende. Hon kissar i sin bädd och har heller inga "problem" med...
2
Svar
21
· Visningar
2 948
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 051
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp