Huf-flex eller andra på/avtagbara snösulor i hagen?

TinyWiny

Trådstartare
Någon som har testat det? Håller de för det och sitter de kvar?
Det är ju ingen höjdare att ha snösulor vid barmark och här kan det i undantagsfall vara snö i månader men i normalfallet är det snö i några dagar för att sedan vara barmark (dvs. oftast bara is, ingen snö) i någon månad. Är det snö så är det oftast sådan som snabbt skapar styltor så att släppa ut dem utan snösulor är inget alternativ.

Min ena häst behöver ha hela sulor, kan man ens använda huf-flex då? Bullensulor hade varit ett alternativ men de verkar ha ändrat materialet i dem så de har blivit för mjuka, förrförra årets bullensulor var en besvikelse så efter det har jag inte köpt dem.

Jag har alltid guldskor vintertid så sulor som ska sättas fast med brodd i trakten går bort. Även diverse glasslock går bort. Jag måste kunna lita på att sulorna gör sitt jobb och sitter kvar.
 
Jag använde Polar pads med gott resultat förra året! De kunde sitta på även i hagen, jag tog dock av dem ibland för att göra rent under.
Fast då måste man ha lösa brodd och frågan är hur de blir på en häst som behöver ha hel sula under? Jag föredrar att använda guldskor då de brodden är så mycket lägre, ger bättre grepp och dessutom är fler till antalet. Hade det blivit ren barmark för det mesta så hade vanliga skor och lösa brodd kunnat vara ett alternativ men när snön försvinner så blir det istället is här.
 
Fast då måste man ha lösa brodd och frågan är hur de blir på en häst som behöver ha hel sula under? Jag föredrar att använda guldskor då de brodden är så mycket lägre, ger bättre grepp och dessutom är fler till antalet. Hade det blivit ren barmark för det mesta så hade vanliga skor och lösa brodd kunnat vara ett alternativ men när snön försvinner så blir det istället is här.

Det går bra med polarpads över hel sula. Men du måste ju ha tåbrodd.
 
Jag använde huf flex förra året, även i hagen. Det fungerade toppen i framskorna men i bak fick jag inte till det med storleken vilket resulterade i att de kröp upp mot strålen och tryckte där. Det fungerade dock ändå för ridturer men vågade inte lämna dem kvar bak i hagen.
 
Jag använde huf flex förra året, även i hagen. Det fungerade toppen i framskorna men i bak fick jag inte till det med storleken vilket resulterade i att de kröp upp mot strålen och tryckte där. Det fungerade dock ändå för ridturer men vågade inte lämna dem kvar bak i hagen.
Men de satt alltså kvar även i hagen? Så får man till dem med rätt storlek så borde det fungera?
 
Har testat huf flex, inte lika bra som dom vanliga som sätts mellan hov och sko men helt okej, även jag tycker dom rör sig mot strålen på bakhovarna.
Helt klart bästa alternativet vid fasta broddar där vinter är snön inte ligger hela vintern.
 
Har testat huf flex, inte lika bra som dom vanliga som sätts mellan hov och sko men helt okej, även jag tycker dom rör sig mot strålen på bakhovarna.
Helt klart bästa alternativet vid fasta broddar där vinter är snön inte ligger hela vintern.
Hm. En till med samma erfarenhet. Rör sig mot strålen så att den ligger emot så det blir synligt skav eller märke eller att hästen får ont av det? Eller hur har du märkt att den rör sig mot strålen? Kanske dumma frågor men jag har inte sett någon i verkligheten, det kanske är uppenbart då?
 
De funkar toppen i hagen - ingen skillnad mot vanliga snösulor - annat än att man väljer att inte ha dem på i annat än just snö så man slipper problemen med att det packas lera som orsakar tryck /bakterier osv.
Det är just för att slippa problemet med främst smågrus som jag har använt bullensulor med silikon under tidigare men förrförra vintern hade de nog ändrat något, sulan kändes mjukare och silikonet åkte helt enkelt ut efter någon vecka och då är ju problemet än värre med att skit åker in under sulan :(
 
Om man har vinter större del av säsongen går det bra ha hel sula + snösula förresten. Alltså fast snösula av typen huf grip
Jag är trött och fattar inte. Menar du vanliga typ
1540751700559.png
eller någon helt annan? Är inte risken stor att de tappar skorna då? Vintrarna här är hopplösa med diverse tappskor enbart med snösulor så frågan är om det går?
 
Jag är trött och fattar inte. Menar du vanliga typ Visa bifogad fil 20955eller någon helt annan? Är inte risken stor att de tappar skorna då? Vintrarna här är hopplösa med diverse tappskor enbart med snösulor så frågan är om det går?

Precis sådana. Jag har haft det på tre olika. Två av dem tappade ”aldrig” skor normalt och inte heller med dubbel sula. Den tredje var en sån som kastade skor som man byter strumpor. Han tappade inte fler (möjligen färre) med dubbla.
Men det är risken, absolut.
 
Precis sådana. Jag har haft det på tre olika. Två av dem tappade ”aldrig” skor normalt och inte heller med dubbel sula. Den tredje var en sån som kastade skor som man byter strumpor. Han tappade inte fler (möjligen färre) med dubbla.
Men det är risken, absolut.
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet :) Då kan ju en lösning var hof-grip på den hästen som inte har sulor och snösulor på den hästen med behov av hela sulor :)
 
Det är just för att slippa problemet med främst smågrus som jag har använt bullensulor med silikon under tidigare men förrförra vintern hade de nog ändrat något, sulan kändes mjukare och silikonet åkte helt enkelt ut efter någon vecka och då är ju problemet än värre med att skit åker in under sulan :(
Ja vanliga traditionella snösulor är etablerat inte bra alls när det inte är just snö. Många hovslagare vägrar /avråder att sko med dessa snösulor utifrån ”slentrian/vana” från många hästägares håll när vintrarna (och ffa hagarna på många håll) ser ut som de numera gör dvs väldigt sporadiskt med snö och utöver det leriga hagar.
 
Ja vanliga traditionella snösulor är etablerat inte bra alls när det inte är just snö. Många hovslagare vägrar /avråder att sko med dessa snösulor utifrån ”slentrian/vana” från många hästägares håll när vintrarna (och ffa hagarna på många håll) ser ut som de numera gör dvs väldigt sporadiskt med snö och utöver det leriga hagar.
Vägrar gör inte min och jag skor dem aldrig med snösulor förren snön är här. Problemet blir ju om det är som vissa vintrar när snön vräker ner och det ligger en halvmeter i två veckor för att sedan smälta bort och det inte blir mer snö den skoperioden. Det blir inte så bra för hovarna att sko om så ofta :/ Vissa vintrar har vi haft snö i två månader och andra snö i bara ett par dagar. Tänk om det kunde bestämma sig!
 
Vägrar gör inte min och jag skor dem aldrig med snösulor förren snön är här. Problemet blir ju om det är som vissa vintrar när snön vräker ner och det ligger en halvmeter i två veckor för att sedan smälta bort och det inte blir mer snö den skoperioden. Det blir inte så bra för hovarna att sko om så ofta :/ Vissa vintrar har vi haft snö i två månader och andra snö i bara ett par dagar. Tänk om det kunde bestämma sig!

Huf grip funkar som sagt ypperligt som alternativ 👍
 

Liknande trådar

Hästvård Har alltid använt Huf-grips mot snöstyltor och de fungerar jättebra men de är inte helt idealiska pga att det växlar mellan...
Svar
0
· Visningar
1 329
Senast: Centaur
·
Hästvård det finns många diskussioner varje år vid denna tiden om snösulor, snowgrips, glasslock, polarpad osv. Just gällande polarpad ser jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
13 169
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hade någon (över)optimistisk dröm om att kunna dra skorna på hästarna för barfotasäsongen nu den här skoningen. Någonstans blev det...
Svar
14
· Visningar
1 447
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp