Huf-flex eller andra på/avtagbara snösulor i hagen?

Hm. En till med samma erfarenhet. Rör sig mot strålen så att den ligger emot så det blir synligt skav eller märke eller att hästen får ont av det? Eller hur har du märkt att den rör sig mot strålen? Kanske dumma frågor men jag har inte sett någon i verkligheten, det kanske är uppenbart då?
Mina kom inte ända fram till strålen om jag rättade till dom varje dag, dom dagarna jag inte gjorde det så det hamnade på strålen så märktes inget på strålen eller häst men kan säkert bero på hur känslig hästen är.
 
Senast ändrad:
Mina kom inte ända fram till strålen om jag rättade till dom varje dag, dom dagarna jag inte gjorde det så det hamnade på strålen så märktes inget på strålen eller häst men kan säkert bero på hur känslig hästen är.
Tack så mycket för ditt utförliga svar :)
 
Hur funkar de att ha på inne i boksen, här är mer lera än snö men när det kommer snö så är den blöt vilket innebär en massa styltor. Är dock inte i stallet varje morgon så det behöver vara något som kan sättas i t.ex kvällen innan om dom lovar snö.
 
Hur funkar de att ha på inne i boksen, här är mer lera än snö men när det kommer snö så är den blöt vilket innebär en massa styltor. Är dock inte i stallet varje morgon så det behöver vara något som kan sättas i t.ex kvällen innan om dom lovar snö.
Har själv inte haft det på mina i boxen över natten då mina går på lösdrift men kan inte komma på några problem alls med det.
 
Hur funkar de att ha på inne i boksen, här är mer lera än snö men när det kommer snö så är den blöt vilket innebär en massa styltor. Är dock inte i stallet varje morgon så det behöver vara något som kan sättas i t.ex kvällen innan om dom lovar snö.
Min har haft den i boxen, inga problem alls.
 
Puttar upp.
Hur tyckte ni huf flex var att få rätt storlek på? Stämde det med vad som rekommenderas?
 
Jag använde Huf-Flex en säsong. Funkade klockrent vid ridning och tömkörning etc. Däremot tyckte jag att de funkade sådär när de fick sitta på dygnet runt (hagen dagtid, box nattetid) trots att storleken stämde utmärkt väl så ville de gärna röra sig lite i överkant (tänk den cm som är närmast öglorna) och antingen trycka lite mot strålen eller lirka in sig delvis under skon högst upp. Hästen verkade oberörd men efter att ha fått rätta till dem några dagar gick jag över till att ha dem enbart vid motion ändå pga risken för tryck (i kombination med känslig häst).
 
Min fick sulblödning av de vanliga snösulorna så de är inte längre ett alternativ. Huf-Flex fungerar jättebra men det beror nog lite på hur hoven ser ut också. En av hästarna i stallet kastar ut sina huf-flex pga att hans hovar är plana under. Min är lite skålad och där sitter de mycket bättre
 
Har ni som använder huf-flex köpt en sån tång som hör till? Den är ju rätt dyr.. Finns det någon annan vanlig tång som funkar lika bra?
 

Liknande trådar

Hästvård Har alltid använt Huf-grips mot snöstyltor och de fungerar jättebra men de är inte helt idealiska pga att det växlar mellan...
Svar
0
· Visningar
1 323
Senast: Centaur
·
Hästvård det finns många diskussioner varje år vid denna tiden om snösulor, snowgrips, glasslock, polarpad osv. Just gällande polarpad ser jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
13 144
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hade någon (över)optimistisk dröm om att kunna dra skorna på hästarna för barfotasäsongen nu den här skoningen. Någonstans blev det...
Svar
14
· Visningar
1 444
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp