Huf-flex, hur ska de sitta?

Marvin

Trådstartare
Bägge mina hästar är utan snösulor nu, och det har vräkt ner snö. :crazy:
Efter diskussion med min hovslagare, googlande och läsande på buke så köpte jag huf-flex men jag får dem inte att sitta, och bak får jag dem inte ens på plats.
Vad är skillnaden på ”fram” och ”bak”? Är det bara längden? För isåfall behöver jag nog fram även bak…
Hur vet jag om det är storleken som är fel, om det inte passar mina hovar eller om jag bara inte vet hur man gör??

Fram
 

Bifogade filer

  • E99918E9-AEAA-41A3-95DE-26F5FC0740F0.jpeg
    E99918E9-AEAA-41A3-95DE-26F5FC0740F0.jpeg
    249,9 KB · Visningar: 233
Bak
 

Bifogade filer

  • C18FDD6D-CB67-45C3-B28B-680C46E8B088.jpeg
    C18FDD6D-CB67-45C3-B28B-680C46E8B088.jpeg
    356,2 KB · Visningar: 219
Använd inte alls!!!
Får du dem på plats har de lätt att kila fast sig och åka ut åt "fel håll"!
Det var ren tur att de åkte ut på utsidan på min häst, så att det inte var på insidan och hade kunnat haka i ett benskydd. 😱
Har hört om flera som råkat ut för samma sak och hovslagarna här omkring (Norra Norrland) avråder från användning.
Tanken är ju att de ska "vara i spänn" inne i skon, men det är en hårfin gräns för om de sitter fast, glider lite eller lossnar och som du ser har ju hästar olika hovformer.
Ur säkerhetssynpunkt skulle jag mycket hellre slita med hovfett eller mjuka skärbrädor eller glassburkslock.
 
Använd inte alls!!!
Får du dem på plats har de lätt att kila fast sig och åka ut åt "fel håll"!
Det var ren tur att de åkte ut på utsidan på min häst, så att det inte var på insidan och hade kunnat haka i ett benskydd. 😱
Har hört om flera som råkat ut för samma sak och hovslagarna här omkring (Norra Norrland) avråder från användning.
Tanken är ju att de ska "vara i spänn" inne i skon, men det är en hårfin gräns för om de sitter fast, glider lite eller lossnar och som du ser har ju hästar olika hovformer.
Ur säkerhetssynpunkt skulle jag mycket hellre slita med hovfett eller mjuka skärbrädor eller glassburkslock.
Gah, varför kan saker inte bara funka?
 
Använd inte alls!!!
Får du dem på plats har de lätt att kila fast sig och åka ut åt "fel håll"!
Det var ren tur att de åkte ut på utsidan på min häst, så att det inte var på insidan och hade kunnat haka i ett benskydd. 😱
Har hört om flera som råkat ut för samma sak och hovslagarna här omkring (Norra Norrland) avråder från användning.
Tanken är ju att de ska "vara i spänn" inne i skon, men det är en hårfin gräns för om de sitter fast, glider lite eller lossnar och som du ser har ju hästar olika hovformer.
Ur säkerhetssynpunkt skulle jag mycket hellre slita med hovfett eller mjuka skärbrädor eller glassburkslock.

Håller med! Provade förra året då hästen blev av med snösulorna lite för tidigt och det kom en oväntad snöstorm i april (🥲) och det var ett helvete att dels få dit dem och dels få dem att sitta kvar.

Nu har du ju tyvärr bara traktbrodd som det ser ut, annars hade jag rekommenderat Polar pads.
 
Använd inte alls!!!
Får du dem på plats har de lätt att kila fast sig och åka ut åt "fel håll"!
Det var ren tur att de åkte ut på utsidan på min häst, så att det inte var på insidan och hade kunnat haka i ett benskydd. 😱
Har hört om flera som råkat ut för samma sak och hovslagarna här omkring (Norra Norrland) avråder från användning.
Tanken är ju att de ska "vara i spänn" inne i skon, men det är en hårfin gräns för om de sitter fast, glider lite eller lossnar och som du ser har ju hästar olika hovformer.
Ur säkerhetssynpunkt skulle jag mycket hellre slita med hovfett eller mjuka skärbrädor eller glassburkslock.

De kan till och med vrida sig i hoven och gå upp *genom* hoven.

Vår hovslagare avråder starkt från huflex. Polar pads är bättre.
 
Kan bara hålla med alla andra om huf flex, de kan hamna rätt märkligt i hoven om man låter dem sitta ett tag. Har själv inga problem med att få fast mina, min häst ha rätt skålformade och djupa hovar, så de är lätta att trycka fast. Har dock slutat använda dem då de lätt gled runt om de satt ett tag och började trycka konstigt på strålen och sulan, klämma in sig under skon etc. Trist, då snön är såpass av och på där jag bor att jag sällan lyckas få på riktiga snösulor, och använder inte broddar fram så polar pads fungerar inte.
Är det någon som testat Gripp Snow Feather istället?
 
Bägge mina hästar är utan snösulor nu, och det har vräkt ner snö. :crazy:
Efter diskussion med min hovslagare, googlande och läsande på buke så köpte jag huf-flex men jag får dem inte att sitta, och bak får jag dem inte ens på plats.
Vad är skillnaden på ”fram” och ”bak”? Är det bara längden? För isåfall behöver jag nog fram även bak…
Hur vet jag om det är storleken som är fel, om det inte passar mina hovar eller om jag bara inte vet hur man gör??

Fram
Även jag har svårt att få dessa att sitta bra och har gått över till snösulor GRIPP nu mer. Sätts fast med traktbrodden.
 
För att det fastnat en massa skit under snösulorna när man bor lerigare till och då riskerar man stengallor, hovbölder och tappskor.
Aah okej! Tappskor förstår jag, det är alltid en ökad risk med snösulor. Lerigheten är jag inte lika bekant med då vi har mindre av det där jag bor.
 
På min ena som har väldigt rund hovform fungerade det ganska fint med huf-flex, men den andra som har mer avlånga hovar funkar det inte alls :meh:. Det går inte att få dom på plats ordentligt, utan det blir som på din bild ett mellanutrymme mellan "sulan" och tån. Försöker man ändå att rida så kommer de antingen att trilla av eller lyckas hamna snett och kila fast under skon så man inte får ur dem.
Rekommenderas ej!
 
Varför inte? Alla mina hästar har gått broddade ( både tå och trakt) och med snösulor okt-apr utan problem i Norrland.

Jag bor utanför Uppsala, så de vintrar vi får är väldigt av och på. Så det är lerigt ena veckan och snö andra. Min häst har också en historik av både tappskor och hovbölder, så min hovis är inte jättepepp på snösulor till honom om det inte är garanterat snö. Men ja, jag borde definitivt ha det i skoperioden jan-feb, är planen för nästa år.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 126
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 412
Senast: HannaZ
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
565
Senast: niardasp
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp