huggande hund

P

prince77

Har en unghund på ca 10 månader som jag inte har haft som valp utan og honom när han var ca 7 månader.
Hans borsa har jag haft sen valp och dom är som dag och natt.
Bamse(honom jag haft från valp) är extremt lydig och skulle aldrig få för sig att trotsa matte medans den andra brorsan inte tar mig på allvar för 5 öre. När jag säger åt honom något så tror han allt är på lek och springer runt och fjantar sig, och när jag då visar att jag menar allvar så hugger han mot mig. Idag högg han mig i handen och armen så det började blöda just för att jag menade allvar. Han är inte riktigt aggresiv utan som att det finns en blandning av lek OCH att han vill visa att jag inte ska bestämma över honom. Blir absolut inte rädd för honom utan bara ruskigt arg.
Varför detta beteende och hur ska jag komma tillrätta med detta? :confused: :confused: :confused:
 
Hej!

Jag har en unghund på ca 7 månader, som jag i o för sig har haft sedan hon var valp men jag känner i gen lite av detta beteendet.

I början var det aldrig några problem med henne hon var ju så liten så hon lyssnade o respekterade mig totalt. Nu när hon blivit lite större så märker man ganska så tydligt att hon gärna vill vara den som skall bestämma hemma. Då försker hon att morra lite extra o naffsa mig lite hårdare i armen o sådant.

När jag har pratat med han som har den kursen som jag går på nu för tillfället så sa han att detta är ett ganska typiskt beteende på hundar i den åldern. Han menade på att denna trotsåldern kommer olika påolika hundar. Vissa märker man inte ens av det på andra ganska mycket.

Nu har det gått ett par veckor med min hunds beteende och jag börjar faktist se en förändring på henne. Jag tror nog att du bara skall fortsätta som du gör och inte låta hunden få bestämma. Var konsekvent ( som är det svåraste) så tror jag nog det skall lösa sig.

Jag tror man ser skillnaden ganska klart mellan en hund som försöker kaxa upp sig för att den är trotsig eller en hund som rent av är "knäpp i huvudet".
 
skönt att höra att det inte är allt för ovanligt.
ska fortsätta vara extremt bestämd mot denna jycke även i fortsättningen.
 
Min hund var också lite skum när han var omkring 10 månader. varje gång vi kom till ett speciellt ställe på promenaden började han bråka med mig. Skulle absolut inte följa med mig. Han hoppade på mig och gjorde allt för att försöka få min rang i "flocken". Till slut gav han sig, tack gode gud. Han är lika hög som köksbordet över ryggen så det var ganska jobbigt när han hoppade på mig.

Lösningen på mitt problem var helt enkelt att vara extremt konsekvent och aldrig visa honom att jag faktiskt blev ledsen när han inte löd mig. Nu när han blivit äldre skulle han aldrig få för sig att göra något liknande. Han har helt enkelt accepterat att hans rang är lägre än min. Nu tillåter han mig att leda.

Hoppas det går bra för dig och din hund. Du kanske skulle prova att träna den hunden ensam utan den andre i närheten (vet ju inte om du gör det redan) så att ni får bättre kontakt med varandra så han kan känna sig trygg med dig.
 
jodå vi tränar ensamma men det blir aldrig allvar utan allt är på hans villkor och han vill bara fjanta runt.
Går bara att kalla in honom om man sitter ner osv som att han tror att man ska börja jaga honom och ta fast annars. :confused:
Är inte så gulligt med en hund som springer hos hästarna i hagen och man försöker kalla in och han bara racar
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 255
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 381
Senast: ako
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 075
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 652
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp