Huggormsbett - vad gör man?

Tuggben

Trådstartare
Jag har, sedan en kollegas hund för några år sedan blev biten av huggorm och ordentlig sjuk, nojat för just detta. Jag rör mig väldigt mycket ute i skog och natur med mina två hundar och ibland är vi långt ifrån ett djursjukhus.

Vad gör man vid ett huggormsbett?
Hur fort blir hunden sjuk? (dvärgschnauzer, ca 10 kg)
Vad består behandling av och hur vanligt är det att hunden inte överlever?
Är det någon plats som man ska passa sig mer för? Har hört olika där några säger vatten och andra säger högt gräs.

Är det någon som råkat ut för ett huggormsbett - isf hur gick det?

Hjälp mig lugna ned mina nerver :D
 
Min Finn blev huggormsbiten i somras, i läppen. Det gick bra och han fick nog inte så mycket gift i sig, han svullnade inte särskilt mycket.
En del blir dåliga direkt, men vet sa till mig att de svullnar inom en timme (jag var inte 100 på att han blivit biten).
En vän till mig fick sin labradortik biten i benet för någon månad sedan och hon blev jättedålig direkt. Föll ihop på plats och fick intensivvårdas i tre dagar. Nu är hon pigg och återställd igen :)

Jag är extra uppmärksam på vägar när det är gassande sol ute, det är oftast på vägen och i vägkanterna jag sett orm.
 
Fick min ena corgi ormbiten förra våren i april. Den låg och solade bredvid ett fält. Det blev en snabb färd in till närmaste jourveterinär där han blev inlagd två nätter, främst pga kraftig svullnad. Alla värden såg bra ut efteråt. :) Har efter det blivit betydligt lugnare, faktiskt. Är inte ormrädd men har varit paniskt rädd för att få hundarna bitna, så pass att jag varje vår haft mardrömmar om orm, så det är lite skönt att ha den extra erfarenheten nu även om jag förstås är medveten om att det kan gå illa.

Jag undviker öppna områden där solen gassar på, låter bli promenader längs med vägren mitt på dagen men går gärna i skogen.
 
Jag har, sedan en kollegas hund för några år sedan blev biten av huggorm och ordentlig sjuk, nojat för just detta. Jag rör mig väldigt mycket ute i skog och natur med mina två hundar och ibland är vi långt ifrån ett djursjukhus.

Vad gör man vid ett huggormsbett?
Hur fort blir hunden sjuk? (dvärgschnauzer, ca 10 kg)
Vad består behandling av och hur vanligt är det att hunden inte överlever?
Är det någon plats som man ska passa sig mer för? Har hört olika där några säger vatten och andra säger högt gräs.

Är det någon som råkat ut för ett huggormsbett - isf hur gick det?

Hjälp mig lugna ned mina nerver :D
Det är mycket ovanligt att hundar dör av huggormsbett om de får rätt vård, däremot kan en del såklart bli riktigt dåliga med flera dagars vård på djursjukhus. Framförallt mycket unga och mycket gamla djur är särskilt utsatta och min personliga erfarenhet säger att bett i tass är värre än bett i nos. Vi har alltid minst en hund inskriven pga huggormsbett på min arbetsplats från tidig vår till sensommar, vissa dagar är det så många som 6-7 stycken inskrivna hundar och jag jobbar själv främst på IVA så jag vågar påstå att jag har mycket god erfarenhet av att behandla huggormsbitna hundar. I svåra fall (tex vid hjärtpåverkan eller där patienter ej svarat på den inledande behandlingen) eller hos riskpatienter ges antiserum. Annars är det dropp och smärtlindring som gäller, hjärtmediciner vid behov.
Du kan inte göra så mycket alls mer än att hålla uppsikt vid ställen där ormar är vanliga - en solig dag är nära eller på vägen samt längs vägkanten i diken och högt gräs de vanliga ställena där ormarna ligger. Men såklart går det att stöta på orm lite här och var. Har fått in hundar som blivit bitna i hundgården, på den egna tomten, när hunden varit kopplad osv.
Ta bara hunden till veterinär så fort som möjligt och bär den helst, framförallt om den blivit biten i tassen.
Bestående men är otroligt ovanligt om man följer behandlingsråden.
 
Har fått samma hund biten två gånger med väldigt olika utfall.

Första gången var han 5 månader och jag såg inte vad som hände men när vi kom hem efter en promenad såg jag att han började svullna över nosryggen. Åkte akut till Strömsholm men har var så pigg att vi fick vänta i över 4 timmar på att träffa en veterinär. Halva ansiktet svullnade upp som en fotboll och han hade väldig ont. Han lades in en natt och var återställd dagen efter. Gjorde uppföljande besök efter två veckor och alla värden var bra.

Andra gången var han 7 år och blev biten av en liten huggorm i bakbenet när han "skvätte" efter att ha bajsat. Han fick jätteont på en gång och blev superstressad. Min man såg ormen. Vi fick en akuttid hos veterinären ca 1,5 timme senare. Han mådde jättedåligt och blev inlagd med dropp. Fick serum (kostade 7000 kr) senare samma dag. Tanken var att vi skulle ha han hemma över natten då han tyvärr hade utvecklat en stor rädsla för hantering (bet när han blev rädd) hade de svårt att hantera honom ensam och på den kliniken hade de bara en djurskötare på plats på natten. Tyvärr började hjärtat rusa (Takykardi) så han fick stanna över natten i alla fall då de ville göra fler EKG. Dagen efter var det inte bättre och det tillsammans med att han mådde så fruktansvärt dåligt av all veterinärbehandling mentalt gjorde att han fick somna in.

Jag vägrar gå runt och vara rädd för ormar, både för min egen skull och hundarnas skull. Isf skulle vi ju aldrig då vistas i naturen och det vore inte ett värdigt hundliv tycker jag. Däremot brukar jag väsnas/stampa lite extra om jag går där man kan misstänka att det finns orm.
 
Vägkanter och diken minsann, det var nytt för mig. Jättebra tips eftersom jag brukar låta mina hundar gå i dessa istället för på vägen. Ska genast sluta med det!
 
Jag är nästan maniskt rädd för ormbitna hundar men är ändå glad att vi bor i Sverige..

Shieras mamma som bor i Australien har tillsammans med sina hundkompisar dödat en brunorm som tagit sig in i trädgården. 😣
 
Min Finn blev huggormsbiten i somras, i läppen. Det gick bra och han fick nog inte så mycket gift i sig, han svullnade inte särskilt mycket.
En del blir dåliga direkt, men vet sa till mig att de svullnar inom en timme (jag var inte 100 på att han blivit biten).
En vän till mig fick sin labradortik biten i benet för någon månad sedan och hon blev jättedålig direkt. Föll ihop på plats och fick intensivvårdas i tre dagar. Nu är hon pigg och återställd igen :)

Jag är extra uppmärksam på vägar när det är gassande sol ute, det är oftast på vägen och i vägkanterna jag sett orm.

Kanske ska tillägga att Finn blev inlagd över natt med dropp och smärtstillande, men fick åka hem sedan och har varit utan men efteråt :)
 
Standard för de flesta är ett dygn på djursjukhus med dropp, smärtstillande och lite medicin mot illamående. Ibland serum. Sen hem nästa dag. Sen finns det som sagt de som utvecklar problem med hjärtat och de stannar i regel längre, oftast 2-4 dygn.
 
Du håller hunden still (du bär den om du kan) och åker till veterinären. De flesta klarar sig bra om de snabbt kommer in till veterinären och får dropp och smärtlindring.

Jag är också livrädd för orm och tänker varje gång vi är ute att det bara inte får hända något för hur ska jag kunna bära henne hem? Ibland är vi ju långt hemifrån. Om man behöver bära hunden 8km, kommer den klara sig då? Kommer den dö i mina armar? Alla katastroftankar man kan ha! :nailbiting:
 
Har fått hund huggormsbiten för några år sedan. Bar henne hem (8 kg hund) då hon mådde dåligt rätt omgående. Åkte till djursjukhuset och var kvar där några timmar med henne (tills dom stängde). Bettet tog över nosen, men hon blev aldrig superdålig så jag kunde åka hem med henne och hålla henne under uppsikt med smärtlindring. Oftast brukar dom får ligga inne minst 1 natt med dropp.
Sen ta det lugnt i 3 veckor och ta prover för att se att allt är okej inuti :)

Hon blev biten vid en gräsvall nära ett vattenfyllt dike - en perfekt plats för sork.
 
Jag är också livrädd för orm och tänker varje gång vi är ute att det bara inte får hända något för hur ska jag kunna bära henne hem? Ibland är vi ju långt hemifrån. Om man behöver bära hunden 8km, kommer den klara sig då? Kommer den dö i mina armar? Alla katastroftankar man kan ha! :nailbiting:

Osannolikt att den kommer dö dina armar. Man kan aldrig på förhand veta hur det kommer gå. Vi kan bara göra vårat bästa vilket är att ta hunden till veterinär så fort som möjligt.

Det finns mycket som kan hända när vi är ute på äventyr, det är bra att ha en plan för vad vi ska göra om något händer men i övrigt kan vi bara göra vårat bästa. Och njuta av sommaren med våra kompisar.
 
Jag har, sedan en kollegas hund för några år sedan blev biten av huggorm och ordentlig sjuk, nojat för just detta. Jag rör mig väldigt mycket ute i skog och natur med mina två hundar och ibland är vi långt ifrån ett djursjukhus.

Vad gör man vid ett huggormsbett?
Hur fort blir hunden sjuk? (dvärgschnauzer, ca 10 kg)
Vad består behandling av och hur vanligt är det att hunden inte överlever?
Är det någon plats som man ska passa sig mer för? Har hört olika där några säger vatten och andra säger högt gräs.

Är det någon som råkat ut för ett huggormsbett - isf hur gick det?

Hjälp mig lugna ned mina nerver :D

Min DS blev biten för ett par år sen. Då 5 år, vikt 8,5 kg.
Bettet tog i halsen. Först hände inget så jag trodde ormen hade missat (hunden sa inget när den trampade på ormen)
1,5 tim senare svullnade hasen upp. Det blev ilfart till djursjukhus (helg) vilket tog ytterligare 45 min.
Han var helt opåverkad men lades in med dropp över natten. Ingen medicin i övrigt behövdes så han fick nog inte i sig så mycket gift.
 
F4C8514D-1372-4FC4-BD06-573FA2FC233D.jpeg

Såhär ser det ut där vi går varje dag. Kilometer med stengärdesgård på båda sidorna av vägen :nailbiting:
Nora brukar springa fritt men nu vågar jag bara ha henne i mitten av vägen. Tur hon är go och glad ändå :love:
 
Finns det något man kan göra/medicin att ha med sig om man typ är ute och vandrar eller liknande?

Nej. Finns ingen förebyggande medicin. Förr skrev man ut kortison men det är inte många som gör längre pga nya studier som visat att det kan göra mer skada än nytta.

I mark där jag är osäker så får hundarna gå bakom mig. Ljud och extra tunga steg så att ormen kanske hinner flytta på sig.
 
Visa bifogad fil 54440
Såhär ser det ut där vi går varje dag. Kilometer med stengärdesgård på båda sidorna av vägen :nailbiting:
Nora brukar springa fritt men nu vågar jag bara ha henne i mitten av vägen. Tur hon är go och glad ändå :love:
Bra val att bara låta henne gå mitt i vägen. En solig dag lär ormarna ligga och sola på stengärdsgården omväxlande med att jaga sork och möss i de dikena/gräset. Min klättrar gärna på stenmurarna men så snart vårsolen visar sig är det stopp för det. Det får han göra vintertid enbart.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 291
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 329
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 784
Senast: Lime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp