Hull fråga, utbruten från Uppdateringstråd 27

Trott

Trådstartare
Usch, tycker Tilda har blivit mager. Hon har ju alltid varit svår med maten, men nu börjar det synas att hon inte äter ordentligt. Hoppas hon löper snart och kanske får bättre aptit efter det. Spelar ingen roll vilket färskfoder hon får, första 1-2 portionerna äter hon oftast med god aptit, sen är dom inte lika lockande. Men det är svårt att ha hur mycket olika sorter som helst hemma. Vet inte om jag ska försöka ge mer barf, för när hon får rått kött/kyckling äter hon med god aptit, men det är ju bara ibland hon får det. Men hur "krångligt" är det att barfa? Torrfoder äter hon inte hemma, bara hos mamma, så kan inte fylla ut med det heller.
 
Usch, tycker Tilda har blivit mager. Hon har ju alltid varit svår med maten, men nu börjar det synas att hon inte äter ordentligt. Hoppas hon löper snart och kanske får bättre aptit efter det. Spelar ingen roll vilket färskfoder hon får, första 1-2 portionerna äter hon oftast med god aptit, sen är dom inte lika lockande. Men det är svårt att ha hur mycket olika sorter som helst hemma. Vet inte om jag ska försöka ge mer barf, för när hon får rått kött/kyckling äter hon med god aptit, men det är ju bara ibland hon får det. Men hur "krångligt" är det att barfa? Torrfoder äter hon inte hemma, bara hos mamma, så kan inte fylla ut med det heller.
Har du bild där man ser hur hon ser ut i hullet nu? Hoppas hon får bättre aptit snart!
 
Usch, tycker Tilda har blivit mager. Hon har ju alltid varit svår med maten, men nu börjar det synas att hon inte äter ordentligt. Hoppas hon löper snart och kanske får bättre aptit efter det. Spelar ingen roll vilket färskfoder hon får, första 1-2 portionerna äter hon oftast med god aptit, sen är dom inte lika lockande. Men det är svårt att ha hur mycket olika sorter som helst hemma. Vet inte om jag ska försöka ge mer barf, för när hon får rått kött/kyckling äter hon med god aptit, men det är ju bara ibland hon får det. Men hur "krångligt" är det att barfa? Torrfoder äter hon inte hemma, bara hos mamma, så kan inte fylla ut med det heller.
Menar du tuggur eller portioner?
 
Har du bild där man ser hur hon ser ut i hullet nu? Hoppas hon får bättre aptit snart!
Svårt att ta kort på en spräcklig hund som inte riktigt vill stå stilla 🙄😅 men tycker hon blivit insjunken mellan mage och höft.
Hon har visserligen växt en del på sistone, så det kanske bara är jag som inbillar mig. (och ja, jag försökte muta henne att stå still med en ostbåge, det gick sådär 😂)
IMG_20221221_211403.jpg



@Pilot är nog inte helt med vad som menas med tuggur? Jag har inget emot att ge olika saker, det behöver inte vara "färdigt" så som färskfoder är i korvar/"burgare" :)


Kl på mig själv. Tinade upp en kycklingvinge, lite kycklinglever och lite bitar fläskkött och gav + 2 små bitar lax och lite gurka. Fläsket gick åt först, sen kycklingen, sen laxen. Levern och gurkan är kvar 😂 så sånt äter hon ju gärna, men vet ju inte om hon skulle "tröttna" på det också om hon får liknande varje dag.
 
Svårt att ta kort på en spräcklig hund som inte riktigt vill stå stilla 🙄😅 men tycker hon blivit insjunken mellan mage och höft.
Hon har visserligen växt en del på sistone, så det kanske bara är jag som inbillar mig. (och ja, jag försökte muta henne att stå still med en ostbåge, det gick sådär 😂)
Visa bifogad fil 108556


@Pilot är nog inte helt med vad som menas med tuggur? Jag har inget emot att ge olika saker, det behöver inte vara "färdigt" så som färskfoder är i korvar/"burgare" :)


Kl på mig själv. Tinade upp en kycklingvinge, lite kycklinglever och lite bitar fläskkött och gav + 2 små bitar lax och lite gurka. Fläsket gick åt först, sen kycklingen, sen laxen. Levern och gurkan är kvar 😂 så sånt äter hon ju gärna, men vet ju inte om hon skulle "tröttna" på det också om hon får liknande varje dag.
En tugga flera *tuggor. 🙂 (jag stava dialektalt på förra inlägget. 🤷🏼‍♀️)
Jag förstod bättre hur du menade i detta inlägg.
Mina hundar gillar inte iheller lever, det krävs att det är i mindre mängd blandat med något annat.
@Red_Chili är experten här 😁 men i mina ögon ser hon ut att ha ett bra hull nu.
 
Svårt att ta kort på en spräcklig hund som inte riktigt vill stå stilla 🙄😅 men tycker hon blivit insjunken mellan mage och höft.
Hon har visserligen växt en del på sistone, så det kanske bara är jag som inbillar mig. (och ja, jag försökte muta henne att stå still med en ostbåge, det gick sådär 😂)
Visa bifogad fil 108556


@Pilot är nog inte helt med vad som menas med tuggur? Jag har inget emot att ge olika saker, det behöver inte vara "färdigt" så som färskfoder är i korvar/"burgare" :)


Kl på mig själv. Tinade upp en kycklingvinge, lite kycklinglever och lite bitar fläskkött och gav + 2 små bitar lax och lite gurka. Fläsket gick åt först, sen kycklingen, sen laxen. Levern och gurkan är kvar 😂 så sånt äter hon ju gärna, men vet ju inte om hon skulle "tröttna" på det också om hon får liknande varje dag.
Tycker inte hon är särskilt tunn?

Jag har hållit Ammo tunn hela livet med mening och vinthundar brukar ju inte direkt ha underhudsfett?
Ammo som typ 10 mån:
DSC_0368red.jpg
 
En tugga flera *tuggor. 🙂 (jag stava dialektalt på förra inlägget. 🤷🏼‍♀️)
Jag förstod bättre hur du menade i detta inlägg.
Mina hundar gillar inte iheller lever, det krävs att det är i mindre mängd blandat med något annat.
@Red_Chili är experten här 😁 men i mina ögon ser hon ut att ha ett bra hull nu.
Aha då är jag med 😅 jag vill att hon äter mer av det hon får, som det är nu så får hon en ny sort färskfoder äter hon upp med god aptit de första 2 dagarna typ, men sen luktar hon bara och går därifrån. Men jag kanske bara inbillar mig att hon är tunn just för att hon växt 🙈
 
@Trott Jag inte heller vinthundsexpert men på bilderna ser hon ut att ha bättre hull än vad min äldsta bc har (där man skulle se alla revbenen om han hade haft lika kort päls). Nu kan ju vinklar luras och jag vet inte hur gammal hon är men jämfört med andra vinthundar jag sett så ser hon ut att vara i gott hull.
 
@Trott Jag inte heller vinthundsexpert men på bilderna ser hon ut att ha bättre hull än vad min äldsta bc har (där man skulle se alla revbenen om han hade haft lika kort päls). Nu kan ju vinklar luras och jag vet inte hur gammal hon är men jämfört med andra vinthundar jag sett så ser hon ut att vara i gott hull.
Hon är snart 15 månader :) tack, jag kanske bara är nojig helt enkelt 😅
 
Svårt att ta kort på en spräcklig hund som inte riktigt vill stå stilla 🙄😅 men tycker hon blivit insjunken mellan mage och höft.
Hon har visserligen växt en del på sistone, så det kanske bara är jag som inbillar mig. (och ja, jag försökte muta henne att stå still med en ostbåge, det gick sådär 😂)
Visa bifogad fil 108556


@Pilot är nog inte helt med vad som menas med tuggur? Jag har inget emot att ge olika saker, det behöver inte vara "färdigt" så som färskfoder är i korvar/"burgare" :)


Kl på mig själv. Tinade upp en kycklingvinge, lite kycklinglever och lite bitar fläskkött och gav + 2 små bitar lax och lite gurka. Fläsket gick åt först, sen kycklingen, sen laxen. Levern och gurkan är kvar 😂 så sånt äter hon ju gärna, men vet ju inte om hon skulle "tröttna" på det också om hon får liknande varje dag.
Ge lite mindre mat så äter hon nog med bättre aptit. Enligt de där bilderna ser hon ut att vara i rundaste laget ;)
 
Ge lite mindre mat så äter hon nog med bättre aptit. Enligt de där bilderna ser hon ut att vara i rundaste laget ;)
Haha nja, rund kan jag inte hålla med om att hon är 😅 som sagt svårt att få till bilder. Nu är det svårt att veta exakt hur mycket mat hon får om dagen, real 4 kg rullarna delar jag i 8 delar, och räknar då att varje del ska vara mat för 2 dagar, men oftast så räcker det i 3 dagar vilket innebär ca 160 g mat 🤷🏼‍♀️ hon väger ca 13,5 - 14 kg så runt 250-280 g "ska" hon ha om jag går efter 2 % av kroppsvikten.
Jag får helt enkelt inse att jag är för nojig 😅
 
Haha nja, rund kan jag inte hålla med om att hon är 😅 som sagt svårt att få till bilder. Nu är det svårt att veta exakt hur mycket mat hon får om dagen, real 4 kg rullarna delar jag i 8 delar, och räknar då att varje del ska vara mat för 2 dagar, men oftast så räcker det i 3 dagar vilket innebär ca 160 g mat 🤷🏼‍♀️ hon väger ca 13,5 - 14 kg så runt 250-280 g "ska" hon ha om jag går efter 2 % av kroppsvikten.
Jag får helt enkelt inse att jag är för nojig 😅
Hon är iaf inte så smal att du behöver oroa dig :) Så länge hon bygger muskler bra och har energi, glansig päls osv så är det nog lugnt!
 
@Trott Med Tay (och tidigare med Nike) har jag fått inse att de reglerat det själva och legat lite under det hull jag egentligen velat ha på dem.
Ja, det är väl det jag får inse att hon gör också. Vet att syrrans whippet var väldigt smal första två åren innan hon blev slank som en vinthund ska vara, medans mammas whippa nog ärligt talat skulle må bra av att gå ner ett kg och alltid varit mer knubbig 😂
 
Haha nja, rund kan jag inte hålla med om att hon är 😅 som sagt svårt att få till bilder. Nu är det svårt att veta exakt hur mycket mat hon får om dagen, real 4 kg rullarna delar jag i 8 delar, och räknar då att varje del ska vara mat för 2 dagar, men oftast så räcker det i 3 dagar vilket innebär ca 160 g mat 🤷🏼‍♀️ hon väger ca 13,5 - 14 kg så runt 250-280 g "ska" hon ha om jag går efter 2 % av kroppsvikten.
Jag får helt enkelt inse att jag är för nojig 😅

Tycker absolut inte hon ser för smal ut :)
Så här ser mina labbar ut i hull, jag tycker de är precis lagom. Man kan ana de två sista revbenen när de står rätt upp och ner, och de andra känns väl under huden.

887DEC30-E309-44F6-AD7D-75B011CC3E0C.jpeg
 
Tycker absolut inte hon ser för smal ut :)
Så här ser mina labbar ut i hull, jag tycker de är precis lagom. Man kan ana de två sista revbenen när de står rätt upp och ner, och de andra känns väl under huden.

Visa bifogad fil 108565
Jag beundrar så hur du håller dina labbar i fin form! Speciellt med tanke på hur en "vanlig" labbe kan se ut idag 😅 (och så bor jag med en knubbis 😅)
Har du några foton på hur de ser ut från sidan också? Blir nyfiken!
 
Jag beundrar så hur du håller dina labbar i fin form! Speciellt med tanke på hur en "vanlig" labbe kan se ut idag 😅 (och så bor jag med en knubbis 😅)
Har du några foton på hur de ser ut från sidan också? Blir nyfiken!

Haha, tack! Mycket sköter sig självt, bra foder och mycket jakt och träning ger automatiskt bra form :D

Jag försökte hitta det igår, men misslyckades. Ska försöka fota!
 
Ge lite mindre mat så äter hon nog med bättre aptit. Enligt de där bilderna ser hon ut att vara i rundaste laget ;)
Jag håller med, tycker hon ser ut att vara lite i överhull @Trott
Även en fet Whippet har en midja, man kan inte riktigt gå efter samma som icke-vinthundar.
Många whippets jag träffar är för tjocka utan att ägaren har en aning.
Det är betydligt bättre rent hälsomässigt att hunden är lite för smal än lite för tjock.
Jag hade absolut inte gett henne mer mat än du gör. @em-pirre kan säkert visa dig bilder på en Whippet i bra hull och form.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 062
Senast: mackan
·
Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 276
Hundhälsa Min Aussie på 6.5 månader har blivit besatt av att slicka på mitt armband som har en liten metalldel - det är just metalldelen som han...
Svar
10
· Visningar
5 844
Senast: Tonto
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 881
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp