Hull på 25-årig Haflinger

Woffe

Trådstartare
Hej!

Det här är min 25-åriga haflingervallack. Vad tycker ni om hans hull? Skriver inget mer om honom till att börja med utan vill ha en första anblicks känsla. Jag vet att det kan vara svårt på bild, men ändå... 😉
IMG_20181003_145242.jpg
IMG_20181003_145242.jpg
 
Bra i hull. Lite muskelfattig, men det är en passus i sammanhanget .
Som helhet en fin 25åring i god allmänstatus, är min bedömning av foto.
 
@mackan Han rids ju väldigt lätt några gånger i veckan. Men ser han muskelfattig ut om han jämförs med en häst i vila? Jag tänker äldre hästar kan ju tappa muskler och det vill jag undvika i den mån det går.
 
@mackan Han rids ju väldigt lätt några gånger i veckan. Men ser han muskelfattig ut om han jämförs med en häst i vila? Jag tänker äldre hästar kan ju tappa muskler och det vill jag undvika i den mån det går.

Nej han har inte någon sämre muskelstatus än vad som känns /ser ut helt normalt på en 25årig häst.

Det går inte att likställa på en häst som vilar i sak - yngre hästar och hästar i toppkondition tappar inte muskulatur av att vila särskilt snabbt. Det går inte att jämföra och bör inte jämföras med en 25 årig häst. Det är helt normalt att de inte är lika musklade , det hör åldern till.

Mitt helhetsintryck utifrån bild är att det ser ut att vara en välmående fin Senior du har.
 
@Elisha tycker också han är rund om rumpan, men drar man längs revbenen känns de tydligt under den redan tjocka vinterpälsen... :confused:
 
Anledningen till att jag frågar är för att veterinären misstänker PPID och han krävde mer mat från förra vintern och fortsättningsvis. Vi har inte tagit prover så han behandlas som en frisk häst i dagsläget.
 
Dessutom när veterinären i februari tyckte han var bukig och mager och behövde extra kraftfoder, så tyckte massören att han var så fet att han skulle äta mest halm för att banta rejält. Gick dock på veterinärens order...
 
@mackan jag tycker att revbenen synts och kännts för mycket så jag har ökat kraftfodret lite sedan någon vecka. Ändå tycker jag rumpan är rund.
 
Dessutom har han ju alltid tidigare varit smällfet på enbart 6kg hö, så jag är för låst i den bilden... Puh... Ha ha :D
 
@mackan jag tycker att revbenen synts och kännts för mycket så jag har ökat kraftfodret lite sedan någon vecka. Ändå tycker jag rumpan är rund.

Tycker det låter helt normalt. De tappar inte rumpan förrän de är rejält avmagrade, hullet över revben och i överlinjen sker först.

Som sagt tycker jag det ser ut som en välmående senior.

Tillägg nu då du skrivit mycket:
Om en veterinär misstänker PPID hade jag definitivt tagit blodprov för detta .
 
Dessutom när veterinären i februari tyckte han var bukig och mager och behövde extra kraftfoder, så tyckte massören att han var så fet att han skulle äta mest halm för att banta rejält. Gick dock på veterinärens order...
Jag tror jag bytt massör efter den kommentaren. Råda någon att banta en häst, i synnerhet gammal, med proteinfattig halm känns sisådär. I synnerhet som det stämmer att den var bukig.
Fin häst, lagom hull för åldern (annars gissar jag på lite småfet men man måste klämma på hästen för att avgöra) lite muskelfattig och bukig men tränas han inte så är det förklarligt.
 
@mackan Det var veterinären som tyckte vi skulle vänta med provtagning när hen var ute nu och fixade tänderna i september, men har funderat på att ringa hen igen och prata lite mer. En blir ju orolig då en PPID häst kräver extra skötsel och medicin... Ja jag får nog ringa igen och prata med henne hur vi går vidare.
 
@mackan Det var veterinären som tyckte vi skulle vänta med provtagning när hen var ute nu och fixade tänderna i september, men har funderat på att ringa hen igen och prata lite mer. En blir ju orolig då en PPID häst kräver extra skötsel och medicin... Ja jag får nog ringa igen och prata med henne hur vi går vidare.

Om veterinären har koll kan du ju utifrån det vara lugn och inte bry dig om svar och reflektioner du får här. De svar inkl mina är ju inget du kan luta dig på större än din veterinär .

Det blir typ omöjligt att ge svar du letar efter på buke/sociala media, annat än en generell kommentar hur allmänintrycket är på en bild.

Håll dig till veterinärens råd 👍
 
Ok tack @mackan en vill ju sin hästs bästa och jag blev orolig när veterinären pratade PPID, och så vill jag ju hålla honom i bra hull och har lite prestationsångest där att allt måste bli rätt så han mår så bra han bara kan. Särskilt eftersom han i vintras när han var utlånad en tid såg enligt veterinärens ord såg mager och eländig ut så denna vinter, nu när han är hemma och skall förbli så, så vill jag att han ska få må bra och hålla hullet. Det var mest därav jag la ut bilden. Så tack @mackan för dina kommentarer så långt. Känns ändå bra att fler ögon tittar på honom, men veterinären är den som får slutgiltiga ordet. 😃👍
 
Det är en fin häst du har och med tanke på din beskrivning av att du känner revbenen tydligt och de fettdepåer jag ser på rumpan ihop med att han är något muskelfattig gör att jag absolut vill råda dig att ta prov för PPID. Jag vill också råda dig att om möjligt höja grovfodret istället för att ge kraftfoder. Grovfoder är alltid bäst att höja i första hand om hästen kan äta mer grovfoder. Både betfiber och lucern är grovfoder och är lämpligare att ge än spannmål om det är så att han inte vill/kan äta mer av ert hö/hösilage och behöver mer energi för att hålla hull.
 
Jag tänker att Haflinger är ett kallblod och kall har i allmänhet har lite mera massa. Jag tycker din häst ser fin ut i kroppen med tanke på hans ålder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
715
Senast: MiniLi
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 461
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 182
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp