Hull på hund?

superstar

Trådstartare
När man pratar om hästar finns det ju relativt enkla riktlinjer för hur hästens hull är (känna revbenen men inte se dem). Finns det liknande på hund?

Givetvis är det svårare eftersom olika hundraser ser otroligt olika ut.

Jag har en dansk/svensk-gårdshundstik på drygt två år som fram till 1½-2 års ålder ofta var lite tunn, enligt min åsikt. Kanske mer att hon är liten och lätt i modellen men jag tycker även hullet ibland var lite under det optimala. Sedan hon fyllde två har hon lättare att lägga på sig i hull och man får därför passa sig lite, för det gamla betendet att mata henne med alla möjliga rester och grejjer sitter ju kvar.

Igår mötte jag en människa (vet att personen i fråga har egen hund, men jag vet inget om dennes kunskap eller erfarenheter) som tyckte min hund var vansinnigt tjock och jag borde banta henne genast :o :crazy:

Tittar nu på henne hela tiden och försöker bestämma om jag blivit helt hemmablind och inte ser vad den människan såg eller om dansksvenska gårdshundar faktiskt ska se ut så här? Jag har nyligen flyttat in till stan från landet och gjort mig av med hästen, så lite mindre motion har det kanska blivit, men samtidigt cyklar jag med henne dagligen och hon verkar inte understimulerad.

Har tyvärr ingen kamera här men skulle uppskatta kommentarer om hundars hull i allmänhet och kanske kort på hundar (främst DSG eller liknande) i över-/under-/normalhull.

Litar plötsligt inte på min egen bedömningsförmåga vad det gäller min egen hund :angel:
 
Sv: Hull på hund?

Man ska MYCKET lätt känna revbenen, men oftast inte se dem.
När min hund är i optimalt hull syns revbenen ibland när han springer runt, men inte när han står rakt upp och ner eller går omkring.

Rex_30_Helena_Nilsson.jpg

http://www.kennelnattrajens.se/images/Curry/Currys_kull_4/Rex_30_Helena_Nilsson.jpg

28847.jpg

http://http://www.fotosidan.se/cldocpart/28847.jpg
Bra hull på båda



På DSG kan man kolla på linjen hunder magen ganska lätt, dvs att magen ska luta mot framebenen, och inte vara jämntjock över hela buken och bröstkorgen.
 
Sv: Hull på hund?

jag har fått höra att min DSG är för smal och att "så ska absolut inte en DSG se ut. de ska vara lite runda" mm

jag är ju van vid settrarna men tycker som squarepants man ska lätt känna revbenen.

har en bild som kanske duger:
25175292.jpg


//Mimmi
 
Sv: Hull på hund?

Jag ser ju helt klart att de bilder ni lagt upp (kan tyvärr bara se squarepants översta) är vad jag tycker är hundar i bra hull (lättnad, har inte tappat omdömet helt! Ibland är det svårt när det är ens egna djur!)

Min dam är nog lite för tjock just nu :o För förut såg jag revenbenen oftare än jag gör nu, just när hon sprang runt och lekte. Nu syns dom aldrig.

Men är inte många DSG väldigt tjocka? Eller? När man kikar på utställningsresultat med bilder i tidningar tycker jag ofta de ser ut som små korvar... Vilket jag inte tycker är fint alls, eller ser speciellt hälsosamt ut.

Lite bantning blir det för min tjej i alla fall. Ingen ändring i maten, men mindre matrester och mindre godis när vi tränar! Det är nog just där en del av problemet ligger, hon är lite svårmotiverad med lek och bus eller gos, godis är det som fungerar bäst. Och sista tiden har det blivit mycket sån träning med fotgående osv. Då går det kanske åt lite för mycket godis...

Tack för era svar.
 
Sv: Hull på hund?

Men är inte många DSG väldigt tjocka? Eller? När man kikar på utställningsresultat med bilder i tidningar tycker jag ofta de ser ut som små korvar... Vilket jag inte tycker är fint alls, eller ser speciellt hälsosamt ut.

Lite bantning blir det för min tjej i alla fall. Ingen ändring i maten, men mindre matrester och mindre godis när vi tränar! Det är nog just där en del av problemet ligger, hon är lite svårmotiverad med lek och bus eller gos, godis är det som fungerar bäst. Och sista tiden har det blivit mycket sån träning med fotgående osv. Då går det kanske åt lite för mycket godis...

Tack för era svar.

Jo, jag tror nog att många är lite väl runda.. (iaf de DSG jag ser ute på promenader är ofta som korvar...)

Vad du kan göra är ju då att ta fodret som godis ;) Är hon matglad kan du ju lätt stoppa en del av maten hon vanligtvis får i en påse som du har i fickan och belöna med det.
 
Sv: Hull på hund?

Precis vad jag har tänkt ;)

Hon har fri tillgång på torrfoder, har alltid haft det. Eftersom vårt liv är väldigt oregelbundet tycker jag det är jättesmidigt så så länge jag kan hålla henne i bra hull utan att ta bort den fria tillgången tänker jag ha det så. Men torrfodret som godis var jag inne på själv också, ska testa det :p Tack!
 
Sv: Hull på hund?

Jag tycker över lag att väldigt många hundar har några extra kilo, eftersom "det lätt blir så".
 
Sv: Hull på hund?

Det stämmer säkert, och det är nog just så det blivit med min dam. Men de ska bort!

Undrar mer om hur just DSG "ska" se ut. Vet nämligen om en hanhund, som jag tycker är tjock, och den går det kalas för på utställningar. Samma ägare har en till, liten och nätt i modellen, men fin i hullet, som enligt många domare är för smal?
 
Sv: Hull på hund?

Har hängt upp mig lite på detta nu och kikat runt på olika kennlars hemsidor, och det är faktiskt MÅNGA (framförallt hanhundar) hundar som är i princip raka från revbenen och bakåt när de står uppställda... Hmm.
 
Sv: Hull på hund?

Det är möjligt att de vill ha den lilla knubbiga modellen, men jag tycker att alla sådana jag sett ser överviktiga ut.
Kanske blivit någon slags uppdelning av "sport" och "utställning"?
 
Sv: Hull på hund?

Är nog så kanske. Synd tycker jag, som gillar de ädlare, sportiga mer. Läste någon intervju med en uppfödare i rasklubbstidningen för ett tag sedan, som tyckte att rasen utvecklas negativt nu när de blivit ädlare, de skulle ju vara en "bonnhund". Rasen är egentligen ganska ny för mig, och jag hade ingen större erfarenhet innan jag skaffade min.

Visst kan det vara så att det finns ädlare (sport) och stabbigare (utställning) modeller, men de stabbigare ser bara tjock ut tycker jag :o Så i rätt hull kanske det inte är så stor skillnad på dem. Det är ju väldigt synd om det är de som är i bra hull och får jobba mycket med kroppen som inte får bra poäng på utställningar, men det är kanske så det har blivit i andra raser också?
 
Sv: Hull på hund?

jag håller med dig. finns 2st DSG vi träffar ibland på promenaderna och båda tycker jag är lite för tjocka. den ena har ägaren ifråga tillomed fått höra från vet. att den är för tjock. men hon anser att "så ser en DSG ut "

hon säger att min är mer "luftig" och inte enligt rasstandarden. när jag mötte en uppfödare i jönköping så tyckte hon att Agnes (som min vovve heter) va jättefin :D hon såg direkt vem hennes pappa är också.

såg att du bor i linköping, brukar du träffa folk inom klubben något?
jag har hört att de brukar träffas några i linköping o låta hundarna leka.. min hund har väl inget större behov av det för hon har andra kompisar men alltid kul o träffa fler DSG :)

//Mimmi
 
Sv: Hull på hund?

Jag har precis flyttat till Linköping så jag har inte en enda hundkontakt här faktiskt!

Men det finns en tråd här på hund där jag försöker få till något. Hemma var jag så mycket i stallet så då fick man sin djur-fritid där, nu har jag flyttat hit för att plugga så jag träffar i princip bara skolkompisar, och känner då ett större behov av att få igång någon slags regelbunden hundaktivitet :D Var bor du?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 682
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 281
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Jag tycker att det här med att kontrollera hullet på hundar är ganska knepigt. Det låter lätt - hunden ska ha en markerad midja både...
2
Svar
35
· Visningar
4 448
Senast: Vastgota
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 034
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp