Hullet på hästar så här års.

Masse

Trådstartare
Nu under de senaste veckorna har jag haft folk här som tittat hästar, bete och uppstallning. Är ju lite så när man bor på ett ställe många vill vara på under sommaren. Jag har denna vintern haft 14 hästar här vissa på lösdrift och vissa på stall under nätterna. Jag anpassar det efter individen, alla passar inte på lösdrift.
Det som har slagit mig är nästan allas stora förvåning när dom ser mina hästar.
- Vilket bra hull alla är i.
Första gången tänkte jag mest, i år ja. För förra vintern när man fick ta det foder man fick tag i, var alla i ganska kraftigt överfull, speciellt dom på lösdrift. Fick bli rekord tidigt betessläpp för att få dom att tappa lite innan gräset kom igång på riktigt.
Men när flera kom med samma kommentarer började jag funderar. Är det vanligt med tunna hästar?
Blir folk förvånade över alla hästar ser bra ut eller vad sjutton handlar det om?
 
De menar inte tvärtom? Att dina hästar är mer slimmade än många andra? För min uppfattning är snarare att de allra flesta hästar är överviktiga, så "bra hull" är inte så värst vanligt.
Det tror jag inte för dom är definitivt inte slimmade. Inte överviktiga som förra året utan i bra normalt hull.
 
Det är vanligt med övervikt på hästar, spec "hobbyhästar". Folk vet inte vad bra hull är. Bara att titta in i vilket inackoderingstall som helst så ser man feta och otränade hästar som ägarna tycker är i "jättefint" hull.
Jag vet inte hur många gr jag har fått visa folk varför och var deras hästar är feta och fått hjälpa dem med foderstaten. Har även märkt att vissa har svårt att skilja på slimmade, tränade och alldeles för magra hästar. Det går inte att svälta hästen i "form". Rätt mängd mat och motion är nyckeln...
 
Min är i jättefint hull nu 😍
Revbenen känns tydligt och skymtas ibland när han springer utan att han är uppdragen.
Rund och fin över rumpan.
IMG_20200304_103617.jpg


Lär ju bli mr Fatty igen i sommar dock 😅
 
Märks att det kunnat pillas gräs större delen av vintern här. Ponnyn har sommarmage :o. Trots att han är igång 4-5 dagar i veckan. Har dessutom minskat höet.
 
Såg en intressant dokumentär för något år sen om just hull på hästar och bla fång. Experten menade på att hästar är konstruerade för att äta upp sig på sommaren, sen ska dom använda sig utav det för att ta av under vintern, så egentligen så bör vi fodra hästarna väldigt knapert under vintern så dom är riktigt tunna på våren. Dom menade på nu att många fodrar upp så väldigt under vintern när hästarna inte har så mycket att äta, istället för att helt enkelt låta dom tunna ur lite. När reserverna aldrig töms så ökar risken för fetma och andra följdsjukdomar.

Synd nog har jag inte hittat på den igen, gick på den där ”hästkanalen” många fick ett tag, och tror att dokumentären var från Storbritannien? :confused: Det var typ ett center där dom behandlade/rehabiliterade fånghästar. Missade tyvärr hälften så hade varit intressant att få se hela.

Min ponny är väldigt väldigt lättfödd, och jag har svårt att se att jag skulle kunna få honom tunn även på minsta möjliga ts/100 kg häst. Jag hade gärna haft honom tunnare än vad han är i dagsläget med tanke på att gräset snart kommer börja växa. Dock är han betydligt smalare än vad han var när jag köpte honom. Att han inte hade haft, eller fick fång den sommaren är ett under....

Och ja, jag ser definitivt fler överviktiga hästar än tvärt om.
 
Såg en intressant dokumentär för något år sen om just hull på hästar och bla fång. Experten menade på att hästar är konstruerade för att äta upp sig på sommaren, sen ska dom använda sig utav det för att ta av under vintern, så egentligen så bör vi fodra hästarna väldigt knapert under vintern så dom är riktigt tunna på våren. Dom menade på nu att många fodrar upp så väldigt under vintern när hästarna inte har så mycket att äta, istället för att helt enkelt låta dom tunna ur lite. När reserverna aldrig töms så ökar risken för fetma och andra följdsjukdomar.

Synd nog har jag inte hittat på den igen, gick på den där ”hästkanalen” många fick ett tag, och tror att dokumentären var från Storbritannien? :confused: Det var typ ett center där dom behandlade/rehabiliterade fånghästar. Missade tyvärr hälften så hade varit intressant att få se hela.

Min ponny är väldigt väldigt lättfödd, och jag har svårt att se att jag skulle kunna få honom tunn även på minsta möjliga ts/100 kg häst. Jag hade gärna haft honom tunnare än vad han är i dagsläget med tanke på att gräset snart kommer börja växa. Dock är han betydligt smalare än vad han var när jag köpte honom. Att han inte hade haft, eller fick fång den sommaren är ett under....

Och ja, jag ser definitivt fler överviktiga hästar än tvärt om.

Jag gör så med mina hästar. De går på minimal giva på vintern. Den här vintern har vi experimenterat med fri tillgång på halm, men det fungerar tyvärr inte. Så fjordhästen får 7 kg hösilage och welshen 3 kg hösilage. Det har fungerat över förväntan, bägge börjar närma sig tunna nu (men nu har gräset börjat växa till igen) och jag känner mig fullt lugn att släppa på sommarbete. Kommer göra likadant nästa år, med reservation för om fjordstoet blir dräktig. Då kommer hon få vara lite rundare (dvs så man har ett fettlager över revbenen) utan att jag oroar mig.
 
Såg en intressant dokumentär för något år sen om just hull på hästar och bla fång. Experten menade på att hästar är konstruerade för att äta upp sig på sommaren, sen ska dom använda sig utav det för att ta av under vintern, så egentligen så bör vi fodra hästarna väldigt knapert under vintern så dom är riktigt tunna på våren. Dom menade på nu att många fodrar upp så väldigt under vintern när hästarna inte har så mycket att äta, istället för att helt enkelt låta dom tunna ur lite. När reserverna aldrig töms så ökar risken för fetma och andra följdsjukdomar.

Synd nog har jag inte hittat på den igen, gick på den där ”hästkanalen” många fick ett tag, och tror att dokumentären var från Storbritannien? :confused: Det var typ ett center där dom behandlade/rehabiliterade fånghästar. Missade tyvärr hälften så hade varit intressant att få se hela.

Min ponny är väldigt väldigt lättfödd, och jag har svårt att se att jag skulle kunna få honom tunn även på minsta möjliga ts/100 kg häst. Jag hade gärna haft honom tunnare än vad han är i dagsläget med tanke på att gräset snart kommer börja växa. Dock är han betydligt smalare än vad han var när jag köpte honom. Att han inte hade haft, eller fick fång den sommaren är ett under....

Och ja, jag ser definitivt fler överviktiga hästar än tvärt om.

Jag tänker samma. Är inte orolig över att min ska tappa lite till och bli tunn. Hellre det än att han är tjock nu och fet i sommar.
Han är också lättfödd och tjockar på sig direkt på gräs.
Nu har vi ett betydligt bättre utgångsläge än om han redan vore rund.
 
Jag tycker nog det finns en stor variation i hur hästar ser ut i hull. Vissa är lättfödda och ser konstant ut som tunnor, andra är svårfödda och ser ofta rangliga ut.
 
Jag tror att jag uppfattade det mer som förvåning över att någon med så pass många hästar hade bra hull överlag och speciellt på dom som gick på lösdrift.
Ju mer jag tänker på det känns det som om folk godtar att man inte fodrar fullt ut om man har lösdrift och många hästar. Under åren har jag haft beteshästar från en del stora uppfödare och ja när tänker efter så har många varit tunna, riktigt tunna. Ägarnas attityd har varit, dom äter snart upp sig.
 
Jag tror att jag uppfattade det mer som förvåning över att någon med så pass många hästar hade bra hull överlag och speciellt på dom som gick på lösdrift.
Ju mer jag tänker på det känns det som om folk godtar att man inte fodrar fullt ut om man har lösdrift och många hästar. Under åren har jag haft beteshästar från en del stora uppfödare och ja när tänker efter så har många varit tunna, riktigt tunna. Ägarnas attityd har varit, dom äter snart upp sig.
Usch, så trist! Stackars hästar!
 
Nja, jag har sett allt för många hästar som är muskelfattiga över ryggen och där ryggraden sticker upp under vintern, en äldre ponny jag kände blev jag väldigt ledsen att återse några månader efter den flyttat och många skyller på att hästen/ponnyn blivit äldre och därför håller hullet dåligt. :(
 
Nja, jag har sett allt för många hästar som är muskelfattiga över ryggen och där ryggraden sticker upp under vintern, en äldre ponny jag kände blev jag väldigt ledsen att återse några månader efter den flyttat och många skyller på att hästen/ponnyn blivit äldre och därför håller hullet dåligt. :(


Håller med. Tycker det är rätt vanligt med omusklade hästar. Jag ser inte så många feta, men däremot en del med stor buk men det är ju ofta mer att foderstaten slarvigt beräknad.
 
Nu under de senaste veckorna har jag haft folk här som tittat hästar, bete och uppstallning. Är ju lite så när man bor på ett ställe många vill vara på under sommaren. Jag har denna vintern haft 14 hästar här vissa på lösdrift och vissa på stall under nätterna. Jag anpassar det efter individen, alla passar inte på lösdrift.
Det som har slagit mig är nästan allas stora förvåning när dom ser mina hästar.
- Vilket bra hull alla är i.
Första gången tänkte jag mest, i år ja. För förra vintern när man fick ta det foder man fick tag i, var alla i ganska kraftigt överfull, speciellt dom på lösdrift. Fick bli rekord tidigt betessläpp för att få dom att tappa lite innan gräset kom igång på riktigt.
Men när flera kom med samma kommentarer började jag funderar. Är det vanligt med tunna hästar?
Blir folk förvånade över alla hästar ser bra ut eller vad sjutton handlar det om?
Jag har haft ett helsike att hålla min gammelgubbe i hull i år. Han har helt enkelt föredragit det tunna, mesiga gräs som har funnits att pilla i hela vintern, före sitt hösilage. Vi har inte haft en enda vinterdag och inte någon tjäle alls. Visst har han ätit, men inte de mängder han behövt för att hålla sig så fin som jag föredrar. Nu ser man några av revbenen, men överlinjen är fortfarande rund. Han är blank och i övrigt pigg och glad. Ju mer gräs som tittar upp, desto mindre hösilage äter han. Jag har ökat upp lusernet, men hoppas mest på att gräset ska ta sig mer i näring nu så att hullet på kusen blir bättre. Han är ingen fågelskrämma, men lite för slank.
 
Såg en intressant dokumentär för något år sen om just hull på hästar och bla fång. Experten menade på att hästar är konstruerade för att äta upp sig på sommaren, sen ska dom använda sig utav det för att ta av under vintern, så egentligen så bör vi fodra hästarna väldigt knapert under vintern så dom är riktigt tunna på våren. Dom menade på nu att många fodrar upp så väldigt under vintern när hästarna inte har så mycket att äta, istället för att helt enkelt låta dom tunna ur lite. När reserverna aldrig töms så ökar risken för fetma och andra följdsjukdomar.

Synd nog har jag inte hittat på den igen, gick på den där ”hästkanalen” många fick ett tag, och tror att dokumentären var från Storbritannien? :confused: Det var typ ett center där dom behandlade/rehabiliterade fånghästar. Missade tyvärr hälften så hade varit intressant att få se hela.

Min ponny är väldigt väldigt lättfödd, och jag har svårt att se att jag skulle kunna få honom tunn även på minsta möjliga ts/100 kg häst. Jag hade gärna haft honom tunnare än vad han är i dagsläget med tanke på att gräset snart kommer börja växa. Dock är han betydligt smalare än vad han var när jag köpte honom. Att han inte hade haft, eller fick fång den sommaren är ett under....

Och ja, jag ser definitivt fler överviktiga hästar än tvärt om.
Just det här pratade en veterinär på med lång erfarenhet (30 år) som jag praktiserade med. Att man idag har mer sjukdomar relaterade till övervikt då hästarna äter sig feta på sommaren och inte tunnas ut över vintern. Förr i tiden hade en oftast inte samma tillgång på grovfoder så det snålades mer än vad det gör idag. Många har ju tex. hästarna på lösdrift med fri tillgång utan att ha koll på hur mycket hästen får i sig och vad som är lämpligt hull. Så de blir feta istället. Tyvärr är min egna mor dålig på det där, hon tycker de ser tunnare ut än vad de är :meh:
 
Jag har haft ett helsike att hålla min gammelgubbe i hull i år. Han har helt enkelt föredragit det tunna, mesiga gräs som har funnits att pilla i hela vintern, före sitt hösilage. Vi har inte haft en enda vinterdag och inte någon tjäle alls. Visst har han ätit, men inte de mängder han behövt för att hålla sig så fin som jag föredrar. Nu ser man några av revbenen, men överlinjen är fortfarande rund. Han är blank och i övrigt pigg och glad. Ju mer gräs som tittar upp, desto mindre hösilage äter han. Jag har ökat upp lusernet, men hoppas mest på att gräset ska ta sig mer i näring nu så att hullet på kusen blir bättre. Han är ingen fågelskrämma, men lite för slank.
Hur gammal är hästen?
Med facit i hand har jag själv kommit till insikt.
Min gammelgubbe, 32 årig shetlandsvalack, har i flera år ätit rätt dåligt och fallit ur en del på vinterhalvåret, trots fri tillgång till bra hösilage. Och på våren, när de första grässtråna kommit, har han helt slutat äta av hösilaget. Och 3 grässtrån per kvadratmeter håller inte hullet ens på en lättfödd shetlandsponny...
Den här vintern har han inte ätit något hösilage alls, han rör det inte även om det finns. Har inte kollat honom, men inser att tänderna helt enkelt är utslitna på honom nu. Så, han har levt på uppblötta lusernpellets och betfor 3 ggr/dag plus tillskott av kraftfoder, vilket han behövt för att återfå normalhull. Och utöver blötmaten har han haft hackad lusern i en tunna, där han har kunnat plocka ut de minsta bitarna, som han klarar av att tugga och svälja. Och plötsligt är han platt över ryggen igen, efter att ha varit lite tunn i överlinjen de senaste åren. Och, som sagt, jag har insett att jag inte förstått hans behov fullt ut. (tabeller och analyser i all ära, men när de börjar bli gamla får man gå utanför de kunskaperna...) Nu vet jag hur han ska fodras för att må bra och kunna hänga med oss ytterligare ett tag...

Med detta vill jag säga att äldre hästar kan behöva mer tillskott än man tror för att bibehålla ett gott hull. Lusern och betfor är tillskott som är bra för magen...
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 812
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 916
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp