Hullet på hästar så här års.

Ja uppenbarligen tycker vi olika. Det handlar inte om att den bara lufsar i skogen utan tuggtiden. 7 kg att tugga på ett dygn är lite oavsett. Man kan byta till ett hö med lägre värden eller ge gräsfröhalm. Alla hästar är inte tabellhästar.

Dom kommer ut vid senast 07, då äter han sin frukost till 8.30 ca, sen går han och gräver och plockar lite i hagen och vid 10-tiden brukar vi göra något. Efter det får han lunchen vid 12, då äter han till kl 13, sen vilar han efter det. Sen får dom mellis vid 16.30, då äter han till 17.30. Dom kommer in vid 20.30 tiden och då får han även lucern i krubban, då äter han till ca 22. Sen går han som sagt och plockar i hagen resterande tid han är ute (7-20.30).
 
Senast ändrad:
Dom kommer ut vid senast 07, då äter han sin frukost till 8.30 ca, sen vilar han lite, sen går han och gräver och plockar lite i hagen. Lunchen får dom vid 12, då äter han till kl 13. Sen får dom mellis vid 16.30, då äter han till 17.30. Dom kommer in vid 20.30 tiden, då äter han till ca 22, Sen går han som sagt och plockar i hagen resterande tid han är ute (7-20.30).
Låter som ett bra upplägg. På föreläsningen togs det upp hur vissa proffs fodrar och det var på samma vis som du gör :)
 
Och hade det inte funnits något att plocka med i hagen om den tex hade varit snötäckt så hade jag lagt på lite halm, som jag gjorde förra året som sagt.
 
Mitt sto som fyller 3 i år har gått från fr tillgång 2019 till 8kg hö/3kg halm per dygn. Nu har jag tillomed sänkt till 6kg hö/3kg halm då det växer i hagen.
De går ute 06-20 i en 10hektar stor hage där det funnits mycket att gnaga på. Ute fodras de endast frukost, lunch och inne på kvällen får hon den största delen av fodret + all halm.

Nu motioneras hon inte alls och får bara musli pga mineralerna men tror inte jag kommer fodra så mycket mer nästa inneperiod heller.
 
Inte konstigt det finns så mycket hästar med magsår idag. (Och nej jag påstår inte att just din har det).

För mig går det inte ihopa hur det alltid är samma personer som bantar sina hästar och samtidigt ger minsta möjliga ”rekommenderade” istället för att ge mer så hästarna får längre tuggtid men med ett hö med lägre värden.
Hur låga värden tror du går att producera? Under 7 Mj/kg ts har jag aldrig ens sett och för en häst som behöver 40-45 Mj vilket inte är ovanligt för en d-ponny blir det inte så många kilo hö om det nu är hö med normal ts på över 84% vi pratar om och inte hösilage/ensilage med lägre ts.
En häst behöver inte äta hö hela tiden. Har hästen tillgång till sly, lite gammalt gräs i hagen eller halm så går det ingen nöd på den precis vilket det kan göra om den tillåts bli fet.
 
Nu under de senaste veckorna har jag haft folk här som tittat hästar, bete och uppstallning. Är ju lite så när man bor på ett ställe många vill vara på under sommaren. Jag har denna vintern haft 14 hästar här vissa på lösdrift och vissa på stall under nätterna. Jag anpassar det efter individen, alla passar inte på lösdrift.
Det som har slagit mig är nästan allas stora förvåning när dom ser mina hästar.
- Vilket bra hull alla är i.
Första gången tänkte jag mest, i år ja. För förra vintern när man fick ta det foder man fick tag i, var alla i ganska kraftigt överfull, speciellt dom på lösdrift. Fick bli rekord tidigt betessläpp för att få dom att tappa lite innan gräset kom igång på riktigt.
Men när flera kom med samma kommentarer började jag funderar. Är det vanligt med tunna hästar?
Blir folk förvånade över alla hästar ser bra ut eller vad sjutton handlar det om?

Tycker inte man ser så många magra hästar som man ser överviktiga.

Jag tycker folk generellt verkar ha lite svårt att bedöma hull.
Hästar som är muskelfattiga tex anser man vara underviktiga även om hullet i övrigt är bra och man egentligen bara behöver lära sig rida dem så att överlinjen fylls ut.
Sen tycker många att en bukig häst är fet. Och man ska dra ner på foder etc istället för att rida den på så sätt att magen kommer upp.

Min gamling höll jag medvetet i lite överhull just för att han inte om han blev dålig skulle tappa för mkt. Han var frisk och fräsch och löpte inte risk för förslitningsskador av den extra vikten. Det var tur iom att han faktiskt blev sjuk en sväng och tappade en del.
Det var en D-ponny modell grov. På bilden tror jag han är 29 år och åt väl ca 12-13 kg hösilage med TS ca 70% och lite betfiber med vitaminer/mineraler. Han hade inga tandproblem och kunde få mkt grovfoder att pilla med.
Han hade fått lite hängrygg/hängkula med åldern. Men han är inte överdrivet muskelfattig och hölls igång fortfarande då. Mer slimmad än så här ville jag inte ha en gamling. Faller de ur får man ju helt enkelt vara rätt snabb på att fodra upp. Får de inte i sig mer grovfoder får man ju addera kraftfoder/olja/etc.
GosMage.JPG
 
Är det vanligt med tunna hästar?
Blir folk förvånade över alla hästar ser bra ut eller vad sjutton handlar det om?
Ja, det är vanligt med tunna hästar. Men kanske inte hobbyhästarna, utan snarare de som står på större proffsigare ställen. De som faktiskt borde veta bättre. Jag tror att det är så enkelt att de helt enkelt inte har tiden eller viljan att bry sig om hästarna individuellt och när de inser att hästen är för smal är det liksom redan för sent och tar en stund att bygga upp igen.

Jag vet inte hur många gånger jag har tittat på 1-3-åringar hos välrenommerade uppfödare/stuterier där revbenen sticker ut på unghästarna och ofta får kommentaren att unghästarna växt så mycket under vintern. Jaha? Fodra på dem ordentligt då så de håller hullet. Att en av tio hade varit smalare hade jag köpt på ett helt annat sätt än att 9 av 10 är pinnsmala. Samma sak med fölston. Flera gånger har jag fått kommentaren att de nyss börjat fodra på eftersom hon föll ur. Men vad hände med att mota olle i grind? Eller när man ser att nu börjar hon nog tappa lite? Revbenen ska ju inte behöva sticka ut och ryggraden se ut som ett hustak innan man reagerar.

Jag har dessutom många gånger köpt hästar som enligt säljaren varit svårfödda, för att själv tycka att de ju inte alls var så svårfödda, man behövde bara ge dem mat. Inte svårare än så.

Hade denna diskussionen bara häromdagen med någon som menade att ett av deras gamla ston inte kunde få föl varje år för att hon föll ur så mycket. Detta stoet har numer nya ägare, som inte alls har svårt att hålla stoet i bra hull utan större insatser.
 
Ja, det är vanligt med tunna hästar. Men kanske inte hobbyhästarna, utan snarare de som står på större proffsigare ställen. De som faktiskt borde veta bättre. Jag tror att det är så enkelt att de helt enkelt inte har tiden eller viljan att bry sig om hästarna individuellt och när de inser att hästen är för smal är det liksom redan för sent och tar en stund att bygga upp igen.

Jag vet inte hur många gånger jag har tittat på 1-3-åringar hos välrenommerade uppfödare/stuterier där revbenen sticker ut på unghästarna och ofta får kommentaren att unghästarna växt så mycket under vintern. Jaha? Fodra på dem ordentligt då så de håller hullet. Att en av tio hade varit smalare hade jag köpt på ett helt annat sätt än att 9 av 10 är pinnsmala. Samma sak med fölston. Flera gånger har jag fått kommentaren att de nyss börjat fodra på eftersom hon föll ur. Men vad hände med att mota olle i grind? Eller när man ser att nu börjar hon nog tappa lite? Revbenen ska ju inte behöva sticka ut och ryggraden se ut som ett hustak innan man reagerar.

Jag har dessutom många gånger köpt hästar som enligt säljaren varit svårfödda, för att själv tycka att de ju inte alls var så svårfödda, man behövde bara ge dem mat. Inte svårare än så.

Hade denna diskussionen bara häromdagen med någon som menade att ett av deras gamla ston inte kunde få föl varje år för att hon föll ur så mycket. Detta stoet har numer nya ägare, som inte alls har svårt att hålla stoet i bra hull utan större insatser.

Jag möter också många som inte fattar att dräktigt sto, sto med föl, unghäst etc behöver mer mat än de ger.
Jag har t.o.m. hört ”ja men hontränas ju inte nu” som argument till att man inte fodrar mer.
Det är ju en ny häst som formas och som bör få allt den behöver för att bli frisk och stark.
Ska man vara gniden kanske avel är fel.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 971
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 932
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 217
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 693
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp