Human being vs. Human doing

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har egentligen i åratal längtat efter läget "bara vara", men hur kommer man dit? Allt är så inriktat på att "göra saker" och man är mer en Human doing i stället för en Human being. "Bara jag gör det här först så kan jag vila sen". Det är bara det att "sen" aldrig kommer om man inte tar sig den tiden.

Efter min nära-väggen-upplevelse förra vintern, tänkte jag att jag bara skulle göra det jag absolut måste eller hade lust till. Jag skulle fokusera på att koppla av och göra trivsamma saker i stället tänkte jag. Visst var väl det en god intention, även om det inte riktigt gick som jag hade tänkt mig. Det räckte halvvägs i alla fall och jag har många underbara "bara-vara-ögonblick" att tänka tillbaka på. Sen att jag föll lite på målsnöret och blev missnöjd med arbete som inte blev gjort är ju en annan femma.

Ofta när jag skriver här får jag en massa kommentarer. Många av dessa handlar om vad jag borde göra. De är väl sagda i all välmening men när jag nästan har soppatorsk och kör på ångorna är det väl inte det smartaste att göra mer. Eller göra något alls. Sen har vi råden om vad jag skulle kunna göra som avkoppling. Nu råkar det vara så att jag är expert på mitt liv och vet vad jag tycker om och vad jag inte tycker om, så jag klarar mig rätt bra på egen hand där.

Jag har berättat att jag tycker om att göra olika typer av hantverk och då har jag fått tips om massor av hantverk. Jag skulle absolut tycka det vore roligt att hålla på mer med hantverk, men så var det det där men orken då. Idéer brukar jag dock inte ha några problem med. Jag är ju inte heller bunden till bara en teknik. För inte alltför lång tid sedan gjorde jag ett besök på Slöjddetaljer inne i Stockholm. Jag gick igång och hade gärna velat tömma butiken, men det var bara att hejda sig. Tid, ork och pengar finns inte i överflöd.

I verkstan har jag börjat göra en brevkniv. Jag är jättesugen på att göra klar den, men kommer inte till skott. Jag går liksom och väntar på att orken plötsligt ska dyka upp så jag får göra klart den där brevkniven. Hur den ska se ut vet jag redan och den kommer att bli skitsnygg.

Så bara för att, så har jag dammsugit hårddisken på hantverksbilder samt tagit en hel del nya foton på saker som jag har gjort genom åren. Min första tanke var att lägga in en bildbomb här, men sen startade jag ett Instagramkonto till hantverket och lägger jag in allt här så är ju bilderna inte nya när jag lägger in dem på Instagram. Just nu finns det material för en månad framåt lite drygt och en del är inte fotograferat än. Första bilden är den här:

snäckhalsband.jpg

Det är ett halsband som jag designat själv. Det är snäckorna på stranden som varit inspirationen till denna.
 

Tack! Min finmotorik är det inget fel på.
Det är det definitivt inte. Jag är imponerad :up:

Det är inget sådant du skulle känna dig sugen på att göra? Som extra utöver ditt jobb alltså. En extrainkomst.
Det där halsbandet hade jag tex gärna köpt. Matchande örhängen och armband hade varit pricken över i:et...säger bara :d :d och :love: :love:
 
Det är det definitivt inte. Jag är imponerad :up:

Det är inget sådant du skulle känna dig sugen på att göra? Som extra utöver ditt jobb alltså. En extrainkomst.
Det där halsbandet hade jag tex gärna köpt. Matchande örhängen och armband...säger bara :d :d
Det tar verkligen en evighet att göra och ingen lär vilja betala vad den egentligen borde kosta. Så i någon större skala blir aldrig aktuellt, men får jag ett infall och gör en till bara för att, så kanske jag säljer. Men jag har sett att pärlade halsband säljs på ett ställe några kilometer bort. De halsbanden kostade nästan ingenting, tror det var runt 250 kronor styck, vilket är nästan gratis. De borde kosta flerdubbelt.

Men jag ritade faktiskt upp mönstret för några år sedan och har sålt mönstret på tradera innan jag tröttnade på att hålla på och sälja.
 
Det tar verkligen en evighet att göra och ingen lär vilja betala vad den egentligen borde kosta. Så i någon större skala blir aldrig aktuellt, men får jag ett infall och gör en till bara för att, så kanske jag säljer. Men jag har sett att pärlade halsband säljs på ett ställe några kilometer bort. De halsbanden kostade nästan ingenting, tror det var runt 250 kronor styck, vilket är nästan gratis. De borde kosta flerdubbelt.

Men jag ritade faktiskt upp mönstret för några år sedan och har sålt mönstret på tradera innan jag tröttnade på att hålla på och sälja.
Gilla på att du kanske gör fler och säljer (men det kanske du förstod att jag menade :)).

Svårt det där med att få betalt. 250kr är ju på tok för lite. Men om du får lust/ork/tid någon gång så kan du ju prova göra en hemsida med dina alster och så får du se om folk är intresserade (tänkte att investeringskostnaderna för något sådant borde vara minimalt).

Skulle du vilja sälja det halsbandet någon gång så hör av dig. Kanske har jag råd med det :)
 
Gilla på att du kanske gör fler och säljer (men det kanske du förstod att jag menade :)).

Svårt det där med att få betalt. 250kr är ju på tok för lite. Men om du får lust/ork/tid någon gång så kan du ju prova göra en hemsida med dina alster och så får du se om folk är intresserade (tänkte att investeringskostnaderna för något sådant borde vara minimalt).

Skulle du vilja sälja det halsbandet någon gång så hör av dig. Kanske har jag råd med det :)
Jag har en hemsida där det skulle passa att lägga in dem. Frågan är om jag finner det värt besväret eftersom det är så mycket jobb för ganska lite pengar. Men jag har en del säljbara grejer, bl.a. några läderarmband med dekoration av älghorn samt hängsmycken av älghorn. Lite hårspännen med fjädrar finns också.

Men just nu har jag ju ändå ingen nytillverkning av grejer. Det kanske kommer.
 
Wow! Det är jättefint! Vad duktig du är!
Hur stora är pärlorna? Svårt att få en uppskattning på bild men det måste ju ta hur lång tid som helst att göra ett sådant. Förstår att det är svårt att ens få betalt för tiden om du skulle sälja de alstren.

Det här att bara vara tar en evinnerlig tid att lära sig när man är en görare. Iallafall har det gjort det för mig. För det handlar verkligen om att lära sig, om att träna träna och träna. Det är inget som bara kommer när man är en görare men det går. Jag fick "hjälp" av svåra sjukdomar och nu, många många år senare är jag ganska bra på det, iallafall ibland. För mig är planering A och O. Att inte bara planera in göranden utan vilandet är precis lika viktigt. Jag har numera ett dagsschema där både vilande och görande ingår ihop med återhämtnings/vilotid i dagar före och efter större saker och det har jag för att jag måste det. Ska jag få ut något av livet så är det ett måste men gudarna ska veta att det ändå fallerar ibland. Då är det "bara" att börja klättra upp igen.
 
Jag har egentligen i åratal längtat efter läget "bara vara", men hur kommer man dit?
Jag var tvungen att verkligen träna på det. För mig funkade det att bestämma innan; "nu gräver jag upp det här landet, och sen har jag gjort ett bra jobb och får sitta på altanen och dricka vin och pilla naveln i två timmar". Det kändes till en början som om jag satt och latade mig, och var svårt att komma till ro, men till slut lärde sig både kropp och knopp den avochpå-knappen.
 
Jag var tvungen att verkligen träna på det. För mig funkade det att bestämma innan; "nu gräver jag upp det här landet, och sen har jag gjort ett bra jobb och får sitta på altanen och dricka vin och pilla naveln i två timmar". Det kändes till en början som om jag satt och latade mig, och var svårt att komma till ro, men till slut lärde sig både kropp och knopp den avochpå-knappen.
Det har hunnit gå för långt för mig. Jag kan inte göra något längre annat än korta stunder i undantagsfall.

Men om jag hade gjort så förr, så hade jag blivit tvungen att tidsbegränsad uppgiften då jag ofta jobbade på tills jag blev klar vilket kunde ta flera dagar (med avbrott för att äta, sova och sånt förstås.) Så den där tiden att bara kunna sitta, den uppstod inte så lätt.
 
Wow! Det är jättefint! Vad duktig du är!
Hur stora är pärlorna? Svårt att få en uppskattning på bild men det måste ju ta hur lång tid som helst att göra ett sådant. Förstår att det är svårt att ens få betalt för tiden om du skulle sälja de alstren.

Det här att bara vara tar en evinnerlig tid att lära sig när man är en görare. Iallafall har det gjort det för mig. För det handlar verkligen om att lära sig, om att träna träna och träna. Det är inget som bara kommer när man är en görare men det går. Jag fick "hjälp" av svåra sjukdomar och nu, många många år senare är jag ganska bra på det, iallafall ibland. För mig är planering A och O. Att inte bara planera in göranden utan vilandet är precis lika viktigt. Jag har numera ett dagsschema där både vilande och görande ingår ihop med återhämtnings/vilotid i dagar före och efter större saker och det har jag för att jag måste det. Ska jag få ut något av livet så är det ett måste men gudarna ska veta att det ändå fallerar ibland. Då är det "bara" att börja klättra upp igen.
Tack. Pärlorna är pyttesmå, bara några millimeter.
 
Det har hunnit gå för långt för mig. Jag kan inte göra något längre annat än korta stunder i undantagsfall.

Men om jag hade gjort så förr, så hade jag blivit tvungen att tidsbegränsad uppgiften då jag ofta jobbade på tills jag blev klar vilket kunde ta flera dagar (med avbrott för att äta, sova och sånt förstås.) Så den där tiden att bara kunna sitta, den uppstod inte så lätt.
Ja, det är ju också en variant, att bestämma att nu gör jag det här i två timmar, sedan är det vila i två timmar. Eller vilka tidsperioder man nu vill ha.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är mer eller mindre på dåligt humör jämt. Min to-do-lista känns som en kravlista. Jag känner mig som en human doing i stället för en...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 987
Senast: Tonto
·
  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 101
Senast: Wingates
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 212
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 723
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp