Derivata

Trådstartare
Jag vill göra en "grönvägg" för att avskilja vår uteplats. Jag,har funderat på en spalje och,så plantera humle som får klättra. Dock har jag ingen erfarenhet alls av klätterväxter. Tror ni det blir bra? Spaljen skulle bli ca 1,7 lång och 1,3 hög. Finns det något jag ska tänka på?
 
Sv: humle

Vi har humle och den enda jag kan säga är att den växer!!! Vi har den som avskiljare mellan grusgång och gräsmatta. Funderar på att utöka den då den växer bra!
 
Sv: humle

Jag planerar att sätta den på ett vanligt nätstaket runt tomten och låta den växa till sig som en häck - det tror jag blir vackert! :)
Frågan är hur många plantor jag behöver?

TS: Det enda är väl att humle sprider sig, så vill man ha den begränsat så kan det vara en god idé att plantera den i någon form av avgränsad grop. :)
 
Sv: humle

snor lite för en fråga! Funkar humle i kruka? :love: Bor med balkong och vill ha något grönt fint slingrandes runt staket som insynsskydd!
 
Sv: humle

tänk bara på att humle vissnar ner helt på vintern så du kommer enbart ha en häck på sommaren, annars full insyn,

humle är jättefint på en spalje runt sittplatsen, galet starkväxande och lättskött = jag gör inget alls med den. :D Jag har den tillsammans med andra slingerväxeter som har blommor som luktar gott.

Har ingen erfarenhet av kruka, men skulle ärligt talat bli lite förvånad om det inte fungerar.
 
Sv: humle

Så intressant är det inte..
När vi köpte huset fanns en spalje med humle. Den är planterad vid "uteplatsen" som även är våran grusgång. Men vi skulle behöva bygga en större ställning eftersom den växer över halva gruset. Vi brukar få klippa ner den lite nu och då...

Borse ifrån att den är vildvuxen med brännäslor i och den oklippta gräsmattan bakom :angel:

humle.jpg
 
Sv: humle

tänk bara på att humle vissnar ner helt på vintern så du kommer enbart ha en häck på sommaren, annars full insyn,
Inte hos mig, jo den vissnar men den får stå och den täcker ff eftersom den blivit så tät över sommaren. När den börjar gro på våren igen klipper jag ner den och då är det bart i några veckor.
Det var faktiskt en himla bra idé med humle växande längs staketet!
 
Sv: humle

tänk bara på att humle vissnar ner helt på vintern så du kommer enbart ha en häck på sommaren, annars full insyn,

Inte hos mig, jo den vissnar men den får stå och den täcker ff eftersom den blivit så tät över sommaren. När den börjar gro på våren igen klipper jag ner den och då är det bart i några veckor.
Det var faktiskt en himla bra idé med humle växande längs staketet!

Även om den vissnar ned så gör det ingenting, vi kommer bi vid vägs ände och i norrland - så jag förväntar mig att snövallarna tar över humlens jobb med insynskydd om vintern! ;)
Humlen är inte tänkt som insynskydd i första hand, utan för att få en mysig lummighet på gården med enkla medel. Jag tror det kommer bli kalasfint! :D
Eventuellt kommer jag att blanda upp den med någon klematis här och var - dvs om den överlever bland humlen. Ska kollas upp!
 
Sv: humle

Varför inte blanda olika sorters klätterväxter? Här hemma har vi planterat murgröna och klematis längs med en spaljé. Murgröna är ju grönt även på vintern så det kanske kan vara något..
 
Sv: humle

Jag skulle aldrig plantera humle. Den är extremt starkväxande, och kommer "överallt" i trädgården, inte bara där du säter den.

Vi har enorma problem med EN humleplanta som förra ägaren satte.

Tro mig, du vill inte ha humle. Inte bokharabinda heller. Åk till plantskola och beskriv vad du är på jakt efter, så kommer du att få bra saker. Tänk på att de inte ska sprida sig "galet mycket".

Vad sägs om pipranka t ex?
 
Sv: humle

Jag tror du har flera humleplantor. Man ska vara noga med att bara skaffa hanplantor av humle, de sprider inte frön. Och vad jag kan se på min humle sprider den inte rotskott där den inte ska heller.
 
Sv: humle

Jag bor i zon 0, kanske det också förvärrar? Jag avskyr humle av hela mitt hjärta. Obehaglig växt! Lika hemsk som snärjmåra!
 
Sv: humle

Jag skulle aldrig plantera humle. Den är extremt starkväxande, och kommer "överallt" i trädgården, inte bara där du säter den.

Inte ens jag som odlar i zon 1 har någonsin upplevt att humlen skulle bete sig som ogräs. Den växer bra, men den tar inte makten i trädgården. Varken som frösådd (jag har iofs inte könsbestämt min) eller som rotskott.

Jag tycker dock att det är så trevligt att den spontant vrider sig medsols runt sin stör, att jag inte skulle vilja ha den i en spaljé. Hellre då vin, tex, det är ju väldigt trevligt.

Murgröna är lite opersonligt, tycker jag, men i min pappas murgröna brukar gärdessmygen bygga sitt lilla underbart vackra lilla bo.
 
Sv: humle

Oj, hoppsan. Jag hade fått för mig att vi i södra Skåne bor i 0:an. :o:o

Jag har flera vänner i min geografiska närhet som avråder från humle - så det har nog med klimatet att göra. Och ja, murgrönan är i princip ogräs här också. :laugh:
 
Sv: humle

Humlen den klättrar så vild och så tokig
slår knut på sig själv och blir alldeles tokig,
den klänger sig fast vid minsta grej,
om jag står still tar den nog tag i mig.

Den klättrar och klänger sommaren lång,
vårt parasoll blev en hel humlestång
sen får den kottar gröna och fina
dem brukar jag hänga i öronen mina.

Majas alfabetssånger av Lena Andersson

:)
 
Sv: humle

Humle tillsammand med andra klätterväxter blir jättefint!
Har själv en humle och tre klamatis i krukor på uteplatsen, med olika former på spaljeér...
Så ja, kruka går oxå jättebra!

Men tänk på att humlen "rivs" om man kommer åt den, gör inte ont men man får ändå rivsår av den... den ska bäst beundras på avstånd.. :D
 
Sv: humle

Om du gärna vill ha humle så kan du ta guldhumle, den blir inte lika stor som vanlig humle. Själv hade jag dock inte tagit humle eftersom den vill växa sig väldigt mycket högre än 1,3 meter, snarare fem meter och uppåt. På rak arm kan jag faktiskt inte komma på nån klätterväxt som skulle vara nöjd med 1,3 m utan de vill växa sig högre vilket gör att de växer ganska osnyggt med hängande rankor längst upp som inte har nånstans att ta vägen, alternativt blir överdrivet buskiga i toppen om du klipper dem hela tiden. Möjligtvis ettåriga växter som luktärt kan funka? Ett alternativ är att sätta en häck i stället, tex avenbok som går att hålla smal. Om det gäller en kortare bit så kan man kosta på sig uppväxta plantor så att man får en ganska färdig häck från början.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 014
Senast: starcraft
·
Samhälle I stort sett varje dag när jag ska köra hem från jobbet tänker jag på hur gräsligt dålig sikt det är när jag kommer till en gata där jag...
Svar
3
· Visningar
479
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 259
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har troligtvis ett litet diskbråck i höger sida av ryggen och har fått nervsmärta i höger ben . Det känns som att det bara blir...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp