Humörförändring efter klippning..

Sv: Humörförändring efter klippning..

Kanske är så, dock känner jag inte till några.

Men å andra sidan så lider nog de hästarna lika lite som de som har ägare som köper alla möjliga inneprylar jämt så länge de inte utsätts för uppenbart lidande genom att de då fryser och blir sjuka av det, man täckar inte noga osv.

Altså, det kan vara onödigt men knappast direkt lidande.


nej lika lite lidande som om de släpps ut lite svettiga med ventilerande undertäcke och övertäcke på för att de är svettiga på ryggen. eller huvudet.....
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Menade mer att hon är svettig precis överallt. Om jag lägger fleecetäcke under måste jag ut till stallet och ta av det igen. I stallet har vi inga byten med stall och utetäcke. De har samma täcke på sig dygnet runt.

Jo jag vet att de kan bli piggare. Men undrade mest om det kan förändras från första till andra klippning beroende på vädret. Vissa kan ju bli galna när det blir kallare..

varför, som jag frågade, måste du ut och ta av undertäcket? är hästen helklippt och står i stall med svalgrader så har den väl undertäcke även nattetid???? läs gärna det jag skrev och frågade om igen?
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Så du tycker inte att du tar ställning här till hurvida man bör klippa eller inte?
eller vilka som får klippa?

och varför generaliserar du till alla?

jag tycker verkligen inte att Bewildered har tagit ställning till att inga hästar ska klippas? vilket jag hoppas även framgår att jag heller inte gör öht?
jag klipper som sagt mina hästar. främst pga personlig bekvämlighet som sagt.?
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Hon har ju undertäcke på sig redan. Har ett 0g amigo, sen 200g liner. Menar du att hon ska ha ett täcke till under det?
Det blir ju väldigt varmt på dagen sen om det blir upp emot 10 grader som det är här nere ibland.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

nej jag frågade varför det var ett problem att hon hade ett undertäcke på sig nattetid som du behövde åka ut och ta av om hon går ut med det?

om du har ett liner med 200 gram och det är HW så skapar det ju luftspalten jag skrivit om och hästen torkar utmärkt och håller sig varm medans den torkar aldeles utmärkt.

10 grader med 200 gram liner blir varmt ja ;) oavsett svett.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Ja okej! :)

Jag brukar kolla henne när jag är där så hon inte är för varmt. Har ett annat tunnare att lägga på om det blir för varmt! Graderna ligger mellan 3-7 grader ungefär just nu. Då med regn och blåst!
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Om jag vore du så skulle jag absolut klippa, det gör allt så mycket enklare när man har en häst som svettas lätt.:)

Hästen jag utbildar ska ställas ut både i vinter och till våren, så ägaren vill absolut inte klippa henne. Så man får helt enkelt lägga 1-1,5 timme extra efter träningen för att få henne torr.
Först av med sadel och på med fleecetäcke direkt efter ridning, leda tills hon slutat ånga/börjat torka på halsen och sedan in i stallet för att svampa av på de ställen där svetten ansamlas mest. Sedan på med nytt fleecetäcke och leda eller låta henne stå och äta hö tills hon torkat ytterligare, och efter det rykta tills hon är helt torr.
Det tar sin lilla tid, men jag skulle aldrig få för mig att lämna henne blöt speciellt nu när graderna börjar sjunka!
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

min medryttarhäst är helt oklippt går på lösdrift och blir svettig vid ridning.

ett dressyrpass blir hon svettig av men med ordentlig avskrittning torkar hon fort (20min)

efter ett intervallpass (konditionsträning) blir hon plaskvåt av. skrittar av tio minuter, in i stallet, tvätta av med varmt vatten från vattenkokare (inget varmvatten i stallet), på med nättäcke och ulltäcke och gå en promenad på ca 45min.
inte speciellt jobbigt och hon blir helt torr.

har du inte tid att skritta av henne för hand? för det är faktiskt inte så jättejobbigt...

:)
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Ibland har jag ju tid. Men oftast stressar jag efter ridningen för att jag ska jobba..
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Men skritta av hästen gör man ju alltid, så hoppa av, ta av sadeln och släng på en filt direkt när du ridit. Då borde hästen hinna torka det mesta :)
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Jag skrittade en kvart efter jag ridit igår. Dock så satt jag på.. Men hon var fortfarande blöt på halsen och på alla andra ställen när jag kom in.

På lördag har jag ett litet dilemma.. Ska rida för tränare och då kommer hon svettas så ordentligt igen. Men efter träningen så måste jag iväg nästan direkt.

Ska jag lägga på ett fleecetäcke under linern då? Eller ska jag tvätta av med varmvatten och försöka torka så mycket som möjligt, och sen på med fleecetäcke?

Åker givetvis tillbaka och tar av henne det innan dom går in för natten.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Varför inte bara ta bort linern de dagar du behöver lägga på fleecetäcket? Då behöver du ju inte åka tillbaka och ta av det senare,
(tills kylan kommer och det inte blir för varmt med både fleecetäcke och liner)
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Jag har inga tjocka fleecetäcken. Bara sånna tunna vår/sommar fleece. Och hon kan inte bara gå med skaltäcke för då fryser hon.

Men ska se till att hon blir klippt, så köper jag ett riktigt svettäcke som drar åt sig det. Så slipper jag fundera hur jag ska göra :)
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Ett vanligt fleecetäcke funkar utmärkt att skritta av med, behöver inte vara något tjockt. 15 minuter avskrittning är ju i kortaste laget, men anledningen till att du ska hoppa av, ta av sadeln och lägga på filt är ju att dom torkar snabbare med fleecefilt på.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Att släppa ut en häst svettig utan täcke är inga som helst problem :) hästens päls är konstruerad så att den ska klara av det. När hästen svettas så torkar pälsen närmast huden först, det vi ser som är blött är det yttersta lagret av pälsen som har blivit blöt av ångan som kommer från huden. Därför blir hästen torr mot huden ganska fort och kan på så sätt hålla värmen ;)
Lägger man på ett täcke på en blöt häst så förstörs pälsens funktion då den trycks mot hästen och inte kan vara lika "luftig", dessutom så hindras fukten från att ånga bort från hästen (om inte täcket är väldigt ventilerande).

Däremot så finns det andra anledningar till att man kanske ska klippa hästen. En häst med mycket päls kan lätt bli överhettad vid hårt jobb och orkar inte lika mycket. Dessutom så kan fukten leda till svamp..

Jag skulle ha klippt hästen på de ställen där den svettas som mest (mage och hals) och behållt pälsen på ryggen. På så sätt kan man släppa ut hästen utan täcke de dagar som det är lite mildare väder :)

Att hästen blev gladare första gången du klippte den är väl inte så konstigt, den tyckte väl antagligen att det var jobbigt med mycket, varm päls och fick mer energi då pälsen åkte av ;) jag förstår inte riktigt varför hästen skulle bli galnare andra gången du klipper den..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Renskinn-säsongen är tillbaka för min skav känsliga häst. Dock svettas han väldigt mycket under sadeln vid nästan varje pass. Han är...
Svar
9
· Visningar
1 286
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 528
Senast: Pilot
·
Hästvård Jag läste i en tråd gällande täckning av våra fyrbenta älsklingar och reagerade på att många redan klippt sina hästar. Min pålle går...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 200
Hästvård Har bestämt mig för för att klippa min häst för första gången men har svårt och bestämma mig hur jag vill att han ska bli klippt. Så har...
2 3
Svar
42
· Visningar
15 947
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp