Humörhöjare till klimakteriekossa

Trissa

Trådstartare
Jag är så sakteliga på väg in i klimakteriet; mensen har börjat bli tämligen oregelbunden. Inga vallningar, men däremot märker jag att jag är både trött och grinig. Det finns ju en uppsjö av tillskott på marknaden, vad har ni använt som har hjälpt?
 
Jag har gått på balans plus (den med rödklöver på) och har fått jämnare och bättre humör. Innan åt jag femal balans, men den verkar ha slutat säljas. Den funkade fint på både humör och svettningar. Jag hade väldigt jobbiga humörsvängningar med nästan hysterisk gråt ibland och skitgrinig ibland. Fruktansvärt jobbigt både för mig och min omgivning. Motion och minskad stress ska också hjälpa mot klimakteriebesvär. 👍😁
 
Jag är så sakteliga på väg in i klimakteriet; mensen har börjat bli tämligen oregelbunden. Inga vallningar, men däremot märker jag att jag är både trött och grinig. Det finns ju en uppsjö av tillskott på marknaden, vad har ni använt som har hjälpt?
Jag tror egentligen att det bästa man kan göra för att må bättre är det där tråkiga, dvs äta näringsriktigt och motionera..... ;)
 
Jag är så sakteliga på väg in i klimakteriet; mensen har börjat bli tämligen oregelbunden. Inga vallningar, men däremot märker jag att jag är både trött och grinig. Det finns ju en uppsjö av tillskott på marknaden, vad har ni använt som har hjälpt?

Jag knaprade något örtpreparat som var väldigt bra. Tyvärr gav det mig förhöjda leverprover (min lever är inte så glad pga mediciner) så jag var tvungen att sluta ta dem.

Jättenattljusolja hjälper iaf till med mitt humör innan mens för det har blivit värre med premenopausen... :meh:
 
Att höja serotoninet kan hjälpa, och det finns många sätt att jobba på det med kost och livsstil (några exempel på vad man kan fokusera på för att långsiktigt arbeta med att höja sitt serotonin är att jobba på bra tarmhälsa, mindfulness, meditation, självmedkänsla, dagsljus, avstressning, motion, andningsövningar, vara utomhus i naturen, öva på tacksamhet, ha roligt, fysisk närhet t ex massage, se en rolig film, umgås med vänner, skratta, slappna av, regelbunden dygnsrytm, god sömn, saffran, pumpafrön, kakao, mm).
Jag håller på och testar olika saker för att hitta det som mest effektivt höjer serotoninet för mig . Det som har funkat över förväntan för mig när jag fått plötsliga humörsvängningar är "binaural beats", alltså speciella musikspår som man kan lyssna till när man mediterar (man behöver använda hörlurar för att de ska ha effekt, och man bör inte lyssna på dem om man har epilepsi). Ibland när jag har hållt på att spricka av omotiverad plötslig ilska utan orsak så har jag gått och satt mig i ett enskilt hörn och lyssnat på ett spår på spotify som heter "Seritonin release (Theta)" (ja - det ska stå seritonin) av Isochronic Tones Brainwave Entrainment, och det har varit väldigt effektivt för att förbättra mitt humörläge. :up:
 
Senast ändrad:
Jag är så sakteliga på väg in i klimakteriet; mensen har börjat bli tämligen oregelbunden. Inga vallningar, men däremot märker jag att jag är både trött och grinig. Det finns ju en uppsjö av tillskott på marknaden, vad har ni använt som har hjälpt?
Hmm verkar så tråkigt ord? med kossa eller? det borde bytas till klimakterielejonhona eller något :D de brukar väl vara trötta och griniga.

Tror förresten kropp och själ hade ngt klimakterieavsnitt innan sommaren, har för mig att det var i positiv ton.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 734
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp