Hund attackerad

Lillkin

Trådstartare
I tisdags blev min hund attackerad oprovocerat av en annan hund där ägaren inte kunde kontrollera hunden. Min lilla kille på 7 kg hade inte en chans att försvara sig mot en på 50 kg. Han tjocka jacka räddade honom när hunden bet och ruskade honom vid bröstet/halsen. Han fick en blodutgjutning nedanför halsen då stor som en 5krona det gick inte hål och blödde tack vare jackan. Även ett blodkärl i ögat gick sönder och han blev röd. Ringde veterinäre, de ville att jag skickade bilder vilket jag gjorde. Själva blodutgjutningen var inte så intressant enligt dem men om ögat inte blev bättre skulle jag komma in. Ögat är nu bra, redan dagen efter var nästan allt röda borta. Däremot hans blodutgjutning har vuxit (brett ut sig) och jag känner mig lite orolig. Är det som ett blåmärke som växer först och sedan försvinner? eller borde jag kontakta veterinären igen? eftersom det var av ickerelvans till dem senast tänkte jag att det var normalt men jag vet inte hur hundens hud beter sig jämfört med människan. Bifogar bild på första dagen och idag.
86E977FD-B021-4B7D-88EC-12B20F579BC8.jpeg
 
Bild från idag
 

Bifogade filer

  • 92BB43A9-AE21-454A-B013-E2265D233589.jpeg
    92BB43A9-AE21-454A-B013-E2265D233589.jpeg
    272,5 KB · Visningar: 77
Hej! Det tittar kanske in någon som jobbar med detta och kan ge dig ett rakt svar på vad det är.
Men hade det varit min hund så hade jag, förutsatt att allmäntillståndet förövrigt är bra, avvaktat över helgen och hört av mig på måndag till min veterinär.

Beklagar att det hänt. :(
 
Det är så jävla otäckt med hundattacker. Hoppas du är okej också, jag har alltid blivit skakis i efterhand. :heart
Om vetten har öppet imorgon hade jag kunnat ringa och rådfråga, men med glad hund hade jag avvaktat med att åka in om han inte är smärtpåverkad.
 
Alltså har det blivit mer svullet eller bara mer blått?
Jag lyckades få ett rejält hematom i ländryggen när jag tappade en skivstång i den och det hade svullnat till en halv fotboll i storlek dan efter, sen tror jag inte att det blev så mycket mer svullet men såg värre ut då det blev rejält blålila efter ett par dagar. Det är ju ett blåmärke så det ser ju värre ut efter ett par dagar då det blir mörkare. Hade inte varit så orolig om hunden är pigg i övrigt. Fortsätter det att svälla hade jag väl varit fundersam och bollat med vet.
 
I tisdags blev min hund attackerad oprovocerat av en annan hund där ägaren inte kunde kontrollera hunden. Min lilla kille på 7 kg hade inte en chans att försvara sig mot en på 50 kg. Han tjocka jacka räddade honom när hunden bet och ruskade honom vid bröstet/halsen. Han fick en blodutgjutning nedanför halsen då stor som en 5krona det gick inte hål och blödde tack vare jackan. Även ett blodkärl i ögat gick sönder och han blev röd. Ringde veterinäre, de ville att jag skickade bilder vilket jag gjorde. Själva blodutgjutningen var inte så intressant enligt dem men om ögat inte blev bättre skulle jag komma in. Ögat är nu bra, redan dagen efter var nästan allt röda borta. Däremot hans blodutgjutning har vuxit (brett ut sig) och jag känner mig lite orolig. Är det som ett blåmärke som växer först och sedan försvinner? eller borde jag kontakta veterinären igen? eftersom det var av ickerelvans till dem senast tänkte jag att det var normalt men jag vet inte hur hundens hud beter sig jämfört med människan. Bifogar bild på första dagen och idag.Visa bifogad fil 111927
Beklagar det som hänt! Vilken himla tur att han hade sin jacka på sig.

Så länge hunden mår bra och det inte finns några öppna sår så kan du avvakta. Ett hematom/blåmärke brukar förändra sig och öka det första dygnet och kan såklart även göra ont. Men kroppen kommer att ta hand om det och det kommer så småningom att försvinna. Det du däremot kan göra är att raka bort päls över hematomet och sedan köpa Hirudoidsalva på apoteket (receptfritt) och smörja. Det snabbar på processen och gör att blåmärket försvinner snabbare.
Glöm inte att polisanmäla attacken.

Lycka till!
 
Om du är orolig så ska du naturligtvis låta en veterinär kika på det. Dock kan jag berätta att jag förra vintern blev biten av misstag när två av mina tikar brakade ihop i ett slagsmål. Äldsta tiken bet mig i underarmen (jäklar vilken kraft en chow chow har i bettet!!), men tack vare tjock vinterjacka så gick det inte hål på huden. Däremot så svullnade underarmen snabbt upp och jag fick en blånad som täckte nästan hela undersidan av underarmen. Denna blodutgjutelse satt kvar länge och växte i början. Jag sökte aldrig läkare för detta (vad skulle de göra liksom), men det tog flera veckor innan svullnad och blånad var helt borta.
Jag tänker att blåmärket på din hund är typ samma sak.
 
Vill bara uppnärksamma dig på att hålla koll. När min hund blev påhoppad så var jag hos veterinären direkt men efter några dagar dök det upp andra skador som vi alla hade missat (bett/tänder som gått genom pälsen som inte syntes) o huden började dö. Så håll koll.
 
Usch så tråkigt, jag tycker att Malibu_Stacy gett dig ett perfekt svar. Är hunden opåverkad och huden hel så är det bara att vänta. Blåmärket kan ofta se större ut efter några dagar och även flytta på sig nedåt. Jag vill också uppmana dig att polisanmäla, har man en så stor och tung hund som man inte kan kontrollera så är det en fara att detta kan upprepas med ännu värre resultat. Hoppas din hund snabbt blir återställd!
 
Tack för alla svar, glömde ge respons till er ❤️
Min lilla kille har återhämtat sig helt, bara ett litet spår av blåmärket är kvar så det behövdes ingen tripp till veterinären. Hädanefter kommer jag vara ännu mer vaksam omkring mig, då båda hundar var kopplade men den hunden bara kom springandes och anföll från ingenstans.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 018
Senast: Sel
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 215
Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 009
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Det går bra nu! För 2,5 mån sen blev hunden attackerad av en annan hund och blev biten på buken och fram på bogen (om det nu heter så på...
Svar
15
· Visningar
3 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp