Hund bet familjemedlem hjälp

Carmenzitaflower

Trådstartare
Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla problem försvann som över en dag. Hon har resursförsvar och var som ung förjävlig mot vår andra hund, såpass att vi funderade på omplacering(hon har aldrig skadat dock, bara skrämt). Men tills igår så har vi haft typ två incidenter varav ingen lett till varken skada eller rädsla utan vart lite morr och litet nyp över ryggen utan att det blivit märken.

Men igår var vi på kalas, jag hade ingen hundvakt och fick ta med mig hundarna. DUM som jag är tänkte jag inte på att jag hade en påse hundgodis i min handväska som jag ställt på golvet. Ena hunden (F) gick fram och nosade på godispåsen utan att jag märkte och då flög såklart illbattingen(J) på henne, jag fick isär hundarna men så lyckades hon flyga på henne igen varav min kusin böjer sig ner och drar isär dom och får då ett bett över tummen. Direkt efter det är det som om att J förstår vad hon gjort och lugnar ner sig. Hela tumultet varade i kanske 20 sekunder max.

Min kusin fick såklart ont och bettet var djupare än ett skrapsår men inte djupare än att det blödde några droppar. Andra hunden F fick sår i örat och blödde rejält, dock var det inte djupt alls utan jag hade svårt att hitta såret och märkte först inte att hon blivit skadad alls.

Jag mår såååååå dåligt över både kusinen och F. Grät hela dagen igår och har bara legat i sängen hela dagen idag och vart ledsen.(förutom några promenader såklart) Kan det bli såhär vid en hundfight att personen som drar isär dom kan få ett bett eller är min hund ovanligt aggressiv?
Jag vet att det är mitt fel, jag skulle inte haft hundgodiset där och antagligen blev det en alldeles för stressad situation för J.
Hon är världens goaste och snällaste hund förutom runt mat och godis :'( Båda hundarna trivs med varandra i vanliga fall och brukar ofta mysa, sova och leka ihop.

Vad skulle ni göra i min situation? Ni är alla så underbara här inne och ger alltid så bra tips ❤️❤️❤️
 
Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla problem försvann som över en dag. Hon har resursförsvar och var som ung förjävlig mot vår andra hund, såpass att vi funderade på omplacering(hon har aldrig skadat dock, bara skrämt). Men tills igår så har vi haft typ två incidenter varav ingen lett till varken skada eller rädsla utan vart lite morr och litet nyp över ryggen utan att det blivit märken.

Men igår var vi på kalas, jag hade ingen hundvakt och fick ta med mig hundarna. DUM som jag är tänkte jag inte på att jag hade en påse hundgodis i min handväska som jag ställt på golvet. Ena hunden (F) gick fram och nosade på godispåsen utan att jag märkte och då flög såklart illbattingen(J) på henne, jag fick isär hundarna men så lyckades hon flyga på henne igen varav min kusin böjer sig ner och drar isär dom och får då ett bett över tummen. Direkt efter det är det som om att J förstår vad hon gjort och lugnar ner sig. Hela tumultet varade i kanske 20 sekunder max.

Min kusin fick såklart ont och bettet var djupare än ett skrapsår men inte djupare än att det blödde några droppar. Andra hunden F fick sår i örat och blödde rejält, dock var det inte djupt alls utan jag hade svårt att hitta såret och märkte först inte att hon blivit skadad alls.

Jag mår såååååå dåligt över både kusinen och F. Grät hela dagen igår och har bara legat i sängen hela dagen idag och vart ledsen.(förutom några promenader såklart) Kan det bli såhär vid en hundfight att personen som drar isär dom kan få ett bett eller är min hund ovanligt aggressiv?
Jag vet att det är mitt fel, jag skulle inte haft hundgodiset där och antagligen blev det en alldeles för stressad situation för J.
Hon är världens goaste och snällaste hund förutom runt mat och godis :'( Båda hundarna trivs med varandra i vanliga fall och brukar ofta mysa, sova och leka ihop.

Vad skulle ni göra i min situation? Ni är alla så underbara här inne och ger alltid så bra tips ❤️❤️❤️
Jag hoppas någon som är kunnigare än jag är också svarar men jag tror det är väldigt vanligt att en hund som bråkar med en annan hund kan råka bita människan som särar på hundarna.
 
Jag mår såååååå dåligt över både kusinen och F. Grät hela dagen igår och har bara legat i sängen hela dagen idag och vart ledsen.(förutom några promenader såklart) Kan det bli såhär vid en hundfight att personen som drar isär dom kan få ett bett eller är min hund ovanligt aggressiv?
Jag vet att det är mitt fel, jag skulle inte haft hundgodiset där och antagligen blev det en alldeles för stressad situation för J.
Hon är världens goaste och snällaste hund förutom runt mat och godis :'( Båda hundarna trivs med varandra i vanliga fall och brukar ofta mysa, sova och leka ihop.

Vad skulle ni göra i min situation? Ni är alla så underbara här inne och ger alltid så bra tips ❤️❤️❤️
Det är väl mer regel än undantag att det finns en stor risk att bli biten när man bryter mellan två hundar. Det är ingenting konstigt med det alls, hundarna är upprörda och bara reagerar. Har sett det ett antal gånger.

Det är inte så mycket att göra annat än att lära sig att inte sätta hundarna i en sådan situation att dom börjar bråka. Och nu vet du ju hur känsligt det var. Ibland hinner man inte med eller så blir det fel, inget konstigt med det.

Det är lite omtumlande när hundar börjar bråka, men släpp det och gå vidare och häng inte kvar vid det för hundarnas skull. Misstag kan hända alla.
 
Typ det första jag säger till folk som ska hantera mina hundar är att OM de blir sura på varandra, gå inte mellan. Går man mellan får man räkna med att de råkar bita.

Kan tilläggas att mina hundar aldrig bitit varandra och aldrig visat minsta tecken på att vilja bita människa, men ja, blir de sura (vilket händer kanske en gång i halvåret max) så är det bara dumt att gå mellan.
 
Jag räknar med att bli biten när jag går in mellan två bråkande hundar, det är absolut ingenting ovanligt eller någonting som innebär attt din hund är mer aggressiv eller farlig för människor, TS.

Shiban min fick mig Rejält över tre fingrar för några år sedan då hon och terriertanten rök ihop, hon bet i affekt bara. Det var inte mig hon ville åt.
 
Min sambo blev ”träffad” i handen av ena hörntanden på vår ena när han gick mellan när det blev bråk över nån leksak hemma, det blev rätt fult men hunden (Stig) siktade inte ens på honom egentligen. Jag vet inte ens om jag riktigt räknar det som ett bett på riktigt? För mig är det om hunden blir arg på och biter en människa ”med flit”, det här var mer tumult.

Sen det händer extremt sällan för vi vet att godis/mat och leksaker kan de ha svårt att samsas om så vi jobbar förebyggande så de slipper att hamna i den sitsen, de är världens bästisar och sover tillsammans så vi vill ju inte att det ska bli något bråk alls.
Förstår att det var chockartat dock men i en sådan situation är det absolut inte ovanligt att en hand kommer mellan.
 
Helt normalt att en hund både bråkar med andra hundar över resurser och råkar bita en människa som stoppar ner händerna där. Förstår att du är chockad om du inte är van och att det kan kännas jobbigt. Men du behöver ändå veta (som flera andra skrivit också) att din hund är helt normal.

Om du vill kunna eller behöver ta med hunden så hade jag nog slängt på den en munkorg medans ni tränar på det. Så slipper du bli stressad över bråk. Finns bra korgar där hunden kan flåsa och dricka genom den. Även din andra hund, om den svarar upp, kan ju ha en korg på sig.

Man kan träna in den genom positiv förstärkning om man vill att den ska associeras positivt och minska risken för att hunden försöker dra av sig den konstant i början.
 
Min sambo blev ”träffad” i handen av ena hörntanden på vår ena när han gick mellan när det blev bråk över nån leksak hemma, det blev rätt fult men hunden (Stig) siktade inte ens på honom egentligen. Jag vet inte ens om jag riktigt räknar det som ett bett på riktigt? För mig är det om hunden blir arg på och biter en människa ”med flit”, det här var mer tumult.

Håller med i detta. Jag skulle inte heller räkna det som att hunden bet människan. Precis som att jag inte räknar det som att min hund biter mig om jag råkar stoppa in ett finger i munnen på henne medans hon tuggar på en leksak :angel: Det är ju jag som stoppar ner fingrarna när hunden inte är beredd och inget riktat från hunden sas.
 
Även jag har blivit träffad av egen hund när jag särat på dem, sambon också. Det är som sagt jättevanligt. Jag förstår att du blir ledsen! Men din hund är inte mer aggressiv än någon annan för att kusinens tumme råkade komma emellan. :) Det är en naturlig reaktion och din hund är inte sämre än någon annan på nått sätt.

Mina hundars slagsmål beror också på överdrivet resursförsvar hos den ene så jag förstår situationen du sitter i. Man får förebygga och förekomma hela tiden, men det sker givetvis misstag ändå ibland, även för erfarna hundfolk.
 
Omriktat beteende kallas det. Väldigt vanligt och en stor anledning till att folk inte ska ta sig för att tafsa på andra människors hundar, speciellt när de är lite upprörda av någon anledning. Du behöver dra lärdom av situationen och inte sätta din hund i sådana lägen - om hunden måste med så sätt undan den med kompostgaller eller liknande så ni alla kan slappna av och ha trevligt ihop.
 
Tack snälla ni! Ännu en gång visar det sig att människorna som hänger på detta forumet helt enkelt är bäst!❤️ Så himla skönt att höra att inte vara ensam om detta. Varenda kommentar betyder så mycket just nu, nu kan jag andas ut och sluta lipa🙈

Tro mig jag har dragit lärdom av denna händelsen och kommer göra allt för att det inte ska ske igen, jag var suuuper klantig och gjorde typ alla fel som gick att göra.

Tack igen!!!
 
Som alla andra sagt, mer regel än undantag att man lyckas bli biten om man försöker dra isär hundarna. Min erfarenhet är också att situationen snabbt eskalerar om jag tar tag i hundarna i en spänd situation där de gruff utan bäst är att säga till dom att gå bort och blockera genom att ställa sig emellan och själv inte bli upprörd utan vara lugn.
 
Hunden menade troligen inte att bita människan, utan det var en olycka. Inget jag skulle belasta hunden för.
Ang resursförsvaret. Har du koll hur du ska hålla hunden, hantera situationen, osv, för att din andra hund inte ska bli skadad? för annars är det bra att läsa på och be om råd om det också så att inga fler olyckor händer :)
 
Kanske är lite att kapa tråden, men vi verkar ha en hel del hundar här med varierade grader av resursförsvar, hur brukar ni jobba med det? Våra två vaktar absolut ingenting mot människor vare sig det gäller leksaker eller mat, men mot varandra gör de det. De kan samsas hyggligt om husse och matte men framförallt den äldre kan morra lite mot den yngre om jag har den äldre i knäet. Hör gärna era bästa tips för att mildra försvaret!
 
Kanske är lite att kapa tråden, men vi verkar ha en hel del hundar här med varierade grader av resursförsvar, hur brukar ni jobba med det? Våra två vaktar absolut ingenting mot människor vare sig det gäller leksaker eller mat, men mot varandra gör de det. De kan samsas hyggligt om husse och matte men framförallt den äldre kan morra lite mot den yngre om jag har den äldre i knäet. Hör gärna era bästa tips för att mildra försvaret!

Vaktar man matte/husse/soffa/matbord från en annan hund så skickas man iväg och får inte vara med. När man ligger lugnt och avslappnat längre bort kan man få vara med igen och börjar det igen så har jag skickat iväg hunden. Lugnt men bestämt.

Vaktas det mat och sovplatser som faktiskt är hundarnas så har jag nog gjort lite olika. Här hemma så respekterar och litar båda hundarna på varandra och äter gärna ben på varandra :angel: Så det är ett ickeproblem. Ingen av de vaktar heller sovplatser och liknande mot varandra.
Det går att motbetinga. Men det blir klurigare då hunden inte bör märka att det kommer ifrån dig utan ska associeras med den andra hunden. Förutsatt att hundarna faktiskt lyssnar på varandra för om hunden har resursvakt för att den andra hunden faktiskt vill ta dens mat eller leksak så är ju det bästa att helt enkelt ha de separerade vid såna tillfällen. Här hemma så går alltid den andra undan när den ena säger till och det är väl också därför de litar på varandra.

Så det beror på helt på situation och incividerna man har att göra med. Men vaktas sånt som inte är deras utan "allas" så som soffa/människa/säng osv så får den som surar helt enkelt inte vara med. Vaktas det mat/leksak så skulle jag antingen hålla de separerade, motbetinga eller inte bry mig. Allt beror ju på vad hundarna gör när de vaktar. Morrar de bara? Ryker de ihop? Hur reagerar den andra hunden av att bli tillsagd av den vaktande hunden? Osv osv 😅
 
Kanske är lite att kapa tråden, men vi verkar ha en hel del hundar här med varierade grader av resursförsvar, hur brukar ni jobba med det? Våra två vaktar absolut ingenting mot människor vare sig det gäller leksaker eller mat, men mot varandra gör de det. De kan samsas hyggligt om husse och matte men framförallt den äldre kan morra lite mot den yngre om jag har den äldre i knäet. Hör gärna era bästa tips för att mildra försvaret!

Min rottis tik har ett oerhort resursforsvar, hon hogg vilt omkring sig om nagon forsokte ta nagot hon ansag var hennes. Sedan dag ett nar hon kom som en 9 veckors valp har jag agnat mig at byteshandel. Hon far ett ben (eller vad det kan vara), jag ber att fa det och nar hon lamnar over det far hon en godis och sedan far hon nastan alltid tillbaka benet. Bara om det ar nagon hon inte ska ata, som strumpor, papper, eller random oatliga saker behaller jag det. Numera kommer hon och lamnar over "random oatliga saker" till mig och hoppas pa en godis, vilket hander sallan nufor tiden. Ben och annat ger hon mig utan vidare och godis far hon ibland, men langt ifran alltid nufortiden.
Jag skulle KUNNA ta ett ben ur hennes mun, men ber henne i stallet att ge mig benet och far det da av henne.

Oh, och mina hundar far ALDRIG frasha nya ben eller liknande ute tillsammans, bara redan avatna ben. Allt som ar hog resurs, som mat och ben, far de pa sina sovplatser, Miss Diva med dorren oppen till sin alskade bur, Tater Tot i en stor "puppy pen" som ocksa har dorren oppen.
Om Diva ar hungrig, bantar, eller pa annat satt kan tankas vilja ha Tate's mat ocksa sa har jag sovrumms dorren oppen och lyssnar pa vad de gor. :p
 
Hunden menade troligen inte att bita människan, utan det var en olycka. Inget jag skulle belasta hunden för.
Ang resursförsvaret. Har du koll hur du ska hålla hunden, hantera situationen, osv, för att din andra hund inte ska bli skadad? för annars är det bra att läsa på och be om råd om det också så att inga fler olyckor händer :)
Vi är alltid supernoga med att inte lämna mat, godis och ben framme just för att sånt här inte ska ske, vi är även noga med att hon som inte har resursförsvar lägger sig först i sängen tex, hoppar in först i bilen, får maten först(Även fast dom äter i två olika delar av köket) Vi har även tänkt ta henne till en hundpsykolog men har inte haft ekonomin till det förens nu egentligen. Har du några mer tips? Jag brukar tex inte lämna dom obevakade själva om jag ska iväg längre än en timma 🙈
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
1 937
Hundhälsa Ingen rolig tråd att behöva göra men känner att jag behöver lufta mina tankar med lite erfarna hundmänniskor härinne och får ursäkta den...
Svar
11
· Visningar
2 019
Senast: Virrvarr
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp