Hund beter sig annorlunda…

Fibusen

Trådstartare
Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i höglöp runt 26 januari (blod), alltså runt 10 veckor sen idag.

Hon har sen ett par dagar tillbaka varit lite orolig, svårt att komma till ro och ”förföljer” mig om jag går ut ur rummet istället för att ligga kvar på soffan som hon brukar. Hon är omständig när hon sover och bäddar om mycket, sitter och piper då och då och suckar. Igår och idag är absolut värst, jag kan knappt röra mig utan att hon blir orolig och hon har även börjat grävt en grop ute på gården hon springer till så fort vi är ute, och lättskrämd och lite skvattig. Hon har som vanligt efter varje löp lite mjölk i ljuvren. Inte så att vi ser mjölken, men juvren svullnar.

Inget konstigt i vulvan, ingen lukt och ingen flytning. Verkar inte ha ont någonstans när jag klämmer och känner. Dricker inte mer vatten än vanligt, men inte samma aptit i går och idag som hon brukar ha. (Vilket också är svårt att säga egentligen, hon har alltid haft dålig aptit, men senaste året har vi fått lov att begränsa maten då hon plötsligt åt allt som gick att äta, men nu senaste dagarna är vi tillbaka som hon alltid varit, maten blir ståendes i skålen och hon tar några kulor då och då)

Hon kan ev ha kissat lite mer än vanligt idag, men då har vi varit ute mycket på gården så också svårt att säga, men tycker nog att hon satt sig någon mer gång än vanligt.

Hon är gammal, har haft minst 3 valpkullar i tidig ålder.

Jag tänker ju två scenarion, skendräktig och tror att hon ska föda, eller livmoderinflamation.

Jag har ju trott att skendräktigheten sitter i från löp tills de ska få valpar, men hon har varit helt som vanligt efter löpet fram tills några dagar tillbaka, och det är nog det som oroar mig. Jag är naturligtvis beredd på att åka in med henne om hon blir dålig, eller ”värre”, men just nu behöver jag lite input från er!
 
Hon har inte haft någon feber, men legat och hässjat till och från. Men vet inte om hon gjort det för att hon varit så ”nervös”.

Natten var iallafall lugnare, hon sov hela natten istället för att upp och bädda och vandra några vändor som tidigare natt, idag tycker jag att hon känns mer som vanligt igen. Fortfarande lite lite separationsångest då hon blir lite gnällig när hon inte ser mig, men hon känns inte alls lika orolig överlag och håller inte på att vandra runt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 164
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
768
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 700
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp