Hund eller katt människa?

Är du hund eller kattmänniska?

  • Hundmänniska

    Röster: 58 31,0%
  • Kattmänniska

    Röster: 62 33,2%
  • Tycker lika mycket om båda!

    Röster: 67 35,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    187
Nej min fd sambo var verkligen ingen bra katt ägare heller. Han brukade trycka ner katten i dess kiss och bajs när den hade kissat/bajsat på fel ställen. Han hade hört att man skulle göra så för att få dem rumsrena. Även om jag inte gillade katten tyckte jag det var jobbigt att se och det var en sån lättnad när katten försvann och man inte behövde se sådant mer!
...Och ändå tog du med dig att det är katten som är äcklig? Det förstår jag också att en hund, katt, barn - vilken individ som helst skulle uttrycka stress på alla möjliga vis om den blev behandlad på det viset.
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga mer än att det nog var för kattens bästa, ja. Och den arga gubben var inte åt dig personligen, utan situationen och behandlingen av den stackars, stackars katten.

Hoppas du i framtiden får mer positiva erfarenheter av ansvarsfulla kattägare och friska, välbalanserade katter.
 
Det jag älskar med katter är just deras 'tude. Och att de är otroligt komplexa och intelligenta varelser. De överlever förhållanden som många hundar skulle duka under för. Tyvärr är det så att många som skaffar katt tror att den klarar sig själv om den bara får basala behov tillfredsställda, men då missar man så mycket av deras personlighet. Och att de har många andra behov.

Jag går ut med min katt i sele (ffa Nikita, Megara är det ett helsike att få på selen). Men visst det är inte direkt så att jag för henne. Hon går och jag går efter. Har iofs fått tack för koppelpromenad när jag gick förbi en lekpark med mammor som inte var så glada över kattbajs i sandlådan. På landet går vi promenad i skogen, då jamar Megara konstant för att ha koll var jag är och jag jamar tillbaka.

 
Ja man får nog se till om det händer ofta och medvetet eller vid enstaka tillfällen när något åtgärdbart är "fel", typ för liten låda, ostädad/snuskig låda, att dörren till rummet kattlådan står i råkar va stängd osv 👍 Sen finns det kanske individer som gör utanför upprepat trots att de är friska men det har jag inte känt några 🤔
Gamla katter tenderar att kissa utanför eller ett visst ställe som inte är lådan.

Min första innekatt som jag skaffade när jag köpte lägenhet var strikt rumsren ända tills hon blev gammal och senil.
Galenpannan rev sista året ut tröjor från ett skåp och kissade på dem.
Så ja, jag har genom livet haft ett gäng katter som både kissat och bajsat lite överallt.
Men inga ungkatter.

Exet är kattmänniska och katter dras till honom. En katt som får syn på honom kommer genast fram. Har aldrig hänt mig. :D
Hundar däremot verkar gilla mig.
 
Gamla katter tenderar att kissa utanför eller ett visst ställe som inte är lådan.

Min första innekatt som jag skaffade när jag köpte lägenhet var strikt rumsren ända tills hon blev gammal och senil.
Galenpannan rev sista året ut tröjor från ett skåp och kissade på dem.
Så ja, jag har genom livet haft ett gäng katter som både kissat och bajsat lite överallt.
Men inga ungkatter.

Exet är kattmänniska och katter dras till honom. En katt som får syn på honom kommer genast fram. Har aldrig hänt mig. :D
Hundar däremot verkar gilla mig.
Fast gammal och senil är ju inte en frisk katt tänker jag. Det kan lätt finnas andra hälsoproblem en inte hittat hos en gammal katt dessutom, utöver eventuell senilitet.
 
Röstade på sista alternativet. Både hundar och katter.
Båda räcka fantastiska på sina sätt!
Har idag en katt och ingen hund. Hon är den som bestämmer här på gården kan man säga. Sen är hon expert.
Expert på att trösta om jag mår dåligt.
Expert på att leva i nuet.
Expert på att väcka mig på morgonen.
Expert på att gosa.
 
Det jag älskar med katter är just deras 'tude. Och att de är otroligt komplexa och intelligenta varelser. De överlever förhållanden som många hundar skulle duka under för. Tyvärr är det så att många som skaffar katt tror att den klarar sig själv om den bara får basala behov tillfredsställda, men då missar man så mycket av deras personlighet. Och att de har många andra behov.

Jag går ut med min katt i sele (ffa Nikita, Megara är det ett helsike att få på selen). Men visst det är inte direkt så att jag för henne. Hon går och jag går efter. Har iofs fått tack för koppelpromenad när jag gick förbi en lekpark med mammor som inte var så glada över kattbajs i sandlådan. På landet går vi promenad i skogen, då jamar Megara konstant för att ha koll var jag är och jag jamar tillbaka.

Å andra sidan överlever hundar många gånger förhållanden som katter skulle duka under för.
 
Jag tycker verkligen om trevliga, väluppfostrade hundar, men jag fattar att det ligger ett jobb bakom som jag inte tror att jag skulle ha tålamod till. Därför skulle jag inte skaffa mig en hund.

Katt har jag. Älskar inte alla katter urskiljningslöst så som vissa kattmänniskor gör, men tycker nog generellt att katter är rätt charmiga.

Jag känner likadant (förutom att jag inte har katt nu). Väluppfostrade hundar som är lydiga och har will to please är underbara. Men jag skulle själv inte vilja lägga ner den tid och energi som krävs för att komma dit. Dessutom tycker jag oftast att hundar är jobbiga inomhus. Plåster liksom. Katter är mer lagom sociala och jag gillar deras charm.
 
Jag ser mig verkligen som både katt och hundmänniska. När man har hundar så blir det lätt att katterna håller sig mer på sin kant och man har inte samma relation till dem längre.
Men när jag har bott utan hund och med katt, då kommer de glatt springandes när man kommer hem. En tränade jag lite "agility" med på kvällen och så sov de på huvudkudde eller på mig på natten.
När jag blir gammal och inte orkar hålla igång med hund längre ser jag fram emot alla mysiga kattstunder jag kommer ha. 🥰
 
Jag ser mig verkligen som både katt och hundmänniska. När man har hundar så blir det lätt att katterna håller sig mer på sin kant och man har inte samma relation till dem längre.
Men när jag har bott utan hund och med katt, då kommer de glatt springandes när man kommer hem. En tränade jag lite "agility" med på kvällen och så sov de på huvudkudde eller på mig på natten.
När jag blir gammal och inte orkar hålla igång med hund längre ser jag fram emot alla mysiga kattstunder jag kommer ha. 🥰
Här är det lite tvärtom. Jag skaffade ju katt för att jag ville ha en vän som var mer "in your face" än shiban är, och det fick jag. :D Så fort jag öppnar grinden utanför hör jag hur Kimchi vrålar innanför dörren - han kommer ut och möter mig och springer sedan in med mig för att hälsa på Chika som står och viftar på svansen i köket. :heart
 
Jag har två katter och fyra hundar. Var fram tills för ca 10 år sen övertygad om att jag inte var hundmänniska, häst och katt var så bra för mig. Hundar hårade, dreglade, kräktes och hade diarré för jämnan, hörde jag vänner beklaga sig över. Sen träffade jag pumi. Vår äldsta är nu 9 år och yngsta 10 månader, och vår egen uppfödning ❤️ som det kan bli 🤷‍♀️🥰
 
Jag har två katter och fyra hundar. Var fram tills för ca 10 år sen övertygad om att jag inte var hundmänniska, häst och katt var så bra för mig. Hundar hårade, dreglade, kräktes och hade diarré för jämnan, hörde jag vänner beklaga sig över. Sen träffade jag pumi. Vår äldsta är nu 9 år och yngsta 10 månader, och vår egen uppfödning ❤️ som det kan bli 🤷‍♀️🥰
Och kl*
Då blir det ju samma sak igen, fast åt andra hållet. En hund som kräks och har diarré för jämnan är ju inte heller frisk. Det är inte normalt. Om mina hundar kräks mer än en gång om året och särskilt mer än en gång på ett dygn tror jag att de är döende och ringer veterinären. 😱😅 Skulle de kissa inne blir det vetten på en gång om det inte har naturlig förklaring.
Är man djurmänniska rent generellt och kan se förbi sina fördomar, behöver en nog bara träffa rätt individ för att ändra åsikt tror jag. :heart
Sedan är det ju inte säkert att livpusslet och vardagen (eller ekonomin) fungerar med vilket djur som helst för det, eller ens att man vill Äga just ett sådant djur... men jag tror aversionerna kan minska.
 
Och kl*
Då blir det ju samma sak igen, fast åt andra hållet. En hund som kräks och har diarré för jämnan är ju inte heller frisk. Det är inte normalt. Om mina hundar kräks mer än en gång om året och särskilt mer än en gång på ett dygn tror jag att de är döende och ringer veterinären. 😱😅 Skulle de kissa inne blir det vetten på en gång om det inte har naturlig förklaring.
Är man djurmänniska rent generellt och kan se förbi sina fördomar, behöver en nog bara träffa rätt individ för att ändra åsikt tror jag. :heart
Sedan är det ju inte säkert att livpusslet och vardagen (eller ekonomin) fungerar med vilket djur som helst för det, eller ens att man vill Äga just ett sådant djur... men jag tror aversionerna kan minska.
Nej nej, det var ett sammandrag, nån hade en hund som rullat sig i nåt äckligt, nån annan hade en hund som ätit nåt olämpligt och kräktes osv. Men prinsessorna skulle aldrig… 😇 Jo, numera är det grusigt i sängen, och det händer att de kräker nån enstaka gång, men de är ju så fantastiskt roliga, så det får gå 😊
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nej nej, det var ett sammandrag, nån hade en hund som rullat sig i nåt äckligt, nån annan hade en hund som ätit nåt olämpligt och kräktes osv. Men prinsessorna skulle aldrig… 😇 Jo, numera är det grusigt i sängen, och det händer att de kräker nån enstaka gång, men de är ju så fantastiskt roliga, så det får gå 😊
Jag förstod det, men tänker att om det hörs från en massa olika håll blir det plötsligt att "alla hundar kräks och är dåliga i magen" ungefär som att katterna om kissar inomhus kanske egentligen rör sig om en dåligt efterhållen kattlåda som luktar i ena hemmet, en okastrerad hankatt åt andra hållet och så blir det plötsligt att "alla katter pissar överallt".
Jag knapplånade fräckt ditt inlägg som exempel. :)
 
Jag ser mig verkligen som både katt och hundmänniska. När man har hundar så blir det lätt att katterna håller sig mer på sin kant och man har inte samma relation till dem längre.
Men när jag har bott utan hund och med katt, då kommer de glatt springandes när man kommer hem. En tränade jag lite "agility" med på kvällen och så sov de på huvudkudde eller på mig på natten.
När jag blir gammal och inte orkar hålla igång med hund längre ser jag fram emot alla mysiga kattstunder jag kommer ha. 🥰
Så blev min nuvarande katt efter att min andra behövde avlivas. Tidigare lämnade han alltid plats åt den andra, mer socialt krävande katten. Som ensamkatt har han kommit mer till sin rätt, och vill vara tillsammans med mig hela tiden. Kommer alltid fram till dörren när jag kommer hem, vill alltid vara i samma rum och vill absolut inte bli utestängd. När jag duschar ska dörren helst stå på glänt så han kan gå in och ut som han vill, han bryr sig inte ett skit att varenda granne som går förbi kan se rätt in :p Han t.o.m. sover med mig i sängen, något som han aldrig tidigare gjort. :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Trassel12
·
Kropp & Själ Jag gissar att det är lika svårt för någon som har växt upp i ett tryggt kärleksfullt hem att föreställa sig hur det är att växa upp i...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 642
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 368
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp