Hund fast man har rullstol?

L

LiviaFilippa

Förlåt om dethär är en dum fråga! Men jag undrar bara vad ni tycker om man kan ha hund fast att man har rullstol? För alltså vissa saker så kanske man inte kan göra då men tror ni att man skulle kunna klara det ändå?
Och OM ni tror det tror ni man kan ha en golden eller labrador eller engelsk springer spaniel då eller tror ni att man bara skulle kunna ha en liten hund isåfall?
 
En rullstolsburen kvinna i mitt område har en Bordercollie. De är ute jättemycket. Möter dem nästan dagligen och ser dem ibland långt hemifrån. Hon kör elscooter och hunden springer bredvid. Hon har lärt den en massa nyttiga vardagstrick som att plocka upp saker, hämta grejer mm.
Har även sett klipp på en kvinna som tävlar med sin Schäfer.
Jag har några rullstolsburna vårdtagare med hund men där är det mest andra familjemedlemmar som sköter hunden fast mina vårdtagare är ofta rätt gamla.
 
Jag har träffat på en del personer som har hund och rullstol. Googlade lite nu också och hittade bland annat en rullstolsburen kvinna som har tre vallhundar :)

Hundar kan ju tränas till att öppna dörrar, hämta grejer och allmänt göra livet enklare. En större hund verkar ju också kunna tränas till att hjälpa till som draghjälp.
 
Klart man kan ha hund som rullstolsburen.

Jag tror inte storleken spelar så stor roll men praktiskt om hunden inte är stor nog att släpa iväg rullstolen trots att bromsen ligger i :)

Man kan underlätta mycket genom att väja en vuxen hund.

Visst blir det vissa begränsningar men samtidigt så kan begränsningar i vardagen leda till trevlig stimulans för hunden.

Man får precis som folk som går obehindrat fundera igenom hur mycket motion hunden behöver och hur mycket man orkar vara ute på en dag. Men för många hundar är det viktigare med stimulans än motion.
 
Jag har en kollega som har 11 hundar i familjen, både jakthundar, vallhundar och vakthundar. Alla utom 1 är stora hundar. Hennes hundar både jagar, vallar, ställs ut och tävlar rally. Hon är verkligen inte en sämre hundägare för hon sitter i rullstol.
Tvärt om, en bättre hundägare än många jag känner :)
 
Om du har Instagram så kan jag verkligen rekommendera thesuperspaniels, en brittisk tjej som har en springer och en cockerspaniel som hon tränar som servicehundar. Hon har ett helmysigt konto och förklarar väldigt tydligt hur hon tänker när hon tränar. Hon sitter i rullstol :)
 
Klart man kan ha hund som rullstolsburen.

Jag tror inte storleken spelar så stor roll men praktiskt om hunden inte är stor nog att släpa iväg rullstolen trots att bromsen ligger i :)

Man kan underlätta mycket genom att väja en vuxen hund.

Visst blir det vissa begränsningar men samtidigt så kan begränsningar i vardagen leda till trevlig stimulans för hunden.

Man får precis som folk som går obehindrat fundera igenom hur mycket motion hunden behöver och hur mycket man orkar vara ute på en dag. Men för många hundar är det viktigare med stimulans än motion.
Jag tror att jag skulle vilja ha en valp eller iallafall en ung hund om jag skulle ha en egen hund. För då kan man mera lära den från början och sånt. Men ja OM jag skulle ha en egen hund så skulle jag vilja träna den att vara assistans hund men jag vet inte hur mycket jag skulle orka vara ute med den och så. Eller nu så skulle jag nog inte kunna det såmycket alls men jag vet inte om det kommer vara så alltid.
 
Jag har en kollega som har 11 hundar i familjen, både jakthundar, vallhundar och vakthundar. Alla utom 1 är stora hundar. Hennes hundar både jagar, vallar, ställs ut och tävlar rally. Hon är verkligen inte en sämre hundägare för hon sitter i rullstol.
Tvärt om, en bättre hundägare än många jag känner :)
Gör hon allt det med hundarna eller är det nånannan som gör dom sakerna? För alltså ifall jag skulle ha en hund så vill jag att den skulle vara MIN bara så inte att tillexempel mamma eller pappa skulle göra massa träning med den. Utan att den skulle vara bara min isåfall.
 
Om du har Instagram så kan jag verkligen rekommendera thesuperspaniels, en brittisk tjej som har en springer och en cockerspaniel som hon tränar som servicehundar. Hon har ett helmysigt konto och förklarar väldigt tydligt hur hon tänker när hon tränar. Hon sitter i rullstol :)
Jag har inte instagram men tack för tipset ändå ❤️
 
Jag tror att jag skulle vilja ha en valp eller iallafall en ung hund om jag skulle ha en egen hund. För då kan man mera lära den från början och sånt. Men ja OM jag skulle ha en egen hund så skulle jag vilja träna den att vara assistans hund men jag vet inte hur mycket jag skulle orka vara ute med den och så. Eller nu så skulle jag nog inte kunna det såmycket alls men jag vet inte om det kommer vara så alltid.
Jag vet att du har pratat mycket om en terapi/assistanshund innan och det gör mig så himla varm i hjärtat att du fortfarande överväger det. :heart Oavsett om du skulle behöva rullstol under en period, bara ibland, eller alltid är det inte något som hindrar dig ifrån att ha hund.
 
Jag tror att jag skulle vilja ha en valp eller iallafall en ung hund om jag skulle ha en egen hund. För då kan man mera lära den från början och sånt. Men ja OM jag skulle ha en egen hund så skulle jag vilja träna den att vara assistans hund men jag vet inte hur mycket jag skulle orka vara ute med den och så. Eller nu så skulle jag nog inte kunna det såmycket alls men jag vet inte om det kommer vara så alltid.

Klart det går med valp om man verkligen vill. Själv tycker jag att de är rätt jobbiga :p
Många hundar skulle älska livet som assistanshund hos dig, jag hoppas du hittar en väg att ordna det på!!
 
Jag vet inte om du vill ha just golden, labbe eller springer men eftersom du tog upp de raserna i trådstarten så antar jag det(?). Jag själv har både springer spaniel och en retriever (inte labbe eller golden men flat) och de är fantastiskt anpassningsbara hundar som älskar alla människor de möter. Skulle du dessutom vilja utbilda hunden så är de väldigt lättlärda och älskar att jobba för sin förare.
 
Är det någon som vet hur personer i rullstol gör när hunden bajsar? Jag antar att det oftast inte går att plocka upp det men jag kan tänka mig att andra människor skulle kunna bli upprörda om man bara lämnar det.
 
Valp kan vara jättejobbigt men vissa hundar är födda lugna och andra har energi så att det spritter i hela kroppen.

Det finns ju instruktörer som utbildar/ hjälper till att utbilda assistanshundar och du kan kanske fråga om du kan få vara med på någon träning?
Dels har de träffat ett gäng olika hundar för jobbet och hon bra koll med ras/ vad du ska tänka på, dels så kan du få prata med andra som har assistanshund.
 

Liknande trådar

L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
653
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
24
· Visningar
1 790
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 332
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp