Hund fast man har rullstol?

Jag vet att du har pratat mycket om en terapi/assistanshund innan och det gör mig så himla varm i hjärtat att du fortfarande överväger det. :heart Oavsett om du skulle behöva rullstol under en period, bara ibland, eller alltid är det inte något som hindrar dig ifrån att ha hund.
Ja alltså jag vet inte ifall jag skulle kunna ha en hund nångång men bara OM. Fast jag vet inte nu för om jag skulle ha en assistans hund nu så kanske det skulle vara mycket svårare för den.
 
Jag vet inte om du vill ha just golden, labbe eller springer men eftersom du tog upp de raserna i trådstarten så antar jag det(?). Jag själv har både springer spaniel och en retriever (inte labbe eller golden men flat) och de är fantastiskt anpassningsbara hundar som älskar alla människor de möter. Skulle du dessutom vilja utbilda hunden så är de väldigt lättlärda och älskar att jobba för sin förare.
Ja det är nån av dom raserna som jag skulle vilja ha OM jag har en egen hund! Jag har läst på jätte mycket om o lika raser och dom tre verkar som dom passar bäst för mig. Eller dom gjorde iallafall det förut.
 
Självklart kan du ha hund. Min svärmor hade salukis, ibland två åt gången, trots att hon bara kunde ta sig fram med trehjulig elscooter dom sista åren. Hon var ute i timmar. Inne tränade dom trick och vanliga vardagskommandon.
 
Är det någon som vet hur personer i rullstol gör när hunden bajsar? Jag antar att det oftast inte går att plocka upp det men jag kan tänka mig att andra människor skulle kunna bli upprörda om man bara lämnar det.
Tycker du inte att man ska få ha hund om man har rullstol bara för man kanske inte kan plocka upp bajset eller?
Och det är säkert o lika vissa plockar säkert upp det men vissa kanske inte gör det. Men alla som går gör ju inte heller det så vet inte varför det är så viktigt då.
 
Valp kan vara jättejobbigt men vissa hundar är födda lugna och andra har energi så att det spritter i hela kroppen.

Det finns ju instruktörer som utbildar/ hjälper till att utbilda assistanshundar och du kan kanske fråga om du kan få vara med på någon träning?
Dels har de träffat ett gäng olika hundar för jobbet och hon bra koll med ras/ vad du ska tänka på, dels så kan du få prata med andra som har assistanshund.
Jag tycker inte att valpar är jobbiga iallafall ❤️
Och jag kan inte fråga om att vara med på nån träning men det var ett bra tips ändå ❤️
 
Självklart kan du ha hund. Min svärmor hade salukis, ibland två åt gången, trots att hon bara kunde ta sig fram med trehjulig elscooter dom sista åren. Hon var ute i timmar. Inne tränade dom trick och vanliga vardagskommandon.
Okej ❤️ Jag vet inte hurmycket jag skulle orka vara ute och så men OM jag skulle ha en hund så skulle jag ju iallafall vilja träna med den mycket inne och lära den så den kanske kunde hjälpa med o lika saker. Så den skulle iallafall få mycket aktivering ändå även ifall den inte kanske fick gå så långa promenader varje dag.
 
Nu kanske det är lite tidigt att tänka på än men på mitt jobb, naturbruksskolan Sötåsen där eleverna alltså bor mån-tors så har vi elev som sitter i rullstol som har med sig sin familjehund ibland, elev med assistanshund som bor med eleven på skolan och andra elever som bor på internatet med boendestöd (alltid vuxna närvarande 24 h om dygnet) som har hundar med sig. Någon har häst som tillval, dom flesta läser djurvård eller trädgård eller lant. Jag vet inte om det finns boendestöd på andra naturbruksgymnasier men det är ju värt att kolla upp.
 
Okej ❤️ Jag vet inte hurmycket jag skulle orka vara ute och så men OM jag skulle ha en hund så skulle jag ju iallafall vilja träna med den mycket inne och lära den så den kanske kunde hjälpa med o lika saker. Så den skulle iallafall få mycket aktivering ändå även ifall den inte kanske fick gå så långa promenader varje dag.
Detta var ju vinthundar som älskade att springa långa sträckor. Och sen träffade ju hon en massa folk som hon pratade med också. Jag tror du skulle vara jätteduktig med att få din hund att må bra.
 
Tycker du inte att man ska få ha hund om man har rullstol bara för man kanske inte kan plocka upp bajset eller?
Och det är säkert o lika vissa plockar säkert upp det men vissa kanske inte gör det. Men alla som går gör ju inte heller det så vet inte varför det är så viktigt då.
Inte för att det känns som en viktig fråga men ändå..

Det finns väl massvis med hjälpmedel för allt möjligt! Hur man gör exakt och vilket hjälpmedel man använder beror så klart inte bara på rullstol utan rörlighet i övrigt.
Jag kan utan problem tänka ut hur jag hade gjort om jag behövde bygga mig ett verktyg för att plocka hundbajs, men gissar att det redan finns såna som är bättre.

Om man har så svårt att röra sig att man inte kan plocka bajs med något verktyg gissar jag att man oftast har assistent med sig ändå?

För övrigt plockar jag inte hundbajs varje vecka ens. Brukar lära mina hundar att inte bajsa på gatan eller klippta gräsmattor. Min hund som jag har nu släpper jag varje morgon på hennes bajsställe som är några buskar där ingen nånsin går och så låter jag bajset ligga.
 
Det går en schäfer i parken nära mitt gamla hus och hans matte är rullstolsbunden. Hunden är otroligt duktig på att alltid veta vad matte kan nå så när han går på toa är det inte mitt på gräsmattan utan nära gångvägen. Matten har ett slags gripverktyg med en påse längst ut som hon plockar upp bajset med. Det måste gå att få tag i ett sådant verktyg i Sverige. De har verkligen en underbar relation och man kan se att hunden verkligen förstår sin mattes begränsade rörlighet. Han står stilla när hon tar på kopplet, väntar tills han får signal, och har alltid full koll att han ställer sin kropp på ett sätt att matte kan nå honom utan att behöva sträcka sig.
 
Det går en schäfer i parken nära mitt gamla hus och hans matte är rullstolsbunden. Hunden är otroligt duktig på att alltid veta vad matte kan nå så när han går på toa är det inte mitt på gräsmattan utan nära gångvägen. Matten har ett slags gripverktyg med en påse längst ut som hon plockar upp bajset med. Det måste gå att få tag i ett sådant verktyg i Sverige. De har verkligen en underbar relation och man kan se att hunden verkligen förstår sin mattes begränsade rörlighet. Han står stilla när hon tar på kopplet, väntar tills han får signal, och har alltid full koll att han ställer sin kropp på ett sätt att matte kan nå honom utan att behöva sträcka sig.
Jag tror det på sätt och vis är lättare att få den typen av lydnad på en hund om man sitter i rullstol. Enligt den universiella regeln att det som måste funka funkar och det som inte måste funka blir mycket svårare.
 
Tycker du inte att man ska få ha hund om man har rullstol bara för man kanske inte kan plocka upp bajset eller?
Och det är säkert o lika vissa plockar säkert upp det men vissa kanske inte gör det. Men alla som går gör ju inte heller det så vet inte varför det är så viktigt då.

Jag tycker absolut att man kan ha hund när man har rullstol 🙂

Jag brukar möta några personer med permobil som är ute med sina hundar och då funderar jag ibland hur dom gör när hundarna bajsar. Jag tänker mig att dom har hittat en lösning och jag är lite nyfiken på den. Kanske dom har bestämt sig för att det är okej att inte plocka upp det eller så har dom lyckats träna sina hundar som @Trasten skriver eller har något smart verktyg. Jag känner ingen jag kan fråga så därför provade jag fråga här. 🙂
 
Jag tycker absolut att man kan ha hund när man har rullstol 🙂

Jag brukar möta några personer med permobil som är ute med sina hundar och då funderar jag ibland hur dom gör när hundarna bajsar. Jag tänker mig att dom har hittat en lösning och jag är lite nyfiken på den. Kanske dom har bestämt sig för att det är okej att inte plocka upp det eller så har dom lyckats träna sina hundar som @Trasten skriver eller har något smart verktyg. Jag känner ingen jag kan fråga så därför provade jag fråga här. 🙂
Du funderar inte på hur synskadade gör, eftersom de oftast inte ser, var hunden gör ifrån sig. Eller räknar du med att de kryper runt på gator och gräsmattor och trevar tills de hittar vad hunden gjort?

Jag förstår faktiskt att EmmaFilippa blev lite ledsen, för att få en sådan fråga i sin tråd om man kan ha hund när man sitter i rullstol. Varför inte helt enkelt skapa en egen tråd. :heart
 
Jag tycker inte att valpar är jobbiga iallafall ❤️
Och jag kan inte fråga om att vara med på nån träning men det var ett bra tips ändå ❤️
Vad bra!
Angående om du kan ha en större hund så är det svårt att svara på.
Det är inte rullstolen som är avgörande utan vad du kan erbjuda för liv åt hunden.

Hundar med längre ben behöver oftast röra på sig längre än mindre hundar som får pinna på ändå. 🙂
 
Nu kanske det är lite tidigt att tänka på än men på mitt jobb, naturbruksskolan Sötåsen där eleverna alltså bor mån-tors så har vi elev som sitter i rullstol som har med sig sin familjehund ibland, elev med assistanshund som bor med eleven på skolan och andra elever som bor på internatet med boendestöd (alltid vuxna närvarande 24 h om dygnet) som har hundar med sig. Någon har häst som tillval, dom flesta läser djurvård eller trädgård eller lant. Jag vet inte om det finns boendestöd på andra naturbruksgymnasier men det är ju värt att kolla upp.
Okej ja det lät ju jätte bra! ❤️ Men jag vet inget om skola och sånt om jag kommer kunna gå gymnasiet eller nånting. Men ändå bra bara att veta att det finns och så!
 
Vad bra!
Angående om du kan ha en större hund så är det svårt att svara på.
Det är inte rullstolen som är avgörande utan vad du kan erbjuda för liv åt hunden.

Hundar med längre ben behöver oftast röra på sig längre än mindre hundar som får pinna på ändå. 🙂
Jag som funktionshindrad och med mer och mer rörelseproblem... jag går ett par meter inomhus, med rullator, utomhus är det manuell rullstol om jag får hjälp för jag har inte armstyrka till annat.

Jag har däremot en permobil och den går 5 MIL på en laddning och jag är ofta ute på rull 3 -3.5 mil när jag är som piggast eftersom jag är gammal hästtjjej, samt natur och kulturvägledare och van att röra mig i skog och mark. Så som du säger. Det beror ju helt på vad för person man är.

En långbent hund, skulle ganska snart bli "kortbent" i mitt sällskap ;) Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.

Och beträffande om vi kan ta hand om hundar, städa efter dem, duscha dem, borsta dem, mata dem och så vidare. Varför ska vi inte kunna det, vi är människor, som alla andra. Och det FINNS hjälpmedel.

Det är ingen mänsklig rättighet att ha hund, katt, marsvin, häst, partner, barn eller bil... men det är oavsett om man har funktionsnedsättningar eller inte.

Kan man och vill ha något av ovanstående, då tar man reda på vad som krävs att införskaffa det och om man klarar av de svårigheter som kan uppstå och det gäller även om man är frisk och normal människa, såväll som om man har någon form av funktionsnedsättning.
 
Senast ändrad:
Detta var ju vinthundar som älskade att springa långa sträckor. Och sen träffade ju hon en massa folk som hon pratade med också. Jag tror du skulle vara jätteduktig med att få din hund att må bra.
Tack ❤️❤️ Jag kommer iallafall inte skaffa nån hund om jag inte VET att jag kommer kunna ta hand om den och så. Alltså att JAG kan så inte att andra sköter om den liksom. Men ja det finns ju ganska så mycket hjälp medel också för alltmöjligt.
 
Inte för att det känns som en viktig fråga men ändå..

Det finns väl massvis med hjälpmedel för allt möjligt! Hur man gör exakt och vilket hjälpmedel man använder beror så klart inte bara på rullstol utan rörlighet i övrigt.
Jag kan utan problem tänka ut hur jag hade gjort om jag behövde bygga mig ett verktyg för att plocka hundbajs, men gissar att det redan finns såna som är bättre.

Om man har så svårt att röra sig att man inte kan plocka bajs med något verktyg gissar jag att man oftast har assistent med sig ändå?

För övrigt plockar jag inte hundbajs varje vecka ens. Brukar lära mina hundar att inte bajsa på gatan eller klippta gräsmattor. Min hund som jag har nu släpper jag varje morgon på hennes bajsställe som är några buskar där ingen nånsin går och så låter jag bajset ligga.
Ja exakt så finns det hjälp medel som man kan ta upp det med! Och om man kanske bor för sigsjälv i skogen så plockar nog domflesta inte upp det även dom som kan gå.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
579
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 601
Senast: Hedinn
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp