Hund fast man har rullstol?

Jag tycker absolut att man kan ha hund nĂ€r man har rullstol 🙂

Jag brukar möta nĂ„gra personer med permobil som Ă€r ute med sina hundar och dĂ„ funderar jag ibland hur dom gör nĂ€r hundarna bajsar. Jag tĂ€nker mig att dom har hittat en lösning och jag Ă€r lite nyfiken pĂ„ den. Kanske dom har bestĂ€mt sig för att det Ă€r okej att inte plocka upp det eller sĂ„ har dom lyckats trĂ€na sina hundar som @Trasten skriver eller har nĂ„got smart verktyg. Jag kĂ€nner ingen jag kan frĂ„ga sĂ„ dĂ€rför provade jag frĂ„ga hĂ€r. 🙂
Det Àr vÀl o lika för alla som det Àr för dom som kan gÄ ocksÄ. Vissa kanske har en sÄn plock hjÀlp och vissa kanske kan strÀcka sig ner bara eller sÄ har dom lÀrt hunden nÄt stÀlle att gÄ pÄ toa eller nÄtannat.
 
Vad bra!
AngÄende om du kan ha en större hund sÄ Àr det svÄrt att svara pÄ.
Det Àr inte rullstolen som Àr avgörande utan vad du kan erbjuda för liv Ät hunden.

Hundar med lĂ€ngre ben behöver oftast röra pĂ„ sig lĂ€ngre Ă€n mindre hundar som fĂ„r pinna pĂ„ Ă€ndĂ„. 🙂
Ja och det vet jag inte nu men kommer iallafall inte skaffa nÄn hund ifall jag inte vet att jag kan ge den som den be höver.
 
Tack ❀❀ Jag kommer iallafall inte skaffa nĂ„n hund om jag inte VET att jag kommer kunna ta hand om den och sĂ„. AlltsĂ„ att JAG kan sĂ„ inte att andra sköter om den liksom. Men ja det finns ju ganska sĂ„ mycket hjĂ€lp medel ocksĂ„ för alltmöjligt.
Tveka inte, jag har flera kompisar med olika funktionsnedsÀttningar sedan vÄr barndoms handikappridlÀger.
En av killarna har ryggmÀrgsbrÄck och Àr rullstolsbunden, han Àr utbildad massör och fritidsledare, Äker sittski i vÀrsta backarna och har haft hundar hela sitt vuxna liv, portugisisk vattenhund, cane corso, nÄn mexikansk nakenvariant... schÀfrar och en bulldog.

SĂ„ skaffa dig en hund om du vill. :heart

Det kan bli din bÀsta vÀn och möjlighet att kÀmpa vidare med de skuggor du har att slÄss med. :heart
 
Jag som funktionshindrad och med mer och mer rörelseproblem... jag gÄr ett par meter inomhus, med rullator, utomhus Àr det manuell rullstol om jag fÄr hjÀlp för jag har inte armstyrka till annat.

Jag har dÀremot en permobil och den gÄr 5 MIL pÄ en laddning och jag Àr ofta ute pÄ rull 3 -3.5 mil nÀr jag Àr som piggast eftersom jag Àr gammal hÀsttjjej, samt natur och kulturvÀgledare och van att röra mig i skog och mark. SÄ som du sÀger. Det beror ju helt pÄ vad för person man Àr.

En lÄngbent hund, skulle ganska snart bli "kortbent" i mitt sÀllskap ;) Det finns inget dÄligt vÀder, bara dÄliga klÀder.

Och betrÀffande om vi kan ta hand om hundar, stÀda efter dem, duscha dem, borsta dem, mata dem och sÄ vidare. Varför ska vi inte kunna det, vi Àr mÀnniskor, som alla andra. Och det FINNS hjÀlpmedel.

Det Àr ingen mÀnsklig rÀttighet att ha hund, katt, marsvin, hÀst, partner, barn eller bil... men det Àr oavsett om man har funktionsnedsÀttningar eller inte.

Kan man och vill ha nÄgot av ovanstÄende, dÄ tar man reda pÄ vad som krÀvs att införskaffa det och om man klarar av de svÄrigheter som kan uppstÄ och det gÀller Àven om man Àr frisk och normal mÀnniska, sÄvÀll som om man har nÄgon form av funktionsnedsÀttning.
Det Àr lite det jag tÀnkte pÄ, tycker man inte om att vara ute sÄ spelar det ingen roll om man sitter i en stol eller kan gÄ.
 
Tveka inte, jag har flera kompisar med olika funktionsnedsÀttningar sedan vÄr barndoms handikappridlÀger.
En av killarna har ryggmÀrgsbrÄck och Àr rullstolsbunden, han Àr utbildad massör och fritidsledare, Äker sittski i vÀrsta backarna och har haft hundar hela sitt vuxna liv, portugisisk vattenhund, cane corso, nÄn mexikansk nakenvariant... schÀfrar och en bulldog.

SĂ„ skaffa dig en hund om du vill. :heart

Det kan bli din bÀsta vÀn och möjlighet att kÀmpa vidare med de skuggor du har att slÄss med. :heart
Vad bra för han ❀
Och med att skaffa en hund sĂ„ som JAG vill bara sĂ„ vill jag veta att JAG kan sköta den och sĂ„. För OM jag skulle ha en egen hund sĂ„ vill jag att den ska vara MIN som jag kan sköta om sjĂ€lv. Och som justnu iallafall sĂ„ skulle jag inte kunna det för jag orkar tillexempel inte vara ute sĂ„ lĂ„ngt och har jĂ€tte dĂ„lig balans och sĂ„nt. Och vissa dagar sĂ„ Ă€r jag jĂ€tte trött och orkar INGET sĂ„ dĂ„ skulle jag inte kunna ta hand om en hund som dagarna. Men kanske i fram tiden iallafall ❀
 
Det Àr lite det jag tÀnkte pÄ, tycker man inte om att vara ute sÄ spelar det ingen roll om man sitter i en stol eller kan gÄ.
Förut iallafall sÄ tyckte jag om att vara ute och i skogen och sÄ men justnu sÄ KAN jag inte det. SÄ dÀrför skulle jag inte vilja ha nÄn egen hund NU iallafall.
 
Vad bra för han ❀
Och med att skaffa en hund sĂ„ som JAG vill bara sĂ„ vill jag veta att JAG kan sköta den och sĂ„. För OM jag skulle ha en egen hund sĂ„ vill jag att den ska vara MIN som jag kan sköta om sjĂ€lv. Och som justnu iallafall sĂ„ skulle jag inte kunna det för jag orkar tillexempel inte vara ute sĂ„ lĂ„ngt och har jĂ€tte dĂ„lig balans och sĂ„nt. Och vissa dagar sĂ„ Ă€r jag jĂ€tte trött och orkar INGET sĂ„ dĂ„ skulle jag inte kunna ta hand om en hund som dagarna. Men kanske i fram tiden iallafall ❀
Jag var pÄvÀg att köpa en valp nÀr jag mÄdde som vÀrst.
Är idag glad att jag inte gjorde det, det hade blivit alldeles för mycket trots all glĂ€dje en hund ger.
Köpte istÀllet en valp ett Är senare och tycker att hon har hjÀlpt mig att komma ut och bli mig sjÀlv igen. Men jag hade verkligen ingen ork alls Äret innan.

Det lÄter verkligen som att en hund hade varit nÄgot för dig, att du nu tar reda pÄ vad en hund krÀver och man hör att du Àr mÄn om att den ska ha det bra.
Tror du kommer bli en superbra hundÀgare!
 
Jag var pÄvÀg att köpa en valp nÀr jag mÄdde som vÀrst.
Är idag glad att jag inte gjorde det, det hade blivit alldeles för mycket trots all glĂ€dje en hund ger.
Köpte istÀllet en valp ett Är senare och tycker att hon har hjÀlpt mig att komma ut och bli mig sjÀlv igen. Men jag hade verkligen ingen ork alls Äret innan.

Det lÄter verkligen som att en hund hade varit nÄgot för dig, att du nu tar reda pÄ vad en hund krÀver och man hör att du Àr mÄn om att den ska ha det bra.
Tror du kommer bli en superbra hundÀgare!
AlltsĂ„ jag vet ju ganska sĂ„ mycket redan för vi har hundar i min familj och jag har fĂ„tt ta hand om en golden som att han var min ❀❀ Och mamma och pappa tycker att jag ska ha en egen hund för dom vet hur mycket det hjĂ€lper för mig och sĂ„ och att en assistans hund skulle kunna hjĂ€lpa jĂ€tte mycket. Men jag vill inte ha en vuxen fĂ€rdig sĂ„n utan att jag vill ha den frĂ„n den Ă€r valp och dĂ„ mĂ„ste ju jag klara mera.
 
Jag tror du skulle bli en superbra hundÀgare nÀr du kÀnner att du orkar, du Àr sÄ noggrann, ansvarsfull och omtÀnksam som person.

Jag tror ocksÄ att det finns mycket att vinna pÄ att vara noggrann i val av hund och uppfödare - en frisk, samarbetsvillig hund med bra temperament gör livet lÀttare. En hund med sjukdomar och rÀdslor kan vara besvÀrligt att ha Àven för helt friska mÀnniskor (och sig sjÀlv..)
 
Jag tror du skulle bli en superbra hundÀgare nÀr du kÀnner att du orkar, du Àr sÄ noggrann, ansvarsfull och omtÀnksam som person.

Jag tror ocksÄ att det finns mycket att vinna pÄ att vara noggrann i val av hund och uppfödare - en frisk, samarbetsvillig hund med bra temperament gör livet lÀttare. En hund med sjukdomar och rÀdslor kan vara besvÀrligt att ha Àven för helt friska mÀnniskor (och sig sjÀlv..)
Tack ❀
Och ja vi skulle isĂ„fall vara JÄTTE noga och vĂ€lja en bra upp födare och sĂ„! Det skulle ju tillexempel be höva vara en ganska sĂ„ aktiv hund fast kanske inte att dom bara ville sĂ€lja till jĂ€gare och sĂ„. Men vi har kollat pĂ„ nĂ„gra o lika upp födare som har aktiva hundar liksom och som kanske skriver att dom vill sĂ€lja sina valpar till aktiva familjer som vill trĂ€na och sĂ„. Och att förĂ€ldrarna ska vara mental testade och sĂ„nt och sĂ„klart god kĂ€nda pĂ„ rönkgen och alla sĂ„na saker och helst deras syskon och sĂ„nt ocksĂ„.
Och sÄ skulle vi isÄfall vara jÀtte noga att förklara vad jag skulle vilja göra med hunden och hur den be höver vara sÄ dom vet om dom tror att det skulle passa.
Men ja jag vet iallafall nÄgra golden upp födare och en springer spaniel upp födare som lÄter bra.
 
Tack ❀
Och ja vi skulle isĂ„fall vara JÄTTE noga och vĂ€lja en bra upp födare och sĂ„! Det skulle ju tillexempel be höva vara en ganska sĂ„ aktiv hund fast kanske inte att dom bara ville sĂ€lja till jĂ€gare och sĂ„. Men vi har kollat pĂ„ nĂ„gra o lika upp födare som har aktiva hundar liksom och som kanske skriver att dom vill sĂ€lja sina valpar till aktiva familjer som vill trĂ€na och sĂ„. Och att förĂ€ldrarna ska vara mental testade och sĂ„nt och sĂ„klart god kĂ€nda pĂ„ rönkgen och alla sĂ„na saker och helst deras syskon och sĂ„nt ocksĂ„.
Och sÄ skulle vi isÄfall vara jÀtte noga att förklara vad jag skulle vilja göra med hunden och hur den be höver vara sÄ dom vet om dom tror att det skulle passa.
Men ja jag vet iallafall nÄgra golden upp födare och en springer spaniel upp födare som lÄter bra.
Jag antar att mÄnga uppfödare gÀrna vill sÀlja valp till nÄgon som ska utbilda den till assistanshund, det Àr ju en merit att ha fött upp en hund som ska arbeta pÄ riktigt. SÄ du kan sÀkert fÄ tag pÄ en riktigt passande valp nÀr det Àr dags!
 
Jag antar att mÄnga uppfödare gÀrna vill sÀlja valp till nÄgon som ska utbilda den till assistanshund, det Àr ju en merit att ha fött upp en hund som ska arbeta pÄ riktigt. SÄ du kan sÀkert fÄ tag pÄ en riktigt passande valp nÀr det Àr dags!
Jag hoppas det iallafall ❀ Men den mĂ„ste ju bli god kĂ€nd i massa tester ocksĂ„ först sĂ„ det Ă€r ju inte helt sĂ€kert Ă€ndĂ„ att den skulle kunna bli det Ă€ven fast jag hoppas det.
Men ja det Àr bara att jag Àr o rolig att dom inte skulle vilja sÀlja till nÄn som Àr ung och sÄ för endel verkar tro att man inte kan ta hand om hunden dÄ eller inte kommer ha den kvar. Eller att dom skulle tycka att det Àr dÄligt om jag har rullstol eller sÄnt eller ifall dom skulle tycka att det var dÄligt för hunden att jag har dom problemen som jag har. AlltsÄ jag vet att dom kanske inte skulle tÀnka sÄ men Àr ÀndÄ o rolig för det sÄ dom kanske skulle tycka att jag inte kunde ha an svar sÄ skulle jag inte fÄ köpa nÄn hund av dom.
 
  • HjĂ€rta
Reactions: Sel
Jag hoppas det iallafall ❀ Men den mĂ„ste ju bli god kĂ€nd i massa tester ocksĂ„ först sĂ„ det Ă€r ju inte helt sĂ€kert Ă€ndĂ„ att den skulle kunna bli det Ă€ven fast jag hoppas det.
Men ja det Àr bara att jag Àr o rolig att dom inte skulle vilja sÀlja till nÄn som Àr ung och sÄ för endel verkar tro att man inte kan ta hand om hunden dÄ eller inte kommer ha den kvar. Eller att dom skulle tycka att det Àr dÄligt om jag har rullstol eller sÄnt eller ifall dom skulle tycka att det var dÄligt för hunden att jag har dom problemen som jag har. AlltsÄ jag vet att dom kanske inte skulle tÀnka sÄ men Àr ÀndÄ o rolig för det sÄ dom kanske skulle tycka att jag inte kunde ha an svar sÄ skulle jag inte fÄ köpa nÄn hund av dom.
Man vet ju aldrig om hunden kommer bli klar men det rÀknas nog rÀtt mycket ifall man ens tÀnker genomföra utbildningen.
Det kostar ju en del med trÀnare och sÄ men man kan söka bidrag. Jag vet inte hur svÄrt det Àr att fÄ dem, men kanske vÀrt att kolla upp?
 
Man vet ju aldrig om hunden kommer bli klar men det rÀknas nog rÀtt mycket ifall man ens tÀnker genomföra utbildningen.
Det kostar ju en del med trÀnare och sÄ men man kan söka bidrag. Jag vet inte hur svÄrt det Àr att fÄ dem, men kanske vÀrt att kolla upp?
Ja men den mÄste vara godkÀnd innan man fÄr börja ut bilda den sÄ det Àr ju inte sÀkert att det kommer gÄ. Nu kanske inte jag kommer hÄg exakt rÀtt men tror det Àr att den ska vara godkÀnd med rönkgen och nÄn ögon koll först och sen sÄ ska man göra bph nÄt test tror jag. Och sen Àr det nÄt test om den kan passa som assistans hund och OM allt sÄnt Àr okej sÄ fÄr man börja ut bilda den.
Men ja det finns nog bidrag och sÄnt men OM jag kommer skaffa en egen hund nÄngÄng och OM den skulle klara allt för att fÄ bli ut bildad som assistans hund sÄ skulle nog inte det vara nÄt problem Àven ifall vi skulle betala allt med trÀningen och sÄ.
 
Ja men den mÄste vara godkÀnd innan man fÄr börja ut bilda den sÄ det Àr ju inte sÀkert att det kommer gÄ. Nu kanske inte jag kommer hÄg exakt rÀtt men tror det Àr att den ska vara godkÀnd med rönkgen och nÄn ögon koll först och sen sÄ ska man göra bph nÄt test tror jag. Och sen Àr det nÄt test om den kan passa som assistans hund och OM allt sÄnt Àr okej sÄ fÄr man börja ut bilda den.
Men ja det finns nog bidrag och sÄnt men OM jag kommer skaffa en egen hund nÄngÄng och OM den skulle klara allt för att fÄ bli ut bildad som assistans hund sÄ skulle nog inte det vara nÄt problem Àven ifall vi skulle betala allt med trÀningen och sÄ.
Aha dÄ förstÄr jag! En del av hundlivet Àr att smida planer och fundera över alternativ sÄ det Àr ju jÀttebra att du börjat kolla upp saker Àven om du inte vet exakt hur det blir Àn.
 
Jag har tÀvlat bÄde lydnad o bruks med en tjej i rullstol, sÄ det Àr inget problem, problemet Àr att hon inte alltid kunde komma in pÄ alla brukshundsklubbar.
 
Jag har tÀvlat bÄde lydnad o bruks med en tjej i rullstol, sÄ det Àr inget problem, problemet Àr att hon inte alltid kunde komma in pÄ alla brukshundsklubbar.
Okej! Vad dumt om det inte Àr an passat sÄ alla kan komma in pÄ sÄna stÀllen!
 

Liknande trÄdar

L
HundhÀlsa DethÀr kanske Àr en lite konstig frÄga! Men jag har en hund som Àr nÀstan ett Är. Han Àr vÀrldens gladaste och snÀllaste hund och...
Svar
4
· Visningar
652
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fÄtt veta en sak som kommer göra denhÀr sommaren till den bÀsta pÄ flera flera Är! Och jag ville verkligen fÄ ha en dagboks...
2
Svar
20
· Visningar
1 528
Senast: mars
·
Hundavel & Ras TÀnkte frÄga lite öppet hÀr dÀr det sÀkert finns en del erfarenheter. Funderar pÄ kommande hund. Jagar och har kommit in pÄ att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 323
Hundavel & Ras Jag startade en trÄd hÀr igÄr dÀr jag ville höra folks Äsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ÀndÄ fÀst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp