Bukefalos 28 år!

Hund foder med lax

rotterod

Trådstartare
kräsen schäfer vill bara ha hundfoder med lax
Han äter royal canin adult nu. Men en säck kostar nu 630kr . Vill ha ett billigare foder
 
Min far vill ha torrfoder . Men har inte råd med så dyr mat . Men jäkligt kräsen hund . Han åt färskfoder som liten . Men gillade inte det heller
 
Efter en snabbkoll på animail finns till exempel Arion, Purina Dog Chow, Mera Dog eller Brit Care med lax ca 12 kg för under 600 kr
Men när min far köpte hund hade han bra ekonomi . Nu sjuk fru , dålig pension . Kan ju inte köpa hundmat för , matpengarna . Visst kostar det med hund .
Men då får man välja billigare mat
Men hunden äter dåligt , har alltid gjort .
Så ett bra billigt foder .
Ja tror inte royal canin är ett så bra foder
 
Royal Canin är över lag ett skitfoder. Kolla med Nordic färskfoder om hunden kanske gillar det. Ger deras Bas variant till min hund, köper 16 kg fryst för 350 kr.
 
Ger Mera Dog till våra schäfrar. Finns med lax. Kostar under 600.
 
Om man går över till ett riktigt billigt torrfoder så ska hunden äta så mycket mer av det så det blir samma totalkostnad ändå. Äter hunden dåligt så kommer den säkert inte att äta mer av ett billigt foder och då kommer den att rasa i vikt. Istället bör man byta till ett foder med så mycket energi i som möjligt. De flesta bra foder ligger runt 550-650 per 14/15 kg. Man kan hålla koll på kampanjpris på fodret man använder och på så sätt få ner priset. Jag brukar alltid passa på att köpa 2 eller 3 säckar när det är 100,- rabatt. Granngården och Arken Zoo t ex brukar rätt ofta ha rabatt på Purina som har ett laxfoder.
 
439 kr för 12 kg Simpsons Premium Adult Sensitive Salmon & Potato hos zooplus. Det blir ännu billigare om du köper 2 säckar. Simpsons är ett brittiskt foder med råvaror av livsmedelskvalitet. Simpsons foder får höga betyg på siten All about dog food. Betygen ligger mellan 4 -5, där 5 är högst. Just detta får 4 i betyg.

Ingredienser:
Lax (minst 45% - benfri lax, torkad lax), potatis (minst 32%), solrosolja, betmassa, torkade ägg, bryggerijäst, laxbuljong, laxolja, linfrön, mineraler, vitaminer, yucca-extract, tranbär, nukleotider, mannan-oligosackarider (MOS), frukto-oligosaccharider (FOS), glulosamin, MSM, kondroitin.
Analytiska beståndsdelar: Protein 25%, olja 14%, fibrer 3%, aska 8%, kalcium 1,12%, fosfor 0,7%, omega 6 4,34%, omega 3 1,18%.
 
Men när min far köpte hund hade han bra ekonomi . Nu sjuk fru , dålig pension . Kan ju inte köpa hundmat för , matpengarna . Visst kostar det med hund .
Men då får man välja billigare mat
Men hunden äter dåligt , har alltid gjort .
Så ett bra billigt foder .
Ja tror inte royal canin är ett så bra foder

Jag behöver inte ha en utläggning, svarade enbart på din fråga. Har du ens kollat på dom foder jag nämnde? Alla kostade under 600 kr. Om de är bra får du själv svara på. Vad ett bra foder är skiljer mellan vem du frågar.
 
Kan vara, ringer dock ingen klocka kopplat till Bozita. O andra sidan är torrfoder inte är mitt expertområde.
Det är precis sprillans nytt och lanserades nu i februari. Anledningen till att jag visste om det är för att en bekant varit med i en tävling och vunnit av fodret innan det kom ut. Har dock inget innehåll jag är imponerad av ;)
 
Du säger varken hur länge det tar för hunden att äta upp säcken, hur många kilo det är i den eller liknande. Men eftersom det är Royal Canin så antar jag att det är en 13kgs säck?? Och hur länge håller den? Svårt att ge tips när du inte säger mer än att det ska vara billigare och med lax i.

Jag använder Acana till min hund, går på 800 för en 13kgs säck, hon äter upp en sådan på 1½ månad ungefär. Hon äter då 4-6dl om dagen (mer om vi tränat, har vi bara varit hemma så mindre) och alla hundar jag testat det på äter som galningar fast de är kräsna.

Min hund åt nästan 8dl om dagen på Royal Canin (för Schäfrar) och hon vägde 8kg mindre än vad hon gör nu (dock så var hon bara ca 2år så hon var rätt ung). Men ett bra foder som kostar lite mer, håller mycket längre för de behöver inte samma mängd... Så fast det inte är "billigare" i engångsinköp så kan jag tro att det är billigare i längden med Acana. Jag rekommenderar iallafall det.

Har man inte råd med hunden kanske man ska tänka mer på att hitta ett nytt hem än att trycka i hunden ännu sämre foder för att man inte har råd med ett bättre? Bara en tanke...
 
Men när min far köpte hund hade han bra ekonomi . Nu sjuk fru , dålig pension . Kan ju inte köpa hundmat för , matpengarna . Visst kostar det med hund .
Men då får man välja billigare mat
Men hunden äter dåligt , har alltid gjort .
Så ett bra billigt foder .
Ja tror inte royal canin är ett så bra foder
Den krassa verkligenheten är att om man inte har råd att ge hunden det foder den behöver så får man se sig om efter ett nytt hem till hunden. Om hunden absolut måste ha foder med lax och det inte finns något sådant foder som är billigt nog för att man ska ha råd med det får man helt enkelt bita i det sura äpplet.

Har han testat att barfa hunden? Om man får bra kontant med en slaktare så kan det bli riktigt billigt. Är hunden beroende av lax så kan man hälla på laxolja.
 
Fast det är väl lite hårt att säga att hunden bör hitta ett nytt hem för att man inte har råd att lägga 600-700 kr i månaden på den i foderväg? Eller mer för den delen...

Till TS:
Om det finns möjlighet att köpa en liten andel färskfoder så finns det väl korvar med laxkross som man kan blanda i lite grann i det torrfoder man vill ha. Kanske inte ens behövs varje dag? Någon matsked borde ge tillräckligt med smak. Jag har just nu brit premium active som jag använder som träningsgodis ibland och jag är ganska nöjd med det. Nu har jag dock inte använt det som helfoder men det kostar ca 350-450 kr för 15 kg. Innehåller dryga 40% köttandel och sen kommer ris som första kolhydratkälla. Enligt mig ett helt okej foder. Även standardt tycker jag har bra innehåll. 13 kg för under 500 kr. Men det finns ju många foder med "okej" innehåll som inte kostar multum. Finns flera företag som du kan beställa hem foder som har mååånga olika sorter. Där kan man ju även sitta och sålla bland dom olika fodrena på hemsidorna :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 675
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Skulle ni tänka om, om ni bytt foder och hunden har börjat "skrubba nosen" efter varje mål? Vi har långsamt gått över från Royal canin...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hej på er! Önskar få tips på bra hundfoder med spannmål i som mina hundar kan äta. Dom är seniorer och har lätt för att lägga på sig...
Svar
16
· Visningar
1 424
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 965
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp