Hund för mig

Arlinda

Trådstartare
Jag tänker att jag kanske vill ha en hund i framtiden. Jag har redan några raser jag tänker på (ur rasgrupp 9) men vill veta vad ni tänker :)
Jag bor i liten lägenhet inne i stan, men med fina promenadstråk. Här är vad jag önskar mig:

Tik (för det skulle vara roligt med valpkull någon gång)
Bra med barn
Ska fungera med andra smådjur
Ej enmanshund eller reserverad
Ej skällig
Lugn inomhus
Lättlärd (för jag vill träna den)

Jag är öppen för både renrasig eller blandras med lämpliga raser i.

Jag (inte helt opartisk, jag vill mest av allt ha en labradors glada enkla sätt i liten förpackning :angel:) tycker att det låter som en löwchen. :) Pigga och lättsamma små hundar som vill vara med, oavsett om det är hundsport som står på agendan eller bara gå promenader och vara mysigt sällskap. Pälsras men går såklart att klippa ner för att göra det lättare om du inte är så intresserad av den biten.

Bra med barn och lugn inomhus är mer en träningsfråga än nåt annat. Skällighet också men visst skiljer det sig mellan olika raser, så vill du ha minimal ljudnivå är det klokt att välja bort dom som har lätt för att ta sig ton. Tyvärr tycker jag att det utesluter majoriteten av raserna i grupp 9. 🫣

Kan du utveckla?
Inte mysboll men svarar ändå.

Att para sin tik innebär att det blir fler hundar.
Skillnaden mellan fortplantning och avel 'är att det senare strävar att bli bättre än föräldrarna.

Alla individer har brister. Många brister påverkar hälsan.
En renrasig individ har förhoppningsvis kollade föräldrar där man vet om det finns sjukdomar i släkten, om den har några fel som påverkar livskvaliten. SKK-reggade hundar finns sökbara i register. Även vad som gjorts veterinärt är kollat.

Jag tackade nej till en valp från en uppfödafe för jag såg att mamman hade varit hos veterinär flera gånger för ögonproblem. Som riskerar att nedärvas.

Köper du en blandras vet du antagligen noll och intet om föräldrarna. Och parar du den kan det bli fel. väldigt fel.

Parar du din tik utan att veta något om avel riskerar du dessutom tikens hälsa (parning är inte riskfritt)

Fundera först på vad du vill ha för hund. Köp en ras med så få rasbundna sjukdomar och defekter som möjligt, dvs inga med allergier, andningsproblem, tandsjukdomar, dåliga höfter mm. Hitta en bra uppfödare som använder sig av BPH, då ökar chansen att hitta en valp med bra mentalitet. Om din hund visar sig ha bra mentalitet, en god exteriör och utan rasbundna defekter kan du ta hjälp av avelsrådgivningen för att försöka hitta en hane som matchar.

Var även beredd på att även om du gör allt rätt så kan det bli fel och du kan förutom att få valpar som är dödfödda, dör eller att tiken dör, bli sittande med en massa valpar som du inte får sålda.

Jag missade helt delen om att ta valpkull i framtiden. :o

Som redan skrivits av flera andra, det är inget man gör bara för skojs skull och för att valpar är söta. Det kräver att man sätter sig in i avel och vet att man har en hund som på det stora hela kan bidra med nåt positivt till rasen. Och då menar jag mer än att den är snäll. Du måste veta både vilka hälso- och mentalitetsbrister som kan finnas inom din ras och inom just din hunds släkt och välja kombinationer med omsorg så att bristerna inte förs vidare. Och du måste ha tid och ekonomi till massor. Det är resa till hane, parning, levande valp-avgifter, foder för dräktig tik och hela valpkullen, veterinärbesök hela dräktigheten och tiden efteråt, id-märka och vaccinera valparna, nån kanske blir kvar ett tag längre när syskonen flyttat, osv osv. Och det är förutsatt att allting flyter på felfritt, har du otur kan det behövas kejsarsnitt eller nåt annat fel uppstår som kräver akut veterinär. I värsta fall kan du förlora både tiken och valparna.

Kanske mest av allt innan du ger dig in på det projektet... du måste kunna se objektivt på din hund och välja bort att avla om det finns nåt som inte riktigt håller måttet. Jag har själv gjort den resan, min hund är jättetrevlig men också utmanande på en del sätt som jag inte tycker bör föras vidare. Hade han inte haft dom bristerna kanske jag hade gjort honom tillgänglig för rätt tikar, men nu får jag istället se det som en lärdom vad jag inte gillar inom rasen och ska vara mer noga med i framtiden. Sånt får man också vara beredd på som hundägare, oavsett om man tänkt avla eller ej.

Vill du trots allt detta avla i framtiden så råder jag dig att hitta en erfaren uppfödare som kan vara din mentor på vägen.

Senast ändrad:
Kan du utveckla?
För att en hund ska vara “värd” att gå i avel krävs det betydligt mer än att hon är snäll och fin. Det handlar om hälsoundersökningar, mentalitet, rastypiska egenskaper och att faktiskt tillföra något positivt till rasen. Höfter, armbågar, ögon, DNA-tester – allt sådant kostar både tid och pengar. Och även om allt ser bra ut är det inte självklart att tiken är lämplig i avel.

Det man också måste vara medveten om är att en dräktighet och valpning aldrig är riskfri. Det kan bli komplikationer – allt från utebliven dräktighet till kejsarsnitt, livmoderinflammation eller i värsta fall att man förlorar tiken. Även om det går bra kan det innebära stort slitage på henne, både fysiskt och mentalt. Det är ett ansvar man tar med öppna ögon.

Ekonomiskt finns det heller inga garantier. Veterinärvård, eventuellt kejsarsnitt, extra foder, valplåda, försäkringar, registrering, vaccinationer, besiktningar – kostnaderna springer snabbt iväg. Blir det komplikationer kan det handla om väldigt stora summor. Och blir det färre valpar än man tänkt, eller svårt att hitta rätt hem, kan man stå med både kostnader och valpar kvar länge.

Tar man en kull blir man uppfödare, oavsett om man planerat att “bara ta en kull” eller inte. Det innebär ett ansvar som sträcker sig långt bortom leveransdagen. Man ansvarar för att valparna får bra hem, att köparna är rätt för just den här rasen och individen, och att man finns där som stöd under hundens liv.

Skulle en valp behöva omplaceras – oavsett om det är efter ett år eller tio – ligger ansvaret i praktiken kvar hos uppfödaren. Man ska vara beredd att ta tillbaka hunden eller hjälpa till att hitta ett nytt, tryggt hem. Det är inget man bara “hoppas slipper hända”, utan något man måste vara beredd på från början.

Att ta valpar för att det är gulligt eller “kul att uppleva” räcker helt enkelt inte som anledning. Det handlar om levande individer, om tikens hälsa och om ett långsiktigt ansvar – både känslomässigt och ekonomiskt.

Hoppla - alla högg direkt på avelbiten :D

Men för att återgår till frågan. Ras:
Liten glad och lättlärd.
Ingen lär bli förvånad av att jag föreslår minispaniel, Papillon och phalène. De tickar alla dina boxar. Skällighet är en uppfostringsfråga. De är larmande men om de fattar att det inte är önskvärt.

Fråga - hur löser du det dagliga? Ha hunden med på jobbet eller hundvakt/dagis?

Tack för era svar allihopa.

Detta med hund är en barndomsdröm jag burit på länge. Den kan därför vänta ett tag till, tills jag så att säga ”checkat alla boxar”.

Jag är egentligen inte helt säker på att jag vill föda upp en kull valpar. Men i tanken vill jag hålla det lite öppet, så därför vill jag ha en tik. I så fall skulle jag läsa på om hunduppfödning, ta hjälp av kunniga personer, göra alla tester på hunden angående hälsan och spara en stor buffert till oförutsedda utgifter som till exempel kejsarsnitt.

Vad jag vill uppnå med valparna skulle vara stabila och väldigt sociala och trevliga sällskapshundar.
Jag är inte säker på att jag tycker rasrenhet är det viktigaste, jag är öppen för en blandras och blandrasavel (en lämplig blandning i så fall).
Jag tycker ibland att det ställs för höga krav på rashundarnas utseende i utställningsringen. Att en svans hänger lite fel borde inte diskvalificera för avel tycker jag.
Men skulle jag köpa en hund så skulle jag läsa på om den och dens föräldrar, likaså göra alla nödvändiga tester på en blandrastik.

Hoppla - alla högg direkt på avelbiten :D

Men för att återgår till frågan. Ras:
Liten glad och lättlärd.
Ingen lär bli förvånad av att jag föreslår minispaniel, Papillon och phalène. De tickar alla dina boxar. Skällighet är en uppfostringsfråga. De är larmande men om de fattar att det inte är önskvärt.

Fråga - hur löser du det dagliga? Ha hunden med på jobbet eller hundvakt/dagis?
Ja jag har faktiskt funderat på dem! En bekant till mig hade en papillon, den var nästan för pigg utomhus men väldigt mysig inne, hon skulle fått valpar men det blev inga. Annars hade man nog köpt en valp från henne.

Jag är mellan arbeten just nu, som det så fint heter. Efter att jag blivit anställd på nytt tänkte jag se om det finns tid för hund.

Jag glömde säga att jag tänkte i första hand leta efter en vuxen hund - är det lämpligt?

Detta med hund är en barndomsdröm jag burit på länge. Den kan därför vänta ett tag till, tills jag så att säga ”checkat alla boxar”.

Jag är egentligen inte helt säker på att jag vill föda upp en kull valpar. Men i tanken vill jag hålla det lite öppet, så därför vill jag ha en tik. I så fall skulle jag läsa på om hunduppfödning, ta hjälp av kunniga personer, göra alla tester på hunden angående hälsan och spara en stor buffert till oförutsedda utgifter som till exempel kejsarsnitt.

Vad jag vill uppnå med valparna skulle vara stabila och väldigt sociala och trevliga sällskapshundar.
Jag är inte säker på att jag tycker rasrenhet är det viktigaste, jag är öppen för en blandras och blandrasavel (en lämplig blandning i så fall).
Jag tycker ibland att det ställs för höga krav på rashundarnas utseende i utställningsringen. Att en svans hänger lite fel borde inte diskvalificera för avel tycker jag.
Men skulle jag köpa en hund så skulle jag läsa på om den och dens föräldrar, likaså göra alla nödvändiga tester på en blandrastik.
Det ställs väldigt låga krav på renrasig avel. Kan man inte uppfylla dom så borde man inte ta valpar alls.

Jag tycker ibland att det ställs för höga krav på rashundarnas utseende i utställningsringen. Att en svans hänger lite fel borde inte diskvalificer avel tycker jag.
Om du tycker kraven i ringen.är kanske du behöver läsa på? Varför en sned svans får kritik som kanske beror på ett genetiskt fel man inte villha.
Och utställning är till stor del en skönhetstävling. Det finns andra kompletterande meriterande prov. Som sagt - BPH som bara är beskrivning och väldigt bra!

En vuxen bra hund är antagligen dyrare om du vill ha en som lämpar sig för avel? Du slipper valpperioden dock. :)

Om du tycker kraven i ringen.är kanske du behöver läsa på? Varför en sned svans får kritik som kanske beror på ett genetiskt fel man inte villha.
Och utställning är till stor del en skönhetstävling. Det finns andra kompletterande meriterande prov. Som sagt - BPH som bara är beskrivning och väldigt bra!

En vuxen bra hund är antagligen dyrare om du vill ha en som lämpar sig för avel? Du slipper valpperioden dock. :)
Men blir hunden (även om den är bra på alla sätt och vis) diskvalificerad om den har fel färg?
Kan man avla på friska hundar med fel färg till exempel? Blir de godkända som renrasiga?

Och ändå är de renrasiga (mer eller mindre) så sjuka som de är…?
Det finns ju väldigt sjuka raser, och raser med knappt några rasbundna sjukdomar.

En blandning blir inte automatiskt friskare, om du tar två föräldradjur av olika raser och korsar dem löper valparna samma risk för att ärva "sjukligheter" som renrasiga valpar gör.

Skillnaden är att på renrasiga hundar görs det oftare hälsotester innan avel, och många av dem resultaten från hälsotesterna registreras i t.e.x skk hunddata. Och då är det lättare att spåra ärftliga sjukdomar bakåt i tidigare led.

Sedan finns det ju såklart uppfödare av rashundar som inte gör hälsotester, eller inte bryr sig om deras hundar har ärftliga sjukdomar och ändå avlar på dem. Då är det ju en god ide att inte köpa valp ifrån den uppfödaren.

En blandras behöver inte vara dåligt, men det är svårare om inte omöjligt att kolla bakåt i valparnas släkter eftersom det inte finns några register. Och sedan kan man ju tänka att om föräldrarna är renrasiga, och bra representanter för sin ras hade de sannolikt används i avel för sin ras. Inte korsats med andra raser.

Men blir hunden (även om den är bra på alla sätt och vis) diskvalificerad om den har fel färg?
Kan man avla på friska hundar med fel färg till exempel? Blir de godkända som renrasiga?
I min ras är det helt ok att avla på "defekter" som inte påverkar hundens hälsa. I en annan ras skulle min tik t.ex. aldrig användas i avel för att hon är mindre än rasstandard men hon har andra kvalitéer som gör att hon är en lämplig avelstik. Vi har snäv avelsbas och kan inte utesluta hundar med "skönhetsfel" eller som inte hänger i utställningsringen för då hade vi förmodligen inte haft så många hundar kvar i rasen och inavelsgraden hade varit högre än vad den redan är.
Angående färg kan jag ge som exempel på att vi får avla på diskvalificerande fel som blåa ögon, avsaknad av röda markeringar (rasen är röd/vit i färgen) för det giver inga hälsodefekter hos dom kommande valparna och valparna blir registrerande precis som vanligt utan restriktioner.

I de flesta fall finns en rasveskrivning som behåller rasen som den ras det är.
Om en "ny" färg kommer in betyder det oftast att en annan ras korsats in.

Rasföreningarna beslutar om vad som utnärker rasen.
En prickig rottweiler skulle aldrg misstänkas vara renrasig eftersom det syns, Annat syns inte lika bra men kunniga personer ser det.

Varför skulle man vilja avla på en hund som är rastypisk?
Alla hundar behöver inte gå i avel :)

I de flesta fall finns en rasveskrivning som behåller rasen som den ras det är.
Om en "ny" färg kommer in betyder det oftast att en annan ras korsats in.

Rasföreningarna beslutar om vad som utnärker rasen.
En prickig rottweiler skulle aldrg misstänkas vara renrasig eftersom det syns, Annat syns inte lika bra men kunniga personer ser det.

Varför skulle man vilja avla på en hund som är rastypisk?
Alla hundar behöver inte gå i avel :)
Finns dock färger i många raser som inte godkända men som förekommer helt naturligt i populationen. Ibland är det vettiga anledningar som gör att den är icke godkänd (dilution hos dobermann exempelvis) men ibland är det ju bara en ren utseendegrej att man inte gillar färgen.
Skulle en rottweiler födas brun med tan tex så är det ju inte alls omöjligt att den är renrasig, eftersom brunt är recessivt och om majoriteten av rasen inte bär brunt så skulle det kunna dyka upp hux flux.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Akvarietråden VI
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

• Är rökarna utrotade?