Hund i bil.. bur?

Saeta

Trådstartare
Visst är det lag nu att man måste ha hunden i bur i bilen?
Vad är det för storlekar som gäller?

Vi har en schäfer, och även om han inte är jättestor måste de väl kanske finnas speciella mått som gäller rasen?
Eller är jag helt fel ute nu? :D
 
Sv: Hund i bil.. bur?

Tror inte det finns nån lag som säger att schäfer måste ha speciella mått. Däremot måste de givetvis på plats, men inte så att de ska fara runt, bara att de får plats att sitta och ligga.
 
Sv: Hund i bil.. bur?

Okej :)

Jag har nämligen hört av någon/något minns inte riktigt att man måste ha dom i bur, och att det ska finnas speciella mått för hunden :p
Men de kanske inte stämmer då! :)
 
Sv: Hund i bil.. bur?

Visst är det lag nu att man måste ha hunden i bur i bilen?
Vad är det för storlekar som gäller?

Vi har en schäfer, och även om han inte är jättestor måste de väl kanske finnas speciella mått som gäller rasen?
Eller är jag helt fel ute nu? :D

De mått som finns är efter hudens längd, höjd och bredd. Googla och du skall finna!

Dock kan jag nämna att det är snudd på omöjligt att vara laglig om man har en större hund.
 
Sv: Hund i bil.. bur?

ändrade mig
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hund i bil.. bur?

Jo iofs är de rätt svårt när man har så stor hund :p
Men ska googla och kolla om ja hittar något, är så extremt dålig på att googla bara haha ;)
 
Sv: Hund i bil.. bur?

Jo iofs är de rätt svårt när man har så stor hund :p
Men ska googla och kolla om ja hittar något, är så extremt dålig på att googla bara haha ;)

1. Längd: hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning x 1,25,
2. Bredd: hundens bröstbredd x 2,5, och
3. Höjd: hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

Om flera hundar transporteras i en hundbur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd.
 
Sv: Hund i bil.. bur?

NTF skrev:
Det finns ingen lag som säger att hunden måste sitta i bur eller ha sele i bilen, man kan alltså inte bli bötfälld för detta. Om man blir stoppad kan man emellertid förvänta sig en tillsägelse att det inte är lämpligt för vare sig hundens eller passagernas bästa att hunden är lös i bilen.

Även om det inte finns någon specifik lag kring just transport av hund i bil ska den djurskyddslag som finns följas. Lagen om hur last ska förankras kan också tillämpas enligt polisen.

Bästa alternativet, vad ska man välja till sin hund?

Det alternativ som djursjukhusen, försäkringsbolagen, SKK och Jordbruksverket
rekommenderar i första hand är att hundägaren har en bur bak i bilen till sin hund.

......................
 
Sv: Hund i bil.. bur?

Du måste inte ha hunden i bur i bilen. Men däremot får den inte utgöra någon fara vid en eventuell krock eller avåkning. Du kan med andra ord ha lastgaller som gör att hunden inte flyger fram. Speciellt säkerhetsbälte finns också. Det gäller m a o att "surra lasten" som en hund utgör.
 
Sv: Hund i bil.. bur?

1. Längd: hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning x 1,25,
2. Bredd: hundens bröstbredd x 2,5, och
3. Höjd: hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

Om flera hundar transporteras i en hundbur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd.

Nu får jag skämmas. När jag tidigare har läst dessa mått i olika artiklar har de glömt det viktigaste av allt, dessa gäller bara vad "kommersiella transporter eller vid regelbundet återkommande transporter i yrkesverksamhet".

Det verkar inte finnas några krav på storlek dock finns det krav på skugga och god ventilation.

Om någon vill läsa mer finns hittar ni hela föreskriften om ni googlar på DFS 2004:10.
 
Sv: Hund i bil.. bur?

1. Längd: hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning x 1,25,
2. Bredd: hundens bröstbredd x 2,5, och
3. Höjd: hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.
QUOTE]

Jag kanske räknade galet för jag måttade med ögat men då ska min engelska staffetik ha en bur som är 62 lång och 50 cm bred.
Vad sjutton ska då en schäfer ha !?

Iof, min bur i bilen tar ju upp hela utrymmet där bak så den är ju i bra storlek men ändå...
 
Sv: Hund i bil.. bur?

Schäfer= En sele, jag har en Allsafe, tycker det funkar bra.

Har innan haft bur, men det finns inte en chans att få in bur, barnvagn och lite packning mm ens i vår stora kombi.
 
Sv: Hund i bil.. bur?

Nej precis jag tänkte också det.
Nu har ju jag en liten golf men min bilbur till min staffetik tar upp HELA utrymmet och jag vill INTE ha mindre bur.
Då får man väl köpa en pikébuss om man har störrre hund haha.
 
Sv: Hund i bil.. bur?

En bilbur byggs ju till just den bil som du har. Alltså bilmärket.

Har du en liten baklucka så att hunden inte ryms, då är det ju godkänd sele som gäller.

Stålburar(utställningsburar) och plastburar går sönder vid en inbromsning om man har de i baksätet.
Ni har väl sätt testet hur stålburarna viks ihop och plastburens handtag tål inte hur mycket som hellst.

Kolla på de mest kända bilburstillverkarnas hemsidor.

MIM- burar
Jeppe-burar
Robust burar
Kulltorps burar
Alfta burar
www.enason.se

finns många fler som jag just nu inte kommer ihåg.
 
Sv: Hund i bil.. bur?

Då får man väl köpa en pikébuss om man har störrre hund haha.

Jag har 3 hundar nu, och en Volvo kombi. Än så länge går det bra, eftersom den tredje bara är liten valp och inte tar så stor plats :p
Men snart blir hon stor, och sen kommer en fjärde hund relativt snart... Så ja, jag måste faktiskt byta till en bussliknande bil, haha.
Tänk vad man gör för att få ha hund! :D
 
Sv: Hund i bil.. bur?

Inte då. Halva kombiutrymmet i till exempel en volvo V70 räcker gott. En vän ska tillverka en dubbelbur till min Saab 9-5 och Sam får allt nöja sig med ena halvan av buren. I den andra halvan ska jag ha träningsprylar. Är trött på att ha bollar, apportbockar och skyddsärm skräpandes i bilen.
 
Sv: Hund i bil.. bur?

På räddningen hade vi en familj med 5 st 30kg + hundar. De hade byggt om en hel minibuss till hundarna.
 
Sv: Hund i bil.. bur?

Samma som jag får göra då.. Det kommer att kännas lite jobbigt att ha en buss när man bara ska till Ica, men vad gör man inte för att alla hundarna ska kunna följa med när det behövs? Jag hade kunnat behålla min kombi, men då hade bara 2 st vuxna kunnat följa med åt gången, och det blir lite väl omständigt känner jag.

Har kikat på bilar i storlek som Renault Trafic, VW Transporter och liknande. Tar en hel del plats med lagom stora burar verkligen! Har rätt stora Amstaffar också, det finns ju dom som väger 10-15 kg mindre än min största (På 35 kg, i normalt skick).
En av mina uppfödare har en Trafic, dock med baksäte också, och där i får hon plats med 4 st Amstaffar i samma size som mina är, plus lite packningsutrymme inför utställningar.

Gus vad dyrt det är att ha hund ibland! :eek:
Ny bil, ny utrustning, stor lägenhet.. Har fått byta ut det mesta i livet känns det som ibland.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi funderar lite på ny bil framöver. Det viktigaste är väl att det går att åka fler än två personer i bilen och idealt få plats med...
2
Svar
28
· Visningar
2 579
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 594
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Så. Det lutar åt att jag trots allt kommer behöva köpa bil igen. Inte bums. Men inom inte allt för avlägsen framtid. Av alla tänkbara...
2
Svar
28
· Visningar
2 163
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp