Hund i bil- hur tänker ni med bur?

ako

Trådstartare
Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en äldre valp / unghund på 7 mån om en vecka). Någon ny transportlösning ska vi ju förstås ha. Här hemma finns en hopfällbar men i uppfällt läge mycket stabil bur (typ Dogman) och vi har lastgaller in till baksätet på bilen. Å ena sidan har jag alltid tänkt att krocktestad bur typ Mim, Artfex, Robust är det enda rätta, men å andra sidan - krasst sett så transporterar vi ju hästarna enbart bakom en aluminium- eller plyfalucka, och en bagagelucka för bil är ju betydligt rejälare än så, och i utrymmet där hundburen kommer att stå åker t o m emellanåt människor ibland då vi har 7-sitsig bil med de två sista sätena som uppfällbara bakom.
Mot den bakgrunden tänker jag att det kanske räcker till att börja med med en ”vanlig” bur.
Om det ändå ska köpas en riktig bilbur vill jag ha en rejäl en, och med utrymningslucka framåt som jag har konstaterat att många saknar. Har ni tips på fler märken som har det än de jag nämnde ovan?
Tack på förhand 😊!
 
Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en äldre valp / unghund på 7 mån om en vecka). Någon ny transportlösning ska vi ju förstås ha. Här hemma finns en hopfällbar men i uppfällt läge mycket stabil bur (typ Dogman) och vi har lastgaller in till baksätet på bilen. Å ena sidan har jag alltid tänkt att krocktestad bur typ Mim, Artfex, Robust är det enda rätta, men å andra sidan - krasst sett så transporterar vi ju hästarna enbart bakom en aluminium- eller plyfalucka, och en bagagelucka för bil är ju betydligt rejälare än så, och i utrymmet där hundburen kommer att stå åker t o m emellanåt människor ibland då vi har 7-sitsig bil med de två sista sätena som uppfällbara bakom.
Mot den bakgrunden tänker jag att det kanske räcker till att börja med med en ”vanlig” bur.
Om det ändå ska köpas en riktig bilbur vill jag ha en rejäl en, och med utrymningslucka framåt som jag har konstaterat att många saknar. Har ni tips på fler märken som har det än de jag nämnde ovan?
Tack på förhand 😊!
Även krocktestade burar är testade vid väldigt låga hastigheter och är lika värdelösa som en dogman om man blir påkörd.

Jag har en stor bur fastspänd vid bakdörren och hundar som åker lösa vid sidodörren, efter rekommendation från inspektören för paragraf 16-tillståndet. På så vis kan inte hundarna kastas långt vid inbromsning, vilket är typ det enda skyddet en bur ger.
 
Jag har en helsvetsad bur med utrymningslucka i bagageutrymmet. Jag vet inte vilket märke det är, den köptes begagnad för många år sedan och är i lika gott skick idag som då. (Jag har haft en MIM-bur tidigare som skramlade och började rosta, men detta var typ 15 år sedan och jag tror att de är bättre idag.)

Precis som @Migo skriver så är skyddet för hundarna att de inte kan kastas runt. Det är också viktigt att de inte kan kastas framåt och träffa mig bakifrån vid en kollision - en hund kan räknas som osäkrad last.
Fördelen med en MIM-bur är att den skjuts ihop istället för att tryckas in i baksätet om bilen blir påkörd bakifrån. Det ger en extra säkerhet för passagerare, men spelar ingen roll för hunden. Eftersom vi aldrig har någon som åker i baksätet har vi inget behov av någon sådan funktion.

En hopfällbar metallbur skulle jag aldrig våga använda, den kan bli direkt livsfarlig om den går sönder och gallret bryts av. Om syftet med buren bara är att hunden inte ska röra sig fritt i bilen och inte krocksäkerhet skulle jag hellre använda en plastbur.
 
Mina hundar är i bur för att hållas på plats så att de inte flyger mig i nacken om vi krockar. Jag räknar inte med att de överlever tyvärr.

Jag har svetsade burar (armeringsjärn och liknande) med nödlucka bak samt en alubur. Vi har två bilar varav en är paketbil och i den fraktas typ 5-7 hundar. Flyttar om burarna lite enligt behov
 
Tack för alla svar 😊! Om någon har ytterligare input tas den gärna emot!

Självklart är en riktig bilbur det allra bästa, jag bara ställer det mot att vi faktiskt har hästarna bakom en enkel lucka och t o m passagerare på samma plats som hunden i bilen. Med det i huvudet det tänker jag att en förankrad typ Dogmanbur kombinerat med lastgaller kanske ändå är ok då lastgallret ju hindrar hunden att flyga fram.

Vilka piggar är det du menar @Fruentimber?

Blir säkert en bilbur framöver ändå. Hade helst velat ha en aluminiumbur MED utrymningslucka men det verkar inte finnas tyvärr…
 
Jag har en MiM variocage minimax XL, i bakluckan. Den är förankrad med spännband i bilens lastöglor (obs viktigt att inte ha busen lös, den är ju om möjligt ännu mer skadlig än en hund som kommer flygande i bakhuvdet på de som sitter framför). Jag har baksätet nedfällt för att få bättre luftcirkulation så inget som säkrar buren framåt.
För riktigt långa resor brukar jag ha henne på en dyna i passagerarsätet, med sele oh säkerhetsbälte. Jag tyker det blir så asocialt för henne att sitta i buren när jag åker 60-90 mil i sträck... :o
 
  • Gilla
Reactions: ako
Tack för alla svar 😊! Om någon har ytterligare input tas den gärna emot!

Självklart är en riktig bilbur det allra bästa, jag bara ställer det mot att vi faktiskt har hästarna bakom en enkel lucka och t o m passagerare på samma plats som hunden i bilen. Med det i huvudet det tänker jag att en förankrad typ Dogmanbur kombinerat med lastgaller kanske ändå är ok då lastgallret ju hindrar hunden att flyga fram.

Vilka piggar är det du menar @Fruentimber?
En
Blir säkert en bilbur framöver ändå. Hade helst velat ha en aluminiumbur MED utrymningslucka men det verkar inte finnas tyvärr…
Hästar står ju dock i ett annat fordon än människorna åker i, även där får man nog räkna med att hästen inte överlever en krock men du kommer inte få in den i bilen.
 
Hästar står ju dock i ett annat fordon än människorna åker i, även där får man nog räkna med att hästen inte överlever en krock men du kommer inte få in den i bilen.
Ja men absolut! Min poäng i detta är ju att man förutom buren förstås måste ha ett godkänt lastgaller, precis som när man kör med all möjlig annan last. En resväska, t ex, väger ju mer än en cockerspaniel och den är ju lika dum att få i skallen, och den är man nöjd med ett godkänt lastgaller till.
 
Självklart är en riktig bilbur det allra bästa, jag bara ställer det mot att vi faktiskt har hästarna bakom en enkel lucka och t o m passagerare på samma plats som hunden i bilen. Med det i huvudet det tänker jag att en förankrad typ Dogmanbur kombinerat med lastgaller kanske ändå är ok då lastgallret ju hindrar hunden att flyga fram.

Vilka piggar är det du menar @Fruentimber?

Blir säkert en bilbur framöver ändå. Hade helst velat ha en aluminiumbur MED utrymningslucka men det verkar inte finnas tyvärr…

De piggar som blir av gallerburar/stålburar när du mosar ihop dem. De är gjorda för förvaring, men inte transport. Knölar du till väggarna släpper gallerna där de är svetsade och blir livsfarliga piggar istället som riskerar åka rakt in i hunden om den far runt. Då är plastburar att föredra istället.
 
De piggar som blir av gallerburar/stålburar när du mosar ihop dem. De är gjorda för förvaring, men inte transport. Knölar du till väggarna släpper gallerna där de är svetsade och blir livsfarliga piggar istället som riskerar åka rakt in i hunden om den far runt. Då är plastburar att föredra istället.
Ah då fattar jag hur du menar…Det är ju sådär 😬. Dock säljs de faktiskt som transportburar men dock ej krocktestade sådana.
 
Men det spelar väl ingen roll, tänker jag? Krocktestade eller inte så finns det ju ändå mer eller mindre lämpliga burar. Dessa klassar jag som minst lämpliga.
Jo att det är himla dumt att de faktiskt marlnadsförs som transportburar överhuvudtaget om de är livsfarliga.
 
Men det spelar väl ingen roll, tänker jag? Krocktestade eller inte så finns det ju ändå mer eller mindre lämpliga burar. Dessa klassar jag som minst lämpliga.
Dessutom skramlar de något enormt! 🙈

@ako för mig handlar det om att jag inte vill att hundarna ska komma lösa vid en olycka. Dels lösa så att de riskerar att skada någon i bilen, men jag vill också förhindra att en skräckslagen lös hund springer runt på vägen med risk för att skapa fler olyckor eller springa bort.
En utställningsbur och lastgaller kommer inte hindra hunden att komma lös. Du måste i sådana fall sätta grindar även bak samt vid sidan.

För många år sedan åkte en kollega till mig av vägen vid en snöstorm. Hunden som satt lös i bagageutrymmet flög ut genom bagageutrymmet sidoruta, skrapade upp sidan på kroppen och sprang iväg i mörkret mitt under en snöstorm.
Tack och lov orsakade han inte fler olyckor och kunde hittas efter några timmar.
Föraren skadades inte alls, det var ingen hög hastighet olyckan skedde i men ändå så pass att hunden som var lös flög ut ur bilen (lastgaller fanns framåt).
 
  • Förvånad
Reactions: ako
Är väl bara att köpa en bilbur igen lagom tills vi ska hämta honom. Ingen som vet om det finns någon alu- bur med utrymningslucka?
 
Är väl bara att köpa en bilbur igen lagom tills vi ska hämta honom. Ingen som vet om det finns någon alu- bur med utrymningslucka?
Jag skulle ändå rekommendera att kolla med någon händig ifall de kan svetsa ihop något. Jag är så himla nöjd med mina burar eftersom de är gjorda att passa just våra behov. Riktigt riktigt stadiga och går bra att spänna fast med spännband. Jag upplever att de där jävla aluburarna är hopplösa att spänna.
Om du låter bygga egen bur så be dem sätta in hatthylla också. Sjukt bra!
 
Jag vet inte om det är ett alternativ för dig @ako men min senaste hund-/bilkombination var faktiskt utan bur, med säkerhetssele på hunden istället, som sattes fast i baksätetets säkerhetsbälte. Det säkerställer ju åtminstone att hunden inte far runt i bilen om det händer något, och jag tror inte att hundens säkerhet blir sämre än med bur, snarare tvärtom då den ju sitter på passagerarplats i baksätet istället för i lastutrymmet. Men självklart innebär det också att en plats inne i bilen blir "upptagen" av hunden, så det beror ju på hur många man behöver kunna åka samtidigt!
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag vet inte om det är ett alternativ för dig @ako men min senaste hund-/bilkombination var faktiskt utan bur, med säkerhetssele på hunden istället, som sattes fast i baksätetets säkerhetsbälte. Det säkerställer ju åtminstone att hunden inte far runt i bilen om det händer något, och jag tror inte att hundens säkerhet blir sämre än med bur, snarare tvärtom då den ju sitter på passagerarplats i baksätet istället för i lastutrymmet. Men självklart innebär det också att en plats inne i bilen blir "upptagen" av hunden, så det beror ju på hur många man behöver kunna åka samtidigt!
Jag fattar inte hur folk for bälte att lyckas. Mina hundar hade trasslat jn sig och fått panik eller så hade jag hela tiden försökt kika på dem ifall bältet sitter bra och så
 
Jag fattar inte hur folk for bälte att lyckas. Mina hundar hade trasslat jn sig och fått panik eller så hade jag hela tiden försökt kika på dem ifall bältet sitter bra och så
Med den selen som jag hade så var själva selen en ganska kraftig och väldigt välsittande sele som satt runt hundens bröstkorg, mellan frambenen, med en ögla på ryggen där man kunde trä igenom säkerhetsbältet. Så själva bältet satt inte runt hunden. Tycker detta var en smidig lösning, som jag inte kände att jag behövde kolla eller att hunden tyckte den var obehaglig. Han kunde enkelt både sitta och ligga i baksätet, så tror inte att han kände att han "satt fast".
 
Jag fattar inte hur folk for bälte att lyckas. Mina hundar hade trasslat jn sig och fått panik eller så hade jag hela tiden försökt kika på dem ifall bältet sitter bra och så

Min hund sover i bilen när jag kör så det är inga som helst problem. Men jag lämnar henne inte i sele för längre stunder än typ gå in på macken och köpa kaffe, då får hon sitta i bur.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag tänkte köpa en ordentlig hundbur till bilen. Just nu har jag en lånad gallerbur men jag vill ha en sån där rejäl variant som är...
2
Svar
24
· Visningar
2 589
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag har i dagsläget en enkelbur (tar upp ca halva bagageluckan) från Artfex till min storpudeltik men hon är inte särskilt förtjust i...
Svar
12
· Visningar
2 505
Senast: Buck
·
Övr. Hund Behöver lite tips! Blev med Ford Focus (03:a) i helgen och behöver tips på hundbur. Vill självklart ha en krocktestad och skrammelfri...
2
Svar
21
· Visningar
2 674
Hundhälsa Jag har en kombi och har rejäla krocktestade dörrar bak. Jag har två hundar varav den ena blir väldigt stressad av att åka bil. Det...
Svar
5
· Visningar
2 404
Senast: Taxilock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp