Hund i bil- hur tänker ni med bur?

Har man hund med separationsångest som försöker ta sig ur buren om den blir själv ett kort tag så avråder jag från burar med evakueringslucka som tex MIM har. Hunden kan få upp den och på kuppen skära sig rejält. En leasingtik jag hade inne för parning tog sig ut genom luckan när hon tyckte 20 min väntan till dejten var för lång. Jag är tacksam att hon inte skadade sig. En klubbkompis hund fick sys i hals, bog och på ben efter att ha försökt ta sig ut genom luckan.
 
Absolut kan den rädda hunden. Men poängen med bur är ju för att skydda människan.
I så fall räcker det väl med lastgaller?

Vi har burar i ena bilen men i den andra, med väldigt små sidorutor, har vi grindar och lastgaller för att hundarna ska ha maximalt med utrymme.

Ena buren är en Mim, köpt till en liknande bil som den mindre men den var då nästan helt hopskjuten för att gå in så den hade knappast tryckts ihop vid en olycka. Hade buren bl a för att kunna använda halva bagaget för annat. Den funkade bra, men efter 7-8 år har den börjat skramla och framför allt är den på tok för tung för att jag ska kunna hålla på att ta den i och ur bilen. Andra buren är en Artfex som är betydligt lättare men dörren är i vägen om du ska koppla i buren och det är lite pill att få i låset i skåran när den ska stängas. Mimen är bara att smälla igen!

Det jag saknar är en bra, testad bur som går att fälla ner taket på en bit så det går att få in i bilen men sedan fälla upp så hundarna får full höjd. Finns det någon sådan?
 
Har man hund med separationsångest som försöker ta sig ur buren om den blir själv ett kort tag så avråder jag från burar med evakueringslucka som tex MIM har. Hunden kan få upp den och på kuppen skära sig rejält. En leasingtik jag hade inne för parning tog sig ut genom luckan när hon tyckte 20 min väntan till dejten var för lång. Jag är tacksam att hon inte skadade sig. En klubbkompis hund fick sys i hals, bog och på ben efter att ha försökt ta sig ut genom luckan.

Det känns som att sannolikheten att behöva använda evakueringsluckan på grund av en krock eller trasig baklucka måste var oerhört mycket större än att få en hund som kommer på tanken att den ska försöka ta sig ut genom vad som på min mimbur ser ut som en vägg med hål/nät i (äldre modeller kanske ser annorlunda ut). Har själv öppnat den en gång pga trasig baklucka och det var en del skruvande innan den gick att få upp. Har extremt svårt att se mina kelpies lyckas forcera den inifrån buren.

Utan denna evakueringslucka hade vi haft oerhörda problem när bakluckan på vår bil gick i baklås eftersom nödöppningen gjordes inifrån bagageutrymmet där då buren stod (dubbelbur).

Till TS. Vi har en mimbur och är mycket nöjda. Men då och då får vi skruva åt lite och flytta på gummiplupparna om den börjar skramla lite. Den är drygt 7 år nu och börjar se "använd" ut. Vi har fått byta plastdelar (numera metall tror jag) till dämparna i dörrarna men dessa har vi fått gratis av MIM. Har svårt att änka mig att vi köper något annat märke om vi ska byta bur någon gång i framtiden.
 
I så fall räcker det väl med lastgaller?

Vi har burar i ena bilen men i den andra, med väldigt små sidorutor, har vi grindar och lastgaller för att hundarna ska ha maximalt med utrymme.

Ena buren är en Mim, köpt till en liknande bil som den mindre men den var då nästan helt hopskjuten för att gå in så den hade knappast tryckts ihop vid en olycka. Hade buren bl a för att kunna använda halva bagaget för annat. Den funkade bra, men efter 7-8 år har den börjat skramla och framför allt är den på tok för tung för att jag ska kunna hålla på att ta den i och ur bilen. Andra buren är en Artfex som är betydligt lättare men dörren är i vägen om du ska koppla i buren och det är lite pill att få i låset i skåran när den ska stängas. Mimen är bara att smälla igen!

Det jag saknar är en bra, testad bur som går att fälla ner taket på en bit så det går att få in i bilen men sedan fälla upp så hundarna får full höjd. Finns det någon sådan?
Här vidrör du nått viktigt att tänka på med burar som ska tryckas ihop vid krock bakifrån.
Det är viktigt att det finns marginal!
Få har den marginalen mellan bur och baklucka för att baksätet inte ska tryckas frammåt.
De flesta burar tar upp hela golvytan från baklucka till baksäte. Även om buren trycks ihop 15 cm så är kraften tillräcklig för att flytta ryggstödet i baksätet (fast buren är förankrad)

En vännina till mig blev påkörd bakifrån vid ett rödljus i låg fart. Ryggstödet flyttades fram och hade barnen suttit i bilen hade de knäckt ryggen. Detta pga att buren tog upp hela golvytan och inte hade en marginal till bakluckan. Att buren sköts ihop en bit hade alltså inte räddat passagerarna.
Man har ofta en övertro till säkerheten på bilburar. De är bättre än inget men medför också faror.
Den bästa säkerheten för baksätespassagerarna är ett stabilt galler.
Bästa säkerheten för hunden är en MIM-bur.
Man får välja.
 
Det känns som att sannolikheten att behöva använda evakueringsluckan på grund av en krock eller trasig baklucka måste var oerhört mycket större än att få en hund som kommer på tanken att den ska försöka ta sig ut genom vad som på min mimbur ser ut som en vägg med hål/nät i (äldre modeller kanske ser annorlunda ut). Har själv öppnat den en gång pga trasig baklucka och det var en del skruvande innan den gick att få upp. Har extremt svårt att se mina kelpies lyckas forcera den inifrån buren.

Utan denna evakueringslucka hade vi haft oerhörda problem när bakluckan på vår bil gick i baklås eftersom nödöppningen gjordes inifrån bagageutrymmet där då buren stod (dubbelbur).

Till TS. Vi har en mimbur och är mycket nöjda. Men då och då får vi skruva åt lite och flytta på gummiplupparna om den börjar skramla lite. Den är drygt 7 år nu och börjar se "använd" ut. Vi har fått byta plastdelar (numera metall tror jag) till dämparna i dörrarna men dessa har vi fått gratis av MIM. Har svårt att änka mig att vi köper något annat märke om vi ska byta bur någon gång i framtiden.
Självklart är den större.
Ville bara belysa detta ifall man har en hund som försöker ta sig ut.
Nu var det större hundar än Kelpies i båda fallen och därmed starkare.
Buren i mitt fall var tillverkad 2011 så det var ett gäng år sen.
 
Självklart är den större.
Ville bara belysa detta ifall man har en hund som försöker ta sig ut.
Nu var det större hundar än Kelpies i båda fallen och därmed starkare.
Buren i mitt fall var tillverkad 2011 så det var ett gäng år sen.

De har helt ändrat hur baksidan av buren ser ut sen dess är jag rätt säker på. Då var det gallerpinnar även bak och nu är det en "vägg" av perforerad plåt. Det finns liksom inga glipor där hunden ens kan börja försöka trycka sig ut, hålen i plåten är bara några cm stora och sitter inte längs kanterna. Sen för att öppna ett hyffsat stort hål så måste man även fälla baksätena framåt. Och skulle hunden mot förmodan ta sig igenom ändå vet jag inte vad den skulle skära sig på då det inte är några vassa delar på den perforerade väggen.
 
De har helt ändrat hur baksidan av buren ser ut sen dess är jag rätt säker på. Då var det gallerpinnar även bak och nu är det en "vägg" av perforerad plåt. Det finns liksom inga glipor där hunden ens kan börja försöka trycka sig ut, hålen i plåten är bara några cm stora och sitter inte längs kanterna. Sen för att öppna ett hyffsat stort hål så måste man även fälla baksätena framåt. Och skulle hunden mot förmodan ta sig igenom ändå vet jag inte vad den skulle skära sig på då det inte är några vassa delar på den perforerade väggen.
Galler var det inte på våran bak utan ett plåtstycke med långsmala "hål" längst upp. Plåten var tunn och därför vass. Fäst med 4 väldigt kort skruv. Det behövdes inte jättemycket kraft för att böja ut plåten.
Vi hade inte vår mot baksäte utan hade förvaringsutrymme för hundprylar bakom. Klubbkompisen hade sin i skåpbil också med utrymme bakom för förvaring.
Jättebra om nya MIM-burar inte har den klena konstruktionen som de äldre hade.
 
I så fall räcker det väl med lastgaller?

Vi har burar i ena bilen men i den andra, med väldigt små sidorutor, har vi grindar och lastgaller för att hundarna ska ha maximalt med utrymme.

Ena buren är en Mim, köpt till en liknande bil som den mindre men den var då nästan helt hopskjuten för att gå in så den hade knappast tryckts ihop vid en olycka. Hade buren bl a för att kunna använda halva bagaget för annat. Den funkade bra, men efter 7-8 år har den börjat skramla och framför allt är den på tok för tung för att jag ska kunna hålla på att ta den i och ur bilen. Andra buren är en Artfex som är betydligt lättare men dörren är i vägen om du ska koppla i buren och det är lite pill att få i låset i skåran när den ska stängas. Mimen är bara att smälla igen!

Det jag saknar är en bra, testad bur som går att fälla ner taket på en bit så det går att få in i bilen men sedan fälla upp så hundarna får full höjd. Finns det någon sådan?
Ja för mig går lastgsller utmärkt. Dock vill jag kunna ha bakluckan öppen så då är det ändå enklast med bur ifall man inte får tag på någon som bygger både bra lastgaller och bra lucka. De flesta jag känner har faktiskt så.
 
En begagnad Artfex i gott skick med tillhörande förankringssele inköpt och invigd i dag. Likadan som den vi hade till gamla hunden men sålde när hon dog. Funkar bra i bilen och och lagom stor till hunden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag tänkte köpa en ordentlig hundbur till bilen. Just nu har jag en lånad gallerbur men jag vill ha en sån där rejäl variant som är...
2
Svar
24
· Visningar
2 589
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag har i dagsläget en enkelbur (tar upp ca halva bagageluckan) från Artfex till min storpudeltik men hon är inte särskilt förtjust i...
Svar
12
· Visningar
2 505
Senast: Buck
·
Övr. Hund Behöver lite tips! Blev med Ford Focus (03:a) i helgen och behöver tips på hundbur. Vill självklart ha en krocktestad och skrammelfri...
2
Svar
21
· Visningar
2 674
Hundhälsa Jag har en kombi och har rejäla krocktestade dörrar bak. Jag har två hundar varav den ena blir väldigt stressad av att åka bil. Det...
Svar
5
· Visningar
2 404
Senast: Taxilock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp