Hund i bil, nollgradigt

Gränsen för att lämna hund i bil går vid - 5 grader.
Och precis som det blir väldigt varmt i bilen en varm dag, så blir det också väldigt kallt i bilen en kall dag.

Jag hade dock inte tvekat på att ta med mig hunden, men jag hade slängt på täcke och kanske haft in nåt extra att ligga på.

Ts: kan du inte testa diselvärmaren när du kan vara med i bilen/I närheten av bilen och se hur hunden reagerar? Kan ju vara nytta till senare tillfällen också om hunden behöver med ibland :)
Fast det beror väl ändå på ras angående kyla?
Mina hundar låg gärna frivilligt ute i snön vid betydligt kallare grader än -5. Utan filtar och täcke. De kunde gå in om de ville. Min nuvarande fryser däremot snabbt och skulle nog huttra med täcke och filt redan vid + 7 grader.
 
Jag tror vi som tränar med hund och spenderar många timmar med hundarna på kurser, läger och tävlingar har bra koll på hur vi får hundarna att må bra i bilen i de flesta väder/temperaturer. Silverdukar, friskluftskorkar, öppna bakluckor med låsta burar, fläktar, skugga mm. gör att man kan ge hunden en lagom temperatur i de absolut flesta lägen. Jag har aldrig varit med om att det blivit för varmt i bilen på sommaren med solskydd i vindrutan och öppen baklucka.

Kan tycka att gränsen med -5 inte kan vara särskilt relevant numera när de flest bilar har ett värmesystem du kan starta när bilen är avstängd. Jag har dock bara använt bränslevärmaren en gång på en agilitytävling annars brukar det inte behövas. Det blir nästan för varmt med den.

Jag har också varit mycket aktivt och levt hundliv 24/7, så det vet jag mycket väl att de flesta aktiva har koll på. Men på ett öppet forum kan man ju liksom inte förutsätta att alla är aktiva bruks/tävlings/träningsfolk..
Sen jag vet också hur äckligt kallt det blir fort i bilen, på ett helt annat sätt än utanför. Precis på samma sätt som det blir varmt på sommaren. Men med skillnaden att det är lättare att skapa ett behagligt klimat inne i bilen en varm sommardag mha de verktyg du nämner.

Har man en motorvärmare så är ju inte gränserna ett problem : "Du får aldrig lämna ett djur utan tillsyn i bilen om det är möjligt att temperaturen inne i bilen går över +25°C eller under -5°C."
 
Fast det beror väl ändå på ras angående kyla?
Mina hundar låg gärna frivilligt ute i snön vid betydligt kallare grader än -5. Utan filtar och täcke. De kunde gå in om de ville. Min nuvarande fryser däremot snabbt och skulle nog huttra med täcke och filt redan vid + 7 grader.
Självklart är det skillnad på ras och ras, men gränserna finns ju ändå. :)
Och en kall bil full med fuktig luft upplever iaf jag bra mycket kallare än motsvarande temperatur utanför.
 
Ja men EXAKT!
Det är inga som helst problem att ha hund väntande i bil "hela dagen" på tävling/prov trots 25 plusgrader om man vet vad man gör (paviljong över bilen, fläkt, skugga, AC, osv)

Likadant med kalla väder. Vi har dieselvärmare.
Så är det absolut! Men, det är just detaljen "vet vad man gör" som blir lurig i såna här sammanhang tänker jag.
Mina älskade att få komma från lägenheten till bilen varma sommardagar.
 
Gränsen för att lämna hund i bil går vid - 5 grader.
Och precis som det blir väldigt varmt i bilen en varm dag, så blir det också väldigt kallt i bilen en kall dag.

Jag hade dock inte tvekat på att ta med mig hunden, men jag hade slängt på täcke och kanske haft in nåt extra att ligga på.

Ts: kan du inte testa diselvärmaren när du kan vara med i bilen/I närheten av bilen och se hur hunden reagerar? Kan ju vara nytta till senare tillfällen också om hunden behöver med ibland :)

Jag har frusna hundar med lite päls (DSG) och den ena är gammal. De gillar att ligga i bilen och de förhållanden du beskriver hade kanske känts ok, om gammelhunden hade bra täcke på, men helst inte längre/kallare. Med en mer välpälsad hund hade jag nog inte varit det minsta bekymrad. Vi har precis i år köpt vår första bil med dieselvärmare och det könns ju oerhört lyxigt när det kommer till barn och hundar 🙏

Det är inte ett alternativ att ha värmaren igång första stunden och sen får den slå av, om du nu vill ha mer värme? Det borde väl vara mindre "traumatiskt" att den slår av än på?
Hon hoppar ju glatt in i bilen på morgonen när dieselvärmaren är på, det är mer att den sätter igång när hon är själv som jag tror hon kan reagera på.
Bra ide att sätta på den när jag är där så det sedan är varmt ett tag. Jag ser ju bilen medan jag gör i ordning hästen, då det görs utomhus om det inte regnar.
 
För att få ihop logistiken på bästa sätt på fredag skulle jag behöva ta med hunden till medryttarhästen. Det skulle innebära ca 1,5 timmar i bilen. Problemet är att det ska vara runt nollan, så bilen kommer bli kall. Jag har ingen erfarenhet om det är för kallt eller inte, så frågar här.
Hunden är en välpälsad golden och jag har ett regntäcke som hon kan ha. Inte jättetjockt men lätt fodrat.

Alternativet är att hon är hemma ca 3 timmar och att jag sedan lämnar henne nästan lika länge igen på eftermiddagen. Det går ju, hon kommer inte förstöra något eller så. Mest bli sur och lite understimulerad.

Mina tre hundar tillbringar 2-4h i bil på träningar året om. Nu är de förvisso tre stycken och värmer skåpet i bilen rätt bra, men kyla är sällan ett problem. Corgin får täcke på sig när det kryper under nollan då hon är mer frusen. Schäfrarna vägrar täcken och puttar undan fällarna tills vi närmar oss -10. Aldrig helt stängda dörrar.

Allt beror således på hur välpälsad hunden är, men med täcke, bädd och ventilation borde en golden klara rätt många minusgrader.
 
Jag har två korthåriga hundar (Dsg) som lätt klarar att ligga i bilen i 1,5 timme även om det är några minusgrader. Har rejäla täcken på dem och isolerande underlag i buren. Dessutom brukar jag lägga in en värmedyna/värmeplatta (en sådan som man förvärmer i mikron) under en pläd i buren. Den håller värmen bra.
 
Hade lämnat i bilen utan att tveka.
Min lilla hund har varit i bilen alla år jag haft honom när jag tävlat och tränat med hästen.
Han är mycket hellre med och sitter i bilen än ensam hemma.
Har värmedyna och täcke vintertid och han har aldrig visat obehag eller missnöje.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 099
Senast: Dopy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 896
Senast: linnsan
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 502
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp