Hund i bil, nollgradigt

Silver Girl

Trådstartare
För att få ihop logistiken på bästa sätt på fredag skulle jag behöva ta med hunden till medryttarhästen. Det skulle innebära ca 1,5 timmar i bilen. Problemet är att det ska vara runt nollan, så bilen kommer bli kall. Jag har ingen erfarenhet om det är för kallt eller inte, så frågar här.
Hunden är en välpälsad golden och jag har ett regntäcke som hon kan ha. Inte jättetjockt men lätt fodrat.

Alternativet är att hon är hemma ca 3 timmar och att jag sedan lämnar henne nästan lika länge igen på eftermiddagen. Det går ju, hon kommer inte förstöra något eller så. Mest bli sur och lite understimulerad.
 
Borde inte vara några som helst problem.

Upplever att det viktigaste är att de ligger på något som är isolerande. Vi använder bitar av liggunderlag med vetbeds på. Brukar även använda täcken men inte särskilt tjocka. Något varmt att ligga på och ett regntäcke bör räcka ett bra tag på en välpälsad golden.

Nu har vi lyxen att ha bränslevärmare i bilen men den brukar vi inte starta förrän efter någon timme.
 
Borde inte vara några som helst problem.

Upplever att det viktigaste är att de ligger på något som är isolerande. Vi använder bitar av liggunderlag med vetbeds på. Brukar även använda täcken men inte särskilt tjocka. Något varmt att ligga på och ett regntäcke bör räcka ett bra tag på en välpälsad golden.

Nu har vi lyxen att ha bränslevärmare i bilen men den brukar vi inte starta förrän efter någon timme.
Hon har en filt att ligga på och bilen kommer ju vara varm när vi stannar. Jag har dieselvärmare med timer men tror inte hunden skulle uppskatta att den plötsligt satte igång när hon är ensam i bilen. Hon är lite miljökänslig och det är precis sådant hon skulle kunna bli rädd för.
 
Jag har lämnat pudel så några enstaka gånger och det har inte varit några problem.
Täcken vetbeds fleecefilt och dra upp värmen till max innan bilen lämnas.

En golden hade jag inte oroat mig ett dugg för.

Hade dock inte oroat mig för att lämna hemma 3 gånger 3 timmar heller då och då.
 
Hon har en filt att ligga på och bilen kommer ju vara varm när vi stannar. Jag har dieselvärmare med timer men tror inte hunden skulle uppskatta att den plötsligt satte igång när hon är ensam i bilen. Hon är lite miljökänslig och det är precis sådant hon skulle kunna bli rädd för.

Har svårt att tro att det skulle behövas diselvärmare för så kort tid vid ändå relativt hög temp. Kanske hade varit annorlunda om det varit -20 eller kallare.

Hade visserligen inte haft några problem att lämna hunden hemma heller om jag var osäker men mina hundar älskar att få följa med i bilen.
 
Får se hur jag gör.

En aspekt är också att det nära stallet finns en bra promenadrunda där hunden med största sannolikhet inte kommer bli så smutsig. Ska jag gå här hemma blir det lerig hund om hon inte ska gå kopplad hela tiden, och ska hon vara dubbelt ensam vill jag ju gärna att hon ska få springa av sig.
 
För att få ihop logistiken på bästa sätt på fredag skulle jag behöva ta med hunden till medryttarhästen. Det skulle innebära ca 1,5 timmar i bilen. Problemet är att det ska vara runt nollan, så bilen kommer bli kall. Jag har ingen erfarenhet om det är för kallt eller inte, så frågar här.
Hunden är en välpälsad golden och jag har ett regntäcke som hon kan ha. Inte jättetjockt men lätt fodrat.

Alternativet är att hon är hemma ca 3 timmar och att jag sedan lämnar henne nästan lika länge igen på eftermiddagen. Det går ju, hon kommer inte förstöra något eller så. Mest bli sur och lite understimulerad.
Runt nollan hade jag inte bekymrat mig alls, 1,5 h är inte så mycket heller. Skulle jag komma, parkera och sen gå med hunden innan jag lämnar i bilen hade jag slängt på ett täcke i bilen. Jag har flera olika varianter av täcken, tunt nät BoT, vinterfodrat BoT och ett ulltäcke. I bilen har vi i dagsläget en badrumsmatta från Ikea och sen en stor ihop vikt ullfilt. Ville stortrivs i bilen.
Jag slår igång diselvärmaren utan att tveka också, men jag har en extremt trygg hund.
 
Jag har frusna hundar men hade inte alls sett något problem med det. Jag lämnar dem i betydligt kallare temperaturer ibland. Viktigt är ju att underlaget är varmt. Vi har tjocka isolerande skivor under burarna och sedan vetbed och fårskinn. Den har mina hundar fleeceoverall samt tjock vinterjacka.

Är det kring nollan hade overallen räckt.
 
Har svårt att tro att det skulle behövas diselvärmare för så kort tid vid ändå relativt hög temp. Kanske hade varit annorlunda om det varit -20 eller kallare.

Hade visserligen inte haft några problem att lämna hunden hemma heller om jag var osäker men mina hundar älskar att få följa med i bilen.
Gränsen för att lämna hund i bil går vid - 5 grader.
Och precis som det blir väldigt varmt i bilen en varm dag, så blir det också väldigt kallt i bilen en kall dag.

Jag hade dock inte tvekat på att ta med mig hunden, men jag hade slängt på täcke och kanske haft in nåt extra att ligga på.

Ts: kan du inte testa diselvärmaren när du kan vara med i bilen/I närheten av bilen och se hur hunden reagerar? Kan ju vara nytta till senare tillfällen också om hunden behöver med ibland :)
 
För att få ihop logistiken på bästa sätt på fredag skulle jag behöva ta med hunden till medryttarhästen. Det skulle innebära ca 1,5 timmar i bilen. Problemet är att det ska vara runt nollan, så bilen kommer bli kall. Jag har ingen erfarenhet om det är för kallt eller inte, så frågar här.
Hunden är en välpälsad golden och jag har ett regntäcke som hon kan ha. Inte jättetjockt men lätt fodrat.

Alternativet är att hon är hemma ca 3 timmar och att jag sedan lämnar henne nästan lika länge igen på eftermiddagen. Det går ju, hon kommer inte förstöra något eller så. Mest bli sur och lite understimulerad.
Jag har frusna hundar med lite päls (DSG) och den ena är gammal. De gillar att ligga i bilen och de förhållanden du beskriver hade kanske känts ok, om gammelhunden hade bra täcke på, men helst inte längre/kallare. Med en mer välpälsad hund hade jag nog inte varit det minsta bekymrad. Vi har precis i år köpt vår första bil med dieselvärmare och det könns ju oerhört lyxigt när det kommer till barn och hundar 🙏

Det är inte ett alternativ att ha värmaren igång första stunden och sen får den slå av, om du nu vill ha mer värme? Det borde väl vara mindre "traumatiskt" att den slår av än på?
 
Gränsen för att lämna hund i bil går vid - 5 grader.
Och precis som det blir väldigt varmt i bilen en varm dag, så blir det också väldigt kallt i bilen en kall dag.

Jag hade dock inte tvekat på att ta med mig hunden, men jag hade slängt på täcke och kanske haft in nåt extra att ligga på.

Ts: kan du inte testa diselvärmaren när du kan vara med i bilen/I närheten av bilen och se hur hunden reagerar? Kan ju vara nytta till senare tillfällen också om hunden behöver med ibland :)

Jag tror vi som tränar med hund och spenderar många timmar med hundarna på kurser, läger och tävlingar har bra koll på hur vi får hundarna att må bra i bilen i de flesta väder/temperaturer. Silverdukar, friskluftskorkar, öppna bakluckor med låsta burar, fläktar, skugga mm. gör att man kan ge hunden en lagom temperatur i de absolut flesta lägen. Jag har aldrig varit med om att det blivit för varmt i bilen på sommaren med solskydd i vindrutan och öppen baklucka.

Kan tycka att gränsen med -5 inte kan vara särskilt relevant numera när de flest bilar har ett värmesystem du kan starta när bilen är avstängd. Jag har dock bara använt bränslevärmaren en gång på en agilitytävling annars brukar det inte behövas. Det blir nästan för varmt med den.
 
Har en korthårig frusen liten hund utan underull. Jag är ensam och kan aldrig lämna bort henne regelbundet och jag har samtidigt häst, dvs hunden måste ju sitta i bilen året runt. Hon kan inte vara med i stallet (allergi och jag kan inte vakta henne varje sekund då jag av naturliga skäl måste fokusera på annat i stallet). Jag har 25 min till stallet och på den tiden värms ju bilen upp. Sen sitter hon där och väntar i sin bilbur med filt i. Är det kring nollan eller nån minusgrad har hon ett tunnare täcke på sig. Blir det längre än 1,5 timme startar jag dieselvärmaren eller har ett tjockt vintertäcke på henne. På sommaren åker jag till stallet när det finns tillgång till skugga att ha bilen i, och har bakluckan öppen.

Detta är vår vardag och enda sättet att få vardagen med både häst och specialhund att gå runt när man måste rodda allt ensam.
 
Jag tror vi som tränar med hund och spenderar många timmar med hundarna på kurser, läger och tävlingar har bra koll på hur vi får hundarna att må bra i bilen i de flesta väder/temperaturer. Silverdukar, friskluftskorkar, öppna bakluckor med låsta burar, fläktar, skugga mm. gör att man kan ge hunden en lagom temperatur i de absolut flesta lägen. Jag har aldrig varit med om att det blivit för varmt i bilen på sommaren med solskydd i vindrutan och öppen baklucka.

Kan tycka att gränsen med -5 inte kan vara särskilt relevant numera när de flest bilar har ett värmesystem du kan starta när bilen är avstängd. Jag har dock bara använt bränslevärmaren en gång på en agilitytävling annars brukar det inte behövas. Det blir nästan för varmt med den.
Ja men EXAKT!
Det är inga som helst problem att ha hund väntande i bil "hela dagen" på tävling/prov trots 25 plusgrader om man vet vad man gör (paviljong över bilen, fläkt, skugga, AC, osv)

Likadant med kalla väder. Vi har dieselvärmare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 036
Senast: Dopy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 821
Senast: linnsan
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 298
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp