Hund i bil på vintern?

framtidens93

Trådstartare
Undrar hur era hundar klarar att sitta i bilen en stund på vintern?
Ras och temperatur?

Jag skulle behöva ha mina hundar i bilen ca 2 timmar imorgon, funderar på om dom klarar det eller om det är jättekallt?
Har bara lämnat dom i bilen korta stunder annars.

Hur upplever ni era hundar i bil på vintern?
Hur kallt blir det egentligen?


Är ca 5-10 minus här, och jag har täcken åt dom.

Är en korthårig blandras och en pudel.
 
Sv: Hund i bil på vintern?

Jag lämnar min hund någon timme i bilen max. Han är en fullpälsad bearded collie och får ha tjocka filtar under sig och back on track-täcke på. Vet inte temp, men ner till -10 kanske.
 
Sv: Hund i bil på vintern?

Beror helt på hur hunden klarar kyla. Jag tycker det låter väldig länge på två timmar i bilen när det är så kallt och hundarna dessutom bara kan ligga still.
 
Sv: Hund i bil på vintern?

Jag har haft min hund i bilen i 2timmar, vi har typ -5 här och bilen är varm när jag är tebax. så min bil håller värmen bra
Har fönstret lite öppet
Min har inte haft täcke heller och det är en DSG som är frusen av sig

Har en gammal bil kanske därför... men den står i lä
 
Sv: Hund i bil på vintern?

Om buren är isolerad underifrån med tjocka filtar eller ännu hellre reflekterande räddningsfilt eller fårskinn, + att hundarna har tjocka täcken (dubbla åt den med kort päls) så ser jag inget problem med att hunden tillbringar lite tid i bilen. Det gör mina hundar när jag är och tränar, och de fryser inte. Däremot så ska du kanske vara medveten om att det inte är helt lagligt att förvara hundar i bilen hur som helst. Utan lagen gör skillnad på varför hunden sitter i bilen.
 
Sv: Hund i bil på vintern?

När mina är och jagar kan det bli långa dagar i bilen, nu har ju jag en "hundbil" med burar bäddade med halm, men de borde gå lika bra med filtar.
Nu är ju dock mina vana att vara ute och bor utomhus.

Haft en konvalicent som bott inne i 3 veckor, hon fick komma ut i hundgården till kompisarna idag och jag trodde hon skulle frysa. (Terrier) men när jag kikade ut nyss, 2 timmar efter hon släpptes ut, ligger hon i snön och gnager på ett ben.

Dom klarar mer kyla än man tror har jag fått lära mig.
Fick en chock förra vintern när jag träffade sambon, kallt och jävligt, snöade. Och hundarna låg ute i snön och sov!
 
Sv: Hund i bil på vintern?

Undrar hur era hundar klarar att sitta i bilen en stund på vintern?
Ras och temperatur?

Jag skulle behöva ha mina hundar i bilen ca 2 timmar imorgon, funderar på om dom klarar det eller om det är jättekallt?
Har bara lämnat dom i bilen korta stunder annars.

Hur upplever ni era hundar i bil på vintern?
Hur kallt blir det egentligen?


Är ca 5-10 minus här, och jag har täcken åt dom.

Är en korthårig blandras och en pudel.

Cirkulerar de inte något på facebook om att man inte få ha hundarna alls i bil om temperaturen riskerar att krypa under -5 grader, det borde säkert gå att kolla upp om det verkligen är så dock.

Men svar då, ofta är det väl kanske jag som ägare som är mer nojig för att mina hundar ska frysa än att de faktiskt fryser. När jag hade min schäfertik fick hon under en kortare period tillbringa varannan fredag i bilen, jobbade borta och hon följde med men det var ändå långt mellan mitt tillfälliga boende (där hon annars var på dagarnarn) och där jag jobbade. Så alternativet var att åka 8 mils omväg när jag skulle fara hem, alltså riktigt hem, eller ta henne med på fredagarna som då var kortdagar som tur va men det va ändå fyra timmar i bilen minus bensträckare och rastning några gånger.

Jag var inte alls nöjd med den lösningen pga av att jag är nojig, men hunden tyckte livet var fina fisken när hon fick ligga i en bil med kupévärmare, täcke och en massa filtar så hon var ju varm men jag gillar inte att ha hundar i bilen med kupévärmare pga att det trots allt är en brandrisk men som tillfällig lösning funkade det då och det handlade totalt om typ 3 -4 dagar totalt. Men annars undviker jag att ha hundar i stillastående bilar på vintern men ibland går det ju inte att undkomma på bra sätt.

Och jag har ju hundar i hundgården utan täcke när det är ganska kallt utan att de fryser men då kan de iaf springa runt och härja av sig så det känns bättre för mig :p och när de tränar tillbringar det ju också en hel del tid i bilen mellan omgångarna men det känns som sagt ändå bättre på nått vis.

Så som de andra säger, väl isolerad bur underifrån, ev. Täcke och är det för kallt - kupévärmare. Jag vet även folk som köpt eluppvärmda värmefiltar men jag har också sett när dessa blivit slaktade. jag ser bara hundarna framför mig som får strömmen i sig ( ja det hade ju inte dessa hundar nu fått men man har ju livlig fantasi :nailbiting:) men oavsett kan det i te vara bra att slakta en filt med värmeslingor.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund i bil på vintern?

Jag läste någonstans nu nyligen att det är olagligt att ha hunden obevakad i bilen om det är kallare än 5 minus. Visste faktiskt inte det..

Men jag är väldigt försiktig med att ha hundarna i bilen om det är kallt!
Och om jag måste så sätter jag igång dieselvärmaren så bilen håller sig varm.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund i bil på vintern?

Tycker man borde vara oroligare vid värme än nu när de är kallt? Men de är väl vi som fryslortar till husse/matte som är oroliga i onödan.

Ha hunden i bur i bilen tror jag bara är tillåtet vid jakt och då max 8 timmar.
Men jag tycker nog de är bättre att hunden ligger i bilen när man ex. jobbar än är hemma skälv. Oftast har man ju en längre frukost+lunchrast och sen några bensträckare. Så man kan både rasta och ge hunden mat/vatten.
 
Sv: Hund i bil på vintern?

Har täcke på min hund om jag lämnar honom i bilen, vid torr luft ute och minusgrader upplever jag inte att han fryser särskilt. Min bil håller värmen dessutom väldigt bra. Tycker min hund fryser betydligt lättare om det är fuktigt ute och det blir såndär rå luft. Har hittat honom lite smådarrande ibland då jag tyckt det varit varmt ute :( Tycker det är svårare att veta när jag kan lämna och inte när det är sådant väder.
 
Sv: Hund i bil på vintern?

Jag läste någonstans nu nyligen att det är olagligt att ha hunden obevakad i bilen om det är kallare än 5 minus. Visste faktiskt inte det..

Men jag är väldigt försiktig med att ha hundarna i bilen om det är kallt!
Och om jag måste så sätter jag igång dieselvärmaren så bilen håller sig varm.

Det står på jordbruksverkets hemsida :)

Men om man har tex dieselvärmare eller löst värmeproblemet på annat sätt så att bilen håller sig varm borde man väl få lämna obevakat ändå?

Men jag håller med om att man bör vara försiktig med att ha hundarna i bilen både när det är varmt och kallt.

Mina hundar har fårskinn i botten och sen ullfiltar att bädda med.
Gamlingen som är lite frusen av sig har även en värmedyna som han inte haft sönder ännu iaf men om han skulle bita sönder den är det ändå ingen fara då det är så låg spänning att det är ofarligt, även för en liten hund :)
Mina har även vintertäcken på sig.
Har även batteridriven värme/kylfläkt när det är kallt/varmt.

Har två dvärgschnauzrar och en riesenschnauzer och ingen har verkat frysa hittils.
 
Sv: Hund i bil på vintern?

Hur definieras obevakat? Hur ofta krävs det tillsyn i bilen för att det inte ska klassas som obevakat? Jag brukar smyga fram till bilen och oftast så ligger ju han och sover, går ju inte in och väcker honom då han bara tror han ska få komma ut.
 
Sv: Hund i bil på vintern?

Min hund har fått ligga drygt 2h i bilen i -10. Liggunderlag i botten och sedan ett fullstort tjockt duntäcke att gosa in sig imellan (ja hunden har ett eget :o ) och han var varm och nöjd när vi kom tillbaka trots att själva bilen hunnit bli kall.
Just det, är en korthårig chihuahua
 
Sv: Hund i bil på vintern?

Hur definieras obevakat? Hur ofta krävs det tillsyn i bilen för att det inte ska klassas som obevakat? Jag brukar smyga fram till bilen och oftast så ligger ju han och sover, går ju inte in och väcker honom då han bara tror han ska få komma ut.

Jag har ingen aning om hur det ska tolkas, men jag tolkar att obevakat är allt som inte innebär att man är i bilen eller utanför intill bilen.
 
Sv: Hund i bil på vintern?

Igår morse låg min hund i bilen i ca 45-50 min sålänge jag släppte ut hästarna (9 hästar, så inkl täckning tar det en stund innan alla är ute). Det var -10°, han hade täcke på sig och frös inte. Mycket längre än så skulle jag nog inte vilja ha honom ensam i bilen i den här kylan. Annars får han vara med i stallet, men just när hästarna ska ut i hagen vill jag inte riskera att han hamnar i vägen så då får det bli den här lösningen. I höstas låg han längre stunder någon gång ibland, men då var det ju behagliga temperaturer också. :)

Det är en corgi kan kanske tilläggas, inte en frusen ras med andra ord. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hund i bil på vintern?

När det gäller den välpälsade schäfern så skulle han kunna tillbringa hela dagen i bilen. Det är omöjligt att få den hunden att frysa. Stoppar man i fingarna i pälsen är det alltid tokvarmt, även efter att han tagit en tupplur i snön. Värme är hans fiende, inte kyla.

Lilla corgin har inte samma päls och har därför täcke om hon ska sitta mer än en kvart-tjugo minuter i bilen. Hon klarar två-tre timmar om det håller sig runt tio minus. Får hon då bara komma ut och röra på sig en stund så kan hon återgå till bilen i mågon timme till. Är schäfern med och de sitter i samma bur så är han rena elementet. Då blir det sällan mer än någon minusgrad inne i bilen och ingen av dem fryser på många timmar.
 
Sv: Hund i bil på vintern?

Skulle jag lägga täcke på schäfern och dessutom tvinga honom att ligga på fårskinn så skulle stackarn dö av värmeslag.
 
Sv: Hund i bil på vintern?

Har en kortklippt cocker, hon satt i bilen 1,5 timmar häromdan. ca -6 grader. Hon var nöjd och glad, låg och tuggade på sitt hundben. Har hundbur med pläd som hon ligger på men har även slängt på en filt över buren (mest för hon inte ska sitta och titta på allt och skälla på folk som går förbi. Hon hade ett täcke på sig men det är inte jätte tjockt.
Ibland får hon sitta lös i bilen och krypa omkring lite som hon vill, är ingen fin bil jag har så gör ingenting att hon tassar runt. Kan man göra så är det ju ganska skönt för vovven.
 
Sv: Hund i bil på vintern?

Har haft med dem någon enstaka gång när det varit rätt kallt (typ -20) och de sen inte fått följa med in till den vi skulle hälsa på. Tre griffoner i en hög på sätet, med ett sätesskydd under (inte speciellt isolerat) och en eller två fleecefiltar ovanpå. Det är varmt och gosigt under filtarna även efter någon timme.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
1 860
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 087
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp