Hund i bil - vinter

C

ChristinA

Brukar ni veva ner rutan om hunden är i bilen vid t.ex träning?
Jag har inte gjort det för att det börjar bli kallt (ja i skåne är +5 kallt :D ) men det brukar bli immigt på rutorna.
Och det fick mig att fundera.
Därför undrar jag hur ni gör.
 
Sv: Hund i bil - vinter

Om jag kommer ihåg det så gör jag det för att minska på fukten!

Nu har ju mina hundar lite päls, men jag är inte orolig för att det ska bli kallt för dem. Helst inte om det är så mycket som +5 grader ;)

Inte ens vid minusgrader bryr jag mig så mycket. Fast då vevar jag heller inte ned rutorna.

Hundarna sitter inte på backen och de har de vindstilla och kan spara på kroppsvärmen. Det ska mycket till innan de fryser (förutsätter att de inte är blöta)

Hade jag haft en hund utan päls så skulle jag har ett gött täcke som går upp på nacken om jag skulle lämna.

Ju mer söderut man kommer ju mer verkar hundarna "frysa" för det är fler som går med täcken på de. Fast de har PÄLS! Skulle ni åka upp till norra sverige skulle ni nog bli chockade för där finns det typ "ingen" som har täcke... :p
 
Sv: Hund i bil - vinter

Skåne är faktiskt Sveriges kallaste plats!!!

Ärligt talat är det ju så att det nästan alltid blåser här och när det är kallt så är det "rått", dvs disigt, blåsigt, snöblandat osv... Norrland har ju sån skön känsla, man kan ju sitta i bikini på skidsemestern utan problem :angel:

Jag har alltid täcke på min lillflicka i bilen (typ samma hårlag som din), när det börjar bli kallt (tja en +5 är tillräckligt ;) ), och lite nervevat, det gör ingen större skillnad på temperatur i bilen och jag slipper den förbannade imman.

//E
 
Sv: Hund i bil - vinter

Min lille vovve på 1,3 kilo har alltid täcke på sig i bilen samt stängda fönster...
Helst en filt att nanna på :)
 
Sv: Hund i bil - vinter

Nu tränar jag inte mina hundar :eek: men när de är kvar i bilen så vevar vi oftast ner lite för immans skull. De är ordentligt pälsade och ligger torrt oh vindstilla i bilen så inte fryser de. Om hanen fick bestämma så sov han gärna utomhus året om (har samoje i sig) Hans päls är så tjock att man inte ser skinnet genom ullen. :p
 
Sv: Hund i bil - vinter

Det blåser inte inne i bilen *he he*
 
Sv: Hund i bil - vinter

Haha du har aldrig besökt Luleå, är går vovvarna med täcke.

Iallafall före jul innan isen lagt sig tjock ( det blåser från havet och då är det kallt )
 
Sv: Hund i bil - vinter

Visst har jag besökt Luleå på vintern. Jag har även tillbringat lite tid ännu längre norrut! Även på vintern :p Visste inte att Luleborna var så kinkiga bara! *he he*

Jag har ju faktiskt en träningskompis i Luleå. Nåja träning och träning... Men jag hälsar på där si så där vartannat år om jag råkar ha vägarna förbi. Var där i somras på en fika och hälsade på hennes... Hm tror att de har 6 hundar eller 5 kanske...
 
Sv: Hund i bil - vinter

Ja jag har egentligen inte reflekterat över vad jag har gjort förrän nu.
Jag har resonerat som så: Sommar-varmt-veva ner. Vinter-inte varmt-behöver inte veva ner.
Men det blir ganska immigt och vovvan har ju täcke så jag skall nog börja veva ner.

Vill bara tillägga att +5 är jääääävligt kallt! ;-)
 
Sv: Hund i bil - vinter

Hmm, norrland är inte alltid soliga vårvinterdagar på fjället. Det kallaste jag haft sen jag flyttade till norrland för 24 år sen är 42,5 grader o jag lovar att det inte gick att sitta ute i bikini. Jag gick ut till garaget för att hämta en sak i jeans utan långkalsonger o jag höll på att frysa bena av mig efter 10 m.
PL
 
Sv: Hund i bil - vinter

Kramfors är inte ens norrland för mig :rofl: Jag har bott i Norrland längre än dig. Men när det närmar sig -30 så sätter till och med jag täcke på hunden. Men -20 är ju rena värmeböljan...
 
Sv: Hund i bil - vinter

Kallaste jag varit med om var -49 grader, köldrekordet den vintern var -52 på natten! :eek: När temperaturen sedan steg till -20 kändes det som rena blidvädret. :D Nu hade vi tack och lov ingen hund som skulle ut, men väl lagårdskatter som vägrade lämna kossorna och värmen.
 
Sv: Hund i bil - vinter

Jag är värre än då *ha ha ha* Både i tid och plats!! :p

Måste bara förtydliga att jag inte menar att jag lämnar hundarna i bilen längre stunder när det är -30 grader... Det gör jag inte. Däremot så får man ju lov att rasta de...
 
Sv: Hund i bil - vinter

Å fy fan. Kring 30 strecket är mitt rekord.

En gång hade vi -30 i en hel vecka. Jag hade en aktiv valp på en 6-7 månader som tyckte att vi var rätt så fåniga som inte ville vara ute.

Hon höll på att bralla ihjäl sig efter en vecka och behövde verkligen MOTION. Men vad gör man? Jag är inte ute en timma med en valp i den kylan...

Så skulle vi ut på kvällspromenad. Eftersom att hon var rätt så ung så hade vi varit ute bara 3 h före.

Vi pälsar på oss och går ut. Börjar gå. F*n vad jag svettades...

Vi gick lite till. Började att knäppa upp kläderna och vädret var SÅ skönt. Vi var ute i drygt en timma med den spralliga hunden innan vi var hemma igen. Kollade termometern och då var det -11 grader!!

De sjönk alltså från stadiga -30 till -11 bara på ett par timmar. Det var såååå hätfigt!! :p
 
Sv: Hund i bil - vinter

jag brukar veve ner rutan åt billy om han sitter kvar i billen...inte så mycket.....
sen sitter han aldrig speciellt länge i bilen heller e....
 
Sv: värme i bilen...

jag har köpt i zooaffären där jag bor, en värmegrej. Den ser ut som två ihoplimmade frisbees. inuti är det någon sorts olaj(tror jag) Man stoppar den i micron i 6 minuter och sen håller den 52 grader i nästan 12 timmar. Den virar jag in i en gosig pläd och lägger i bilen. Sen kan jag lämna hunden med gott samvete. Han ligger alltid på den och gosar när jag kommer tillbaka. Även om den inte är så stor, så får de ändå en värmekälla utifrån, som hjälper dem att hålla värmen. Skall användas egentligen till nyfödda ungar, som extravärme när mamman går ifrån korgen.
Perfekt julklapp!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
1 874
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 736
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·
Övr. Hund Så. Det lutar åt att jag trots allt kommer behöva köpa bil igen. Inte bums. Men inom inte allt för avlägsen framtid. Av alla tänkbara...
2
Svar
28
· Visningar
2 182
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp