Hund i bilbur?

Soso

Trådstartare
Hur har ni hund i bilbur? Jag söker alla smarta tips och trix för förvaring, komfort, burträning eller annat bra att ha koll på. Det här är en mitt första år med helt egen hund så är en riktig nybörjare och tar tacksamt emot alla tips.

Vi bestämde oss för att köpa en gammal V70 förra veckan och en begagnad krocktestad bur till damen som börjar bli för stor att åka bältad i baksätet. Just nu har vi buren i lägenheten för att bara vänja henne vid buren men jag tänkte också inreda den så den blir trevlig för henne att vara i.
 

Bifogade filer

  • 98A5E768-F517-4403-9DC5-9B438E0E1132.jpeg
    98A5E768-F517-4403-9DC5-9B438E0E1132.jpeg
    278,5 KB · Visningar: 71
Jag har alla mina hundar i bur. Två i en krocktestad Artfex som står i bagageutrymmet och en i en krocktestad Mim Care2 som står på ena baksätet.
Valpen har fått åka i bur från start så hon har vänjt sig jättefort. Korta resor i början, varje dag i princip då hundarna följer med till jobbet (tar 10 min med bil). Men även längre resor, hon pep de första 1-2 resorna men lugnade sig efter en stund.

Har en tillklippt vetbed i botten på
Artfexburen och en mjukare dyna ovanpå i attfexburen, samt en plastskål som man snäpper fast i gallret.
Den har en kant som förhindrar skvätt och skramlar inget alls när man kör. Köpte även till krokar för att hänga upp koppel och vattenskål.

Till Mim Care2 medföljde det en tunn dyna att ha i botten och sedan fick jag med en måttanpassad Metizo-fårullsmadrass då det var någon kampanj när jag köpte den.
Vande min stora att åka i buren genom att ha den öppen åt båda håll i vardagsrummet och kasta in godis. Sedan stängde jag ena dörren och matade med godis och sedan andra dörren. Hon fattade snabbt och är van att åka bur sedan innan så det var egentligen aldrig några problem.
 
Jag har en vadderad dyna i min (köpt på granngården) och en tunnare filt som vovve kan bädda med om han vill. Jag upptäckte att han tyckte det var jobbigt att hålla balansen på dynan när han var liten och lätt, så han stod, satt och låg om vart annat och kom inte riktigt mtill ro. Men nu när han väger någonstans mellan 20-25 kilo verkar han tycka det är mycket bekvämare att ligga ner och jag tror att det beror på att han sjunker ner mer i dynan och därför ligger stadigare :)

Tänk på att inte bulla upp för mycket i buren. Det är viktigt att hunden kan välja själv om den vill ligga lite svalare eller mer ombonat och varmt. Har man hela buren full med "mysigt fluff" kan det bli väl varmt och obehagligt för vovve. Det är av den anledningen jag bara har en filt som extra fluff till min bur. eller, ja... Jag har krocksäkra grindar, men det beror på att min bil är rätt trång (inte så många burar som passar). Hade jag en bil med större utrymme hade jag också valt en krocksäker bur.
 
Mina gamla hundar åkte i en vanlig utställningsbur. De vandes som valpar och gillade alltid bilresor. Vi åkte tusentals mil under deras långa liv. När jag köpte den nuvarande hunden var jag utan bil, så hon fick först åka i en kattbur och när hon växte ur den bältad i krocktestad sele.

För några veckor sedan skaffade jag bil igen och tänkte på sikt köpa en riktig, krocktestad bilbur. Då fick jag en begagnad MiM av en valpköpare:heart. Jag lade en vanlig fäll på golvet. Nu håller jag på att vänja hunden vid att åka i bur, men jag har (som vanligt :p) använt chockmetoden dvs bara satt henne i buren och kört. Hon har ju åkt i kattburen och även i cykelkorg och gillade detta samt att åka i bilselen. Buren är inte lika poppis ännu, men det kommer nog. Jag tycker det går bättre för varje tur, men ska vi åka riktigt långt så tar jag nog med selen så kan jag byta lite, i alla fall till hon blivit mer van. Hon blir i alla fall glad när vi kommer till bilen, så buren kan inte vara så hemsk.

Mitt tips är att låta hunden känna på buren hemma och sedan inte göra stor affär av det när hon ska åka i buren första gången. Gillar hunden att åka bil är inte buren någon stor omställning. Om ni är två personer kan ju en sitta i baksätet första gångerna.

Jag hade en gång en valpkull där flera skulle åka väldigt långt till sina nya hem. Sista veckan de var hemma körde jag runt med åtta valpar i en stor bur och deras mamma i en mindre bur bredvid. När de såg att hon var lugn och bara lade sig ner somnade de snart i en hög. Vi körde ju bara korta sträckor, men för mig var det skönt att veta att de var avslappnade i bil när de sedan flyttade. Jag tänker att om man bara uppför sig som att det är självklart så hänger hunden på. Om man sedan belönar så börjar de få positiva vibbar av vad-det-nu-är.
 
Mina två åker i en Mim dubbel XL. Har en gummimatta i. En bit som blev över från släpet. ☺️
Skulle hellre ha nåt mjukare men hundarna verkar trivas bättre med den än en "madrass" vi hade förut.
 
Mina gamla hundar åkte i en vanlig utställningsbur. De vandes som valpar och gillade alltid bilresor. Vi åkte tusentals mil under deras långa liv. När jag köpte den nuvarande hunden var jag utan bil, så hon fick först åka i en kattbur och när hon växte ur den bältad i krocktestad sele.

För några veckor sedan skaffade jag bil igen och tänkte på sikt köpa en riktig, krocktestad bilbur. Då fick jag en begagnad MiM av en valpköpare:heart. Jag lade en vanlig fäll på golvet. Nu håller jag på att vänja hunden vid att åka i bur, men jag har (som vanligt :p) använt chockmetoden dvs bara satt henne i buren och kört. Hon har ju åkt i kattburen och även i cykelkorg och gillade detta samt att åka i bilselen. Buren är inte lika poppis ännu, men det kommer nog. Jag tycker det går bättre för varje tur, men ska vi åka riktigt långt så tar jag nog med selen så kan jag byta lite, i alla fall till hon blivit mer van. Hon blir i alla fall glad när vi kommer till bilen, så buren kan inte vara så hemsk.

Mitt tips är att låta hunden känna på buren hemma och sedan inte göra stor affär av det när hon ska åka i buren första gången. Gillar hunden att åka bil är inte buren någon stor omställning. Om ni är två personer kan ju en sitta i baksätet första gångerna.

Jag hade en gång en valpkull där flera skulle åka väldigt långt till sina nya hem. Sista veckan de var hemma körde jag runt med åtta valpar i en stor bur och deras mamma i en mindre bur bredvid. När de såg att hon var lugn och bara lade sig ner somnade de snart i en hög. Vi körde ju bara korta sträckor, men för mig var det skönt att veta att de var avslappnade i bil när de sedan flyttade. Jag tänker att om man bara uppför sig som att det är självklart så hänger hunden på. Om man sedan belönar så börjar de få positiva vibbar av vad-det-nu-är.
Vet inte om du såg min tråd - jag dividerar med mig själv om i fall utställningsbur och lastgaller räcker till att börja med till nya långörat som kommer nästa vecka…
 
Jag har stoppat in en baksätesbur och en dubbelbur i skåpet på min skåpbil. Båda burarna är måttbeställda efter andra bilar egentligen men funkar bra till mina 3. Varje bur har en hink för vatten fastkrokad och sen har varje hund olika fällar beroende på säsong. ”Valpen” vill kunna bädda så hon har en fäll och filt, ungtiken vill inte ha något och den äldsta har en fäll.

Jag har aldrig tränat mina utan det är in i buren sen åker vi. Trots det har alla mina älskat att få följa med och går direkt till bilen om jag bara antyder att jag ska åka nånstans.
 
Har en större Robust Hundbur i min Caddy. Assar har en dyna han ligger på och that's it. Sedan har han en vattenskål som är monterad i buren.

Angående burträning så har jag inte tänkt alls på det, mina hundar följer med mig överallt och dom kopplar bilen och buren till positiva ting och bästa är väl att dom VET att dom får följa med. 😅
 
Jag har en Robur bur med dyna i, en ergonomisk, och en filt som kan bäddas runt med med bästa komfort 😁
Har krokar på buren för att hänga grejor på.

Har aldrig burtränat mina jyckar, dom har blivit satta där från början utan krusiduller. Det bästa dom vet att ligga där bak och åka bil/eller ligga där vid hundträningar.
 
Om jag haft hund så hade jag bara satt in den i buren och åkt. Inga konstigheter. Men om den visade att den inte tyckte om buren hade den fått äta varenda måltid ett tag framöver i buren i bilen. Om det var en matglad hund. Då brukar de flesta ändra åsikt om buren.

Nåt man kan tänka på är att vissa hundar blir åksjuka. Ibland bara som valp och sen växer de ifrån det. För en del blir det bättre om de ätit nyligen och för andra är det bättre att åka på tom mage.
 
Våra åker i bur, MIM dubbelbur i Volvo v70. Jag har bara satt in dem i buren och kört. De har låtit lite till en början man sen vant sig snabbt. De två jag har nu älskar att åka bil. Jag har tillklippt liggunderlag i botten och sen en tillklippt vetbed över. Verkar vara komfortabelt nog och vetbeden är lätt att tvätta.

Har svårt att föreställa mig hundägandet utan bilburen, det blir väldigt central rent praktiskt och en trygg plats att vila för hundarna oavsett vart vi är. Den var dyr i inköp men har verkligen varit värd sina pengar ändå.
 
Jag har nog aldrig gjort nåt speciellt tror jag. De har åkt bur sedan valptiden. Underlag enligt hund och behov.

Stora hundarna har memory foam med galonöverdrag och sedan en tunn bädd ovanpå. Whippetarna har fårskinn och en massa filtar att bädda med.
 
Gör inget speciellt heller, utan de får vänja sig. Ger mig kanske inte ut på långtur direkt, men i övrigt så behöver det bara funka.

Lite olika underlag beroende på hund. Försöker ha ett fårskinn överst, sen har de fäll alternativt någon bädd under.
 
Jag har grindar från Jeppe samt krocktestat lastgaller i min bil (Volvo V40 har en tröskel som gör att det blir krångligare med bur). Enda gången mina hundar sitter i bur är när vi är på hundutställning och jag sätter då bara in hunden i buren. Jag har aldrig tränat på det innan och det har aldrig varit några problem alls.
"Inredningen" i både bil och utställningsbur är densamma – en fäll eller en trasmatta.
 
Tack så mycket för alla svar och bra tips!

Jag vill gärna vänja min hund långsamt inomhus vid buren då hon lätt går upp i varv och blir stressad, speciellt vid tillfällen där matte eller husse inte är helt tillgängliga eller när det händer mycket i omgivning. Hon tycker väldigt mycket om att åka bil i baksätet med bälte så jag egentligen inte jätte orolig men jag har tiden att lägga på att vänja henne långsamt så varför inte. Hittills har jag lite spontant kastat in godis/tugg i buren och stänga, hon verkar vara väldigt bekväm så hoppas på att kunna testa vara lite i bilen senare i veckan när bilen är tillbaka från verkstan...

Jag har köpt en vetbädd men skulle behöva något gummiunderlag så bädden inte glider runt. Jag insåg att jag har en lite äldre modell av mimsafe så de krokar som går att köpa till passar inte min modell. Jag skulle vilja montera krokar som jag kan ha koppel hängandes på men vill ju gärna ha något som är tyst och inte skramlar. Jag är väldigt allgerisk mot onödiga ljud ;)
 
Tack så mycket för alla svar och bra tips!

Jag vill gärna vänja min hund långsamt inomhus vid buren då hon lätt går upp i varv och blir stressad, speciellt vid tillfällen där matte eller husse inte är helt tillgängliga eller när det händer mycket i omgivning. Hon tycker väldigt mycket om att åka bil i baksätet med bälte så jag egentligen inte jätte orolig men jag har tiden att lägga på att vänja henne långsamt så varför inte. Hittills har jag lite spontant kastat in godis/tugg i buren och stänga, hon verkar vara väldigt bekväm så hoppas på att kunna testa vara lite i bilen senare i veckan när bilen är tillbaka från verkstan...

Jag har köpt en vetbädd men skulle behöva något gummiunderlag så bädden inte glider runt. Jag insåg att jag har en lite äldre modell av mimsafe så de krokar som går att köpa till passar inte min modell. Jag skulle vilja montera krokar som jag kan ha koppel hängandes på men vill ju gärna ha något som är tyst och inte skramlar. Jag är väldigt allgerisk mot onödiga ljud ;)

Häng inget på buren eller lägg bredvid buren så länge du har en valp. De sakerna de kommer åt brukar inte hålla länge...
 
Det låter som väldigt klokt. Tänkte inte så långt, tack!

Egen erfarenhet 😅

Både det ena och den andra har "gått sönder" den vägen. Nu mera är det tomt på/runt buren där valpen/unghunden sitter.

Vi har krokar på buren men de används ej. Till den vuxna skulle det ju funka nu men vi har ej fått den vanan utan lägger det bredvid buren istället.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 228
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 051
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 170
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Nästa år ska jag skaffa mig min första egna hund. Har tingat en valp som "görs" i februari nästa år. (Har sett ut vilken mamma jag vill...
Svar
17
· Visningar
2 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp