hund i bilsele

YES_quarterhorse

Trådstartare
hej jag måste bara få skriva av mig lite. Igår var jag med om något jag aldrig vill uppleva igen. Jag var på väg till Uppsala med bilen, efter att jag har svängt av från E18 upp på 55 mot uppsala. Så ska jag gasa upp från 70 til 90. Jag har en lastbil framför mig så jag kan inte gasa upp så fort. Väl uppe i 75 så släpper hela bilen och jag börjar kana fram och tillbaka över båda vägbanorna tre bilar missar jag, typ som om de skulle ha varit konor på en ridbana. Efter den sista bilen så går det rakt ner i diket jag både voltar en gång och snurrar runt så rumpan på bilen står åt andra hållet, det var tur att det var ett viltstängsel som fångade upp mig annars hade jag nog snurrat ett var till. Taket trycktes ner mot mig så jag slog i huvudet, och det var en stor pick up och jag är väldigt kort 157 cm :crazy:. Så då förstår ni också hur mycket taket trycktes ner. tre rutor gick sönder och jag fick glas i ögonen, takluckan var också sönder och där petade det massa vassa pinnar. En dörr hade som tur flugit upp men den var i baksätet och jag hängde i bältet fram det är nu hund temat kommer in. jag hade min 8 månaders unbghund i bilen, i baksätet i en bilsele gjord för att ta stop om olyckan är framme. men den gick sönder bandet som sitter från hunden till bältet gick helt av och min stackars hund sprang ut på 55 mellan ex antal bilar. som tur var klarade han sig att inte bli på körd. och på något vis lyckas jag krypa mellan framsätena och in i baksätet. Där står det två killar som hjälper mig ut och lägger mig på vägen i väntan på ambulans. då kommer det en kvinna med min hund i famnen, hon hade sätt honom springa upp på en gård och där lyckats fånga honom och sedan hade hon sätt olyckan lite längre fram och slagit ihop 1 + 1. Efter ca 5 min kommer ambulans, polis, brandkår. Stödkrage på och sedan in i ambulansen som tar mig till Uppsala. pojkvännen har då hämtat hunden och tar honom till veterinär. ingen skada på honom som tur var bara stel och öm. Jag funderade varför de inte åkte till enköping som är ca 5 mil närmare. Men tydligen kan inte enköping ta emot patienter som kört över 50 km i timmen. På akademiska konstaterar de hjärnskakning och en bula stor som min hand. Doktorn sa att under de timmarna jag varit på sjukhuset hade det kommit in 5 st till personer med bil olyckor. Efter 5 timmar och massa blod prover (de var tvungen att sticka mig 7 ggr för att lyckas sätta nålen) får jag åka hem till en väldigt orolig pojkvän som säger att jag kommer ta livet av honom innan han fyller 25. Och jag det kanske jag kan hålla med om allt som jag har gjort.

Men nu till min fråga, ska ett hund bälte i bilen gå av vid ett visst tryck så hunden inte ska bli hängande eller? tyckte det känndes väldigt osäkert och är lite orolig att ha en sådan på honom igen. han fick inga men av bilen och hoppade lika glatt in i nästa bil som hämtade honom ( min killes), jag får tyvärr inte plats med en bur i bilen så det alternativet går tyvärr bort.

http://www.facebook.com/home.php#!/photo.php?fbid=2866972848670&set=a.2001524212995.56450.1690280704&type=1&theater&notif_t=photo_comment
 
Senast ändrad:
Sv: hund i bilsele

Fyfan vad läskigt :eek: Tur att ni båda klarade er bra ändå...

När det gäller bilselar så har jag dålig koll, men tror verkligen inte att det är meningen att de ska gå sönder. Å andra sidan är det väl bara allsafe-selen som är krocktestad och den ska tydligen bara vara testad upp till 50km/h.

Din facebooklänk fungerar inte. Om du länkar till en bild eller något så måste det vara inställt så att vem som helst kan se den.
 
Sv: hund i bilsele

Din facebooklänk fungerar inte. Om du länkar till en bild eller något så måste det vara inställt så att vem som helst kan se den.

Nu ska det vara om gjort så alla kan se bilden. ok så då är det bara en sela som finns? och den hade kankse inte heler hjälpt eftersom jag körde i 75? känns jätte konstigt och otäckt. tänk om inte den här kvinnan hade sätt honom. en rädd hund som springer till skogen :cry:
 
Sv: hund i bilsele

Den enda krocktestade bilselen som finns i Sverige är Allsafe. En hund på ca 20 kg överlever en krock i 50 kms fart. den går inte sönder vid smällar i högre hastighet, dock är det inte garanterat att hunden överlever, men ev människor i bilen får inte en flygande elefant i huvudet.
Tur för dig att du hade så mycket plåt omkring dig.

Tips:
Låt nya bilen bli en där du får plats med en krocktestad bur, i mina ögon duger bara MIM Variocage, o släpp på gasen när vi har det väglag som råder nu.
Bra bil o bra däck är ingen garanti för att man inte råkar ut för avåkningar i dåligt väglag.

mvh
 
Sv: hund i bilsele

Herregud vad fruktansvärt, jag höll på att börja gråta när jag läste. Vilken tur att både du och hunden klarade dig!
Är nyfiken på vilken sele du hade?
 
Sv: hund i bilsele

Fy vilken hemsk upplevelse.

Det är tyvärr nackdelen med selarna. Vissa håller inte. Vissa håller, men då åker hunden ur istället. Det finns filmer på tester som gjorts med olika selar på youtube. Det ska finnas någon tråd här med länkar till någon/några av de filmerna. Kan nog vara ett par år gammal.

Det allra bästa är metallbur. Om man har buren i bagaget bör den vara krocktestad, t ex den sort som någon annan rekommenderar. Om man har buren i baksätet kan det vara en vanlig metallbur och så spänner man fast den med säkerhetsbältet. Absolut inte plastbur, den spricker för minsta lilla slag/tryck.

Sen kör jag alltid omkring med en hammare och en sax i bilen. Hammaren för att kunna slå sönder fönster om det blir kortslutning (elhissar). Saxen för att kunna klippa av säkerhetsbältet som inte går att öppna om man hänger upp o ner i det. Detta bör hänga i något slags krok så att det stannar kvar där det ska vara. Mina sitter fast med bagagerem på vänster sida av förarsätet.
 
Sv: hund i bilsele

Sen kör jag alltid omkring med en hammare och en sax i bilen. Hammaren för att kunna slå sönder fönster om det blir kortslutning (elhissar). Saxen för att kunna klippa av säkerhetsbältet som inte går att öppna om man hänger upp o ner i det. Detta bör hänga i något slags krok så att det stannar kvar där det ska vara. Mina sitter fast med bagagerem på vänster sida av förarsätet.

gud vad smart, det ska jag absolut börja köra med. tyvärr så får jag inte plats med en bur i bilen :( och inte i nästa heller för det måste också vara en pick up och jag har för stor hund för att ha en bur i baksätet. men saxen och kniven ska jag börja köra med. jag förstår inte ricktigt det där med mitt säkerhetsbälte, jag fick upp den fast jag hängde i den? fick jag sådan styrka så jag lyfte upp mig själv så det blev löst?
 
Sv: hund i bilsele

Herregud vad fruktansvärt, jag höll på att börja gråta när jag läste. Vilken tur att både du och hunden klarade dig!
Är nyfiken på vilken sele du hade?

jag köpte för bara en vecka sedan en ny från Zoo grizzly för 649 kr den hette Allsafe krocksele. :crazy:
 
Sv: hund i bilsele

Vad glad jag blir att jag har vägrat sätta hunden i en sådan tillsammans med barnet i baksätet när jag läser det faktiskt! Precis det jag har varit rädd för ska hända vid en krock
 
Sv: hund i bilsele

jag köpte för bara en vecka sedan en ny från Zoo grizzly för 649 kr den hette Allsafe krocksele. :crazy:

Reklamera den! Dom skall inte gå upp, även om hunden kanske blir mos.
Tänkte på nästa bil, du måste ha en pickupp, men den har väl baksäte? Då kan du sätta upp ett galler mellan fram o baksäte så hunden inte kan flyga så långt iaf.

Hoppas ni har landat nu o att hunden inte blivit rädd för att åka bil.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 257
Senast: Fruentimber
·
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 406
Senast: em-pirre
·
Relationer Mitt hjärta brister, det känns som att jag ska gå i tusen bitar. Smärtan är fullkomligt olidlig! I fredags kom min älskade, älskade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
17 200
Senast: TygerTyger
·
Däggdjur Jag har en ca 3årig hamsterhane som mest ligger och sover men den halvtimmen-timmen han är uppe så stör han som in i, han biter på...
2
Svar
23
· Visningar
12 518
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp