Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

lisahjelmgren

Trådstartare
Hund i trädgård med koja. Gränslös granne...

Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår trädgård, ca 100 kvm, när vi jobbar. Jobbar deltid! Hunden har tillgång till isolerad större koja, vatten såklart och även en veranda delvis under tak. Hn ger intryck av att verkligen trivas i trädgården, glad och gillar att sitta och se ut över omgivningarna. Där är en del folk, hundar och hästar i rörelse som passerar förbi. Hon skäller heller aldrig. Hon är även i gott hull och med glansig päls.

Övrig tid på dygnet är hon med oss inomhus, på skogspromenader eller med mig i stallet, ett par timmar varje dag, där hon har möjlighet springa lös och umgås med ett flertal andra hundar. Vi är nyinflyttade här sedan 6mån och nu har en granne börjat lägga sig i gällande vår hundhållning. Härom dagen gick hon in i vår trädgård och hämtade vår hund, en labradortik, utan vårt medgivande. Tog hem vår hund till sig och hennes hanhund, en Rotweiler. Våra hundar har aldrig förr mötts, så deras första möte blev alltså i den andre hundens hem och utan min närvaro eller visshet. Rotweilerns ägare är en äldre dam, sjukpensionär och går med kryckor. Så om hundarna rykt ihop hade hon knappast kunnat ingripa. Efter ett par timmar ska hon ha lämnat tillbaka min hund i vår trädgård. När min sambo strax efter kom hem hittade han en lapp på dörren " Vi har haft er hund hos oss i e.m. Tycker det är för kallt för henne att vara ute hela dagen utan rastning, mat eller vatten och utan jacka. Kall vind idag".

För kännedom så har hunden vatten på verandan, isolerad koja, möjlighet att utföra sina behov när hon vill. Inget täcke då det ej var minusgrader och uppehållsväder, svag vind, och hon hittills aldrig visat minsta tecken på att frysa. De dgr jag satt på henne täcke, för att jag själv tycker det känts kyligt, har hon krupit ur sitt täcke och ändå känts normalvarm utan. Hon är fin i hullet, möjligen ngt rundare än perfekt hull. Hon får foder av bästa kvalitet, dessutom kött och märgben ett par ggr i veckan. Får mat två ggr om dagen. Skulle jag erbjuda mat även de timmar jag är hemifrån skulle hon snabbt bli överviktig. En typisk labrador av sk standardmodell, MYCKET matglad.

Kan även nämna att vi har funderingar på att skaffa en hund till under 2014, då min förra hund tyvärr avled veckorna innan min nuvarande hund anlände. Tanken var från början att de skulle ha sällskap av varandra. Min hund som jag har nu är successivt invand att vistas ensam ute sedan valpstadiet. Hon är nu knappt 1 år. Jag själv går på föräldraledighet nu och kommer vara hemma på heltid.

Grannen kom och ringde på hos oss dagen efter "stölden" av vår hund. Hon ryckte och slet i dörrhandtaget tills vi öppnade och var mkt otrevlig. Jag påpekade att det inte är ok att gå in och ta ngn annans hund utan att fråga först och dessutom släppa ihop med annan okänd hund osv. Hon hånflinade då mot mig och sade att jag inte borde ha djur om jag inte kan ta hand om dom och att jag skulle passa mig djälvligt noga för vi har ögonen på oss! Jag påpekade att hunden visst har vatten och dessutom tillgång till en isolerad koja. Hon svarade då "Det där är ingen riktig koja, det är bara en garderob!" Kojan kanske inte är den vackraste kojan men den är funktionell. Hon påstod sedan att min hund varit ensam ute från 7-5 hela veckan, vilket är ren lögn. Jag har jobbat halvtid och hunden ute 5-7h/dag tre dgr, resterande dagar har jag varit hemma med henne! Hon vägrade gå trots att min sambo bad henne gå därifrån flera ggr. Mkt obehagligt.

Jag vet att synen på hundhållning är olika från person till person. Men jag anser inte att min hund mår dåligt på ngt sätt. Hon väljer ofta att vara ute om dagarna även när jag är hemma, även om hon såklart blir extra glad om jag kommer ut och leker med henne, något jag ju inte har möjlighet till när jag jobbar. Jag märker att hon blir uttråkad och rastlös när hon lämnas inomhus och jag har därför valt denna lösning.

Är nu rädd för att grannen ska få för sig att släppa ut min hund på ren djävulskap. Att min hund ska komma till skada på ngt sätt. Vågar inte ens lämna henne ute nu när jag är iväg och handlar tex.

Vad tycker ni om denna historia?
 
Senast ändrad:
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Sätt lås på hundgården och informera idiotgrannen om att nästa gång hen tar ett steg mot hundgården så anmäler ni för olaga intrång. Sätt upp kameraatrapp i hundgården (bara att skylla på att ni vill ha uppsikt över hunden och vad den gör på dagarna) och skylta vid tomtgräns samt på hundgårdsgrinden om att ni kameraövervakar.

Tror dessutom att ni borde kunna anmäla det som redan hänt. Grannen verkar ju inte kunna hanteras med samtal, det har ni ju försökt utan framgång.

Ev ta kontakt med länsstyrelsen och se till att hundgården är helt 110% enligt lagen, så ni har torrt på fötterna om grannen anmäler.

Jag skulle vara minst sagt oxtokig om någon klev in i hundgården och "lånade hem" mina hundar!!! Hus i helvete!
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Sätt lås på hundgården och informera idiotgrannen om att nästa gång hen tar ett steg mot hundgården så anmäler ni för olaga intrång. Sätt upp kameraatrapp i hundgården (bara att skylla på att ni vill ha uppsikt över hunden och vad den gör på dagarna) och skylta vid tomtgräns samt på hundgårdsgrinden om att ni kameraövervakar.

Tror dessutom att ni borde kunna anmäla det som redan hänt. Grannen verkar ju inte kunna hanteras med samtal, det har ni ju försökt utan framgång.

Ev ta kontakt med länsstyrelsen och se till att hundgården är helt 110% enligt lagen, så ni har torrt på fötterna om grannen anmäler.

Jag skulle vara minst sagt oxtokig om någon klev in i hundgården och "lånade hem" mina hundar!!! Hus i helvete!

Kan inte annat än hålla med till 110% ...
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Jag tycker det låter som att din hund har det jättebra! Och vadå "utan mat", det är väl ganska normalt att en vuxen hund "bara" får mat morgon och kväll? Vet inte heller vad jag skulle ha gjort om någon gjort som din granne, men hade garanterat blivit VANSINNIG. Jag blev arg bara av att läsa om det, så gör man verkligen inte! GAH!
 
Sv: Hund i trädgård med koja. Gränslös granne...

tycker att det låter underbart att ha inhägnad gård och hundkoja till hunden när man inte är hemma, slipper man oroa sig att hunden far illa om man blir sen hem en dag :p.

passade en gård i jul som har det så, inhägnad stor trädgård och en hundlucka in till ladan där de har ett bo. jätte härligt att bara släppa ut hundarna på morgonen och fixa hästen, ta in dem och ge frukost när man själv äter och sen släppa ut dem igen när man kör till det egna stallet och ordnar det.

är mycket värre att lämna hundarna inne hela" dagarna.

hade någon tagit vår hund sådär så hade jag blivit galen, anmält för olaga intrång och stöld av hund. även om den lämnades tillbaka.

man rör inte andras djur.
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Jag skulle nog nästan förekomma grannen här och anmäla redan nu - ifall grannen får för sig att gå vidare och göra något djävulskap ! Då finns i alla fall papper på vad som skett ifall det dyker upp fler dumheter.
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Sätt lås på hundgården och informera idiotgrannen om att nästa gång hen tar ett steg mot hundgården så anmäler ni för olaga intrång. Sätt upp kameraatrapp i hundgården (bara att skylla på att ni vill ha uppsikt över hunden och vad den gör på dagarna) och skylta vid tomtgräns samt på hundgårdsgrinden om att ni kameraövervakar.

Tror dessutom att ni borde kunna anmäla det som redan hänt. Grannen verkar ju inte kunna hanteras med samtal, det har ni ju försökt utan framgång.

Ev ta kontakt med länsstyrelsen och se till att hundgården är helt 110% enligt lagen, så ni har torrt på fötterna om grannen anmäler.

Jag skulle vara minst sagt oxtokig om någon klev in i hundgården och "lånade hem" mina hundar!!! Hus i helvete!
Håller också med i det du skriver.

Och jä*lar vad det hade tagit hur i helvete här också om någon tog våra hundar! :mad: Blir kokande bara jag tänker på det.

Lås på grinden är nog en bra idé!
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Ja! Även om det inte händer något finns det på papper vilket är väldigt bra om (när?) det händer mer.
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Tack för ert stöd! Jag ska ha barn om en vecka, planerat snitt, och allt jag kan tänka på är min hund och denna granne. Nu vågar jag inte lämna hunden ute ens några timmar medan vi är på BB... Hade tänkt ta hjälp av vänner som bor i närheten att mata och rasta min hund om dagarna när vi är på BB och min sambo åka hem till hunden nattetid, om ingen vill eller kan ha hunden hos sig om natten, men nu har jag börjat leta efter hundpensionat... Känns lugnast så.

Min sambo är jurist och menar att man nog måste ansöka om tillstånd för kameraövervakning!? Någon som vet?
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Det finns ju hemlarmspaket där kameraövervakning ingår så jag tror inte det så länge kameran enbart filmar din egen tomt dvs inte får med en bit på vägen osv.

En kameraatrapp och skyltar behöver du dock garanterat inget tillstånd för
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Borde kanske polisanmäla händelsen. Jag har dåliga erfarenheter av det tidigare, att ingenting görs från polisens sida. Inte ens om besvismaterial finns. :( men å andra sidan är det nog bra att ligga steget före! Hon verkar ju inte helt stabil... Helt gränslös däremot...

Hade det varit min förra hund grannen tagit med hem till sig och sin hund hade detta kunnat sluta med att hundarna bet sönder varandra. Hon, min förra hund, var nämligen väldigt snäll och social mot främmande människor, men inte alltid mot främmande hundar...
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Även jag håller med Migo fullt ut och tycker också att ni ska polisanmäla händelsen. Även om "inget händer" så är det en markering.

Hoppas ni ska slippa mer strul från den grannen!
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Av det du skriver så tycker jag att det verkar som om din hund har det bra mycket bättre än många andra som lämnar ensamma hemma, inomhus. Utan möjlighet att göra ifrån sej flera timmar varje dag.

Vi håller själva på att planera för hundgård till våran schäfer, då jag inte vill att han ska sitta inne de timmar jag jobbar (halvtid), när jag börjar jobba igen.

Hade någon gjort så med min hund hade jag blivit helt skogstokig! :rage:
Det måste ju vara anmälningsbart, dels för intrång och sen för stöld?

Mvh Domino_s
 
Sv: Hund i hundgård med koja. Gränslös granne...

Jag hade blivit helt skogstokig! Din hund verkar väl ha det hur bra som helst! Håller med alla som tycker du ska anmäla. Hon verkar ju inte ha något som helst begrepp om rätt och fel och det är lika bra att markera ordentligt direkt.
 
Sv: Hund i trädgård med koja. Gränslös granne...

Tycker din hund verkar ha det väldigt bra, men jag reagerar på att ni vågar ha henne så utan lås på grinden. Nästa gång kanske det är nån som tar henne för annat syfte och så är hon borta för alltid.
 
Sv: Hund i trädgård med koja. Gränslös granne...

Du skall polisanmäla för hemfridsbrott, olaga intrång och olaga förfogande (av hunden).

Kamera kan du sätta upp på egen tomt om den inte på något vis kan "se" utanför tomten.
Var noga med att den pekar så att ingen kan synas i den utanför er tomt.
Du behöver inte skyltar.

Det där är inte på något vis okej över huvud taget alls.
 
Sv: Hund i trädgård med koja. Gränslös granne...

Tycker din hund verkar ha det väldigt bra, men jag reagerar på att ni vågar ha henne så utan lås på grinden. Nästa gång kanske det är nån som tar henne för annat syfte och så är hon borta för alltid.

Hundgård med lås.
Då så blir det inbrott också och Polisen kommer att reagera.
Stöldrisken är också överhängande för en trevlig hund.
Där så är kamera bra.
 
Sv: Hund i trädgård med koja. Gränslös granne...

Ja ett lås borde jag haft. Det blev att vi lät henne vara i trädgården istället för en typisk hundgård pga att hon vant sig vid att vara ensam i trädgården som valp och trivdes så bra där. Staketet är för högt för att hon ska klara av att ta sig ut men människor skulle kunna klättra över och ta sig in... Till våren ska staketet bytas ut mot ett högre och med lås på grinden!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 145
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 339
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp