Hund i hundgård

Fast läs ordentligt, ts pratar om ensamhund o väldigt mkt tid i hundgård,är ex ingen idé att lägga in bild på hundar i hundgård när TS pratar om ensamhund. Min granne hade 4 st i hundgård, de satt heldag utan stimuli i övrigt( utom när de då kom( släpptes) lösa o jagade vilt på våra marker) jättesynd om hundarna och det är kanske sådan hushållning TS avser. Vad vet jag.

Men det låter sannolikt att en ensamhund i hundgård utan stimuli mår långt mkt sämre än en ensamhund som bor inne med människosällskap o rastas lite kort men ändå rastas om man nu hakar på era konstiga jämförelser o lite raljerande jargong.

Ptja, alla mina är periodvis helt ensamma i hundgården utan att det påverkar deras livskvalitet det minsta lilla. De är nämligen alla mentalt stabila och fixar att vara själva utan att bli stressade. Hundgården är ju densamma oavsett det är 1 eller 4 hundar där så helt oavsett sällskap i hundgården eller ej, så är ju livet i övrigt helt som vanligt liksom.

Okunnig och onyanserad ts.
 
Jag som har två olika raser ser stor skillnad på vad de anser om hundgårdarna.
Dvärgschnauzern accepterar den i några timmar, han sover då. Men han slipper helst.

Schäfrarna älskar sina. Mamma Mu går in i sin om den står öppen och lägger sig på sin favvoplats. Hon bor ändå med oss inne och är där bara vid speciella anledningar. Hon har alltid gillat att vara ute. Kan ligga i en snödriva helt översnöad och bara njuta. Ofta får man ropa flera ggr när hon ska in.

Helga är uppväxt i hundgård och när hon kom till oss hade hon aldrig varit inne alls. Hon blev väldigt rastlös i början när vi tog in henne. Vi har fått träna på att ha henne inne. Numera är hon inne ca 3-4 tim per dag. Men man ser när hon kommer ut till sin hundgård att hon är mer bekväm där. Hon gillar intrycken. Fåglar, ljud, dofterna, titta på det som sker.
 
Fast läs ordentligt, ts pratar om ensamhund o väldigt mkt tid i hundgård,är ex ingen idé att lägga in bild på hundar i hundgård när TS pratar om ensamhund. Min granne hade 4 st i hundgård, de satt heldag utan stimuli i övrigt( utom när de då kom( släpptes) lösa o jagade vilt på våra marker) jättesynd om hundarna och det är kanske sådan hundhållning TS avser. Vad vet jag.

Men det låter sannolikt att en ensamhund i hundgård utan stimuli mår långt mkt sämre än en ensamhund som bor inne med människosällskap o rastas lite kort men ändå rastas om man nu hakar på era konstiga jämförelser o lite raljerande jargong.
Du är medveten om att det är ganska tydligt reglerat hur hundgårdar skall vara beskaffade för hundar som vistas mer än bara tillfälligt skall vara utrustade?
 
Fast läs ordentligt, ts pratar om ensamhund o väldigt mkt tid i hundgård,är ex ingen idé att lägga in bild på hundar i hundgård när TS pratar om ensamhund. Min granne hade 4 st i hundgård, de satt heldag utan stimuli i övrigt( utom när de då kom( släpptes) lösa o jagade vilt på våra marker) jättesynd om hundarna och det är kanske sådan hundhållning TS avser. Vad vet jag.

Men det låter sannolikt att en ensamhund i hundgård utan stimuli mår långt mkt sämre än en ensamhund som bor inne med människosällskap o rastas lite kort men ändå rastas om man nu hakar på era konstiga jämförelser o lite raljerande jargong.

Läs en gång till. TS skriver tydligt att har man hunden i hundgård så att den i princip bor där så ska man inte ha hund. Likaså om den står där från 7-8 på morgonen till 5-tiden på kvällen (dvs 9-10 timmar)
Hen skriver ingenting om att kängan bara går till hundar utan stimuli utan drar alla som står en normal arbetsdag över en kant, oavsett hur mycket de motioneras och tränas.

Att de står ensamma gör väl inget om de hålls stimulerade?
Ingen av mina tre är sociala frivilligt med andra hundar. De är helt ointresserade av varandra både inne och ute. Det är inte ovanligt.
 
:rofl::rofl: familjens bästa jakthund fick vi innan han fyllde 1år då den hunden inte trivdes inne, den hunden föredrog alltid att vara ute på vintern och inne i källaren på sommaren (källaren är till 2/3 under marknivå), han var en gråhund.

Som regel har hundar som familjen haft tyckt om att vara inne några timmar till max hela natten.
Inne är det mycket tråkigare tycker våra hundar, förstår dom då det är mer lukter och synintryck ute än inne.
Drömmen hade varit att ha så hundarna hade haft som en kattlucka så dom kunde gå in och ut från huset till utegård, passar dock inte på gården och bökigt när det finns hundar som inte är bra ihop.
 
Ptja, alla mina är periodvis helt ensamma i hundgården utan att det påverkar deras livskvalitet det minsta lilla. De är nämligen alla mentalt stabila och fixar att vara själva utan att bli stressade.

Det va väldigt vad känsligt ämnet är för dig då, jag ser inte att ts skriver periodvis eller att det är synd om hundar som bor i grupp och stimuleras ordentligt, du måste väl också inse att det TS beskriver inte är någon bra hundhållning??
 
Det va väldigt vad känsligt ämnet är för dig då, jag ser inte att ts skriver periodvis eller att det är synd om hundar som bor i grupp och stimuleras ordentligt, du måste väl också inse att det TS beskriver inte är någon bra hundhållning??

Varför skulle det vara ett "känsligt ämne" för @Gnist för att hon vill ge en annan bild av hur hundar kan må i hundgård? Väldigt larvig diskussionsteknik att påstå att något är känsligt för att man inte delar samma bild/erfarenhet.
 
:rofl::rofl: familjens bästa jakthund fick vi innan han fyllde 1år då den hunden inte trivdes inne, den hunden föredrog alltid att vara ute på vintern och inne i källaren på sommaren (källaren är till 2/3 under marknivå), han var en gråhund.

Som regel har hundar som familjen haft tyckt om att vara inne några timmar till max hela natten.
Inne är det mycket tråkigare tycker våra hundar, förstår dom då det är mer lukter och synintryck ute än inne.
Drömmen hade varit att ha så hundarna hade haft som en kattlucka så dom kunde gå in och ut från huset till utegård, passar dock inte på gården och bökigt när det finns hundar som inte är bra ihop.

Praktiskt taget alla jakthundar jag känner av den typen vill helst vara ute. En vän till familjen hade jämthundar och deras största hanne började riva ytterdörren när de försökte ha honom inne :D
 
Att de står ensamma gör väl inget om de hålls stimulerade?

Eftersom hund är ett starkt flockdjur så jo en hund som bor ensam heldag i en hundgård, tänk efter själv, tror du verkligen det är så bra??
Sitt själv ensam i en hundgård en heldag så får du se hur långsamt timmarna går och nära nog inget att göra.

Det är som att tycka hästar kan stå inne heldag för de rids ändå på kvällen.
 
Det va väldigt vad känsligt ämnet är för dig då, jag ser inte att ts skriver periodvis eller att det är synd om hundar som bor i grupp och stimuleras ordentligt, du måste väl också inse att det TS beskriver inte är någon bra hundhållning??

Inte ett dugg känsligt, jag bemöter en felaktighet med fakta och du verkar ha ungefär samma kunskapsnivå i ämnet hund och hundgård som ts, som vill förbjuda människor med jobb att ha hund och att allt vad hundgårdar heter borde avskaffas.

Ja, det finns dåliga hundägare med hundgårdar, men det är inte det vanligaste och det är lika vanligt -om inte vanligare- med dåliga hundägare utan hundgård.
 
Jag tycker synd om alla understimulerade hundar och det oavsett om de står i hundgård eller ligger inne på soffan. Jag går då och då förbi en mycket olycklig hund i just hundgård. Hunden skäller enligt grannarna där konstant från morgon till kväll och det är självklart för alla med någon form av hundkunskap att hunden inte mår väl och dessutom blir det ett enormt störande inslag för alla som bor i den lilla byn. Men, hade hunden fått vara inne samma tid så hade hen säkerligen inte mått bättre. Det är avsaknaden av sällskap och stimuli som hunden far illa av, inte av hundgården i sig. Min förrförra hund hade älskat hundgård. Han låg helst ute i trädgården sommar som vinter, mitt i solgasset sommartid och i en snödriva vintertid, men han hade med all säkerhet inte njutit av det som han gjorde om han aldrig hade fått göra något annat. När jag hade honom drömde jag precis som @nullo-modo om en typ kattlucka så att han kunde gå ut och in som han ville. Det hade han älskat!
 
Eftersom hund är ett starkt flockdjur så jo en hund som bor ensam heldag i en hundgård, tänk efter själv, tror du verkligen det är så bra??
Sitt själv ensam i en hundgård en heldag så får du se hur långsamt timmarna går och nära nog inget att göra.

Det är som att tycka hästar kan stå inne heldag för de rids ändå på kvällen.
Tror du hunden mår bättre av att ligga inne själv och få rastas lite snabbt på lunchen? För så ser det ut för många hundar, men de syns inte och stör ingen, alltså är de inget problem. Självklart är det ett problem med understimulerade hundar men det är inte hundgård eller inte som är problemet.
 
Eftersom hund är ett starkt flockdjur så jo en hund som bor ensam heldag i en hundgård, tänk efter själv, tror du verkligen det är så bra??
Sitt själv ensam i en hundgård en heldag så får du se hur långsamt timmarna går och nära nog inget att göra.

Det är som att tycka hästar kan stå inne heldag för de rids ändå på kvällen.

Att hunden är ett starkt flockdjur är felaktigt. Vargar är det däremot. Men hundar som lever tex på gatan bildar inte flockar.

Hundar är individer med olika personligheter. Vissa har större behov än andra av sällskap. Vissa trivs utmärkt utan ständigt sällskap. Ffa så varierar det stort mellan raser. Och det är medvetet man valt att avla vissa raser så.

Tror du att raser avlade för vakta stora ytor hellre drar därifrån för att bilda en flock och hänga med kompisar?

Hästar är en helt annan art. De är inte domectiserade under lika lång tid och heller inte spjutspetsavlade på samma vis som hunden är.
 
Att hunden är ett starkt flockdjur är felaktigt. Vargar är det däremot. Men hundar som lever tex på gatan bildar inte flockar.

Hundar är individer med olika personligheter. Vissa har större behov än andra av sällskap. Vissa trivs utmärkt utan ständigt sällskap. Ffa så varierar det stort mellan raser. Och det är medvetet man valt att avla vissa raser så.

Tror du att raser avlade för vakta stora ytor hellre drar därifrån för att bilda en flock och hänga med kompisar?

Hästar är en helt annan art. De är inte domectiserade under lika lång tid och heller inte spjutspetsavlade på samma vis som hunden är.
Jag tänker också så, att det varierar mellan ras och ffa individ. Min Beauceron är en extremt nära hund, alltid vid min sida, typ (och inte på ett neurotiskt sätt !) och han skulle bli djupt olycklig om jag satte ut honom i hundgård medan jag själv är inomhus och jobbar. Tanken svindlar. Däremot kan jag tänka mig att han föredragit hundgård om jag själv åkt hemifrån och han behövt vara ensam. Då hade nog en hundgård varit roligare. Men när jag/vi är hemma, då vill han absolut vara nära oss.
 
Inte ett dugg känsligt, jag bemöter en felaktighet med fakta och du verkar ha ungefär samma kunskapsnivå i ämnet hund och hundgård som ts, som vill förbjuda människor med jobb att ha hund och att allt vad hundgårdar heter borde avskaffas.

Var har jag skrivit det?
 
Tror du hunden mår bättre av att ligga inne själv och få rastas lite snabbt på lunchen?

Varför skulle jag tycka att det är bra ? blir ju en jättekonstig försvarsmekanism mot ensamhund i hundgård som i princip bor där heltid att jämföra med ensamhund inne utan sällskap, nej jag tror inte det är särskilt bra för en hund heller, men det är min okunniga åsikt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 768
Senast: ako
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 931
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa I tisdags blev min hund attackerad oprovocerat av en annan hund där ägaren inte kunde kontrollera hunden. Min lilla kille på 7 kg hade...
Svar
10
· Visningar
1 736
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp