Hund i hundgård

Tror du att raser avlade för vakta stora ytor hellre drar därifrån för att bilda en flock och hänga med kompisar?

Du glömde en sak: Avlade och utbildade. Och sannolikheten att de drar så länge de tillhör flocken människan och flocken människan har gett dem/ ger dem en utbildning, uppgift, härbärge o mat, den sannolikheten är såklart lika liten som om min hund skulle sticka på äventyr.
Men försvinner flockledaren såklart att de drar, jag tror de skulle gå i grupp, du får tro att de skulle vara ensamma.
 
Du glömde en sak: Avlade och utbildade. Och sannolikheten att de drar så länge de tillhör flocken människan och flocken människan har gett dem/ ger dem en utbildning, uppgift, härbärge o mat, den sannolikheten är såklart lika liten som om min hund skulle sticka på äventyr.
Men försvinner flockledaren såklart att de drar, jag tror de skulle gå i grupp, du får tro att de skulle vara ensamma.

Alla hundar är väl avlade?

Åter igen, hundar bildar inte flockar i vilt tillstånd. Det är inget jag tror. Det är vad etologer bevisat med forskning.
Det är du som sitter och tror en massa...

Om du vill lära dig lite om detta så kan jag rekommendera dig att läsa Etologen Ingrid Tappers publikation "flockliv". Den finns i sin helhet på hennes hemsida. Den handlar om myten flocken.
 
Hund i Hundgård/resp rastgård som i princip får bo där borde absolut FÖRBJUDAS .
Jobbar man och vet med sig att man är borta fr 7-8 tiden till typ 5-tiden och hunden står i hundgård hela dagen borde man enl. mitt sätt att se på det ..... Inte skaffa hund . Ensam hund i hundgård känner sig FÖRVISAD fr sin flock alltså ägaren resp familjen / Det bör alla som har ett gediget intresse av fyrfota vänner veta.

Jag håller delvis med dig, men jag tycker samma om de som sällan aktiverar sina hundar. Vår hund kan tillbringa mer än 15 timmar i sin hundgård, vilket fått många människor att skrika av ilska. I dagsläget ligger han vid mina fötter på kontoret eftersom han är med inne idag då jag studerar hemifrån. Vad jag vet så är vi de enda som har hundgård till vår hund på denna 5 km långa väg, men vi har också den hunden som ses mest på vägarna i form av löpning,drag och promenad. Som en granne sa till mig häromdagen när vi möttes på vägen; "jasså, är det din tur idag?". Mötte samma granne utan hund en dag när jag sprang i somras: "Har ni gjort er av med hunden? För jag har inte sett den på några dagar". Redan efter några dagar liksom, och då ser han inte ens vår gård utan bara när vi ses på vägen eller i skogen :rofl:
 
Hundgård eller inte så tycker jag det är konstigt med dom som skaffar hund och sedan umgås med den lite på kvällarna och om hunden har tur får den en långpromenad på någon ledig dag om tiden finns. Sen ser det dock värre ut när hunden även är ute i en tråkig hundgård även om det är lika illa oavsett mer eller mindre.

Jag kan tänka mig att det är det som Ts menar och inte att hundgården i sej självt är det dåliga i situationen. Jag tror och hoppas Ts är medveten om att hunden är lika ensam när den är inne som när den är ute.

Sen trivs hundar olika, min hade inte trivts i en hundgård hur bra den än var då han vill vara med mig även om det innebär att bara sova. Och det är inte för att han inte kan vara ensam utan för att han helt enkelt vill vara med. Han kan bli lämnad om han måste utan att stressa men det är inte vad han föredrar. Vissa hundar trivs lika bra utan att matte eller husse är med dom och är mera självständigt lagda. Dom är ju liksom individer.
 
Alltså det finns ju massvis med hundar i hundgård som verkligen har ett skit liv. Det är säkert dem som ts tänker på. Hunden sitter och skäller i en nedskitad 4x4m grusruta med ett litet hundhus i. De ägarna borde förbjudas att ha hund ja.

Men självklart kan man ha hund i hundgård på ett bra sätt också. Men jag tror att många som inte är hundmänniskor vet om det. De ser väl tyvärr främst dedär gråhundarna som sitter och skäller hela dagarna.
 
Åter igen, hundar bildar inte flockar i vilt tillstånd. Det är inget jag tror. Det är vad etologer bevisat med forskning.
Men är man i tex Indien så lever ju visst hundarna i flockar på stränderna. Det märks extra tydligt om du går där på kvällarna. De har dessutom delat upp stranden mellan sig med tydliga revirgränser.
 
Men är man i tex Indien så lever ju visst hundarna i flockar på stränderna. Det märks extra tydligt om du går där på kvällarna. De har dessutom delat upp stranden mellan sig med tydliga revirgränser.

Vad jag har förstått så är det inte samma form av "flock" som när man pratar om vargen. Banden mellan hundarna är betydligt "lösare".
 
Exakt. Familjehierariska flockar hos vargen medan hundar snarare skapar "grannskap" liksom. Det är väl den upptäckten som ligger till grund för att man har börjat gå ifrån att forska om hundbeteende genom att observera vargflockar.

Ja numera görs en stor del av forskning på just gatuhundar. Det är också intressant att se vad "flock" tolkas som av olika människor och hur de tror att flockar fungerar. Det är stor skillnad i innebörden mellan en flock höns och en flock vargar. Vargar är egentligen mer familj än flock :)
 
Ja numera görs en stor del av forskning på just gatuhundar. Det är också intressant att se vad "flock" tolkas som av olika människor och hur de tror att flockar fungerar. Det är stor skillnad i innebörden mellan en flock höns och en flock vargar. Vargar är egentligen mer familj än flock :)
Samt @FrauleinLeo - vidare till det ni skrivit så har jag för mig att ”gatuhundsflockar” främst uppkommer pga av resursbrist varav banden mellan individerna är svaga.
 
Hund i Hundgård/resp rastgård som i princip får bo där borde absolut FÖRBJUDAS .
Jobbar man och vet med sig att man är borta fr 7-8 tiden till typ 5-tiden och hunden står i hundgård hela dagen borde man enl. mitt sätt att se på det ..... Inte skaffa hund . Ensam hund i hundgård känner sig FÖRVISAD fr sin flock alltså ägaren resp familjen / Det bör alla som har ett gediget intresse av fyrfota vänner veta.

Det hade vart intressant att få läsa lite mer utvecklande om din åsikt. Jag tycker det är onödigt att skaffa hund (oavsett vart den får spendera sin tid ensam) om den alltid får vara helt ensam långa, långa dagar och man aldrig gottgör den för tiden man är hemma. En hund som typ sitter och ylar och skäller hela dagarna långa när den är ensam är ju inte särskilt nöjd med sin tillvaro tänker jag. Så tolkar jag typ ditt inlägg om man nu ska försöka läsa mellan raderna? Men du kanske inte var så sugen på att utveckla mera med tanke på klimatet i vissa människors respons till ditt inlägg?
 
Det hade vart intressant att få läsa lite mer utvecklande om din åsikt. Jag tycker det är onödigt att skaffa hund (oavsett vart den får spendera sin tid ensam) om den alltid får vara helt ensam långa, långa dagar och man aldrig gottgör den för tiden man är hemma. En hund som typ sitter och ylar och skäller hela dagarna långa när den är ensam är ju inte särskilt nöjd med sin tillvaro tänker jag. Så tolkar jag typ ditt inlägg om man nu ska försöka läsa mellan raderna? Men du kanske inte var så sugen på att utveckla mera med tanke på klimatet i vissa människors respons till ditt inlägg?
Vilket klimat??? Här är vi väldigt snälla men har en hel del kunskap,många är riktiga hundfolk i form av uppfödare,jägare,tävlande hundmänniskor och vi bangar inte för att dela med oss med våran kunskap, ger man sig in i leken får man tåla svaren.

PS personligen tror jag det är ett troll.
 
Vilket klimat??? Här är vi väldigt snälla men har en hel del kunskap,många är riktiga hundfolk i form av uppfödare,jägare,tävlande hundmänniskor och vi bangar inte för att dela med oss med våran kunskap, ger man sig in i leken får man tåla svaren.

PS personligen tror jag det är ett troll.


Känner du att mitt svar till TS på något sätt var riktat mot dig eller? ”vi bangar inte för att dela med oss med våran kunskap, ger man sig in i leken får man tåla svaren.”
Precis så är det. Var och en har rätt att yttra sig om vad man rycker och hur man tolkar. Mitt svar var till TS och inte till någon annan. Sen om du eller någon tävlar med sin hund anser jag vara helt irrelevant i förhållande till ämnet om åsikt om hundar som lämnas ensamma. Ursäkta, men det där var ju bara löjligt gällande detta.
 
Känner du att mitt svar till TS på något sätt var riktat mot dig eller? ”vi bangar inte för att dela med oss med våran kunskap, ger man sig in i leken får man tåla svaren.”
Precis så är det. Var och en har rätt att yttra sig om vad man rycker och hur man tolkar. Mitt svar var till TS och inte till någon annan. Sen om du eller någon tävlar med sin hund anser jag vara helt irrelevant i förhållande till ämnet om åsikt om hundar som lämnas ensamma. Ursäkta, men det där var ju bara löjligt gällande detta.
Om du skriver i tråden om den diskussion som förs i tråden och om "klimatet" där... Då får du väl ändå förvänta dig att de som läser/skriver i tråden sen diskuterar det som skrivs där. Lite av poängen med ett diskussionsforum, typ.

Nej, kunskap och erfarenhet rörande hundar är helt irrellevant när man diskuterar hundar :confused::rofl:
 
Hund i Hundgård/resp rastgård som i princip får bo där borde absolut FÖRBJUDAS .
Jobbar man och vet med sig att man är borta fr 7-8 tiden till typ 5-tiden och hunden står i hundgård hela dagen borde man enl. mitt sätt att se på det ..... Inte skaffa hund . Ensam hund i hundgård känner sig FÖRVISAD fr sin flock alltså ägaren resp familjen / Det bör alla som har ett gediget intresse av fyrfota vänner veta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 755
Senast: ako
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 927
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa I tisdags blev min hund attackerad oprovocerat av en annan hund där ägaren inte kunde kontrollera hunden. Min lilla kille på 7 kg hade...
Svar
10
· Visningar
1 734
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp