Hund i hundgård

Känns rätt överdrivet tycker jag. Iaf om det gäller hundar som bara är i hundgården när ägarna är på jobbet och övrig tid är med familjen, bor i huset, tränas och får komma ut på långa promenader.
Det är dock så reglerna ser ut. Det räcker med att hunden är i hundgården i en minut, inte så mycket att säga om det 🤷
 
Tänk bara på att hunden ska ha grävmöjligheter i hundgården. :)
Ja,marken där jag tänkte ha hundgården,är gräsmatta,så nog kommer det bli grävmöjligheter,alltid. Man kan ju även ha olika variationer i hundgården,som gräs,plattor,grus på en del ställen.

Men då är det såklart extra viktigt att jag kollar upp var el ledningar och vattenrör går under marken,så hunden/hundarna ej kommer åt dem,när de gräver.....

Nu blev jag om möjligt ÄNNU mer sugen på att göra en rymlig hundgård,när jag sett alla era fina bilder på era hundgårdar:)

Jag antar att man ej kan bygga hundgård vintertid?....det betyder att jag kommer få vänta till nästa vår/sommar till att börja bygga......Hur ska det gå? Mitt tålamod kommer testas något grymt...

Vill helst att allt ska stå klart NU,så jag kan börja se mig om efter en hund.....:bump:
 
Nja, det står under allmänna råd med ordet "bör" framför - är det verkligen ett faktiskt krav då?
Nej det är det inte. Det är därför det är oerhört viktigt att man läser ordagrant vad som står. Skall är tvingande och kan innebära påföljder om man inte följer kravet. Bör är en rekommendation som är bra om man följer i möjligaste mån men du kan inte bli straffad för att inte följa det.

Jag tycker dock absolut man ska följa rekommendationerna också om man har möjlighet till det. De finns ju av en anledning och det är djurens välbefinnande.
 
Ja,marken där jag tänkte ha hundgården,är gräsmatta,så nog kommer det bli grävmöjligheter,alltid. Man kan ju även ha olika variationer i hundgården,som gräs,plattor,grus på en del ställen.

Men då är det såklart extra viktigt att jag kollar upp var el ledningar och vattenrör går under marken,så hunden/hundarna ej kommer åt dem,när de gräver.....

Nu blev jag om möjligt ÄNNU mer sugen på att göra en rymlig hundgård,när jag sett alla era fina bilder på era hundgårdar:)

Jag antar att man ej kan bygga hundgård vintertid?....det betyder att jag kommer få vänta till nästa vår/sommar till att börja bygga......Hur ska det gå? Mitt tålamod kommer testas något grymt...

Vill helst att allt ska stå klart NU,så jag kan börja se mig om efter en hund.....:bump:
Hur funkar grävskyddet förresten,om hunden ska ha tillgång till att gräva?? Lägger man grävskyddet ännu längre ner i marken då,eller? Vill ju inte att de gräver sig ut.
 
Hur funkar grävskyddet förresten,om hunden ska ha tillgång till att gräva?? Lägger man grävskyddet ännu längre ner i marken då,eller? Vill ju inte att de gräver sig ut.
Många bygger utan grävskydd och gör en kant på insidan av hundgården. Det kan vara plattor, eller sjpallar där mellanrummen fylls med grus, trall osv. Lägger man grävskydd tänker jag att man får fylla ganska ordentligt med material så att grävmöjligheten inte försvinner helt?
 
Hur funkar grävskyddet förresten,om hunden ska ha tillgång till att gräva?? Lägger man grävskyddet ännu längre ner i marken då,eller? Vill ju inte att de gräver sig ut.
Det är ju också så att tillgång till att gräva inte innebär att de kommer att gräva. Ingen av mina två (storpudel och labradorblandning) har någonsin grävt i hundgården av vad jag har sett, trots att det är gräs och jord som underlag i nästan hela. Första gången de grävt i trädgården är tidigare i år, då de kom på att man kan försöka gräva fram sorken om man får vittring på en. Det är fortfarande så att de bara gräver om de har vittring på ett byte.

Sen kan man förstås försöka få dem till att gräva, jag funderar på att ha en sandblandning ute under taket, och då hade man ju kanske kunnat gömma mat eller ben eller sådant där i sanden.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 677
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 180
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
965
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp