Hund i hundgård

De har det alldeles jättebra, tror jag! Men en ensam Schäfer i en hundgård hela dagarna känns som något annat.....

Varför då? En hund sover många timmar per dygn. Om det motioneras och stimuleras som den ska så är 9 h i hundgård inget otrevligt för hunden. De känner dofter, ser saker, hör saker och blir mer stimulerade på så vis i en hundgård än 9 h inne.

Samtliga av mina hundar (Schäfer) har älskat sina hundgårdar.
 
Mina -både jakthunden och terrierna- är i hundgård när jag jobbar och de trivs finfint med det. Stort utrymme, ca 95 kvm, bra koja, upphöjd liggplats + annan berikning, finns både skugga och sol alla timmar på dagen och dessutom en pool sommartid.
Vad finns att inte gilla för en hund liksom :D
Om jag ska ha min hund(/hundar) i hundgård,så är det som din beskrivning min hundgård ska se ut. Det är ju toppen med 95 kvm! Och pool!

Men som sagt. Jag får mycket,mycket jobb att bygga ut min lilla plutt-hundgård. Som den ser ut i dagsläget,så vill jag inte ha någon hund där. Jag tror ingen hund skulle trivas i den,som den ser ut idag.

Behövde ni bygglov,förresten,att bygga så stort som 95 kvm?
Ringde min kommun idag och frågade,men de skulle återkomma med svar.
 
De har det alldeles jättebra, tror jag! Men en ensam Schäfer i en hundgård hela dagarna känns som något annat.....

Skulle det vara sämre att vara i hundgård under tiden ägaren jobbar än att vara i huset med ett avbrott för en snabb 5 min kissrunda vid lunch? Då låter det bättre att vara i hundgård tycker jag.

Hundar sover väl 16-18 timmar/dygn? Säg att ägaren sover 8 timmar på natten, är borta 10 timmar på jobb på dagen. Det är 18 timmar. Hunden sover troligtvis de timmarna. Varför skulle det vara så hemskt? Övriga timmar förutsätter jag att hunden aktiveras och får vara med ägaren.
 
Jag skulle nog säga att de allra flesta hundar -oavsett ras- kan trivas i hundgård över dagarna, om de fått träning i att vara i den när ägare jobbar och att de i övrigt får sina behov uppfyllda oavsett om det är jakt, vallning, bruks, spår etc.
Jag tror att det är "ensam" som är nyckelordet. Jag skulle gärna ha fler hundar i en hundgård, men jag skulle inte vara bekväm med att ha en ensam hund ofta och länge i hundgård. Min schäferhund var också väldigt flockbunden och det hade känts i hjärtat om hon varit ensam mycket. Hon gillade att hänga med sina människor. OBS! Det är tillåtet så alla delar inte min uppfattning.

(Däremot tror jag att om valet är ensam inomhus och ensam i hundgård att hundgård är bättre)
 
Jag tror att det är "ensam" som är nyckelordet. Jag skulle gärna ha fler hundar i en hundgård, men jag skulle inte vara bekväm med att ha en ensam hund ofta och länge i hundgård.

(Däremot tror jag att om valet är ensam inomhus och ensam i hundgård att hundgård är bättre)

Jag tror att vilken plats som funkar alldeles utmärkt bara hunden känner sig trygg där.
 
Jag tror att det är "ensam" som är nyckelordet. Jag skulle gärna ha fler hundar i en hundgård, men jag skulle inte vara bekväm med att ha en ensam hund ofta och länge i hundgård.

Alla mina hundar genom åren -nuvarande och dåvarande- oavsett ras, har kunnat vara själva i hundgård utan problem och jag har haft absolut noll dåligt samvete över deras liv eftersom de haft och har fantastiskt bra hundliv.
 
Alla mina hundar genom åren -nuvarande och dåvarande- oavsett ras, har kunnat vara själva i hundgård utan problem och jag har haft absolut noll dåligt samvete över deras liv eftersom de haft och har fantastiskt bra hundliv.
Kunna vara själv och vara det ett par timmar nu och då = självklart, vara själv minst 9-10 timmar varje vardag = inte så självklart för mig (Å andra sidan är det en bra ursäkt för fler hundar)

Tråden handlar om vad man ska göra med sin hund när man arbetar. När jag växte upp var det fullt accepterat med ensamma hundar som hysteriskt ylade i hundgårdar eller villor. JAG vill inte ha hund så.
 
Jag tror att vilken plats som funkar alldeles utmärkt bara hunden känner sig trygg där.

Litet tillägg till min egen kommentar: Hundar finns på hela skalan från de som aldrig lär sig att bli trygga själva till de som går att lämna på en helt ny plats (t.ex. hotellrum) första gången de är i rummet. Man får helt enkelt se till vilken individ man har, mer än rasen. Sen kanske väldigt frusna raser inte ska vara ute en hel dag mitt i vintern utan att ha något uppvärmt ställe att gå till. Men det säger ju sig självt.
 
Kunna vara själv och vara det ett par timmar nu och då = självklart, vara själv minst 9-10 timmar varje vardag = inte så självklart för mig (Å andra sidan är det en bra ursäkt för fler hundar)

Tråden handlar om vad man ska göra med sin hund när man arbetar. När jag växte upp var det fullt accepterat med ensamma hundar som hysteriskt ylade i hundgårdar eller villor. JAG vill inte ha hund så.

Finns väl ingen som propagerar för att man ska lämna en helt otränad och ostimulerad hund skränandes i hundgård vad jag sett och i af här finns inte, har aldrig funnits och kommer aldrig finnas någon hysteriskt ylande hund i hundgård, mina hundar har varit/är av stabil typ i lynnet.

I övrigt så tänker jag inte sätta mig i sandlådan avseende den inte så dolda piken angående hundantal, vilket du när det kommer till iaf mitt fall inte har en aning om.

Mina hundar har ett väldigt bra liv, de är vare sig hysteriska eller understimulerade och trivs alldeles ypperligt :up:
 
Behövde ni bygglov,förresten,att bygga så stort som 95 kvm?
Ringde min kommun idag och frågade,men de skulle återkomma med svar.
Jag pratade med en kollega som är bygglovshandläggare på kommunen där jag arbetar. Enligt henne så ses hundgårdar generellt inte som en byggnad och då krävs inte bygglov enligt PBL. Inte heller ska staketets höjd och/eller material ha betydelse och därför ej likställas med mur eller plank, vilka är bygglovspliktiga. Man får dock inte smälla upp en hundgård var som helst på sin tomt, det finns vissa regler om att man ej får bygga för nära grannens tomt etc. Typ så förklarade hon. Man får naturligtvis inte heller bygga en byggnad kopplat till hundgården som då kan utses utgöra byggnad. En vanlig "hundkoja" räknas inte dit. Det gör däremot diverse stugor/baracker mm.
 
Bygglov lär du inte behöva, däremot kan du komma att behöva grannarnas godkännande om du tänker bygga nära tomtgränsen om kommunen är på det humöret. Vi behövde inget av det när vi byggde våra och satte även ett segeltak på halva ytan utan att behöva göra något speciellt. Men det är alltid bra att ha det i skrift från kommunen vad man fått besked om. Just när det gäller frågor rörande vad man får och inte får göra så vill jag alltid ha svaren i skrift så man kan köra upp det i nyllet på grannarna om de kommer och försöker påstå en massa grejer.
 
Bygglov lär du inte behöva, däremot kan du komma att behöva grannarnas godkännande om du tänker bygga nära tomtgränsen om kommunen är på det humöret. Vi behövde inget av det när vi byggde våra och satte även ett segeltak på halva ytan utan att behöva göra något speciellt. Men det är alltid bra att ha det i skrift från kommunen vad man fått besked om. Just när det gäller frågor rörande vad man får och inte får göra så vill jag alltid ha svaren i skrift så man kan köra upp det i nyllet på grannarna om de kommer och försöker påstå en massa grejer.
Hmm...grannar ja. Jag bor enskilt,utan insyn från grannar. Närmsta grannen bor flera hundra meter bort,och min lilla gård omges av skog och mark.

Så det där med "tomtgräns till grannen" finns inte i mitt fall. Han som äger skogen isåfall. Ska jag fråga om hans godkännande?
Sedan har jag en liten grusväg bredvid mig,och den vägen äger kommunen.

Sedan OM hunden/hundarna skäller i hundgården,kommer det förstås höras till grannarna,men ingen granne SER hundgården. Bara när bilarna kör förbi på vägen nedanför.
 
Hmm...grannar ja. Jag bor enskilt,utan insyn från grannar. Närmsta grannen bor flera hundra meter bort,och min lilla gård omges av skog och mark.

Så det där med "tomtgräns till grannen" finns inte i mitt fall. Han som äger skogen isåfall. Ska jag fråga om hans godkännande?
Sedan har jag en liten grusväg bredvid mig,och den vägen äger kommunen.

Sedan OM hunden/hundarna skäller i hundgården,kommer det förstås höras till grannarna,men ingen granne SER hundgården. Bara när bilarna kör förbi på vägen nedanför.
Isf hade jag inte brytt mig faktiskt.
 
Skulle det vara sämre att vara i hundgård under tiden ägaren jobbar än att vara i huset med ett avbrott för en snabb 5 min kissrunda vid lunch? Då låter det bättre att vara i hundgård tycker jag.

Hundar sover väl 16-18 timmar/dygn? Säg att ägaren sover 8 timmar på natten, är borta 10 timmar på jobb på dagen. Det är 18 timmar. Hunden sover troligtvis de timmarna. Varför skulle det vara så hemskt? Övriga timmar förutsätter jag att hunden aktiveras och får vara med ägaren.
Nej, verkligen inte. Jag tror inte ens det är tillåtet att ha en hund instängd i ett hus eller en lägenhet i 9 timmar om dagen. Då är givetvis en hundgård tusen gånger bättre. Men - som brukshundsägare vet jag att min hund helst vill vara med sin flock dygnet runt och skulle bli djupt olycklig om vi lämnade honom ensam i en hundgård 9 timmar 5 dar i veckan medan vi var på jobbet. Ihop med en annan kompishund, kanske, men definitivt inte ensam.
 
Om jag ska ha min hund(/hundar) i hundgård,så är det som din beskrivning min hundgård ska se ut. Det är ju toppen med 95 kvm! Och pool!

Men som sagt. Jag får mycket,mycket jobb att bygga ut min lilla plutt-hundgård. Som den ser ut i dagsläget,så vill jag inte ha någon hund där. Jag tror ingen hund skulle trivas i den,som den ser ut idag.

Behövde ni bygglov,förresten,att bygga så stort som 95 kvm?
Ringde min kommun idag och frågade,men de skulle återkomma med svar.

Bor på en jordbruksfastighet lagom på sidan av -och har bott så även förut när jag haft hundgårdar-, så nej några hundgårdar har aldrig behövts bygglov för och rent generellt så vet jag ingen oavsett om de bott i bostadsområde eller på sidan av som behövt bygglov för hundgård.
 
Finns väl ingen som propagerar för att man ska lämna en helt otränad och ostimulerad hund skränandes i hundgård vad jag sett och i af här finns inte, har aldrig funnits och kommer aldrig finnas någon hysteriskt ylande hund i hundgård, mina hundar har varit/är av stabil typ i lynnet.

I övrigt så tänker jag inte sätta mig i sandlådan avseende den inte så dolda piken angående hundantal, vilket du när det kommer till iaf mitt fall inte har en aning om.

Mina hundar har ett väldigt bra liv, de är vare sig hysteriska eller understimulerade och trivs alldeles ypperligt :up:
Du propagerar för att det är ok att lämna en hund helt ensam i en hundgård, minst åtta timmar om dagen varje vardag. Så hade många hund när jag var liten och det var faktiskt inte särskilt bra då. Jag vill därför inte stärka någon på nätet som planerar att ha hund så. Och då i synnerhet inte en schäferhund som har avlats fram till att jobba väldigt nära sin människa. Och i då synnerhet inte om det är en nyinköpt hund (valp?).

JAG är däremot positiv till flera hundar i en bra hundgård eller till att ha hundgården som ett komplement om man behöver lämna hunden ett par timmar nu och då. Det är mängden regelbunden ensamtid som jag reagerar på. Och att det redan från början är planen att hunden ska vara så fruktansvärt mycket ensam.
 
Nej, verkligen inte. Jag tror inte ens det är tillåtet att ha en hund instängd i ett hus eller en lägenhet i 9 timmar om dagen. Då är givetvis en hundgård tusen gånger bättre. Men - som brukshundsägare vet jag att min hund helst vill vara med sin flock dygnet runt och skulle bli djupt olycklig om vi lämnade honom ensam i en hundgård 9 timmar 5 dar i veckan medan vi var på jobbet. Ihop med en annan kompishund, kanske, men definitivt inte ensam.

Vi har också brukshundar i familjen. Ingen hundgård. Men jag är övertygad om att de hade accepterat det och sovit bort tiden. Djupt olyckliga hade de inte blivit.
 
Och i då synnerhet inte om det är en nyinköpt hund (valp?).
INGEN i tråden har påstått att man ska lämna en hund i hundgård utan att först ha tränat det på samma sätt som man ensamhetstränar, vilket alltså omöjliggör att någon i tråden påstått att man ska lämna en nyinköpt hund/valp där.

De som hade hundarna i hundgård när du var liten, hade de hundarna i stora hundgårdar där det fanns bra med berikning osv? Hur levde hundarna när de inte var i hundgård? Det är just de sakerna som det hela tiden nämns här i tråden att spelar enormt stor roll.
 
Enligt min erfarenhet är det bättre att börja träna ensamhet/hundgård så tidigt som det bara är möjligt när man får hem sin valp/hund. Den rutinen som man lägger grunden för direkt när valpen kommer hem, den rutinen kommer gå lättast att befästa. Min förra hund var van att vara själv sen tidigare medan sambons hund inte var det eftersom hon blev passad hela tiden. Ni kan ju gissa vilken av hundarna som var svårast att vänja vid hundgård när vi flyttade ihop...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 375
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 502
Senast: Acto
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
921
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 114
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp