Hund i hundgård

Du propagerar för att det är ok att lämna en hund helt ensam i en hundgård, minst åtta timmar om dagen varje vardag. Så hade många hund när jag var liten och det var faktiskt inte särskilt bra då. Jag vill därför inte stärka någon på nätet som planerar att ha hund så. Och då i synnerhet inte en schäferhund som har avlats fram till att jobba väldigt nära sin människa. Och i då synnerhet inte om det är en nyinköpt hund (valp?).

JAG är däremot positiv till flera hundar i en bra hundgård eller till att ha hundgården som ett komplement om man behöver lämna hunden ett par timmar nu och då. Det är mängden regelbunden ensamtid som jag reagerar på. Och att det redan från början är planen att hunden ska vara så fruktansvärt mycket ensam.
8 h de dagar det inte går att lösa på något annat sätt ser jag inte som något problem. Självklart med träning och invänjning. Hellre ensam än tillsammans med fler hundar, då får de ha hundgårdar bredvid varandra. Risken för skador är stor om hundar ska tvingas umgås på en instängd yta utan någon människa som kan övervaka. Självklart ska hunden aktiveras och vara med familjen övrig tid.

Jag är rätt övertygad om att Ville som får utlopp för sitt rörelsebehov, har det betydligt bättre i hundgården hemma än om jag skulle sätta honom på ett hunddagis där han ständigt ska hålla kollen på alla hundar. Han är trygg i sin hemmiljö, stortrivs i hundgården och är nöjd med livet i största allmänhet.

Andra hundar trivs inte och bör slippa. De hundar du såg under din uppväxt var antagligen i många fall understimulerade och fick bara komma ut på promenad någon gång ibland. Det är inte så jag menar att man ska ha hund.
 
Nej, verkligen inte. Jag tror inte ens det är tillåtet att ha en hund instängd i ett hus eller en lägenhet i 9 timmar om dagen. Då är givetvis en hundgård tusen gånger bättre. Men - som brukshundsägare vet jag att min hund helst vill vara med sin flock dygnet runt och skulle bli djupt olycklig om vi lämnade honom ensam i en hundgård 9 timmar 5 dar i veckan medan vi var på jobbet. Ihop med en annan kompishund, kanske, men definitivt inte ensam.

Jag har en labrador som helst skulle bo innanför min hud om han kunde - han är ändå helt nöjd och tillfreds i sin hundgård :) sedan hade han så klart hellre varit med mig om han hade kunnat, men han är lugn och sover i hundgården på dagtid när vi är borta.
Nu är han inte ensam där - det sitter tre hundar till bredvid honom, men just nu är han ensam i sin gård och i sin box.

Om vi hade haft valet mellan hundgård och typ hunddagis, hade jag alla gånger valt hundgård.
 
Jag har haft min hund på hunddagis, hemma med hundrastare på lunchen och nu i hundgård. Kan säga att han har mått absolut bäst i hundgård, dagis gjorde honom till ett sönderstressat monster, hundrastare fungerade jättebra men hundgård slår allt. Han älskar att ligga och spana, kan koppla av och springer glatt in i gården på morgonen.

Hundar är individer, alla olika.
 
Vi har två hundar i hundgård när vi är iväg. Det kan bli allt ifrån 1 timme till 12 timmar beroende på vad vi gör. Ingen av våra hundar ylar eller skäller i hundgården, vilket vi frågat vår hyresvärd om flertal gånger då han i perioder har personal som rör sig mycket på gården. Tiken på snart 1 år kan bli lite på och småskälla om de rör sig för nära hundgården då hon tror att hon ska bli utsläppt. Men hon tystnar fort när de går iväg. Hanen som bott här i 3 år gör sig inte ens besväret att lämna sin hundkoja om det är någon annan bil än våra bilar som kommer.

Jag har fått höra både det ena och det andra om att ha våra hundar i hundgård, men jag har dem hellre i hundgård än ensamma inomhus när vi är iväg. Våra hundar bor inte i sina hundgårdar utan är alltid med oss i huset och/eller trädgården när vi är hemma med undantag om barnens kompisar är hundrädda. Det underlättar också när vi är iväg på semester och hundarna får vara på hundpensionat eftersom vi saknar möjlighet till hundvakt.
 
Angående flera hundar i hundgård: jag har sett flera hundgårdshundar som saknar halva öron pga bråk som uppstått i hundgård. Finns det ingen som kan bryta så kan det gå onödigt långt. 🤷 (Säger inte att jag är negativ till hundgård, bara att man måste tänka till lite)
 
Angående flera hundar i hundgård: jag har sett flera hundgårdshundar som saknar halva öron pga bråk som uppstått i hundgård. Finns det ingen som kan bryta så kan det gå onödigt långt. 🤷 (Säger inte att jag är negativ till hundgård, bara att man måste tänka till lite)

Om de bråkar i hundgård så bråkar de förmodligen om man lämnar dem själva inomhus också.

Jag skulle inte lämna mina vuxna hanar tillsammans inomhus, och jag lämnar dem inte tillsammans i hundgården heller :) Så helt klart att man måste tänka till lite!
 
Inget konstigt med hund i hundgård men det beror ju på individ. Jag skulle inte vilja förutsätta att hunden skulle trivas ensam i hundgården men jag har alltid haft minst 2 (schäfrar och jämtar) åh dom lever stora delen av dygnet ute i hundgården pga jobb och småbarn. Hundarna har lika bråttom till hundgården på morgonen som de vill in på eftermiddagen/kvällen. Men naturligtvis är åtminstone schäfern lyckligast om bara jag och hon kunde va tillsammans och träna hela dagarna. Leva lägerliv är ju det roligaste som finns men får ändå absolut inte något intryck av att de skulle va missnöjd med sin hundgård (båda ligger mest på rygg i hundkoja men ibland får dom nå tokfnatt och gör lite race eller skäller ut någon retsam räv eller ekorre men i de stora hela tar dom livet med ro)

Vi omplacerade nyligen en äldre hanne då han inte alls trivdes med livet i småbarnsfamilj. Han fick flytta till grannen och ligger numera inne hela dagarna ensam. Grannen far hem på lunch men det är inte ens alla dagar hunden bemödar sig med att kliva upp från soffan när ny husse är hem.
Ibland får han komma hem hit och hälsa på men han vill bara hem till sin lugna vrå -så vad hundarna trivs med är ju väldigt individuellt men framförallt också vad dom är van vid. Dom allra flesta som har hund tror jag jobbar heltid utan möjlighet till hundvakt och trivs då hunden i hundgård så är ju det kanon även om det naturligvis kanske inte är drömlivet för en hund ur mänskoperspektiv
 
Här är det både rejsa och brottning i hundgården utan mänsklig närvara.
Här rejsas det också en del när ingen är i närheten, brukar stå med sonen och kolla i fönstret när hundarna springer som nå galningar runt runt i hundgården och jagar varandra (helt utan bråk ska sägas) men återigen individer. Dom här två leker gärna inne också. Hämtar leksaker och har dragkamp med varandra osv.
 
Om de bråkar i hundgård så bråkar de förmodligen om man lämnar dem själva inomhus också.

Jag skulle inte lämna mina vuxna hanar tillsammans inomhus, och jag lämnar dem inte tillsammans i hundgården heller :) Så helt klart att man måste tänka till lite!
Nej, jag tänkte mer på att det kanske är lämpligt att ha hundarna i varsin hundgård. :)
 
Vad mycket inspiration jag får från era svar.
Jag hade från början tänkt att jag bara ska ha en hund,men många av er skriver att ni har två,eller ännu fler.

Framför allt att ha två hundar i hundgård,så de får sällskap av varandra. Det är nog inte så kul att vara ensam hund i hundgård,tänker jag.

Men vi får se.

Innan jag kan skaffa hund,måste jag först bygga ut hundgården. Så detta kommer ta tid. Jag hinner tänka och fundera många ggr,innan allt är klart för en ny hund/hundar.
 
Har nu fått klartecken från kommunen att jag inte behöver bygglov för att bygga hundgård.

Vad hen däremot nämnde,var att jag borde kolla upp var el-ledningar och vattenrör går,under marken,där jag skall gräva för hundgården,eftersom jag har både el och vatten draget in till stallet.
Dessutom står det någon form av el/telefon stolpe precis i närheten jag hade tänkt bygga,och det går ner en svart kabel ner i marken där.

Är detta verkligen nödvändigt?

Gräver man verkligen så djupt ner i marken när man bygger hundgård?? Jag tänker anlita folk för detta,eftersom jag själv inte har en aning om hur man bygger.

Ni som byggt hundgård,ge mig gärna lite synpunkter kring detta,vore jag tacksam.

Och vilken ordning gör jag allt? Skaffar jag hunden före hundgården eller tvärtom?
Jag tänker att jag vill ju ha hundgården klar när hunden/hundarna kommer hem till mig,för hunden ska ju vänjas från början vid hundgården?
 
Senast ändrad:
Har nu fått klartecken från kommunen att jag inte behöver bygglov för att bygga hundgård.

Vad hen däremot nämnde,var att jag borde kolla upp var el-ledningar och vattenrör går,under marken,där jag skall gräva för hundgården,eftersom jag har både el och vatten draget in till stallet.
Dessutom står det någon form av el/telefon stolpe precis i närheten jag hade tänkt bygga,och det går ner en svart kabel ner i marken där.

Är detta verkligen nödvändigt?

Gräver man verkligen så djupt ner i marken när man bygger hundgård?? Jag tänker anlita folk för detta,eftersom jag själv inte har en aning om hur man bygger.

Ni som byggt hundgård,ge mig gärna lite synpunkter kring detta,vore jag tacksam.

Och vilken ordning gör jag allt? Skaffar jag hunden före hundgården eller tvärtom?
Jag tänker att jag vill ju ha hundgården klar när hunden/hundarna kommer hem till mig,för hunden ska ju vänjas från början vid hundgården?

Jag har aldrig grävt något alls, lägger markduk, bygger ramen och sen monteras ju själva gallret på det. Däremot kan det ju - om man har nån typ av ledning under hundgården- bli en del bök om det nån gång ska göras något med dessa ledningar. finns en del bilder på mitt nybygge i projekt 2020-tråden inne på "fritid". Nu är de ju helklara alla 3, med blomsterlådor, pool osv, så just sånt syns ju inte där, men själva processen med själva bygget syns i af.

Jag hade haft hundgården klar innan hund anländer, för även om man inte lämnar en 8 veckorsvalp själv i den, så är det enkelt att vänja valpen vid hundgården genom att gå dit, vara där med valpen och vänja den vid att göra sina behov där :)
 
Har nu fått klartecken från kommunen att jag inte behöver bygglov för att bygga hundgård.

Vad hen däremot nämnde,var att jag borde kolla upp var el-ledningar och vattenrör går,under marken,där jag skall gräva för hundgården,eftersom jag har både el och vatten draget in till stallet.
Dessutom står det någon form av el/telefon stolpe precis i närheten jag hade tänkt bygga,och det går ner en svart kabel ner i marken där.

Är detta verkligen nödvändigt?

Gräver man verkligen så djupt ner i marken när man bygger hundgård?? Jag tänker anlita folk för detta,eftersom jag själv inte har en aning om hur man bygger.

Ni som byggt hundgård,ge mig gärna lite synpunkter kring detta,vore jag tacksam.

Och vilken ordning gör jag allt? Skaffar jag hunden före hundgården eller tvärtom?
Jag tänker att jag vill ju ha hundgården klar när hunden/hundarna kommer hem till mig,för hunden ska ju vänjas från början vid hundgården?
Jag byggde min hundgård med trästolpar och nät, dvs inte färdiga sektioner, och då grävde jag lite för att få ner stolpspjut och betongplintar.

I mitt fall kollade jag dock inte något om ledningar eftersom jag inte har någon el eller så på den sidan om uthuslängan dom hundarna sedan kan gå in i. Jag vet inte heller riktigt hur man kollar nedgrävda egna elledningar på tomten. Men när jag skulle gräva för gödselplatta nu förra året använde jag Ledningskollen för att säkerställa att det inte var några kommunala vattenledningar eller elnät just där jag skulle gräva.
 
Jag har aldrig grävt något alls, lägger markduk, bygger ramen och sen monteras ju själva gallret på det. Däremot kan det ju - om man har nån typ av ledning under hundgården- bli en del bök om det nån gång ska göras något med dessa ledningar. finns en del bilder på mitt nybygge i projekt 2020-tråden inne på "fritid". Nu är de ju helklara alla 3, med blomsterlådor, pool osv, så just sånt syns ju inte där, men själva processen med själva bygget syns i af.

Jag hade haft hundgården klar innan hund anländer, för även om man inte lämnar en 8 veckorsvalp själv i den, så är det enkelt att vänja valpen vid hundgården genom att gå dit, vara där med valpen och vänja den vid att göra sina behov där :)
Hade tänkt mig en omplacering. Hunden som kommer till mig,ska helst vara minst ett-två år gammal. Valpar är det alldeles för mycket jobb med. Skulle jag aldrig orka med,jag som lever ensam:p

Förresten,går det att vänja ett-två åringar vid hundgård,kom jag på nu.....??
Min hund kom ju till mig när han var ca ett år gammal,och det var svårt att träna bort hans jagande pga det.

Finns det flera "projekt 2020"? Hittar bara en som renoverat kök etc.
 
Jag byggde min hundgård med trästolpar och nät, dvs inte färdiga sektioner, och då grävde jag lite för att få ner stolpspjut och betongplintar.

I mitt fall kollade jag dock inte något om ledningar eftersom jag inte har någon el eller så på den sidan om uthuslängan dom hundarna sedan kan gå in i. Jag vet inte heller riktigt hur man kollar nedgrävda egna elledningar på tomten. Men när jag skulle gräva för gödselplatta nu förra året använde jag Ledningskollen för att säkerställa att det inte var några kommunala vattenledningar eller elnät just där jag skulle gräva.
Det verkar som att det går att bygga hundgård på flera olika sätt? "Gnist" har tydligen inte grävt någonting. Får forska vidare på detta.
 
Hade tänkt mig en omplacering. Hunden som kommer till mig,ska helst vara minst ett-två år gammal. Valpar är det alldeles för mycket jobb med. Skulle jag aldrig orka med,jag som lever ensam:p

Förresten,går det att vänja ett-två åringar vid hundgård,kom jag på nu.....??
Min hund kom ju till mig när han var ca ett år gammal,och det var svårt att träna bort hans jagande pga det.

Finns det flera "projekt 2020"? Hittar bara en som renoverat kök etc.

14/5 lade jag in en hög bilder på hundgårdsprojektet, men bildlänkarna verkar vara trasiga :cautious:
Och ja, det går fint att träna en unghund i att vara i hundgård, är den stabil och utan separationsångest lär det gå kvickt för den att trivas där.
 
Där vi har hundgårdarna sluttade marken ganska mycket så vi grävde ur med grävmaskin för att få en plan yta att lägga plattor på. Som mest grävde vi ur kanske 40 cm på det djupaste stället.

Hur djupt en elkabel ska ligga beror på olika faktorer som tex strömstyrka i kabeln. Om jag inte missminner mig så brukar det vara ganska standard att man lägger ned på ca 60 cm men ska man gräva djupare än 30 är det en bra idé att kolla upp hur kablarna går först ifall man vet att det ligger el i marken i det området. Ibland är det latmaskar som lagt ned elen och då kan man hitta kablar på alla möjliga djup. Vi har hittat gammal kabel (ej i bruk) på tomten när vi planterat buskar i trädgården tex...

Oavsett vad du har för hund rekommenderar jag absolut grävskydd. Vi har armeringsnät i botten. Har de väl fått upp lusten att gräva så är det omöjligt att stoppa dem och det är inte kul att försöka lägga armeringsnät under befintliga hundgårdar eftersom man gärna vill ha att nätet sticker ut lite utanför själva hundgården så att hundarna inte kan gräva runt det eller lyfta det. Armeringsnät i botten och sen valfritt underlagsmaterial ovanpå. Ju lösare material desto djupare behöver det vara för att nätet inte ska gå igenom. Vi har 8-16 singel och där räcker det med 10 cm eftersom singeln är så kompakt och stabil i sig själv.

Kolla jordbruksverkets hemsida för storleksbestämmelser och andra krav du måste uppfylla.
 

Bifogade filer

  • 20200616_191341.jpg
    20200616_191341.jpg
    512,6 KB · Visningar: 49
Det verkar som att det går att bygga hundgård på flera olika sätt? "Gnist" har tydligen inte grävt någonting. Får forska vidare på detta.
Det finns säkert en massa sätt att bygga på :) Något jag tror är ganska vanligt är att bygga som @iNHALE ser ut att ha det, att man har färdiga ca 3 meter långa sektioner i metall som då är stolpar och nät tillsammans, och att man sedan sätter ihop dessa sektioner. Sådana hundgårdsektioner går att köpa på ganska många olika ställen, med färdiga dörrar etc. De går även att hitta begagnade ibland.

I mitt fall så hade jag en sänka på ett ställe där nätet skulle gå, och en ganska oregelbunden yta - så för att göra det enkelt och slippa gräva och jämna ut det och för att kunna maximera hundgårdsytan valde jag att istället sätta ner 95*95 stolpar i marken (som då behövde förankras med stolpspjut/betongplint), sätta brädor mellan dessa och sedan spika upp löst hundgårdsnät på brädorna. På det sättet kunde jag få en mer oregelbunden yta och även vinkla neråt/uppåt i sänkan.

I mitt fall grävde jag även ut ca 10 cm i den sista metern närmast staketet där jag lagt armeringsnät under jorden, som skydd för om hundarna börjar gräva. Jag har inte grus eller plattor som underlag utan jord och gräs, utöver biten närmast nätet där det ligger stenar (även det för att minska grävrisken). Planen är dock att delar av ytan i framtiden ska grusas.
 
Där vi har hundgårdarna sluttade marken ganska mycket så vi grävde ur med grävmaskin för att få en plan yta att lägga plattor på. Som mest grävde vi ur kanske 40 cm på det djupaste stället.

Hur djupt en elkabel ska ligga beror på olika faktorer som tex strömstyrka i kabeln. Om jag inte missminner mig så brukar det vara ganska standard att man lägger ned på ca 60 cm men ska man gräva djupare än 30 är det en bra idé att kolla upp hur kablarna går först ifall man vet att det ligger el i marken i det området. Ibland är det latmaskar som lagt ned elen och då kan man hitta kablar på alla möjliga djup. Vi har hittat gammal kabel (ej i bruk) på tomten när vi planterat buskar i trädgården tex...

Oavsett vad du har för hund rekommenderar jag absolut grävskydd. Vi har armeringsnät i botten. Har de väl fått upp lusten att gräva så är det omöjligt att stoppa dem och det är inte kul att försöka lägga armeringsnät under befintliga hundgårdar eftersom man gärna vill ha att nätet sticker ut lite utanför själva hundgården så att hundarna inte kan gräva runt det eller lyfta det. Armeringsnät i botten och sen valfritt underlagsmaterial ovanpå. Ju lösare material desto djupare behöver det vara för att nätet inte ska gå igenom. Vi har 8-16 singel och där räcker det med 10 cm eftersom singeln är så kompakt och stabil i sig själv.

Kolla jordbruksverkets hemsida för storleksbestämmelser och andra krav du måste uppfylla.
Ja jag får nog kolla upp detta med kablar och vattenrör,så jag vet vart exakt jag kan gräva.
Det var ett bra tips med att lägga grävskydd under. Hade jag inte tänkt på innan.

Den bilden du skickade med,ni har alltså singel och nät under plattorna,eller missförstår jag något nu? Jag tänker att har man plattor i hundgården,behövs väl inget grävskydd?

Jag är en sådan nybörjare på detta,så jag skulle behöva gå en kurs i att bygga hundgård,innan jag sätter igång:)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 547
Senast: Acto
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
921
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 114
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp