Hund i hundgård

Det finns säkert en massa sätt att bygga på :) Något jag tror är ganska vanligt är att bygga som @iNHALE ser ut att ha det, att man har färdiga ca 3 meter långa sektioner i metall som då är stolpar och nät tillsammans, och att man sedan sätter ihop dessa sektioner. Sådana hundgårdsektioner går att köpa på ganska många olika ställen, med färdiga dörrar etc. De går även att hitta begagnade ibland.

I mitt fall så hade jag en sänka på ett ställe där nätet skulle gå, och en ganska oregelbunden yta - så för att göra det enkelt och slippa gräva och jämna ut det och för att kunna maximera hundgårdsytan valde jag att istället sätta ner 95*95 stolpar i marken (som då behövde förankras med stolpspjut/betongplint), sätta brädor mellan dessa och sedan spika upp löst hundgårdsnät på brädorna. På det sättet kunde jag få en mer oregelbunden yta och även vinkla neråt/uppåt i sänkan.

I mitt fall grävde jag även ut ca 10 cm i den sista metern närmast staketet där jag lagt armeringsnät under jorden, som skydd för om hundarna börjar gräva. Jag har inte grus eller plattor som underlag utan jord och gräs, utöver biten närmast nätet där det ligger stenar (även det för att minska grävrisken). Planen är dock att delar av ytan i framtiden ska grusas.
Om du vill,får du skicka med en bild på hur din hundgård ser ut,så jag bättre kan föreställa mig hur allt ser ut. Skicka PM om du ej vill visa bild här:)
 
Ja jag får nog kolla upp detta med kablar och vattenrör,så jag vet vart exakt jag kan gräva.
Det var ett bra tips med att lägga grävskydd under. Hade jag inte tänkt på innan.

Den bilden du skickade med,ni har alltså singel och nät under plattorna,eller missförstår jag något nu? Jag tänker att har man plattor i hundgården,behövs väl inget grävskydd?

Jag är en sådan nybörjare på detta,så jag skulle behöva gå en kurs i att bygga hundgård,innan jag sätter igång:)
Såhär ser det ut. Singel på en del och plattor på andra delen. Grävskydd under plattorna behövs självfallet inte om plattorna är lagda ordentligt så att hunden inte kan lyfta dem. Under singeln har vi armeringsnät.

20200616_191403.jpg
 
Om du vill,får du skicka med en bild på hur din hundgård ser ut,så jag bättre kan föreställa mig hur allt ser ut. Skicka PM om du ej vill visa bild här:)

Så här har vi gjort vår :) grävt ut, lagt makadam, lagt armeringsnät, virkestimmer att fästa sektionerna i och så singel ovanpå allt. Vi har plattor vid ingångarna bara.
B94FCEFC-86E9-4FB7-89F8-3A62576D30CD.jpeg

Här är när det var precis nygjort, så det är inte färdigt runtomkring.
 
Under markduken ligger plattor, som ramen står på så den ligger inte an mot marken.

94744289_3565331963484244_5248592057395576832_o.jpg

94859173_3566935413323899_4372416371074531328_o.jpg

94977613_3569635819720525_3304951641777635328_o.jpg

Förutom den stora på 95 kvm, så har jag även 2 "reserver" på ca 26 kvm vardera, varav en har förbindelse med dörr till den stora.
95137435_3572868979397209_3431023848336654336_o.jpg

Den stora under pågående arbete
95047688_3574952579188849_4293734739170295808_o.jpg

Blomsterlådorna på gång
96127951_3585234284827345_1522117370112376832_o.jpg

95793805_3587530004597773_5909448667957297152_o.jpg

Utsynsplank mot vägen
95945569_3604023112948462_5866953909343354880_o.jpg

Växtligheterna tidigare i sommar
105900221_3725171140833658_7552845634584532653_o.jpg

Och nu
117300855_3850962228254548_5255244916851764927_o.jpg

117334919_3850962431587861_5894827468683374386_o.jpg
 
Har nu fått klartecken från kommunen att jag inte behöver bygglov för att bygga hundgård.

Vad hen däremot nämnde,var att jag borde kolla upp var el-ledningar och vattenrör går,under marken,där jag skall gräva för hundgården,eftersom jag har både el och vatten draget in till stallet.
Dessutom står det någon form av el/telefon stolpe precis i närheten jag hade tänkt bygga,och det går ner en svart kabel ner i marken där.

Är detta verkligen nödvändigt?

Gräver man verkligen så djupt ner i marken när man bygger hundgård?? Jag tänker anlita folk för detta,eftersom jag själv inte har en aning om hur man bygger.

Ni som byggt hundgård,ge mig gärna lite synpunkter kring detta,vore jag tacksam.

Och vilken ordning gör jag allt? Skaffar jag hunden före hundgården eller tvärtom?
Jag tänker att jag vill ju ha hundgården klar när hunden/hundarna kommer hem till mig,för hunden ska ju vänjas från början vid hundgården?

Jag lät gräva ur 50 cm, la markmatta, dräneringsrör och fyllde sen med naturgrus. Naturgrus är skonsamt mot tassar, dränerar bra och kasar ner om hunden gräver hål så de kan inte gräva sig ut.
 
Så fina hundgårdar ni har!! De är en verklig inspirationskälla för mig!

Den på 95kvm.....wow,säger jag bara. Det är ju precis så man vill att hundarna ska bo. Stort och rymligt.
Fantastiskt fina bilder allihopa:)
 
När jag läser denna tråden inser jag att jag vill bo i hus/stuga igen..... så att hunden kan få sig sin hundgård som han väldigt gärna vill ha! :angel:

Han är en 1 årig siberian husky som jag köpte i april och han gjorde rätt omgående klart för mig att dagtid när solen står på är balkongen min, när solen går bort från balkongen så det är svalare så är den resten av dygnet hans, alltså kvällen och natten och även dagar utan sol alls. Han ligger där och sover och har span på världen liksom, som en kung! Jag har fått spärra av lite så att han inte kommer åt mina plantor, men jag må erkänna att jag längtar tills de åker bort så att han har hela balkongen för sig själv igen. Han bär ut sina leksaker där och leker med dem, sina ben och sitt godis. Balkongen är hans och han väljer själv när han vill vara där, brukar ha dörren öppen när solen inte står på så han går in och ut som han själv vill. Denna hunden skulle nog trivas ypperligt i en hundgård misstänker jag! Jag tror det finns många raser som skulle älska att kunna välja när de vill vara ute och när de vill vara inne, tror många hundar hade varit ute mycket mer.

116791768_10157837160618877_2465989440837987921_n.jpg
 
När jag läser denna tråden inser jag att jag vill bo i hus/stuga igen..... så att hunden kan få sig sin hundgård som han väldigt gärna vill ha! :angel:

Han är en 1 årig siberian husky som jag köpte i april och han gjorde rätt omgående klart för mig att dagtid när solen står på är balkongen min, när solen går bort från balkongen så det är svalare så är den resten av dygnet hans, alltså kvällen och natten och även dagar utan sol alls. Han ligger där och sover och har span på världen liksom, som en kung! Jag har fått spärra av lite så att han inte kommer åt mina plantor, men jag må erkänna att jag längtar tills de åker bort så att han har hela balkongen för sig själv igen. Han bär ut sina leksaker där och leker med dem, sina ben och sitt godis. Balkongen är hans och han väljer själv när han vill vara där, brukar ha dörren öppen när solen inte står på så han går in och ut som han själv vill. Denna hunden skulle nog trivas ypperligt i en hundgård misstänker jag! Jag tror det finns många raser som skulle älska att kunna välja när de vill vara ute och när de vill vara inne, tror många hundar hade varit ute mycket mer.

Visa bifogad fil 55364

Du får sätta in en hundlucka i dörren ;)
 
Du får sätta in en hundlucka i dörren ;)
Jag har fått det tipset och det satte igång en tankeprocess! Nu är ju min balkongdörr av glas, och hyresvärden har nog åsikter om jag byter hans dyra dörr, men jag har ju myggnätet som sitter i ram som ligger som avskiljare där på bilden, så att han inte kommer åt plantorna.... något liknande att sätta i dörröppningen, lite tjockare och med hundlucka, så att värmen inte går ut osv. så kan man ta bort den när man åker hemifrån och låsa sin balkongdörr. Och det viktigaste, man har inte förstört balkongdörren. Måste man inte byta ram och allt om man byter dörr, tänker jag?

Vet inte, har flera tankar på gång, balkongen använder ju inte jag, förutom till plantorna och jag gissar att jag kanske kan få en bit av trädgården av hyresvärden nästa år till det så kan hunden ha balkongen. Kanske kan man skydda den mot sol åt honom osv. Tror hellre hyresvärden ger mig en bit av trädgården att sätta odlingskrage än att bygga hundgård på! :angel:
 
Beror nog mycket på individen också.
När jag jobbade dagtid och hade hundrastare (min mamma, så hunden var MYCKET van med den personen) på dagen så vägrade nuvarande hunden ens att komma till dörren när mamma kom, hon låg kvar i soffan så nöjd så och tyckte det var hemskt onödigt att bli väckt och behöva ut, när det inte var matte som kom. Mamma fick många gånger gå in och sätta på henne kopplet och släpa ut henne. :meh:

Hundgård hade heller absolut inte funkat, hon hade grinat ihjäl sig. Däremot hundlucka och låta henne gå in och ut på den inhängande tomten hade fungerat klockrent på henne, men jag törs inte ha det så. Är alldeles för rädd att någon ska ta sig in och göra något med henne, ta henne, eller att hon lyckas ta sig ut på något sätt, så det finns inte på världskartan. Däremot så har dörren gått upp några gånger (den sväller när det är varmt så man tror att man stängt fast man inte har det..) så hon har kunnat legat ute på gården några gånger när jag kommer hem. 🙈 Men då har jag bara varit borta väldigt korta stunder, annars så låser jag alltid dörren och då kan det inte gå upp.

Nu jobbar jag inte dagtid längre utan dygn, då lämnar jag hunden hos mamma innan jobbet och hämtar henne när jag kommer hem från jobbet. Det fungerar jättebra!

Förra hunden jag hade hade dock tyckt det vore fantastiskt att vara i hundgård, det bästa han visste var när det hände saker, han hade älskat varje minut av att sitta och glo på folk hela dagarna. ❤ Bara den hade en ordentlig storlek och lite olika sitt/liggplatser och saker att pyssla med där inne. Annars så hade han hittat på saker själv, och det brukade inte sluta så bra alla gånger. 🙈😂 Hade han haft en pool där inne också dessutom så hade jag inte fått ut honom därifrån ens, så så hade det varit med det! 😂😂😂😂 (Hunden som smet bort till grannstugan och intog deras badtunna varenda gång vi var upp till kompisens stuga...🙈)
 
Om du vill,får du skicka med en bild på hur din hundgård ser ut,så jag bättre kan föreställa mig hur allt ser ut. Skicka PM om du ej vill visa bild här:)
I min hundgård är som sagt staketet uppbyggt på trästolpar och sedan plankor där när är fastsatt - med fyrkantiga stenar närmast staketet. Det är jord och gräs som underlag överallt, men jag skulle vilja sanda och grusa vissa delar i framtiden. Hålet som ses i en av väggarna är utkiksplatsen från rummet med spån i, och på första bilden syns lite otydligt ingången till innerdelen - inomhus finns ca 15 kvm till, dels i ett oisolerat rum och dels i ett isolerat rum med element.

En ren utedel på >20 kvm är tillbyggd förra året men inte färdig för användning då den först måste säkras bättre så att hundarna inte kan gräva sig ut. I den nya delen är det mer sol på eftermiddagen, vilket annars saknas i den gamla delen. Den nya delen går även att använda som en förlängning till denna gamla hundgården eller som en egen liten ny hundgård, beroende på hur man stänger grindarna (antingen stänger man om båda eller sätter man ihop dem så att det blir en passage mellan dem). Jag har inte några bilder på nya delen - eftersom den inte går att använda än så blev det så att jag för en månad sedan akut lade lite gamla mögliga höbalar där när jag städade ut inför att årets höskörd skulle in, och det kan möjligtvis vara så att jag inte har flyttat undan dem än :angel:
 
Har nu fått klartecken från kommunen att jag inte behöver bygglov för att bygga hundgård.

Vad hen däremot nämnde,var att jag borde kolla upp var el-ledningar och vattenrör går,under marken,där jag skall gräva för hundgården,eftersom jag har både el och vatten draget in till stallet.
Dessutom står det någon form av el/telefon stolpe precis i närheten jag hade tänkt bygga,och det går ner en svart kabel ner i marken där.

Är detta verkligen nödvändigt?

Gräver man verkligen så djupt ner i marken när man bygger hundgård?? Jag tänker anlita folk för detta,eftersom jag själv inte har en aning om hur man bygger.

Ni som byggt hundgård,ge mig gärna lite synpunkter kring detta,vore jag tacksam.

Och vilken ordning gör jag allt? Skaffar jag hunden före hundgården eller tvärtom?
Jag tänker att jag vill ju ha hundgården klar när hunden/hundarna kommer hem till mig,för hunden ska ju vänjas från början vid hundgården?
Tänk bara på att hunden ska ha grävmöjligheter i hundgården. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 175
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 080
Senast: Acto
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 136
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp