Hund i hundgård

Solvarma jordgubbar

Trådstartare
Jag är SÅÅ sugen på att skaffa ny hund:bump:

Det har kommit kommentarer från min omgivning att "Du kan ju skaffa hund trots att du jobbar,för du har ju hundgård".

Ja,jag har hundgård,men den är liten (bygga ut den?),plus att inte kan jag väl ha hunden där hela dagen när jag jobbar? Eller? Kan se framför mig hunden sitta och skälla hela dagen så grannarna blir störda Även om jag bor en bit från grannar. En hund som sitter i hundgård,är ju lika ensam som den som sitter ensam i en lägenhet,tänker jag?

Jag personligen tycker inte det känns ok att min hund ska sitta i en hundgård en hel dag,medans jag jobbar.
Men det har kommit så många kommentarer om detta från min omgivning nu,så jag blir lite förbryllad:confused:


Vad är rätt och vad är fel i denna fråga?
 
Om hunden trivs i hundgården så skäller den inte, och hundgården ska givetvis följa de regler och riktlinjer som finns när det gäller storlek, vindskydd osv. Hundarna behöver såklart också vänjas vid hundgård på samma sätt som de annars ensamhetstränas hemma.

Mina hundar hade älskat att vara i hundgård istället för hemma i lägenheten tror jag. Framförallt min unga som älskar att ligga och spana på omgivningen. Så länge de får umgänge och aktivering övrig tid så är det lugnt åtminstone för dem. De är alltså hemma hela dagarna som det är nu, men, jag bor mycket nära jobbet (dvs, ingen direkt restid att prata om) samt kommer hem för att rasta dem på lunchen. De är också två, så visst umgänge har de ju av varandra. Och de är av mycket självständig ras som inte har något behov av att vara på/med mig hela tiden.

Jag vet många som inte vill lämna hundar hemma under arbetsdagarna, som tycker att det är fel mot hundarna osv. De personerna kan då välja att skaffa dagmatte, daghusse, hunddagis eller lösning för att ha med hundarna på jobbet. Mina hundar reagerar inte ens alla gånger när jag kommer hem från jobbet, de ligger och slappar på soffan och ser ut att vara mycket nöjda med sin tillvaro. Därför känner jag mig också bekväm med att ha det så som vi nu har det.
 
Personligen skulle jag inte skaffa hund om jag visste att den skulle lämnas ensam 9 (?) timmar om dagen. Oavsett om den vistades i hundgård eller inomhus (det senare är väl inte ens lagligt?) Du är ju inne lite på en Schäfer, och jag inbillar mig att en så social hund skulle vara ganska ledsen av att tillbringa större delen av sina dagar ensam i en hundgård. Men det är mina tankar, det.
 
Personligen skulle jag inte skaffa hund om jag visste att den skulle lämnas ensam 9 (?) timmar om dagen. Oavsett om den vistades i hundgård eller inomhus (det senare är väl inte ens lagligt?) Du är ju inne lite på en Schäfer, och jag inbillar mig att en så social hund skulle vara ganska ledsen av att tillbringa större delen av sina dagar ensam i en hundgård. Men det är mina tankar, det.
Jag är helt inne på din linje. Därför har jag tvekat så länge med hundskaffandet.
Men jag var inne på Jordbruksverkets hemsida nu,och där står det faktiskt att det är lagligt att ha sin hund i hundgård,bara hundgården uppfyller vind,regn och solskydd,plus att hundgården är tillräckligt stor.
Jag blev lite förvånad över detta faktiskt.
 
Jag är helt inne på din linje. Därför har jag tvekat så länge med hundskaffandet.
Men jag var inne på Jordbruksverkets hemsida nu,och där står det faktiskt att det är lagligt att ha sin hund i hundgård,bara hundgården uppfyller vind,regn och solskydd,plus att hundgården är tillräckligt stor.
Jag blev lite förvånad över detta faktiskt.
En hundgård kan ju dessutom vara så mycket mer än bara en liten grusplätt med staket runt. Om du söker på berikning för hundar så kan du få mycket inspiration. Ju bättre hundgård, desto troligare att hunden trivs i den.
 
Jag är helt inne på din linje. Därför har jag tvekat så länge med hundskaffandet.
Men jag var inne på Jordbruksverkets hemsida nu,och där står det faktiskt att det är lagligt att ha sin hund i hundgård,bara hundgården uppfyller vind,regn och solskydd,plus att hundgården är tillräckligt stor.
Jag blev lite förvånad över detta faktiskt.
Det är inte jättekonstigt, i och med att det finns raser som trivs bättre i hundgård än inomhus. Och där en hundflock kan vara viktigare än en människa. Polarhundar, exempelvis, är ju ett sånt exempel.

Att det är lagligt innebär ju dock inte att det är lämpligt för alla.
 
En hundgård kan ju dessutom vara så mycket mer än bara en liten grusplätt med staket runt. Om du söker på berikning för hundar så kan du få mycket inspiration. Ju bättre hundgård, desto troligare att hunden trivs i den.
Då har jag MYCKET jobb att göra på min hundgård. Den är idag, i princip som den du nämner. En liten grusplätt med högt staket runtom.
Blir genast nyfiken på om det krävs bygglov att göra hundgården större och mer trivsam? Kan jag ju höra med min kommun..
 
Jag har hundgård till mina två, där de är hela dagarna när jag är på jobbet (ca 4 dagar i veckan, med ca en dags arbete hemifrån per vecka). När jag flyttade hit, då jag fortfarande bara hade en hund, hade jag henne på hunddagis. Jag började använda hundgård först efter att jag skaffat en till hund, så att det de hela tiden har sällskap av varandra. I mitt fall skäller hundarna lika mycket i hundgården som de gör när de är ute i trädgården hela dagarna med mig - dvs om någon går, cyklar eller rider förbi eller om de hör något annat som de vaktar för. Framförallt den ena hunden väljer gärna att ligga i ett litet oisolerat rum som är ganska högt upp och som har ett utkikshål, så hon kan hålla koll på vägen samtidigt som hon kan ligga torrt och bekvämt (vilket jag vet eftersom jag var smart nog och fyllde upp med spån för att göra det mjukare att ligga där, vilket fastnar i storpudelpäls :p).

Det största problemet i mitt fall är att jag tror hundarna vill ha möjlighet att springa mer - det är inte plats i hundgården till att race:a runt som de kan i trädgården, och när jag kommer hem och släpper ut dem vill de normalt sett springa runt en massa och jaga varandra. Jag har kollat en del på hur jag kan förbättra den, och har en del idéer till förändringar - t.ex. utedelen på hundgården är bland annat på väg att bli större.
 
Jag har hundgård till mina två, där de är hela dagarna när jag är på jobbet (ca 4 dagar i veckan, med ca en dags arbete hemifrån per vecka). När jag flyttade hit, då jag fortfarande bara hade en hund, hade jag henne på hunddagis. Jag började använda hundgård först efter att jag skaffat en till hund, så att det de hela tiden har sällskap av varandra. I mitt fall skäller hundarna lika mycket i hundgården som de gör när de är ute i trädgården hela dagarna med mig - dvs om någon går, cyklar eller rider förbi eller om de hör något annat som de vaktar för. Framförallt den ena hunden väljer gärna att ligga i ett litet oisolerat rum som är ganska högt upp och som har ett utkikshål, så hon kan hålla koll på vägen samtidigt som hon kan ligga torrt och bekvämt (vilket jag vet eftersom jag var smart nog och fyllde upp med spån för att göra det mjukare att ligga där, vilket fastnar i storpudelpäls :p).

Det största problemet i mitt fall är att jag tror hundarna vill ha möjlighet att springa mer - det är inte plats i hundgården till att race:a runt som de kan i trädgården, och när jag kommer hem och släpper ut dem vill de normalt sett springa runt en massa och jaga varandra. Jag har kollat en del på hur jag kan förbättra den, och har en del idéer till förändringar - t.ex. utedelen på hundgården är bland annat på väg att bli större.
Jag kan ju tillägga att det då och då händer att hundarna är ensamma i hundgården, t.ex. om en av dem ska till veterinären (som nu de närmaste två veckorna, för blodprov och planerad operation), eller om en av dem är iväg på träning eller tävling.
 
Och lugn....bara för att jag är hemskt sugen på att köpa en ny fyrbent vän,och att jag nu blev lite inspirerad av att jag har hundgård,så betyder det INTE att jag nu har bestämt mig för att skaffa hund,och ha henne/honom i hundgården.
Jag är fullt medveten om att hundskaffande krävs mycket planering. Än så länge är jag,som sagt, bara i dröm och fantasi-stadiet:)
 
Det största problemet i mitt fall är att jag tror hundarna vill ha möjlighet att springa mer - det är inte plats i hundgården till att race:a runt som de kan i trädgården, och när jag kommer hem och släpper ut dem vill de normalt sett springa runt en massa och jaga varandra. Jag har kollat en del på hur jag kan förbättra den, och har en del idéer till förändringar - t.ex. utedelen på hundgården är bland annat på väg att bli större.
Jag tror inte dina vovvar skulle rejsa i hundgården hur stor den än är. Rejs brukar vara förknippat med mänsklig närvaro.
 
Jag är SÅÅ sugen på att skaffa ny hund:bump:

Det har kommit kommentarer från min omgivning att "Du kan ju skaffa hund trots att du jobbar,för du har ju hundgård".

Ja,jag har hundgård,men den är liten (bygga ut den?),plus att inte kan jag väl ha hunden där hela dagen när jag jobbar? Eller? Kan se framför mig hunden sitta och skälla hela dagen så grannarna blir störda Även om jag bor en bit från grannar. En hund som sitter i hundgård,är ju lika ensam som den som sitter ensam i en lägenhet,tänker jag?

Jag personligen tycker inte det känns ok att min hund ska sitta i en hundgård en hel dag,medans jag jobbar.
Men det har kommit så många kommentarer om detta från min omgivning nu,så jag blir lite förbryllad:confused:


Vad är rätt och vad är fel i denna fråga?

Jag har kollegor som har hundar i hundgård hela dagarna när de jobbar. Jag har kollegor vars hundar bor i hundgården (+intill liggande hus som är isolerat och varmt nog även på vintern) dygnet runt d.v.s. som aldrig är inne i boningshuset. Det verkar går bra. De flesta verkar dock ha mer än en hund och vara jägare.
 
Vi har hundgårdar till våra två och hundarna är där när vi jobbar eller är iväg hemifrån. Vi har 70 kvm hundgårdar fördelat på 2 så varje hund har 35 kvm att röra sig fritt på. Vi har dem åtskilda av säkerhetsskäl men gårdarna är intill varandra så de kan se varandra, nosa och ha sällskap. Ingen av dem står och skäller eller ylar.

Många har en negativ bild av hundar i hundgård eftersom man tänker sig en liten minimal grusruta utan stimulans och berikning där hunden bor dygnet runt och skäller/ylar av tristess. Det är ungefär lika representativt för fenomenet hundgård som att tänka att alla som transporterar sina hundar i bil också låter dem koka ihjäl på en parkering i sommarsolen. Inte speciellt representativt.

Huruvida en hund trivs i hundgård eller inte är individuellt. Vissa hundar älskar det, andra hatar det. Har man oturen att få en individ som hatar det får man fixa passning på något annat sätt.

En hund som står och skäller eller ylar trivs inte i sin hundgård av någon anledning och det kan finnas många orsaker till det, allt ifrån att den är understimulerad till att den känner sig ensam eller känner sig otrygg och utsatt i hundgården. Har man en hund som inte trivs får man försöka testa olika saker för att komma fram till vad det är som är fel.

För oss är hundgård en förutsättning för att kunna ha hundar öht och vi har lagt ned mycket energi på att göra våra hundgårdar inbjudande och trevliga att vara i. Det finns mer saker jag skulle vilja göra men det är alltid work in progress vartefter man får nya idéer och sett till ytan är hundgårdarna maxade där de står nu, det går inte att bygga större om man inte flyttar dem helt och hållet och det är inte aktuellt av flera anledningar.
 
Inget konstigt med hund i hundgård. Fullt lagligt och man behöver träna hunden att vara i hundgård på samma sätt som att man behöver ensamhetsträna en hund. Vissa individer älskar hundgården, andra inte.

Personligen hade jag inte velat ha en ensam hund i hundgård, däremot hade jag inte tvekat att ha två hundgårdstränade hundar som i övrigt tycker om varandra i hundgård om jag bott så att jag kunnat bygga hundgård.

Andra lösningar är ju att ta med hund på jobbet, ha dagmatte, hunddagis eller dog walker :up:
 
Mina -både jakthunden och terrierna- är i hundgård när jag jobbar och de trivs finfint med det. Stort utrymme, ca 95 kvm, bra koja, upphöjd liggplats + annan berikning, finns både skugga och sol alla timmar på dagen och dessutom en pool sommartid.
Vad finns att inte gilla för en hund liksom :D
 
Mina -både jakthunden och terrierna- är i hundgård när jag jobbar och de trivs finfint med det. Stort utrymme, ca 95 kvm, bra koja, upphöjd liggplats + annan berikning, finns både skugga och sol alla timmar på dagen och dessutom en pool sommartid.
Vad finns att inte gilla för en hund liksom :D
De har det alldeles jättebra, tror jag! Men en ensam Schäfer i en hundgård hela dagarna känns som något annat.....
 
De har det alldeles jättebra, tror jag! Men en ensam Schäfer i en hundgård hela dagarna känns som något annat.....

Jag skulle nog säga att de allra flesta hundar -oavsett ras- kan trivas i hundgård över dagarna, om de fått träning i att vara i den när ägare jobbar och att de i övrigt får sina behov uppfyllda oavsett om det är jakt, vallning, bruks, spår etc.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 398
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 575
Senast: Acto
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
921
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 115
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp